Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 299 ggr
Mill4
2020-07-08 23:30

Elefantsnäcka kalkbrist

När jag tog emot min elefantsnäcka var skalet skadat och tippen hade gått av. Jag köpte en kalksten men sen har hen fått hänha med så gått det funderat med de andra. Sen plötsligt från att ha vart väldigt framåt slutade hen komma ut ur skalen (var när alla Ynglen kom och började störa). Nu har snäckan ett eget akvarium och äntligen börjat komma ut och rör på sig. Men inte lika pigg som innan :/ har ca w9 grader kalksten och även köpt krossat snäckskal som jag strör ut. Skalet har växt konstigt och ser bullig ut precis vid huvudet och när hen kom ut verkar den äta på sitt egna skal… Borde jag göra något mer eller bara avvakta? Har lagt ut mat men hen är måttligt intresserad

Annons:
Lillyrod
2020-07-09 06:44
#1

Att laga ett redan trasigt skal brukar inte gå. Däremot hjälper kalken den har fått för framtida skal. Jag har för mej att skalet ska vara lite välvt precis vid öppningen. Det kan vara så att skalet växer som det ska nu med kalktillskottet.

Jag tror inte den äter på sitt eget skal. Det var nog något den putsade till i så fall.

Draken
2020-07-09 12:09
#2

Elefantsnäckan skall ha välvd (bulligt) skal vid huvudet. Tror som Lillyrod, att den har börjat växa riktigt, och som den skall nu i och med kalktilskottet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: