Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 283 ggr
Mill4
7/6/20, 3:13 PM

Volcano Mineral elefantsnäcka?

Min elefant snäcka tycks avsky sin sand.. så vi har kikat runt och sätt att vissa har sån volcano mineral. Vi har haft det i hans akvarium nu.. men blir nojjig att det kanske inte är bra som vi trott. Blir orolig att det kan vara skadligt för snäckan :/ står inget om koppar (har förstått att det är skadligt). Borde jag ta bort det eller är det lugnt?

Annons:
Lillyrod
7/6/20, 3:17 PM
#1

Bara för att det säljs till akvarier behöver det inte vara bra har jag märkt. Jag har ingen erfarenhet av det här substratet men vulkaniskt material låter ju som om det kan innehålla metaller. Jag har ingen aning utan bara tänker högt nu 🙂

Vi hoppas någon dyker in här som vet.

Mill4
7/6/20, 3:27 PM
#2

Ja står att det innehåller kalcium och andra mineraler. Sätt andra som har det och tänkte att ja men kalcium är ju bra för snäckan! Men sen vart jag osäker… än så länge verkar snäckan välfigt nöjd med sin nya inredning. Fixade kalksten och snäckskal. Men ja… vad vet jag. Kanske gör jag jätte fel med detta volcano mineral..

5ara
7/6/20, 3:28 PM
#3

Nu spekulerar jag bara men jag tror att det kan funka bra. Lavasten och liknande material rekommenderas till Sulawesi-räkor som är känsligare än elefantsnäckor (som även dom kommer från sulawesiska sjöar). I saltvatten kan (främst röd) lavasten ge problem men i sötvatten är den i regel helt inert vilket innebär att den inte reagerar med något i vattnet och således inte släpper ifrån sig några skadliga ämnen. Kort sagt så tror jag substratet funkar bra ifall det helt enkelt är små lavastenar det består av. Kanske skulle satsa på det i mitt eventuella Sulawesi-kar… behöver dock kolla upp det lite mer innan.

Mill4
7/6/20, 3:29 PM
#4

Har inte sätt hen såhär pigg på länge. Så hoppas att jag inte behöver riva ur allting igen

5ara
7/6/20, 3:30 PM
#5

Att substratet innehåller kalcium och andra mineraler behöver inte nödvändigtvis betyda att de släpper ifrån sig det. Det skulle vara intressant att veta exakt hur det fungerar med just detta. Är det JBL:s Proscape Volcano Mineral?

Mill4
7/6/20, 3:30 PM
#6

Gud vad skönt att höra! Då hoppas jag att det stämmer 💕🐌

Annons:
5ara
7/6/20, 5:56 PM
#7

Efter att ha letat runt lite verkar det som att Volcano Mineral är inert så själva materialet ska därmed inte påverka värdena i vattnet i någon betydande omfattning. Växters rötter verkar däremot kunna ta upp de mineraler och andra ämnen som finns i stenarna. För att vara helt säker så får man dock maila dom och fråga.

Draken
7/7/20, 12:05 PM
#8

Jag hade, för några år sedan, svart lavasand, och det var inte  bra. Både snäckor och räkor strök med.

Mineralsanden du har, vet jag dock ingenting om.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
7/7/20, 1:49 PM
#9

#8 Det var konstigt! Lavasten som ska vara ett av de säkraste materialen i sötvatten och är en av de få stensorter som rekommenderas till kardinalräkor just på grund av deras benägenhet att inte släppa ifrån sig ämnen i själva vattenkolmumnen. Kommer du ihåg vilket märke det var? Så jag inte råkar köpa samma… Kontaktade faktiskt JBL gällande deras Volcano Mineral och de säger att den varken påverkar pH eller hårdhet. Vattnets hårdhet är direkt kopplad till dess ledningsförmåga. Alla lösta ämnen ökar den så att den inte påverkar hårdheten bör innebära att den inte släpper ifrån sig något i större utsträckning åtminstone.

Mill4
7/8/20, 11:09 AM
#10

#7 #9 Intressant! Är väl om "skalman" får för sig att smaka på stenarna som det kanske kan vara negativt 🤔 Än så länge verkar han sakta men säkert återhämta sig från stressen han hade i andra akvariet. Han har vart ute hela natten och vandrat runt på glaset från att ha varit inne i sitt skal nästan konstant under lång tid. Så känns lovande än så länge. 

#8 Oj vad läskigt! Vi har en brun variant, vet inte om det är någon skillnad.

Upp till toppen
Annons: