Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 925 ggr
Ellrose
7/20/20, 9:41 PM

Akvarium bygga

Jag undrar vart man kan köpa silikon till akvarium? 🤔 Finns när jag googlade på biltema typ funkar den? 🤔 Art. nr: 000154

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Annons:
Chinesecrestedlover
7/20/20, 9:48 PM
#1

#0 Du ska köpa silikon utan "anti-mögel-medel" i (dvs. inte sånt som är till för badrum t.ex.). Det brukar stå att den är lämplig för akvarium eller vara en bild på ett akvarium på. Du kan köpa sådan silikon i ex. zoobutiker (ofta dyrare dock) eller i vanliga "bygghandlar" och dylikt. (Hittar inte vilken du menar på Biltemas hemsida, så kan inte svara på om just den fungerar).

Lillyrod
7/20/20, 9:50 PM
#2

Det finns lite överallt. Så länge det är ett cyanoakrylat så funkar det. Det får inte vara antimögelmedel i för då klarar sig inte fiskarna. Jula t ex har ett

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/silikon/akvariesilikon-000154/

Draken
7/21/20, 10:38 AM
#3

Jag har använt det från Jula. Fungerar klockrent =)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Ellrose
7/22/20, 10:32 PM
#4

Det var julas jag menade. 🙂 Så den funkar att bygga med om man gör ordentligt och tätt.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Ellrose
7/22/20, 11:45 PM
#5

Om man ska bygga ett akvarium på 80x50x50 samt ett på 30x30x30 tror ni 1-2 tuber räcker då? 🤔 Glas har jag kollat på, visst lär vanligt fönster glas funka lite tjockare bara?

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Lillyrod
7/23/20, 6:40 AM
#6

Ta reda på hur tjockt glaset behöver vara för att hålla vattnet kvar. Det är ganska stor press utåt av vattnet. Ju större kar desto tjockare glas behövs. 

Det är ju inte så roligt om karet spricker för att glaset är för tunt.

Annons:
5ara
7/23/20, 9:08 AM
#7

Till 30x30x30 kuben funkar det med 4 mm glas, till det andra på 200 liter bör du ha 8 mm glas. Detta är givetvis förutsatt att du ha tänkt ha dom vattenfyllda. Om det är till hamstrar, eller liknande, så vet jag inte vad som är lämpligt. Åtgången på silikon har jag dock ingen koll på tyvärr.

Draken
7/23/20, 9:03 PM
#8

Ju större akvarium ju tjockare glas.

När jag tog isär och limmade mitt 40 liters (typ hundra år sedan ;) ) så tror jag det gick åt drygt en halv tub med silikon

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Ellrose
8/24/20, 2:16 PM
#9

Hej, någon som man skulle kunna få boll lite med angående bygge av akvarium. 🙂 Hur man ska tänka mm med glaset, silikon ihopättning mm. 🙂 Jag tänkte ska man bygga lär man väl göra typ sidoglasen lite kortare för att dom skada gå in mellan fram och bak glaset? 🤔 Så finns det någon som jag kan bolla med skicka gärna ett meddelande. 🙂

( Ellrose Hamsteruppfödning)

5ara
8/24/20, 4:48 PM
#10

Tyvärr har jag inte särskilt mycket att bidra med i frågan men det finns gott om videos på youtube om hur man gör. Här är en till exempel: https://m.youtube.com/watch?v=HSKIT2OLOYQ Nu när det är till hamstrar har du ju också möjligheten att använda lite mer lättarbetade material som exempelvis melanin-skivor och sen bara ha en sida i glas. Borde bli enklare att bygga tänker jag. Här är ett exempel på en som bygger en sån hamsterbur: https://m.youtube.com/watch?v=ZuYGvaW9L0Y

Ellrose
8/24/20, 9:38 PM
#11

#10 tyvärr skulle den buren med trä bli uppäten typ direkt 🙈 Honan som ska få akvarium har tuggat sönder 3 Trähus, hjul och början på sin bur 🙈 Så ett akvarium med aluminiumprofiler i är nog det som behövs

( Ellrose Hamsteruppfödning)

5ara
8/25/20, 8:58 AM
#12

Om du behöver aluminiumprofiler så är det nog absolut smidigast att hitta ett begagnat akvarium med det. För din del gör det inte heller något om det inte är helt tätt. Har du FB? Tycker det finns mängder med begagnade aluminium-kar till salu och du kan ju även lägga upp en sökes annons där du skriver att det är till hamster och inte behöver vara rätt :)

Ellrose
8/25/20, 4:05 PM
#13

Jag har lagt upp på Facebook, är med i några akvarie grupper mm. Men hittar man något är det antingen stort på 150 cm i längd, för litet på 40-50 cm i längd eller i Kina typ långt ifrån mig. 🙂 Jag har nu hört av mig till glasmästare här där jag bor. 🙂 Behöver ju inte vara att alla sidor botten mm är i helt rent glas. Utan det i botten kan ju vara missfärgat av något mm. 🙂 Så hoppas på svar, lister kommersiella sitta i akvariumet inte utanför, utan i för att inte huliganen i skall tugga på silikonet. 🙂

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Annons:
5ara
8/25/20, 6:31 PM
#14

#13 Aha, så du ska fästa listerna inuti akvariet. Ja, det lär hon väl inte tugga sönder så lätt ;)

Vad konstigt att du inte hittar några akvarier som är mellan 50 cm och 150 cm. Så knasigt!

Hoppas att du kommer på en bra lösning på det hela!

Ellrose
8/25/20, 10:22 PM
#15

Kom precis på, måste man ha just julas Akvarie silikon? 🤔 Ska ju ändå inte vara vatten i och listen skyddar i. Och utanpå kommer en plastlist vara. Tänkte vanlig universalsilikon som funkar på glas lär kanske vara okej 🤔

( Ellrose Hamsteruppfödning)

5ara
8/26/20, 9:43 AM
#16

Som skrivits tidigare är det antimögel-medel i det vanliga silikonet och det har jag ju svårt att tro att det skulle vara bra för en hamster att komma i kontakt med men det är ju helt upp till dig 🙂

Ellrose
8/28/20, 9:52 PM
#17

Tänkte då det inte kommer finnas någon som helst chans att hamstern kommer åt silikonet då det sitter list i. 🙂 En till fråga 90x45x45 /90x50x50 gills det som stort, mellan en litet akvarium? 🤔 Hittat en glasfirma som kan hjälpa med glas och på glaset som det är 8-10 cm står det att det passar mellanstort akvarium.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

5ara
8/29/20, 7:58 AM
#18

Förstår precis hur du tänker men jag har mycket begränsad erfarenhet av hamstrar så huruvida den kan lyckas gnaga på silikonet, trots att det är omöjligt, vågar jag inte säga något om. Det skulle jag kalla för ett mellanstort akvarium i alla fall 🙂 mina 240 liters-kar är det 8 mm glas i och det du planerar att bygga är på 180 - 225 liter. Men rent teoretiskt borde du kunna använda dig av tunnare glas då ditt inte ska fyllas med vatten.

zombivarg75
8/29/20, 8:02 AM
#19

#17, vet inte vad du menar med 8-10 cm, menar du millimeter? Då du inte ska ha det till akvarium utan det är till din hamster så räcker det med 4 mm glas. Jag bygger själv terrarium till mina möss och använder då 4 mm glas. 

90x 45x 45/ 90x 50x 50 räknas som mellan till stort, det första är mellan och det andra räknas som stort. I alla fall räknar jag det så. 

När jag bygger så sätter jag sidoglasen ovan på botten plattan, kortsidorna innan för lång sidorna. Så om tex botten plattan är 90x 50, så ska bak och fram sida vara 90x 49, 6- har alltså tagit bort 4 millimeter på höjden, kortsidorna ska då vara 49,2x 49,6- här har jag tagit bort 8 millimeter för fram och baksidan. Lycka till med byggandet.

5ara
8/29/20, 8:10 AM
#20

Men vad bra att någon som har koll på att bygga akvarium som det inte ska vara vatten i hittade hit!!! Jag antog att hon menar 8-10 mm… och att köra på lika tjockt glas till ett som ska fyllas med vatten kändes lite overkill tyckte jag. När man bygger till fiskar ser man ju till att glasrutorna inte står direkt mot varandra utan lägger lite tunt med silikon överallt. Gör man det även om det ska användas torrt?

Annons:
zombivarg75
8/29/20, 8:33 AM
#21

#20, Jag är ingen erfaren byggare av glas, det jag gjort och ändrat på har i alla fall funkat för mig och mina möss.

Jag antar också att hon menar millimeter men bäst att fråga så det inte blir fel någon stans. 

Jag lägger en tunn sträng mot glaset som ska vila mot ett annat glas, tycker det är lättare att foga ihop dom på det viset, blir stabilare. Sen så stryker jag på en större mängd i hörnorna som jag fixar till lite snyggt med fingrarna, då det inte är till akvarium kan jag ta hjälp av diskmedel och vatten för att slippa att silikonet fastnar på fingrarna när jag jobbar med det. 

När jag silikonat om akvarium får jag vara mer försiktig, där använder jag i stället ägg 🤪, för att slippa att silikonet fastnar på fingrarna. Det är inte lika bra som diskmedel men mycket bättre för fiskarna.

Draken
8/30/20, 12:01 PM
#22

Måste vara 8-10 mm som menas.

Jag har använt de storleken när jag har byggt/silikonat om mindre akvarium.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

zombivarg75
8/30/20, 12:07 PM
#23

#22 ja, den tjockleken ska man defenitivt använda om man ska bygga akvarium. Men ts ska ha det till sin hamster, alltså inte som akvarium och då funkar 4 mm alldeles utmärkt.

Ellrose
8/30/20, 8:30 PM
#24

Gud måste varit trött haha. Jag menar 8-10 mm inte cm väldigt tjockt glas isåfall haha. 

Zombievarg75 skulle jag kunna skriva med dig via pm/ messenger typ?

Kolla ut med glaset på glasfirmor hos mig blir jättedyrt till det jag ska ha ca 1500-1800 kr för bara glaset. Men såg att det finns glasskivor på Ikea på ca 8-10 mm som borde funka. Är glasskivorna Malm, Hemnes och Nordli.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

zombivarg75
8/30/20, 8:39 PM
#25

Ellrose det är helt okej om du vill skriva via pm. 

Bara en tanke, blir bra mycket billigare, du kan ju köpa en Detolf. Dom finns nya p Ikea och begagnade lite överallt. Många använder dom till sina hamstrar, även jag gjorde det innan jag gick helt över till mössen.

Ellrose
8/30/20, 11:02 PM
#26

Detolf blir för stort på längden samt att jag gillar inte höjden och djupet, vill ha minst 45 då jag har mycket spån i buren. 

Jag skickar till dig pm.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Upp till toppen
Annons: