Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 559 ggr
Eowyn of Rohan
2020-07-26 17:54

Starta nytt Juwel Rio 180 som total nybörjare

Hej! Jag ska hämta mitt första akvarium om ca 3 dagar, och har läst massor om akvarium och fiskar både här och på andra sidor. Jag ställde massor av frågor till zoobutiken i Uppsala (som verkade kunniga och ha hållit på länge). Frågorna har delvis fått svar, men jag har fått nya frågor och tänkte att ett inlägg kanske blir mer precist för just mitt kar… Akvariet är som sagt 180 liter, och jag läste om filtret som hör till. Det verkar ha flera olika delar, även med aktivt kol, men behöver jag ändå vattenberedningsmedel och medel med bakterieflora när jag startar upp? Vårt kranvatten har en hårdhet på 5-6 grader dH. Ph ligger på 8,2-8,4 (enligt norrvattens hemsida) så det måste sänkas lite. Räcker det med att starta upp och sedan mäta och hålla koll, eller måste jag göra något först? Rötter sänker väl pH-värdet? Enligt zooaffären bör jag starta upp akvariet först och sedan tillsätta några fiskar efter en vecka, och sedan fylla på med nya fiskar tidigast efter en vecka osv tills jag fått i de fiskar jag vill ha. Det låter rimligt när jag läst olika inlägg här, men vilka fiskar ska man börja med? Butiken föreslog att börja med Neontetra i ett (som jag tyckte) stort stim med 20 st, sedan Guppy, och sist antingen mal eller Molly. Blir det inte stor påfrestning med 20 fiskar från början? Eller är de så små så det går bra? Jag vill ha neontetror, dalmatin-molly, Guppy och ett par ancistrus-malar. Alla verkar vara ganska ”lätta”nybörjarfiskar, och lugna. Jag har också läst lite om neocaridina-räka ”blue dream” som jag tycker har en fantastisk färg, men det lät på zoobutiken som att de kan vara svåra att kombinera eftersom Molly vill ha 28 grader och räkan svalare. Kan Molly ha det svalare än 28 grader så jag kan kombinera med den blå räkan? Eller måste jag offra den ena eller andra? Jag gillade också kuhliålarna, men de tänkte jag vänta längre med. De andra fiskarna verkar fungera med räkorna. Någon som har erfarenhet av den kombination jag skulle vilja ha? Jag har också läst lite om olika snäckor, och några av de större verkar trevliga, Neritina eller någon sandsnäcka, eller kanske både och. Finns det något som jag ska tänka på där i kombination med de fiskar jag vill ha? Jag vill ha många växter, behöver jag näring eller räcker det som kommer från fiskarna? Jag funderar också på sand/grövre sand, jag tyckte om 2-3mm, men är det för grovt för snäckor/räkor/kuhliålar/ancistrus. Om man blandar finkornigare sand och lite grövre, är det något jag behöver tänka på då? Jag har förstått att kuhliålarna vill ha finkornigt. Om man blandar, gör det att de inte trivs? När jag sedan byter vattnet, ska jag börja direkt med byte en gång i veckan, eller ska akvariet ”vila” från början? Ska det fyllas på med medel när vattnet byts? Hur är det med vattentempen när man byter vatten? Ska vattnet värmas, för det är väl inte bra att ta varmt/ljummet vatten från kranen? Det blev många riktiga noobfrågor, jag hoppas någon orkar svara även om ni tycker svaren känns självklara… Tack på förhand!

Annons:
Nephi
2020-07-26 19:09
#1

Du verkar ha läst på bra mycket mer än vad jag gjorde innan jag gav mig in på det hela :) 

Du kommer få toppen svar av hela gänget här, de är väldigt hjälpsamma!

Jag tänker att det kan bli lite många levandefödare med två sorter och akvariet kommer bli fullt väldigt fort, om jag var du skulle jag köra på antingen Molly eller Guppy.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
2020-07-26 19:17
#2

Det var många frågor men jag ska försöka bena ut det lite åt dig.

Inga svar är självklara när man börjar. Det är som hebreiska och man får lära sig vartefter. En del gör det den bra vägen genom att fråga innan och en del gör det den hårda vägen. När katastrofen redan är ett faktum. 

Jag försöker att börja från början. 

När man bestämmer vad man vill ha för fisk så brukar man börja med ett huvudnummer. Den fisk man allra helst vill ha. 

Bottenmaterial väljer man också efter vilka fiskar man vill ha. Sand är att föredra för det går med alla fiskar. Om man ändrar sina val behöver man inte tänka på att byta substrat. Med t ex Kuhliål är sand ett måste. Om man blandar sand och grus så hamnar alltid det grövre överst förr eller senare. Det är inte så bra att blanda alltså.

Sen får man inreda och anpassa efter just den fisken man valt som huvudnummer. När man sen väljer kamrater så får man välja vad som passar i samma temp och vattenvärden som huvudnumret. De ska ju kunna gå tillsammans och trivas. 

Ett tomt akvarium med vatten och växter är just ett tomt akvarium. Ingenting händer där när det inte finns några levande varelser. Det bara är. Någon måste bajsa in det.

Det är nu man måste veta vilka fiskar man ska ha. Man väljer ut den tåligaste och börjar med den. Det kan man göra så fort tempen i vattnet har blivit det den ska vara. Att vänta tjänar alltså ingenting till. 

Att ha kol i filtret är inte heller så jättebra. Kol används om man tror att det är något tokigt med vattnet eller efter medicinering. 

Att använda uppstartsbakterier vid starten kan vara ok men de behövs inte senare. Alla dessa medel fyller inte någon särskild funktion. Det är mest klirr i kassan för butiken. Just i början kan t ex Easy-Life filtermedium eller liknande vara bra.  Det kan också användas om man misstänker att det är något tokigt med vattnet, T ex vid egen brunn.

Ph brukar sänkas i karet av sig självt och ja t ex rötter sänker ph något. Jag tillsätter inget särskilt i mina kar och de ligger strax under 7 i ph och jag har samma vatten från början som du har. De flesta kommuner lägger nivån på strax över 8 i ph.

Man börjar alltid med några få fiskar. Ett stim på 20 fiskar är inte att rekommendera. Det är alldeles för många. Man börjar med några få fiskar och ju längre tid det går mellan man tillsätter fler desto bättre är det. Tålamod brukar inte vara akvaristens bästa sida men det är det man måste ha. Väldigt sparsam matning i början är också viktigt. Det finns flera artiklar här på forumet som belyser de olika faserna vid uppstart.

Jag kan säga med en gång att räkor ihop med de andra fiskarna du tänkt dig är lönlöst. De lär bli uppätna. 

Räkor gör sig egentligen bäst i ett eget litet 30-liters kar ; )

Eftersom Ancistrus är ena riktiga skitgrisar och inte gör så mycket nytta så är det fisken du ska tillsätta sist av alla. Om du verkligen vill ha dem. Jag gillar verkligen inte den sortens fisk ; )

Näring behövs till växterna. Det räcker inte med bara fiskbajs. 

Sandsnäckor är bra om man väljer sand till substrat för de rör sig i sanden och ser till att det inte blir några gasfickor och annat man inte vill ha.

Tänk på vad de olika fiskarna vill ha för temp och annat så att de passar bra ihop. Att jämka lite för den ena eller den andra kan funka ett litet tag sen brukar den som är i underläge duka under när omgivningen inte stämmer med livsparametrarna.

Jag håller med #1 angående levandefödarna

Lycka till med ditt kar och fråga gärna mera!

5ara
2020-07-26 19:34
#3

Enligt mig har Lillyrod gett dig toppenbra svar på flera av frågorna. Jag har väl egentligen inget att tillägga. Vad gäller den svarta svampen med aktivt kol i Juwels filtermoduler brukar jag låta den få vara med i uppstarten. Den är då aktiv men relativt snart är den förbrukad. Då låter jag den ändå sitta kvar som lite extra filtermaterial. Den gör liksom ingen skada. Själv är jag lite försiktig med att hälla i varmvatten från kranen. Jag föredrar dessutom att låta vattnet åldras så det får stå i dunkar eller hinkar över natten och sen när det är dags för vattenbyte blir skillnaden inte så stor eftersom det är rumstempererat. Jag tycker också 20 st låter mycket. 10 st är ett bättre antal. Bra att veta är även att en eventuell nitritspik kommer cirka tre veckor efter de första fiskarna flyttat in. Den kan komma både lite tidigare och senare. Därför är det bra att skaffa ett dropptest för nitrit så du kan följa utvecklingen. Eventuellt är karet redo för fler invånare efter fyra till fem veckor. Att inte byta vatten i början förstår jag mig inte på. Om man inte byter något vatten ökar risken för nitrit på grund av att ammoniumet ansamlas. När nitritbakterierna i nästa steg kommer igång kan det smälla till ordentligt och nitritspiken är ett faktum. Om man har högt pH är dessutom risken stor att mängden ammoniak i vattnet blir skadligt hög och man förlorar fisk till och med innan nitritspiken. Toppen att du har läst på så mycket! Det ökar sannolikheten för att det kommer gå bra väsentligt:)

Eowyn of Rohan
2020-07-26 20:13
#4

Tack för era svar! :D Tråkigt att räkorna inte går att få med… Men det verkar ju som att man skaffar fler akvarier när man väl börjat, så jag får väl fundera på om de blå räkorna ska få ett hem hos mig i en egen balja. ;) Jag blev verkligen ”kär” i de blå räkorna. Vilken av fiskarna molly/guppy/ancistrus äter räkor? Allihop? Då går det alltså att börja med Neontetra, men med färre fiskar? Eller är det bättre att börja med Guppy eller Molly om man nu väljer den ena av dem? Det är inte så att de äter upp ynglen också, eller kommer alla yngel att överleva och överbefolka karet? Hur många Molly eller Guppy är lagom? Jag tycker om ”drakfiskar” och Ancistrus verkade lätt att få tag på och bli lagom stor. Det verkade också bra att ha något lite större nere på botten. Finns det någon annan ”drakfisk” som är bättre och inte samma skitgris? Jag ville gärna ha fiskar med mycket färg, såg tips om Fjärilsciklid, men de verkar vilja ha helt annan ph och många verkar tycka att den är känslig. Jag ska läsa lite om den, så kanske det blir en helt annan uppsättning av fiskar än vad jag tänkt mig… Killen i zoobutiken sa att det skulle stå en vecka först, så jag kanske får svårt att få med mig någon invånare tidigare. Annars skulle jag ju gärna börja nästan direkt med några fiskar. Kan man börja med räkor? kan de klara sig om det finns många växter, mossa och gömställen? Uj uj, jag får bara fler och fler frågor. Tack igen ni som svarat! <3

Lillyrod
2020-07-26 20:23
#5

Räkorna kan klara sig. De "kan" klara sig. Kanske. Är det rätt mot dem? Jag tycker inte det. 

Alla fiskar äter allt som går in i munnen. Oavsett vad det är. De äter alltså yngel också men när det gäller sk levandefödare så är de suveräna på att klara sig. De blir många på kort tid.

Jag vet inte vad du menar med drakfisk? Jag känner inte till begreppet.

Det finns folk som tycker att karet ska stå en viss tid men den tiden är bara till spillo. Inget eller väldigt lite händer i karet utan invånare. 

Däremot startar man med få invånare och ökar väldigt sakta.

Det du bör göra nu är att välja ditt huvudnummer. Det känns inte som du har den fisken. Det är svårt att bygga karet om man inte har något att bygga runt. 

Det är jättesvårt att välja men det valet är det viktigaste du gör med ditt kar för allt annat ska ju kretsa runt det. 

Ta det lugnt och välj noga 😉

Eowyn of Rohan
2020-07-26 20:58
#6

Tack igen! Jag menade mal när jag skrev ”drakfisk”, Ancistrus ser ut lite som en drake…. Ledsen att jag var otydlig. Jag får fundera vilka fiskar jag fokuserar på, och läsa lite till. Tur att man kan få hjälp här!

Annons:
Xseros
2020-07-26 23:20
#7

Mycket bra svar från de andra i tråden. Jag hade nog valt bort en av levandefödarna då båda kan bli många snabbt om de trivs. Om man köper Guppy i affär är kvalitén ofta dålig från avel och det finns risk för att de inte klarar sig länge.


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Draken
2020-07-27 12:12
#8

Du har fått jättebra svar från de andra, så jag har inget att tillägga jag heller.

Men jag vill gärna påtala det som redan är sagt, tänk på att levandefödare förökar sig kopiöst, akvariumet kan bli väldigt fullt väldigt fort.

Räkorna KAN klara sig, men jag skulle inte ha räkor med fiskar så, det är inte snällt mot räkorna, de kommer bli väldigt stressade.

Nej skaffa ett 30 liters och ha dina räkor där. Du kommer iaf vilja ha fler kar eftersom det blir klart med det andra 😎

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-07-27 14:34
#9

Vad gäller räkorna röstar jag definitivt på ett eget litet kar till dom. Det är väldigt roligt med räkor och om man inte har några fiskar verkar de vara framme mer också så man ser dom i större utsträckning. Jag älskar mina fiskakvarier men räkakvariet jag har är lika roligt det. Tro mig; om du blir akvarie-biten så kommer det bli fler kar i alla fall ;) Jag kan inte låta bli att passa på att lyfta fram Caridina-släktet med räkor. Det finns så otroligt vackra och mer färgstarka varianter än om man begränsar sig till Neocaridina. Här har det ju dock med intresse att göra för många av dom behöver pH-stabiliserande soil och osmosvatten med mineralsalt tillsatt. Min drömräka för tillfället är metallic BOA. Så häftiga!

Eowyn of Rohan
2020-07-27 15:09
#10

Tack för alla svar! Räkorna är jag också intresserad av, men då får det vänta så de inte blir uppätna och om det går bra med det stora akvariet. Men lyckas man där, blir man väl mer modig och kanske vet mer hur man ska göra. Jag har lyckats få sambon med på tåget, så det är ju inte omöjligt att vi kan få till ett räkakvarium så småningom. Jag får ta en titt på Caridina också. :) Ytterligare några frågor: stenar, ska de vara på sanden/gruset eller under? Hur går det med glasbotten om stenen ligger direkt mot glaset? Kan tyngden göra att det blir sprickor? Jag har sett förslag på att lägga frigolit under stenen, är det något som någon här gör? Om man har sandsnäckor, gräver de så att stenar rasar? Om man lägger t ex platta stenar mot varann så att det bildas små grottor, hur får man dem att ligga helt still så de inte rasar på fiskarna?

Lillyrod
2020-07-27 15:30
#11

Om man ska ha stenar som väger väldigt mycket, typ ett Malawikar med höga stenrös, så kan det vara bra med frigolit. I ett vanligt kar med normala stenar behövs det inte. Jag har aldrig haft något under mina stenar. Jag lägger dem uppe på sanden. Om man bygger upp kan borra ner de nedersta stenarna en bit i sanden. 

Man lägger stenarna stadigt helt enkelt. Man får se till att de stöttar varandra och det känner man att inget rör sig. Jag har peppar, peppar aldrig haft något ras och då har jag ändå byggt upp ganska högt några gånger. Man kan också ta lite silicon och sätta fast stenarna i varandra om man är osäker på att det ligger stilla. Se bara till att det är silicon utan antimögelmedel.

Eowyn of Rohan
2020-07-27 16:50
#12

Tack allihop, och speciellt Lillyrod för ditt tålamod och ork att svara så långt och tydligt! Jag gillar de levandefödande, och får väl hitta något sätt att begränsa ynglen. Kanske ett hanstim av Guppy så får man de vackra färgerna på stjärtfenorna men inga yngel. Jag tycker det är så roligt att titta på olika fisksorter och drömma! Jag hoppas det går bra med mitt första akvarium nu bara… Jag får återkomma med resultatet. :D

Lillyrod
2020-07-27 16:54
#13

Tack snälla du!

Att bara han hanar av Guppy är en jättebra idé. Sen kan du ju ha båda könen av Molly då om du vill det. 

Vi vill gärna se hur det går. Gör gärna en egen tråd om din uppstart och dina vedermödor och glädjeämnen. Det är jättekul för alla och nyttigt för andra nybörjare.

Alla gör fel och det blir pannkaka av alltihop med ojämna mellanrum. Vi skriver om allt här. Både upp och ner 😉

Annons:
5ara
2020-07-27 17:06
#14

Som jag tolkar det har du alla förutsättningar att lyckas :) klart man stöter på lite problem på vägen, det gör vi alla, men när du är så påläst minskar du risken för katastrofer betydligt. Om du vill satsa på guppyhanar så är det nog värt den extra mödan att hitta privatodlade. Annars är nog risken stor att de inte blir särskilt långlivade hur bra du än sköter ditt kar. Jag håller med Lillyrod; starta gärna en tråd! Alltid kul att följa tycker jag.

Draken
2020-07-30 16:08
#15

Du verkar vara såpass påläst att jag tror du kommer att lyckas bra :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: