Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 475 ggr
Mill4
7/11/20, 11:11 AM

Bebis elefantsnäcka utan hane?

Vi har haft vår elefantsnäcka ca 3-4 månader och dem innan har haft henne i ca 1 år eller mer…. Snäckan hade det väldigt dåligt innan och hos mig har den haft det bättre men delat akvarium med andra. Nu har snäckan haft ett helt eget akvarium några dagar och trivs mycket bra… Så inatt var det en liten elefant bebis i akvariumet. Hur går detta till😂😅 Måste väl vara en hane för att få bebis.

Annons:
Draken
7/11/20, 12:52 PM
#1

Jo, de skall vara två för att det ska bli ungar. Dem som hade dem innan, måste ha haft fler Elefantsnäckor.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mill4
7/11/20, 1:32 PM
#2

#1 Då måste den andra ha dött hos dem, är väldigt nyfiken hur denna mirakel bebis kon til 😂 Jag vart ju glad iallafall. Älskar elefantsnäckan. Verkligen så förvånad över detta. Hur längen bär snäckan runt på "ägget"? Då har hon ju haft den i flera månader 🤔 Hittar inget någonstans om hur länge det tar för dem.

Tant Grön
7/11/20, 1:44 PM
#3

Sniglar kan ju föröka sig utan en annan snigel. Kanske är det likadant med snäckor?

Lillyrod
7/11/20, 1:47 PM
#4

Det är olika. En del snäckor kan föröka sig själva och för andra behövs två. En tredje sort, t ex posthorn, behövs två men det kan vara vilka två som helst. De är tvåkönade. 

Elefanten måste vara hona och hane. Här kan ni läsa om det:

https://akvariefisk.ifokus.se/articles/590c27adce12c440ab000da0-snacklexikon?articles-1

Mill4
7/11/20, 1:47 PM
#5

#3 Tydligen måste elefantsnäcka vara både hane/hona. Så vart väldigt förvånad inatt när jag såg den lilla

Draken
7/11/20, 1:48 PM
#6

Jag är faktiskt väldigt osäker hur länge de går innan ungarna föds 😊

Pernilla Snail Karlsson har en snäckgrupp på facebook, du kan kolla där: 

https://www.facebook.com/groups/118531372014524

Jag är med där, men jag är sällan där inne, eftersom det har kommit in lite otrevliga medlemmar på sistone. Men se om du kan få  kontakt privat med Pernilla Snail i PM.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Mill4
7/11/20, 2:27 PM
#7

#6 Då ska jag gå in där sen och höra, spännande! Ska bli kul att följa den lilla

Draken
7/11/20, 2:48 PM
#8

Du måste ju höra av dig om hur det går med den lille eftersom 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mill4
7/11/20, 7:45 PM
#9

#8 Lär säkert bli en del bilder framöver om jag känner mig själv rätt😅🐌💕

Draken
7/12/20, 11:21 AM
#10

Låter bra 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
7/12/20, 11:38 AM
#11

Stort grattis till tillskottet! Vad jag läst så kan elefantmamman spara spermier i ungefär ett halvår och på så vis fortsätta få bebisar utan att en hane är närvarande. Detta innebär att det senaste halvåret borde din hona ha gått med en hane.

Upp till toppen
Annons: