Annons:
Etikettot-offtopic-och-lekar
Läst 234 ggr
Draken
2020-07-09 11:38

Semester och akvarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många ställer sig frågan:

Hur gör jag med fiskarna när jag åker på semester ?

Många  är bekymrade över hur man skall göra med sina akvarium när man åker på semester. Många är oroliga, klarar sig fiskarna, sköter fiskvakten sig, lägger pump eller värmare av etc.etc.

Hur gör jag :

När jag åker på semester så har jag en fiskvakt som kommer hem till mig och kollar så pumpar och värmare. Fiskvakten kommer hem till mig ungefär var tredje dag och matar fiskarna.

Jag brukar portionera upp maten de skall ha i medicinkoppar. En kopp för varje matning och dag.

Fiskvakten brukar då också kolla så pumparna går som de skall och att det inte ligger döda fiskar i karen som kan förorena vattnet. De har fungerat smidigt för mig i alla år.

Har aldrig använt weekendfoder och kommer nog aldrig använda det heller. Det finns ju även foderautomater, men jag vet inte hur pass tillförlitliga de är, så det har jag heller aldrig använt.

Fiskarna klarar sig ( i värsta fall) utmärkt uppemot en vecka, eller mer, utan mat .

Tidigare har jag bara haft fiskvakt om jag skall vara borta mer än en vecka. En vecka klarar fiskarna utmärkt utan mat. Jag gör då vattenbyte och ger dem mat innan jag åker,  jag kollar även en extra gång på pumparna i karen.

Nu har jag ju fisk/djurvakt så fort jag åker bort några dagar, oftast brukar det vara några av de vuxna barnen som har flyttat hemifrån. Och då matar de även fiskarna :)

Hur brukar ni göra när ni åker på semester ? Skriv gärna i kommentarsfältet hur ni gör, det är spännande att läsa hur andra löser situationen med akvarium och semester 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Nephi
2020-07-09 16:14
#1

Nu är ju istället jag den som får ta hand om akvarium, speciellt under sommaren då morföräldrarna flyttar ut på landet och föräldrarna är mycket ute och åker under semestern. Brorsan har noll intresse och är inte till hjälp.. Han kan ev mata våra föräldrars fiskar om jag påminner honom. Är över och matar fiskar och vattnar blommorna ca 2 ggr i veckan nu under semestern, byter vatten gör de oftast själva när de är hemma mellan varven, men vid behov fixar jag det med. Vi har använt weekend foder i gelé eller sticks de gånger hela familjen vart iväg längre utan problem, testat de vita kalk liknande några gånger med men de löstes aldrig upp nog för att firrarna skulle äta upp dem utan de låg kvar när vi kom hem igen.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

PeG
2020-07-09 16:23
#2

Jag kör ett stort vattenbyte direkt före semester, foderautomat med pellets och sedan ett stort vattenbyte när jag kommer hem. De som vattnar blommor mm tittar till akvariet så att inget hänt men ska helst Inte röra någonting

Lillyrod
2020-07-10 16:43
#3

Jag stannar hemma på semestern. När jag för länge sen åkte någonstans så tittade blomstervakten till även akvarierna men matade inte. Det har varit släckt hela tiden jag varit borta också. Har ingen timer på ljusramperna.

Draken
2020-07-11 12:03
#4

Jag har timer på ljusramperna, men jag drar ner på ljustimmarna om jag inte är hemma en längre tid. Jag måste ha någon som tittar till pga. terrarierna , vill inte ha knas med värmelampor eller värmemattor DÅ får jag problem ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: