Annons:
Etikettot-offtopic-och-lekar
Läst 2541 ggr
Draken
7/6/20, 12:27 PM

Dagens Bild #2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gamla tråden börjar bli lång och seg, så vi startar en ny.

Posta vad ni vill, bilderna behöver inte vara akvarierelaterade. 

Håll en trevlig ton i tråden, var trevliga mot varandra :)

Gamla tråden finns här :

https://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5e5cf6838e0e745be40056a6-dagens-bild?discussions-1

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
  • Redigerat 6/10/21, 11:26 AM av Draken
Annons:
Lillyrod
7/6/20, 12:48 PM
#1

Du skulle platsa på vilken kläduppvisning som helst! 👍

Maleficum
7/6/20, 3:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Mira har inga problem att stoppa ner hela huvudet när hon ska slicka burk. Känns bra om hon någon gång skulle bli tvungen att behöva ha munkorg så är det nog bara att smeta den med lite gräddfil eller crème fraîche så stoppar hon nog snällt ner nosen i den.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
7/6/20, 4:02 PM
#3

#0 Säger som Lillyrod; catwalken nästa för din del! #2 Så söt! Min brukar också få slicka ur burkar och liknande. För ett tag sen, när han hade betydligt mer fluff på huvudet, fick han slicka ur en smal hög bunke som det hade varit vaniljsås i. Han luktade vanilj i flera dagar efteråt…

Maleficum
7/6/20, 4:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Jo, blir ju lite gegg i pälsen, men bättre än det året min morbror gjorde gambas och hälde ut den överblivna oljan bland buskarna (trots att vi sa åt honom att inte göra det just för hundarna) och hundarna gick dit, vitlökig olja på hela huvudet på dem! Tog tre schamponeringar innan jag fick bort det.

Kenzie har fått massor av gos idag, alla vill klappa på honom eftersom han är så mjuk! Är tur han blir så kelig när det är blåsigt och regnigt som det varit idag igen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
7/7/20, 11:33 AM
#5

#1 #3 Jo jag känner mig väldigt sexig, kommer att vinna stort på catwalken 😎😂

#2 Det där med att stoppa ner huvet i saker är våra hundar expert på. Papperspåsar, burkar, mjölktetror, skor etc etc ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
7/7/20, 7:34 PM
#6

#5 Vår labbe var inte lika övertygad av att stoppa ner nosen i saker och det tog henne ett tag att våga göra det med gräddfil burkar (även om det var supermumsig gräddfil i dem).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Draken
7/8/20, 3:31 PM
#7

Alla våra har gärna stoppat dit nosen där den inte haft någonting alls att göra ;)

En av tikarna vi har haft hade en förkärlek för fiskmatsburkar. Jag vet inte hur många gånger jag fick köpa nytt bara för att hon hade varit i burken och tuggat i sig det mesta 😓

Ett under att hon inte blev dålig i magen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
7/8/20, 8:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Mira åkte sin första båttur idag (har tidigare enbart åkt bilfärja).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lillyrod
7/8/20, 8:34 PM
#9

Ordentlig flicka som har flytväst på. Såg en idag med hajfena på. Själva flytvästen var helt ok och bra men den extra detaljen var lite kul. Den var för hundar 🙂

Maleficum
7/8/20, 10:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 I vår familj får ingen åka båt utan flytväst! Då får dem stanna hemma.

Även Dafne hade flytväst när hon fick åka båt (hon gillade att åka båt men var bara med på kort tur).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lillyrod
7/8/20, 10:12 PM
#11

Himmel så söt!

Draken
7/9/20, 11:42 AM
#12

Vilka söta 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
7/9/20, 4:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Dagens bild blir då idag på dagens impulsköp 😇


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Lillyrod
7/9/20, 5:20 PM
#14

Vad roligt. Ett nytt litet projekt. 

Jag tycker faktiskt att de små karen är roligare än de stora. Om jag kunde ta in helt fritt utan att tänka på konsekvenserna skulle det bara vara 54-liters kar här 😃

Nephi
7/9/20, 5:30 PM
#15

Såg det för en okej peng på facebook, och när personen som säljer inte bor långt bort blir det svårt att låta bli.
Tänkte att CR skulle få flytta in där senare och få några fler artfränder då de mest gömmer sig i dagsläget 😃

Insåg dock när jag kom hem att jag inte fick med bottenmattan till det, så inte helt säker på vad jag ska ställa det på och vart, men det blir ett problem för senare🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
7/9/20, 5:35 PM
#16

Du kan ta ett vanligt liggunderlag eller en bit skumgummi av vilket slag som. Det är så litet kar att det går bra med vad som. 

Jag hade kartong under mitt 96-liters ett tag. Tog dubbel kartong och det funkade det med.

Draken
7/11/20, 11:34 AM
#17

Så kul med nya projekt 😃

Visa gärna bilder medans du bygger, och självklart efteråt också 😃

Men kör det gärna i en egen tråd, så det lätt försvinner inlägg i denna ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
7/11/20, 11:49 AM
#18

Den åker med I min tråd så fort jag bestämt vad jag gör med det 😉 

Har dock kommit in på skola till hösten så ska bestämma hur jag gör med det innan det lilla startas, känns lättare att flytta ett akvarium än två om det skulle komma till det 😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
7/13/20, 5:28 PM
#19

Igår bakade jag bullar. Det var jättelänge sen men riktigt kul.

Maleficum
7/13/20, 9:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Lyckades fånga en ganska bra min på Kenzie igår när han var ute och käka gräsfrö stänglar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Lillyrod
7/13/20, 9:03 PM
#21

Söta Kenzie : )

Draken
7/14/20, 12:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

#20 😍 Han är ju bara för söt 😍

Fick hem en ny liten kille igår. Leopardgecko, hane. Kallas Mikiko. Han är  3 månader och väger 18 g.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
7/14/20, 12:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Jag höll på dö sötdöden imorse när jag kom upp 😍 Lilltösen och lillvalpen sussar så sött på soffan 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
7/19/20, 12:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#24

Fick faktiskt okej bilder på mina nyaste medlemmar igår, here they are

Gaston, black hooded
Stripes, husky roan

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

5ara
7/19/20, 7:41 AM
#25

Vilka bilder det har dykt upp här! #10 Alltså; det var det sötaste! Inte trodde jag man kunde ha flytväst på en kanin. Mira är också söt i sin flytväst så klart :) #13 Jättekul med ett nytt projekt! #19 Så gott med nybakade bullar! Ser riktigt goda ut. #20 Kenzie levererar som vanligt; gullig min! #22 Oj, 18 gram var inte mycket. Hur stor kommer han bli? #23 Åh, så mysigt man kan ha det! #24 Stiliga långsvansar! Håller med om att det blev bra bilder :)

Draken
7/19/20, 2:37 PM
#26

#24 Jättefina bilder du fick på myspropparna 😍

#25 Osäkert exakt hur stor han kommer bli, men kring 20-25 cm och mellan 40-100 g, beroende på vilka gener som finns bakåt

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
7/19/20, 3:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Köpte mig en ny recept bok i början av sommaren, första receptet blev hallongrottor i långpanna. Ett väldigt intressant koncept som inte lyckades på första försöket 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Draken
7/19/20, 3:25 PM
#28

Ser jättesmarrigt ut ju 👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

TccT
7/22/20, 9:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Morgongympa

Draken
7/22/20, 3:51 PM
#30

#29 😂 Vilken stil 😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
7/22/20, 3:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Gick en skogspromenad med yngsta dottern idag. Vi skulle gå och plocka klöver och maskrosblad till skäggagamen och hallonblad till Pinnarna :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/9/20, 3:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Gick, som vanligt , en promenad idag med maken. Men vi vek av den "riktiga" stigen och in på en okänd. Gick bra det med 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
8/9/20, 4:18 PM
#33

#32 Åh, så vackert! Vilken underbar miljö att promenera i! Ni har inte 30 grader varmt som här nere i söder eller? Fast ni kanske var ute på morgonen…

5ara
8/9/20, 5:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Så här ser tydligen kronärtskocka ut om den får vara kvar på stjälken så länge att den börjar blomma. Det hade jag ingen aning om.

Annons:
Draken
8/10/20, 11:15 AM
#35

Det var 28 grader i skuggan. men det fläktade på bra mellan varven  ;)  Jag brukar försöka komma ut på en promenad när jag är ledig. Kämpar med vikten sen jag slutade att röka, så jag måste röra på mig ;)

#34 Wow, jaha ja. Hade ingen aning om att kronärtskockan såg ut så där.Påminner lite om tistelns blommor :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
8/10/20, 11:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Sista dagen nere på landet så var jag och mamma och Mira upp i bergen. Riktigt härligt!

Har man riktigt bra ögon och zoom kan man ana Väderöarna längst horisonten.

Igår åkte vi hem så idag blir det att fixa med akvarierna som helt vuxit igen under tiden jag varit borta.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

MsZ
8/10/20, 12:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Årets besök på Skärgårdsvåfflan - check :)

Draken
8/10/20, 1:01 PM
#38

#36 WOW vilken utsikt 😍

#37 Det där såg riktigt gott ut 👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[VSK]
8/24/20, 10:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Va meningen att vi skulle avyttra våra två kar vi hade men det slutade med två helt nya istället. Först tänkte jag bara byta ut locken och armaturen till LED men det visade sig att i de här fallen så skiljde det knappt nåt prismässigt.

Så här står nya 240 liters och har sig. Har lite krasslig hälsa så allt tar sin tid (har inte ens justerat in skåpluckorna än). Nån bakgrund ville inte frun ha så så fick det bli.

Blir lite mera och större firrar sen när allt "satt sig".

Fördelen med nya karen förutom att de är nya så klart är att nya locken idag är 100 ggr bättre på att ta hand om kondensen än vad gamla lock va. 

Så i datorrummet så står det ett litet yngelkar men råka möblera det lite väl för att va yngelkar men men. 

Vit färg (frun valde) matchar ju luftrenaren 🙂

5ara
8/25/20, 8:55 AM
#40

Vad roligt med ett nytt akvarium! Väldigt fint!!! :) Jag har två Rio 240 (ett vitt och ett svart) med LED och jag gillar dom väldigt mycket! En period provade jag att inte ha täcklock men jag blev trött på mängden vatten som dunstade så de gör verkligen skillnad och sitter numera på igen.

[VSK]
8/25/20, 10:14 AM
#41

#40

Tack.

Finns ju många superfina kar utan lock och varje gång jag sett såna så har jag undrat hur ägarna upplevt den fuktiga luften. Jag föredrar lock för det är varmt nog i det här huset (bor högst upp) och man vill undvika onödig luftfuktighet 🙂

Mitt lilla gamla kar åkte till återbruket och det större karet har jag gjort i ordning och skall säljas. Finns lite prydnadssaker som följer med samt bakgrund mm, är komplett förutom vatten, fisk, och växter 😃. Hade jag hittat billigare lock med LED-armatur så hade jag behållit det karet men nu blev det som det blev. 

Va lite osäker först om jag skulle ha limmat bänken vid monteringen eller inte men standardmontering (utan lim) så skall den hålla 600 kg så det känns ju tryggt. 

Kanske du kan svara på en fråga om det är ok. Jag har försökt hitta info men har tydligen inte varit effektiv nog på att leta. På högersidan så har du ju max och min för vatten. Exakt vad är detta max och min för egentligen? De enda markeringar jag sett förut på andra kar är bara maxnivå och det är ju för vatten så man inte överfyller för själva glasets skull. Här är det kanske 2 mm mellan min och max.

Gissar det har nåt med pumpen att göra men ändå, 2 mm mellan min och max 🤔

Hade det gällt doppvärmaren och max volym vatten i karet så borde skillnaden va större än dessa ~2 mm kan man ju tycka.

Annons:
5ara
8/25/20, 11:46 AM
#42

När jag körde utan lock kände jag inte av någon ökad luftfuktighet utan såg bara hur vattennivån minskade förhållandevis snabbt i karet. Dock har jag det relativt svalt och har till exempel inga problem med akvarier som blir för varma under sommaren. Japp, strecken markerar vad som är en lagom nivå för vattnet när det ska ta sig in genom gallret överst på filtermodulen. Det är inte så kinkigt som det ser ut. Om man fyller över ”max” kan pumpen vara lite tjurig med att orka dra igång men annars går det fylla en bit över strecket. Det går även att ha en bit under ”min” utan att det händer något så som sagt; det ser petigare ut än vad det verkar vara i praktiken :)

[VSK]
8/25/20, 12:07 PM
#43

#42

Tack för svaret.

Följde ju med en DVD i paketet men då ska man ha en DVD-spelare till datorn oxå (har en USB-DVD-spelare men hittade inte sladden). 

Jag brukar va lite nojjig av mig så jag håller gärna lite mindre vatten i karet men så pass så man inte ser vattenytan från sidorna.

Kollade runt på olika fabrikat men tror att detta RIO 240 L har 2 mm tjockare bottenglas än sidoglas. Vissa tillverkare har samma tjocklek oavsett sida eller botten. Nu har jag inte direkt så mkt grus i eller tunga stenar så det hade gått lika bra ändå 🙂

5ara
8/25/20, 12:32 PM
#44

Har tre Juwel och inte orkat kolla på den där DVD:n någon gång. Verkar gå bra ändå ;)

 Om du har så mycket vatten i att du inte ser vattenytan funkar det finfint. Det är bara när vattennivån sjunker lägre än gallret som det spelar roll. Då går allt vatten in genom de små gallren nedanför utblåset och rinner sen över mittväggen inuti modulen för att nå själva filtermaterialet. Det börjar gärna porla och ha sig då så det märker man. 

 Bra att du är försiktig! Jag är lite mer oförsiktig av mig så det har jag ingen aning om och golven svajar här hemma så det jag har gjort är att kolla så min försäkring täcker ett läckage från något av akvarierna ifall olyckan skulle vara framme och det gör den. Med tanke på hur mycket mina kar står och gungar tycker jag kvaliteten verkar vara riktigt bra med tanke på att inget har hänt.

[VSK]
8/25/20, 1:20 PM
#45

#44

Du kanske är gammal i gemet så allt sitter i ryggraden 👍😃

Vi bor ju i bengonglåda men har parkettgolv men bänken har ju åtta st runda fötter (har jag för mig de va). Orkar inte lyfta upp och kolla 😂

Hur som så har jag lite lägre vattenvolym oxå för jag vill inte det ska stänka upp vatten som torkar in LED-rören och då kalkas det bort en massa ljus. Inte för jag har så ljuskänsliga växter vad jag vet men bättre ta det varligt när man är nybörjare. 

Har ju haft kar i många år faktiskt men min kunskapsnivå ligger på nybörjare. Är hälsoproblemen som gör så att jag inte avancerat i kunskapsnivå eller svårare fiskar. Är mest för rogivande och lugnade effekt som jag har karen. Har ju som jag sagt även ett litet yngelkar på 56 liter där "äkta" Endlers guppy simmar omkring. 

Vet inte om man kan kalla de för äkta längre till såvida man inte separerar ynglen -för det har inte jag gjort, eller om det bara räknas som "oäkta" om det blandas med andra arter/underarter mm. Jag bara matar de och är glad för det. Så länge de mår bra så är jag glad och tacksam 🙂

Inser nu att jag kanske skulle ha skapat en egen tråd om detta ☺️

Maleficum
8/25/20, 1:41 PM
#46

#45 Bara för att man aldrig avancerar till "svårare" arter innebär ju inte att man är kvar på nybörjarnivå. Då skulle jag isf vara nybörjare trots livslång akvarieerfarenhet. Alltid haft akvarium men av praktiska skäl nästan bara haft "nybörjarfiskar" som är enkla och klarar sig bra på egen hand/med fiskvakt under de perioder jag är på landet.

Ser riktigt tjusigt ut! Har själv haft fundering på att byta till led ljus till mina kar men det lär dröja just pga priset.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
8/25/20, 1:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Har de små busarna hos mig för att klippa min gräsmatta eftersom den fått växa sig vild medan jag var på landet. Sen klippte jag Kenzie häromdagen och stackars Harry kände inte igen honom först och blev jätterädd när Kenzie kom skuttande emot honom! Sen behövde Harry göra en ordentlig genomgång och nosa igenom hela Kenzie för att försäkra sig om att det verkligen var hans lilla "älskling" (ja, Harry är mer förtjust i Kenzie än sin egna "flickvän" Zerelda).

Dem har varit här i snart två veckor och har lyckats äta ner gräset riktigt bra! Så skönt att slippa släpa fram gräsklipparen ur förrådet.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[VSK]
8/25/20, 2:13 PM
#48

#46

Vet inte vad du har för kar men koll upp priserna på lock + LED-armatur. Sitt ned när du läser priserna. 

Vårt gamla 180-200 L (har faktiskt inte mätt karet, har alltid trott det va 200 l) så diffade det ~2000 kr för att få helt nytt kar med både värmare och pump jämte nåt billigt plastlock med nån slags LED med okänd kvalitet. Alltid trevligare med nytt rent kar. Nu kanske jag inte kollade på absolut billigaste stället men ofta så får man ju det man betalar för. 

Jag räknade ut att (på en höft) att på 10 år så har du vårt nya kar ovan helt gratis jämte om jag kört på med gamla karet och lysrör och då pratar jag elförbrukningen man sparar in på att köra med LED jämte T8 -som det är i gamla karet.

Finns LED att köpa som passar in direkt i sockeln (T8 i vårt fall) men även där så blir man tveksam då "Kalle på hörnet" tar 5 ggr lägre pris än "riktiga butiker".

Man vill helst slippa byta rören en gång om året. 

Sen det där med avancera va mer adresserat till mig och ingen annan 🙂

Annons:
Maleficum
8/25/20, 2:49 PM
#49

#48 Alla mina akvarium (utom de minsta) har löst liggande ramper så de har ingen lock (vilket väl iof kan underlätta om man ska byta till LED). Har T8 i alla utom ett som har T5. Kikat på de där man bara byter rör men det verkar krångligare än vad man först kan tro  tyvärr.

Men tekniken går ju framåt hela tiden så om nåt år kanske det dyker upp nåt nytt bra man kan byta till :) Just nu känns det som för står djungel att leta rätt på något bra och prisvärt som passar till akvarierna för att jag ska orka fixa med det.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[VSK]
8/25/20, 4:06 PM
#50

#49

Därför kan det va bättre och köpa nytt komplett kar ibland om ekonomin tillåter det. 

När jag letade T8 LED-rör så fick jag lära mig att LED kräver speciella glimtändare tex så man lär sig lite då och då. 

Jag själv skulle vilja ha dimbara LED men det låter som en dyr historia så det får vara som det är nu. Vad jag fått lära mig så är det bättre för firrarna om det bara inte blir ett klick -så är det fullt ös på ljuset, och vice versa utan belysningen tänds sakta till full styrka samt släcks sakta till totalt avstängda. 

Vet folk samt har läst massor om folk som är missnöjda med inbyggda pumpstationen och de har bytt till ytterfilter men har aldrig fattat om de fått dän den inbyggda pumpen eller låtit den vara. 

Finns ju ytterfilter som går att koppla till datorn och då kan man läsa av lite information mm. 

Men sen så finns det de som säger att vattnet skall stanna i karet 😃

5ara
8/25/20, 6:28 PM
#51

#44 Nä, det är jag inte; jag har bara haft akvarium i lite drygt två år så betydligt mindre erfaren än du. Kanske det är därför jag vågar chansa för jag har inte sett tillräckligt många exempel på när det går fel…

Jag rengör mina lysrör någon gång om året. Tycker det funkar fint. Här är förövrigt ett litet test jag gjorde när det var dags för lysrörsrengöring:

https://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5e6ced03ce12c426710036e6-snabbtest-attika-vs-citronsyra

Det vore jättekul ifall du gjorde en egen tråd :)

Vad gäller LED-belysning tycker jag det börjar ploppa upp fler och fler ekonomiskt rimliga alternativ åtminstone. 

Intressant att du nämner det här med hur fiskarna inte alltid trivs med ljus som slås på med full styrka på en gång. Har precis dragit igång ett nytt kar till mina pansarmalar med förhoppning om att de ska bli på lekhumör så småningom. De uppskattar inte när ljuset slås på direkt så de fick en LED-list som går programmera med soluppgång och solnedgång. Jag gav 600:- totalt för dator och själva listen. Listerna är så tunna och lätta så de går nog fästa var man vill; exempelvis under täcklock. Här är det lilla projektet:

https://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5f40e9a2ce12c4395100af40-5aras-akvarietrad-3

De som byter till ytterfilter skär i regel bort filtermodulen. Den sitter bara med några silikonduttar. Jag förstår dock inte riktigt varför man krånglar till det med ytterfilter; tycker filtreringen i Juwel-karen är riktigt bra. Födde upp 94 st scalare-yngel i ett av 240-liters karen utan tillstymmelse till problem med vattenvärdena. Däremot tycker jag att flödet är lite klent men det har ju Juwel egna pumpar man kan uppgradera med ifall man vill.

#47 Hur söta gräsklippare kan man ha!? Så himla gulliga!!!

[VSK]
8/25/20, 9:26 PM
#52

#51

Visst går det ta bort kalk men i mitt fall med mina hälsoproblem så är det bättre att försöka undvika kalkrengöring och därmed kalk i form av hög vattennivå. Kalk får man alltid förr eller senare.

Finns såna dimrar att köpa för belysning men allt är ju en penningfråga. Är väl bara fantasin som sätter stopp på vad det finns för grejer att köpa.

På tal om LED så vet jag flera som köpt såna där LED-slingor (12V) som drivs med adapter och sen har de limmat ett antal såna slingor i locket och det har blivit bra det med. Originaltejpen på dessa slingor är nog inte anpassat för akvarium så då kan man ta till en limpistol istället. Syns ju ändå inte utifrån.

Ja det är nog samma sorts silikonduttar som bakgrund brukar sitta med (pumpen). 

Nu kollade jag inte effekten på själva pumppriserna kontra effekt l/h men de va inte speciellt dyra så vill man byta ut själva pumpen så är det gjort på 30 sek max.

Skall kika på dina trådar.

Maleficum
8/25/20, 9:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

#51 Det bästa är ju att de kommer åt så bra på ställen som är svåra att klippa samt att de även gödslar gräsmattan medan de klipper 😉

Har funderat lite på om tex lister skulle vara en ide att försöka fixa fast på nåt vis i mina befintliga lysramper jag har nu, men inte klurat ut hur man kan veta det blir tillräckligt ljus speciellt i ena akvariet som är väldigt högt.

#50 Bara det att måtten på i allafall två av mina kar går inte att få tag på (speciellt det ena är måttbeställt från början) så det är inte så enkelt att bara byta ut med att köpa nytt tyvärr.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
8/26/20, 9:48 AM
#54

#53 Helt perfekt ju!!! Så galet söta! Den listen jag har köpt skriver säljaren att den funkar på kar som är upp till 70 cm höga men eftersom effekten avtar skulle jag nog klämma dit två lister för säkerhets skull. Det enda extra som behövs är en sladd med ”splitter” och själva listen kostar 149:- (50 cm). Nu har jag ju ingen erfarenhet av några andra LED-lister än den som jag köpt så i övrigt har jag ingen koll alls men jag upplever att det är bra tryck på ljuset.

Joline
8/27/20, 2:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55
Annons:
Draken
8/27/20, 6:26 PM
#56

#55 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/27/20, 6:40 PM
#57

Så mycket söta djur, då får väl jag vara kärringen mot strömmen då ( i vanlig ordning ) 😃😂

Mums filibabba …tyckte Lucifer ;)

Mumma tycker Leosarna ;)

Finns det hjärterum så finns det stjärterum

Städpatrulj

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
8/27/20, 9:21 PM
#58

Ååh foderdjur!
De är väl ändå söta på sitt sätt i kryp mått mätt😃


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
8/28/20, 9:17 AM
#59

#55 Nämen, åh! Fantastiskt söt! #57 Haha! Vad rolig du är! Tyckte du att det blev för gulligt i tråden nu?

Maleficum
8/28/20, 10:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Igår fyllde Mira 1 år!

Hon fick rå kycklingvinge med en skiva leverpastej på som "tårta", även om hon blivit riktigt bra på att vänta så var "supersmaskens" med "gottis" ovanpå lite väl frestande så hon var kvick att sno en liten bit leverpastej innan hon fick sitt varsågod. 😃

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
8/28/20, 10:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Hon lekte även med sin bästa kompis Bruno en stund.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
8/28/20, 10:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Inte ofta men ser sånt här fokus hos Mira!

Hon fick även nos och öron trimmade och klorna klippta innan tårtkalas. Vi tvåbeningar fick smarrig äppelpaj som min pappa gjort.

Tiden går så fort! Känns inte alls länge sedan vi hämta hem en liten ofokuserad plutt som fick plats att sova i pappas hand.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Draken
8/28/20, 4:24 PM
#63

#58 Vet inte om jag håller med om att de är söta, men de är ganska fascinerande :)

#59 Ja man får ju sötchock i den här tråden  🤪😃

#60 Grattis till Mira :) Klart hon ska ha gotta när hon fyller år :) Riktigt fin dam är hon, kompisen var också fin 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
8/28/20, 6:36 PM
#64

Grattis i efterskott till fina tjejen Mira! Vilken härlig födelsedag! Tycker hennes utåtställda framtassar är så himla gulliga :)

Maleficum
8/28/20, 8:40 PM
#65

#64 Visst är dem :) De hamnar ofta så när hon står, ibland bara ena men ofta båda! Kanske inte så "korrekt" men gulligt (men går helt normalt så de åker bara ut när hon står).

Nu väntar vi bara på att första löpet ska komma. En annan av hennes kompisar (hane) träffa vi på under promenaden igår och han var väldigt intresserad att lukta henne i rumpan så troligen är det på gång (ena systern har precis börjat löpa). Men eftersom vi kastrera Gletta efter två löp så har vi ju helt glömt bort hur vi märkte det på henne och hur det var (mer än att Gletta var bra på att hålla sig ren och grannens hanhund rymde och följde efter en upp i skogen).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
8/29/20, 8:04 AM
#66

Jag har ingen aning om vad rasstandarden säger om lite utåtvridna framtassar i viloläge men att det skulle vara något som stör tror jag verkligen inte. De är nog bara söta :) på en pudel i utställningsfrisyr skulle man nog aldrig se det; då är det så mycket fluff kring tassarna. En luktintresserad hane kan säkert tyda på att köper kan vara på gång. Dessutom tycker jag tikar som är på gång att börja löpa blir väldigt mycket mer toleranta mot min hanes luktintresse och säger knappt ifrån och så är de väldigt lekfulla mot honom. Min hane har några okastrerade tjejkompisar och det brukar märkas på det viset när det är på gång.

Nephi
9/7/20, 11:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Måste ju säga att här hemma är vovven ganska så oimponerad över allt som har med akvarium att göra 🤣
De står på favorit sovplatsen, i hallen hos morföräldrarna så han inte kan hoppa runt med leksaker för att hälsa och inte heller får man använda akvarium som vattenskål 🙄


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Maleficum
9/7/20, 11:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Kenzie har lite lustig sovstil ibland.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
9/7/20, 12:13 PM
#69

#67 Haha! Samma intressenivå som hos min hund 😂

#68 Åh, söta Kenzie 🥰

Annons:
zombivarg75
9/7/20, 4:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Min lilla fjällräv sover så gott ❤

5ara
9/7/20, 4:31 PM
#71

#70 Sötnos! Ja, det där ser allt ut som en fjällräv; vad är det för ras?

Draken
9/7/20, 4:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Klart att bitchen Bella ska vara värst ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

zombivarg75
9/7/20, 8:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

#71, 5ara, min lilla Bonnie är en äkta gatuhund från Rumänien som jag själv tagit hit så att jag är säker på att hon har fått alla vaccinationer + flera extra tester, som jag tar på mina hundar, innan dom får komma hit. Ja hon är helt underbar den lilla skiten. Här kommer en till bild på henne bara för att liksom. Hon är klippt på bilderna.

5ara
9/7/20, 8:55 PM
#74

#73 Naw, vilken riktig söt liten fjällräv! Jag kunde inte ens få ihop någon bra gissning på vad det kunde vara för ras/raser och det var kanske inte så konstigt då.

Draken
9/8/20, 1:55 PM
#75

#73 Nawwww vilken liten sötnos <3

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
9/8/20, 2:19 PM
#76

#73 Bonnie är verkligen supersöt! Och fjällrävs lik ;) Är det någon som trott du haft en räv i koppel ute på promenad?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
zombivarg75
9/8/20, 3:34 PM
#77

#75, ja hon är verkligen super söt.

#76, här där jag bor är det inte många som går med sina hundar. Men min mamma på peka att Bonnie liknade en fjällräv så det har blivit ett av hennes smeknamn.

#74, Troligtvis har hon corgi i sig men annars har jag ingen aning vilka raser hon kan ha.

Draken
9/12/20, 4:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Promenad till Hulistugan :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
10/17/20, 3:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

En extremt missnöjd Kenzie!

Han börja bli varm inne så jag klippte honom (då han nästa vecka troligen ska bo hos mina föräldrar ett tag och dem har varmare än mig inne).

Sen har han alltid haft rinniga ögon så dem spolade jag också, därefter fick han äcklig öron rengöring i öronen och det var inte populärt! Fast kan förstå det då det väl lägger sig lite som ett brusande lock i öronen och gör att han hör sämre :( Men det är ett test i ledet för utredning av en konstig klåda han har speciellt på ena örat.

Känner mig som värsta djurplågaren idag och har så dåligt samvete! Jobbigt när man inte kan förklara att allt det jobbiga man gör är för att hjälpa!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
10/20/20, 10:42 AM
#80

#79: 😂 Förlåt att jag skrattar, men man riktigt ser hur sur han är 😳 Vad har du gjort för att förtjana detta 😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
10/20/20, 10:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Dagens från mig blir en nyömsad och nyäten Kami 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
10/22/20, 10:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

AJ som f*n man skall inte stoppa ner näven till en hungrig KP.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 10/22/20, 10:42 PM av Draken
Nephi
10/22/20, 10:46 PM
#83

#82 Aj aj!! Det gör ont bara att se det


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Maleficum
10/22/20, 10:50 PM
#84

#82: Aj! Det fick vi inpräntat i oss när jag gick på gymnasiet och vi skulle ta hand om djuren i reptilrummet. Och att aldrig gå direkt från mus/rått rummet och sen sköta reptilerna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
10/22/20, 11:10 PM
#85

#83: Han har inte samma gaddar som giftormarna har, och det är väl tur det 😜

#84 Nej, man skall aldrig stoppa in näven till reptilerna om man har hållt på med maten. Det är mycket dumt ;) Nu har inte KP så farliga tänder, men det kändes bra ändå. De besitter ju en fruktansvärd styrka i käftarna och nacken ;)

Det roliga är att det är helt vanvettiga tillfälligheter som ledde till att han högg mig i näven ;)

Jag hade tvättat händerna och skulle lyfta ut honom ur terrariet för en "check up" som jag gör regelbundet. Precis när jag hade lyft ut honom och skulle vända mig om, kommer dottern förbi med en tinad råtta, som hennes orm skulle ha, han kände förmodligen lukten av den. Ormar går ju mycket på lukt och vibrationer. De ser ju inte så bra.

Han högg efter ,vad han trodde, bytet. Men bytet denna gången råkade vara min hand. 😏 😎

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 10/22/20, 11:14 PM av Draken
Draken
10/22/20, 11:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Vandrande pinner ute på upptäcksfärd ;)

Sungaya inspectata. Hane

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 10/22/20, 11:22 PM av Draken
Draken
10/22/20, 11:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

Liiite avundsjuk på kompisen (Nightstar Geckos) Var och hälsade på henne här om dagen. Hon har byggt upp reptilrummet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
10/23/20, 6:53 AM
#88

Ajaj för att bli biten! Som tur är så läker ormbett fort har jag märkt. De har ju så smala tänder.

Vilket mysigt reptilrum :)

Draken
10/23/20, 11:24 AM
#89

#88: Jodå, bettet är läkt nu. Syns inte ens var det var ;)

Jo hennes reptilrum är jättetrevligt. :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
10/29/20, 5:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#90

Måste ju bara dela med med mig av den här sötnosen som bestämde sig för att kika in i jobb bilen idag när jag höll på att lasta om 😍


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
5ara
10/29/20, 8:00 PM
#91

#90 Åh, så söt!

Draken
10/30/20, 12:41 PM
#92

Men sötnosen då 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 10/30/20, 12:42 PM av Draken
5ara
10/30/20, 4:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Jag uppskattar verkligen de stora träden runt min lilla stuga; de håller den sval och skön under sommaren. Att städa upp efter dom är inte så roligt men det ska jag bland annat syssla med i helgen…

  • Redigerat 10/30/20, 5:24 PM av 5ara
Draken
10/31/20, 12:43 PM
#94

Du har det du gör 😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
10/31/20, 12:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Tyvärr lite mörk bild, men de är ju för söta 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
10/31/20, 8:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8
#96

Mira var med på en liten spökvandring igår kväll! Var en häxa hon tyckte var lite läskig annars var det nog alla andra människor vi mötte som var dem läskigaste varelserna enligt henne!

Hon försökte även sno ett revben från ett skellet som låg utspritt i buskarna (såg först inte att revbenen var äkta eftersom resten var av plast).

Modig hund och två modiga barn!

Är min kompis som fotade då hennes mobil är bättre på nattbilder :)

(Ranrikestudios som hade anordnat turen).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

  • Redigerat 10/31/20, 8:26 PM av Maleficum
Draken
11/1/20, 12:28 PM
#97

#96: Läckert. Vilken rolig grej. Skulle önska vi kunde gå på något sånt på Halloween, men det finns inget sånt här

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
11/1/20, 1:16 PM
#98

Oj, vad mycket roliga grejer! Kan tänka mig att Mira tyckte hon hade hittat en riktig skatt 😅

Maleficum
11/6/20, 10:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Här hemma är det inte bara barnen som ärver kläder och saker utan även hunden!

Vi har haft den turen att Mira blivit exakt samma längd som Fjant var (hon är dock lite smalare runt hals och bröstet) så hon har kunnat ärva hans täcken och till och med ena selen som passar perfekt när man har täcke på!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
11/6/20, 1:37 PM
#100

Fina Mira 🥰

Det är jättebra att de kan ärva av varandra :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
11/6/20, 2:31 PM
#101

#99 Är hon lite frusen av sig? Min krulltott behöver jag nästan bara sätta täcke på när han är nyligen nerklippt till 3 mm. Annars fryser han i regel aldrig. Söt!

Maleficum
11/6/20, 5:51 PM
#102

#101: Nej det verkar hon inte vara. Men det var duggigt och risk för regn och kommer det väldigt hårt med regn så föredrar hon att ha täcke på sig (annars ska hon upp i famnen eller hem fortast möjligt).

Men kanske behövs mer för vanliga promenader sen för när hon kommer hem från landet (hon åkte i princip med vändande post då mamma och pappa åkte tre dagar efter vi kom hem med henne) så kommer hon behöva klippas (tror hon börjat byta päls för helt plötsligt har den känts grövre i nacke och rygg och börjat tova sig jättelätt och jag började få hår i borsten och kammen vilket inte skett tidigare) och lär bli rätt kort då igen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
11/7/20, 10:33 AM
#103

#102 Aha, jag förstår 🙂 min skrutt är helt okänslig för hårt regn och annat otäckt väder så länge han har ett par centimeters päls.

Låter definitivt som att det börjar bli riktig vuxenpäls på henne nu då. Jag var så lat att jag bara rakade ner min när han började Tova på det viset. Nacken var absolut värst vad jag minns.

5ara
11/7/20, 10:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

Även om hunden är helt okänslig för lera så är inte jag det. När det är riktigt lerigt ute åker en overall på…

Annons:
Draken
11/7/20, 11:06 AM
#105

Våra har också täcke när det är blött och ruggigt ute.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
11/7/20, 11:08 AM
#106

Även min får overall när det är så där lerigt 😅


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Maleficum
11/7/20, 12:07 PM
#107

#103: Även hagel? När vi var ute förra veckan och det soliga vädret helt plötslig slog över till hagelstorm vart Mira inte lycklig (hade inget täcke alls på sig men är ändå rätt fluffig nu), hon var väldigt kvick på att klättra upp i min famn så jag fick bära henne över de hala klipporna tills det sluta. Sen kunde hon gå själv men hon var inte speciellt lycklig över att ha blivit blöt.

Planen är att raka ner henne när hon kommer hem som sagt, blir sommarfrilla igen fast det är vinter nu :P Brukar pälsen "stabilisera" sig sen efter den är bytt? Isf ungefär när? Tror iaf mamma och pappa gärna skulle vilja ha henne mer fluffig speciellt under vintern men de är kanske inte alltid bäst på att borsta :P Men jag brukar hota med att jag kommer raka ner henne till nakenhund om de inte sköter sig ;)

Overall har vi också funderat på om man ska skaffa för de riktigt geggiga stunderna! Vad för sort har du? Behövs ju en med extra långa ben till lilla fröken.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
11/7/20, 1:33 PM
#108

#107 Så länge han har ett par centimeters päls beter han sig nästan som att han har rustning på sig. Det är snarare jag som blir missnöjd och vill hem 😂

På min blev det en väldig skillnad när pälsbytet var färdigt. Det var just under övergången den höll på att bråka. Om jag inte minns fel så var pälsen färdigbytt när han var runt ett och ett halvt år.

Min har en Hurtta downpour suit. Det var den enda jag hittade med ben som var åtminstone nästan tillräckligt långa. Nu för tiden kanske det finns fler 🙂

Maleficum
11/7/20, 1:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#109

#108: Då får det kanske bli sommarfrilla hela vintern då för henne :P Men hon kan ha Fjants pyjamasar (han var ju nakenhundsblandning och ofta helt nedrakad så var ju lite mer frusen) ifall hon skulle tycka det blir lite ruggigt isf. Så får mamma och pappa förhoppningsvis en fluffig hund nästa vinter istället!

När vi var in i ena zooaffären för nån vecka sen så var det väldigt ont om overaller med ben :( och den dem hade var en super delux fodrad grej som kosta multum (kändes mer som något man skulle ha om man är ute och vandrar i fjällen under vintern). Vill ju främst bara ha något tunt vattentätt och skulle det behövas mer värme så kan man ha en pyjamas på under eller liknande, annars får hon väl värmeslag när hon har massa päls och det är varmt ute (fast regnigt).

När Fjant var med mig i stallet under vintern så fodrade jag till och med hans pyjamas med en tovad filt gjord utav ullen från mina angorakaniner, då höll han sig varm och gosig! När det var riktigt kallt och dåligt väder såg han ut som en liten Michelingubbe för han vart så påpälsad för att inte frysa. Stor skillnad från vår labbe som vägra täcke även fast hon behövde det för sin rygg när hon var äldre.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Nephi
11/13/20, 2:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#110

Här trodde jag vi gick mot vinter men rosorna verkar inte hålla med och blommar för fullt med nya knoppar på gång 😂


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
11/13/20, 3:17 PM
#111

#110: Oj vilken underbar syn i November 😀

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Maleficum
11/13/20, 5:22 PM
#112

#110: Min ros blommar också fortfarande! Förra året blomma den nästan hela vägen fram till jul! Och som vädret ser ut att bli så lär den ju göra det i år också. Även en ringblomma har fått för sig att börja blomma.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
11/13/20, 7:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#113

Alltid lika fascinerad av hissknapparna i det lilla varuhuset som ligger nära mig som enbart har 3 våningar. Funderar varje gång på vad som händer om man försöker trycka sig till en annan våning (sen får man ju dessutom själv klura ut vilken våning som har vilket nummer). Sen har jag ingen aning hur man ska kunna klämma in åtta personer (som är maxgräns) när man knappt får plats själv med en kundvagn i hissen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

  • Redigerat 11/13/20, 7:35 PM av Maleficum
Draken
11/14/20, 12:30 PM
#114

Stämmer inte knapparna med våningarna ? Det var första gången jag hörde det 🤣
De kanske menar 8 streckgubbar 😜😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 11/15/20, 2:09 AM av Draken
Maleficum
11/14/20, 1:26 PM
#115

#114: De stämmer ju på så vis att man kan åka till våning ett, två och tre, men det står ju inte på någon skyllt vilken våning som är vilken och känns lite onödigt att ha knappar till 10 våningar när huset bara har tre våningar.

Det är ju dessutom byggt i suterräng stil så går man in från ena sidan skulle man ju kunna tänka sig att det skulle vara våning ett och då våningen under skulle vara tex noll och våningen över två. Men går man in från "baksidan" av huset så är det ju det mest logiska att den våningen ska vara ett och de över ska vara två och tre (som det är nu).

Kanske tar mod till mig och försöker trycka på någon annan knapp och se vad som händer :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
11/14/20, 1:43 PM
#116

🤣 men va?! Det var de knasigaste hissknapparna jag hört om!

Draken
11/15/20, 2:10 AM
#117

Jätteknasiga knappar

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
11/15/20, 2:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#118

Tlött wawwa 🥰

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
11/15/20, 2:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#119

Surare än allt surt. Lemon och Samie 😂🤣 har städat terrariumet, så de blev utlyft i en mindre låda under tiden.

Lemon Tuggade på mig när jag lyfte ut honom

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

TccT
12/12/20, 11:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#120

Såg gott ut i flera flaskor🤢 Akvaristens mardröm🤔 : Köp vatten få alger på köpet👍👌

5ara
12/13/20, 8:11 AM
#121

#120 Oj, något liknande har jag aldrig sett!

Maleficum
12/13/20, 1:08 PM
#122

#120: Urk! Det såg inte mysigt ut!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

molam
12/14/20, 2:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#123

Inte dagens, men bjuder på ett par bilder på mina fina som spenderar livet med mig i min första lägenhet =)

Xerox-hund
Artemis-Randig kisse
Athena-grå kisse

<3

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
12/14/20, 2:52 PM
#124

#120: Urk 🤢Alger på flaska 🥴

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
12/14/20, 2:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#125

Kenzie blev lite irriterad på mina knasigheter igår! Finn en anledning till att gamla julkortet på Lupin är det som brukar återanvändas år efter år :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Draken
12/14/20, 2:53 PM
#126

#123: Sötnosar 🥰

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
12/14/20, 2:54 PM
#127

#125: 🤣 han ser riktigt sur ut …men ack så söt 🥰

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
12/14/20, 2:57 PM
#128

#127: Han försökte kasta iväg min snögubbe skulptur men den var för tung för honom :P Han hade ändå godis som distraktion men det hjälpte inte humöret.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
12/14/20, 2:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#129

Kami. Börjar bli bra storlek och färg nu 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
12/14/20, 2:58 PM
#130

#128: Får intryck av att han är en mycket bestämt herre, som vet precis hur han vill ha det 😎🤣

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
12/14/20, 3:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#131

#130: Det är han verkligen! Helt klart bossen i detta hem!

Sån skillnad mot Lupin som var betydligt mer medgörlig under knasiga fotograferingar för jul eller påskhälsningar!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
12/14/20, 3:03 PM
#132

#129: Börjar bli riktigt stilig!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Draken
12/14/20, 3:03 PM
#133

#131: Naaaww …han är så otroligt söt 🥰

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
12/14/20, 3:13 PM
#134

#133: Han var min lilla teddybjörn! 💖 Skulle inte alls behålla en hane utan bara en hona ur kullen men han skutta rakt in i hjärtat och vägra lämna det så jag kunde inte sälja honom så han fick också stanna.

Efter att han dog så sökte jag en hona igen men så dök Kenzie upp och stal den kvarvarande platsen i hjärtat och han fick följa med mig hem trots "fel" kön och färg för mina framtida planer.

Har älskat alla mina kaniner jag haft med dessa två har det alltid varit något speciellt med och alltid varit i en klass för sig!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
12/14/20, 3:19 PM
#135

De är otroligt söta och godheten lixom lyser ut ur ögonen på dem. Så jag förstår att de fastnade i ditt hjärta och vägrade lämna ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
12/14/20, 3:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#136

#135: Inget ont i dem och Lupin hade väldigt mjuka härliga ögon. Kenzie hade superhärliga bruna ögon som både jag och mamma föll pladask för när vi såg honom som bebis men hans ögon kunde se lite djävulska ut precis efter han blev blind (numera syns det inte lika tydligt att han saknar pupill och ögonen ser konstiga ut om man inte kollar nära men i början var speciellt vänster ögat illrött medan högerögat var mer spöklikt blådisigt).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
12/14/20, 3:52 PM
#137

Förstår vad du menar med att ögonen ser lite djävulska ut. Särskillt med det röda skimret i ögat ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
12/14/20, 4:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#138

#137: Det lyste verkligen rött i början så kalla det djävulsögat och det andra för spökögat!

En fördel med hans ögon är att han inte längre får röda ögon om man fotar med blixt!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
12/14/20, 4:54 PM
#139

Det är ju bra. Men jag tycker att hans ögon är jättevackra, trots att de inte ser någonting 🥰

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Maleficum
12/14/20, 5:00 PM
#140

#139: De är helt klart unika iaf ;)

Och som han har förföljt mig i hälarna de senaste dagarna kan man verkligen inte tro att han inte ser något. Han vet exakt vart jag befinner mig!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
12/14/20, 5:03 PM
#141

lukt och hörsel utvecklas exeptionellt på djur som blir blinda ;) Var du säker på att han vet exact var du befinner dig när du är hemma, oavsett var du är ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
12/14/20, 5:30 PM
#142

#141: Jo det märks tydligt att de andra sinnena är bättre utvecklade! Speciellt märks skillnaden när jag har kompisens kaniner här!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
12/14/20, 5:37 PM
#143

#123 Det boendesällskapet ser fantastiskt ut! Så fina 🥰 Vill minnas att jag hade en råtta när jag flyttade hemifrån… då var jag 17 och obstinat ända ut i tårna 😂

#125, #131 Oj, vilken skillnad på hur de förhåller sig till jul-fotograferingen! Ursöta båda två! Vad är det för ögonåkomma han har Kenzie?

#129 Så fin han är!!! Riktigt snygg färg!

Maleficum
12/14/20, 5:49 PM
#144

#143: Kenzie har Encephalitozoon cuniculi. Eftersom han blev smittad redan i livmodern så har det satt sig i ögonen på honom.

Är en knepig sjuka som trots att han blev behandlad när jag upptäckte första symptomen och han blev diagnostiserad så kan man aldrig garantera att han är helt fri från det. Men än har han (peppar, peppar) inte visat på några nya eller andra allvarliga symptom (det ända jag märkt förutom ögonen är att han ofta sitter och svajar när han vilar).

Det mest fascinerande är att han har levt längst av alla mina kaniner jag ägt och alla andra jag haft har varit fullt friska hela sina liv!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Encephalitozoon cuniculi är en intracellulär parasit som kan infektera kanin (huvudvärd) och andra djurslag. Vanligtvis förlöper infektion utan att symtom ses ...
molam
12/17/20, 9:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#145

Nyaste medlemmen i vår lilla flock <3

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

molam
12/17/20, 9:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#146

Också bjuder jag på en bild när min fina polk hälsade på "sin" orm (ja alla mina djur är hans… om man frågar han alltså ;) )

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Maleficum
12/17/20, 9:20 PM
#147

#145: Har alltid älskat igelkottar! När jag var liten hade jag till och med igelkotts gosedjur (har dem kvar). Har själv funderat på igelkott men inte vågat ta steget.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
12/18/20, 12:33 PM
#148

#144: MOLAM : Kan det vara detta våra råkade ut för ? Discord hade ju de flesta av dessa symptómen.

#145 #146 Hon är riktigt söt 🥰 Alla mina djur är också hans, inklusive elakingen som stirrar ut honom när han står och titta in i Terrariet (Lucifer) 😝 Tycker han ….;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
12/18/20, 12:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#149

Förundras ibland över hur tjocka pinnar Kenzie kan knapra i sig hela! Så länge det är äppelgrenar :P Andra sorter är han extremt kinkig med.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
12/18/20, 12:47 PM
#150

Han är finsmakare 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
12/18/20, 12:49 PM
#151

#150: Det är han verkligen! Eller bara kräsen :P och ordentligt bortskämd.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
12/18/20, 12:51 PM
#152

#151: Bortskämd tror jag på 🤣

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
12/18/20, 1:20 PM
#153

Han vet vad han vill (som vanligt)! Så söt 🥰

Vilken vanlig sjukdom det verkar vara bland tamkaniner. Tur att man uppenbarligen kan få ett bra liv trots att man drabbas av en allvarligare symptombild 🙂

  • Redigerat 12/18/20, 1:25 PM av 5ara
Annons:
Maleficum
12/18/20, 2:23 PM
#154

#153: Vanlig men ändå så okänd! Hade ingen aning om den innan Kenzie blev sjuk (och då har jag haft kaniner sen 2000, ställt ut och haft kull och suttit i styrelsen i en kaninförening).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

molam
12/18/20, 8:45 PM
#155

#147 Har också alltid velat ha en kotte, känner att det var dags att ta steget nu när ägarna hade ledsnat och allt följde med henne =)

#148 Både Discord och Celestia hade nog E-cuniculi "/

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

5ara
12/18/20, 8:49 PM
#156

#145 Men kära nån! Hur missade jag detta när jag kollade i tråden tidigare? Grattis till den nya familjemedlemmen!!! Fantastiskt söt 🥰

#146 Han verkar tycka att den ser spännande ut!

Draken
12/18/20, 11:57 PM
#157

#155: Som jag misstänkte när jag läste länken som Maleficum postade.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
12/20/20, 12:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#158

Idag fyller Amor 3år 🥳
Men eftersom Matte jobbar nästan hela dagen så blev det en ny leksak och en dag med morföräldrarna för honom 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Maleficum
12/20/20, 12:44 PM
#159

#158: Grattis på 3års dagen! Riktigt söt hund och goseanka!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
12/20/20, 1:12 PM
#160

#158 Grattis på 3-årsdagen Amor 🥳 fin leksak till en mycket fin och söt hund!

Annons:
Sugar Mist
12/22/20, 2:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#161

Gjorde iordning ett kar där jag skulle sätta i apistogrammorna vi fick på jobbet, och i det karet har vi otocinklus.
Så helt plötsligt satt det en på min tumme och hälsade god jul 🎅🏻

-

Nephi
12/22/20, 2:59 PM
#162

😍


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Maleficum
12/22/20, 8:40 PM
#163

#161: Påminner mig om när jag och brorsan skulle ut och vittja hans ena krabbtina men vi kom aldrig dit för på vägen såg vi massor av skräp flyta runt så vi började fylla sopsäckar med allt (blev 6 stycken plus en stor bit lastnät om jag inte minns fel, ganska trångt för en eka) och bland allt skräp var det massor av sjuryggsyngel! Och dem klamra sig fast på mina händer och fingrar och vägrade simma tillbaka ut i havet (och de sög sig även fast i båtbotten). Jag blev så kär för de var så otroligt söta! Hade tyvärr ingen kamera med :(

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
1/9/21, 7:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#164

Då kom kung Bore hit också.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
1/9/21, 7:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#165

Idag var jag och köpte lite hundmat och givetvis var jag tvungen att kolla på alla djuren. Den här stiliga saken fanns i ett av terrarierna där det saknades en lapp med artnamn på. Vad är det för något?

Antar någon sorts kameleont. Så häftig tycker jag!

#164 Snö är inte bara av ondo. Så fint!

Maleficum
1/9/21, 7:56 PM
#166

#165: När jag gjorde en bildsök så fick jag upp Veiled chameleon (engelska), Jemenkameleont (svenska), Chamaeleo calyptratus.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
1/9/21, 7:59 PM
#167

#166 Just det; smart 👍😀 kul att veta och tjusig tycker jag att den är!

Annons:
Maleficum
1/9/21, 8:03 PM
#168

#167: De är de verkligen :) Kameleonter är häftiga små varelser! Vi hade en (mins inte sort) på gymnasieskolan som varje gång läraren ställde sig framför terrariet så blev den helt svart! Så fort han flytta sig fick den tillbaka sina vackra färger.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
1/9/21, 9:29 PM
#169

Vad häftigt med en kameleont i skolan! Den på bilden gjorde ju ingen ansats till att kamouflera sig precis…

Maleficum
1/9/21, 10:33 PM
#170

#169: De hade ett helt djurhus och en minilada på min gymnasieskola ;) Så massa spännande och skoj djur! Olika ödlor, ormar, kajman, papegojor av olika slag och storlekar (min brors papegoja föddes där), ett avelspar av korpar, höns, kaniner, marsvin, duvor, gäss, får, minigrisar, påfåglar, illrar, fiskar mm

Mina favoriter var Konrad (amerikansk kopparödla) och Fave (faverolle tupp) och att favoritsyssla var att leka apport med korparna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
1/9/21, 11:08 PM
#171

#165: Det är en Jemenkameleont, en av de minsta kameleonterna. Väldigt populär i terrarium hos den mer erfarne herpetologen. Det är ganska svår att hålla för en nybörjare :)

#168 Den tyckte kanske inte om din lärare, eller så tyckte den att läraren inkräktade. När de blir svarta kan det vara ett tecken på stress eller så är det en varning. Skäggagamen blir alldeles kolsvart under hakan och spärrar ut kindpåsarna när de blir arga ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
1/9/21, 11:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#172

Finn felet 🤪😂😂🥴

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
1/9/21, 11:14 PM
#173

#171: Vi gissade på att det var lärarens ganska hårlösa hjässa som var felet :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
1/9/21, 11:18 PM
#174

Så kan det nog vara ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Maleficum
1/9/21, 11:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#175

Har upptäckt att jag kan få gosa med Kenzie i sängen om jag är riktigt kvick med att lägga honom under min "Lothus filt"! Då ligger han nöjt och kraskar tänder i upp till en halvtimme medan jag gosar. Försöker jag gosa utan filten har jag ingen chans i världen utan då ska han direkt där ifrån (gärna efter att han har grävt på mig för att visa sitt missnöje).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
1/9/21, 11:34 PM
#176

💖Men sötnosen då 💖

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
1/10/21, 8:27 AM
#177

#165 Om den är lite svårare kanske det inte är så konstigt att jag inte sett någon tidigare. Så fin tyckte jag att den var!

#172 Nä, på det där viset gör nog inte visiret så stor nytta 🤣

#175 Jaså, med filten över så går det an att gosa? Så rolig han är!

Maleficum
1/10/21, 10:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#178

#177: Funderar på om det är tyngden eller värmen han gillar.

I somras då kunde han ligga inklämd bakom min rygg i soffan och sova i timmar!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Nephi
1/10/21, 10:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#179

Bra att man kan lägga hunden med ett ben när man behöver fixa inför att släkten kommer på fixa 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

fluffis
1/10/21, 10:56 AM
#180

#165:
Även fast jag inte är någon ödlenörd utan håller mig till ormar så är det alltid kameleonterna jag stannar till extra vid när jag är på reptilmässor :) Fin den där!

Draken
1/10/21, 1:12 PM
#181

#177: Jo den är svårare att hålla.Tack och lov är det ytterst sällsynt att just kameleonten finns i butik.

Man skall vara försiktig med att köpa djur i butiken, man vet inte vad man får eller om de bär med sig smittor. Skall man köpa reptiler, så är det absolut bästa att köpa dem på mässorna runt om i landet.

Ska man köpa i butik, så skall man åka till Herpers Choice i Uppsala, det är enda butiken de allra flesta inom reptilhobbyn rekomenderar om man skall köpa djur i butik :)

#178 Kan nog vara lite av varje, både tyngden och värmen :) Han ser helmysig ut där han ligger i varje fall 🥰

#179 Vilken vacker, och så duktig att ligga där matte har sagt åt h*n att ligga. Är det en Border Collie ?

#180 Jo Kameleonterna är jättefina. Jag är jättesugen på en kameleont, men jag vill samla på mig mer kunnskap först. Men nån gång kanske det blir :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 1/10/21, 1:13 PM av Draken
Annons:
Nephi
1/10/21, 1:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#182

#181: Det är en Aussie 😁
Han är jättenöjd att några av favorit personerna vart över och fikat, att fler favoriter kommer i eftermiddag kommer göra hans dag ännu bättre 😂

Han tycker dock att vänta på filten är jäääättetråkigt och att sen inte få smaka kaka, livet är inte rättvists 🙃


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
1/10/21, 1:42 PM
#183

Han är jättefin. Jag var nästan tvärsäker på att det var en BC, ja där ser man 😊

Men vilken hemsk matte du är som är så dum med honom, inte få smaka kakor, det var det värsta 😝😁😎

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
1/10/21, 1:43 PM
#184

#182: Kan förstå det är tråkigt att vänta på filten :P Men så duktig han är!

Vår labbe var riktigt bra på "gå och lägg dig" men vår nuvarande pudel (som iof inte ens är 1,5 år än) har lite svårt för det (även om hon börjat fatta att det kan löna sig att lägga sig på filten när jag sätter mig vid matbordet) men sen så tränar väl inte direkt mamma och pappa på det heller :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
1/10/21, 1:50 PM
#185

Lillskräpet (Wawwan) har inget begrepp överhuvudtaget om vad som gäller 🤪 Han är visserligen bara 10 månader men ändå, nånting borde han väl ha lärt sig ;)
Gamhunden försöker, helst med husse för han är snällare än den hemska matten 🥴
Men det är inget kul när matte är hemma för hon bara blänger och skäller på honom, och det slutar med att hunden inte får några godsaker från bordet 🤪😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 1/10/21, 1:50 PM av Draken
Maleficum
1/10/21, 2:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8
#186

Jag måste bara säga att jag älskar min Kenzie!

Upptäckte för ca två veckor sedan att han börjat få trycksår under fötterna så vi har en ny daglig rutin nu som innebär att tvätta fötterna, smörja den kala huden, fluffa upp pälsen under tassarna och sen spendera tid på höftmassage (misstänker nämligen det är höfterna som spökar som gett trycksåren då han haft problem med dem i snart fyra år och får tillskott för det som hållit det helt i schack tills nu).

Han är så snäll under hela behandlingen (nog fördel att han är van att bli klippt och därför hanterad på skumma sätt) och han älskar rumpmassage! (Normalt sett brukar kaniner hata när man petar dem runt rumpan).

Bild 1 är hur det värsta såg ut för 4 dagar sen. Bild 2-4 är hur jag håller honom för att kunna tvätta tassarna under kranen. Bild 5 hur det värsta såret såg ut idag efter att ha torkat tassarna. Bild 6 är den andra tassen efter att jag smörjt. Bild 7 är värsta tassen efter att jag fluffat upp pälsen (det var svårt att upptäcka han hade börjat få sår just för att han har så fluffiga fötter, tyckte först bara det såg lite smutsigt ut och när jag titta närmre och börja flytta pälsen först då upptäckte jag början på såret). Bild 8 höft/rump massage (masserar ner en del på benen också och längst ryggen).

Hoppas på det bara är något tillfälligt som gjort höfterna extra ömma och massagen får det att släppa (känns redan bättre runt höfterna). Märks inte att han skulle ha ont för han springer som en galning och hoppar upp och ner i soffan som vanligt (var så jag upptäckte problemen för flera år sedan för han sluta hoppa upp i soffan). Men blir det ingen förbättring så blir det troligen metacam livet ut eller försök med cartrophen sprutor.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
1/10/21, 3:57 PM
#187

Huff då. Stackars liten. Vilken tur att han är van med hanteringen så det går att åtgärda snabbt och säkert 🥰
Inte kul när djuren inte mår bra. Hoppas att det bara är något tillfälligt med höfterna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
1/10/21, 4:10 PM
#188

#186 Förstår att det var svårt att upptäcka det där; minst sagt ludna fötter! Ser redan bättre ut 👍😀

Att han går med på att hållas så där och få fotbad och rumpmassage!

Säger som Draken; hoppas höftproblemen bara är tillfälliga ♥️

Annons:
Maleficum
1/10/21, 6:59 PM
#189

Ja han har superluddiga fossingar! Så mjuka och goa! (Hela han är iof mjuk och go). Men inte lätt när det blir något problem (något han alltid haft men inte syns om man inte vet om det och letar upp det är kala hälar, men de har han bara haft lite problem med som ung när han sprang mycket på vår träaltan på sommarhuset för gräsmattan var en leråker efter bygget). Annars är de bara kala men inte irriterade eller såriga (men håller koll på dem).

Är verkligen inge skoj när de inte mår helt bra. Han är ju inte purung längre heller så är extra orolig för minsta lilla som avviker från hans normala.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

molam
1/14/21, 5:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#190

Min lilla kotte hon hade gjort illa tassen och var så snäll och lät mig kolla och hjälpa henne trots att hon gärna bollar ihop sig, fräser och sticks vid hantering, ej tam ännu.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

5ara
1/14/21, 8:47 AM
#191

#190 Sötnosen där 🥰

Maleficum
1/14/21, 9:52 AM
#192

#190: Riktig sötnos! Hoppas tassen blir bra fort.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
1/14/21, 12:18 PM
#193

#190: Hon är jättesöt 🥰

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
1/15/21, 9:31 PM
#194

#190:

Naaw snutten då. Så fin!

Maleficum
1/15/21, 9:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#195

Verkar vara tyngden som får Kenzie att somna i sängen så jag får gosa! La han under mitt kedjetäcke och han slockna direkt. Efter ett tag trodde jag han hade dött för jag kände inte ens hans hjärtslag. Men han vakna ur sin trans till slut och krävde att få sin frukost.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
5ara
1/16/21, 8:48 AM
#196

#195 Åh, så mysigt 🥰

Draken
1/16/21, 11:44 AM
#197

#195: Mysigt 🥰

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
1/17/21, 9:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#198

HAr en känsla av att det KAN va dags att dra ner lite på maten xD eller eventuellt byta till vuxenmat, annan Bebismat, värsta är väl att dom bara är 8 respektive 5 månader, så vill inte byta till vuxenfoder önnu egentligen xD på bild artemis, min 8 månaders kisse =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

5ara
1/17/21, 9:38 AM
#199

Åh, så söt 😍 när brukar man säga att det är lagom att börja med vuxenmat?

Maleficum
1/17/21, 9:40 AM
#200

Sötnos! Önskar så mycket att jag inte var allergisk mot katter :(

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Nephi
1/17/21, 2:59 PM
#201

Amor träffade på en mus eller råtta när han var ute med familjen och busade i snön 🤣
Så inte en dagens bild men en liten video istället 😁

https://youtu.be/7tMbb4vSAD4


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Maleficum
1/17/21, 6:54 PM
#202

#201: Ser ut att vara en sork.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Nephi
1/17/21, 7:07 PM
#203

#202: Kanske det är 🤷‍♀️
Alla andra sa mus eller råtta och vilda gnagare är inte min grej 😅


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

molam
1/17/21, 8:53 PM
#204

#199 dom ska ju äta kattunge mat tills dom är 1 år egentligen xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Lillyrod
1/17/21, 9:04 PM
#205

#201 Stackars djur. .

5ara
1/18/21, 8:14 AM
#206

#204 Jaha, då förstår jag att det känns lite tidigt att sluta med det redan!

TccT
1/19/21, 4:18 AM
#207

#200 Sibirisk katt kan funka även för allergiker. Men man måste ändå göra flera "testbesök" och se hur man reagerar på katterna hos dom man vill köpa av. Det kan vara lite svårt kanske som det är i världen nu. Vår son är allergisk mot katt men så testade vi med sibirisk. Vi har två som är fem och två år nu från två olika håll. Själva sanden kan jag känna av om den är dammig av sig.

#201 Måste faktiskt säga att det inte såg roligt ut i mina ögon. Låta levande djur vara leksaker hur kort stund det än är är inte ok👎

Nephi
1/19/21, 5:42 AM
#208

#207: Då ser inte vi samma grej på filmen vilket är helt förståeligt, inte heller jag som tagit filmen men jag tyckte det var väldigt intressant hur han gick in i att inte leka med vad det nu var utan att faktiskt försöka valla den.
Svansen är låg och han har fullt fokus på vad han tagit som sin arbetsuppgift. Visst är han väll lite hård och yvig men samtidigt visste han inte hur han skulle göra, men hade det vart lek så hade han absolut tagit i med munnen för han älskar att springa runt med leksaker i munnen. Dock hade jag väll önskat att familjen som spelat in filmen inte hejjat på utan avbrutit tidigare 😅


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Maleficum
1/19/21, 4:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#209

Idag blev Kenzie naken igen. Gick bra tills enbart bakbenen var kvar då ville han inte vara med längre! Han kissade bla och börja tuggas, som tur är vet jag hans trix så har en dyna i knät som han kan bitas i (och som han kissa på, något han aldrig gjort tidigare) så jag slipper bli nypt i benen.

Men till slut blev vi klara (var dags eftersom han börjat få lite tovor mellan benen). Och han mumsa glatt i sig sin pinne och godisar han fick efteråt.

Hans trycksår har blivit mycket bättre och på ena foten syns det inte längre att han haft problem.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Draken
1/19/21, 8:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#210

Sötnos 🥰

Ena hunden börjar sparkas när han är less på klippning. Han väger 26 kg. Så det känns när han langar ut med bakbenen 😉

Bifogar bild på senaste modet på jobbet ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
1/22/21, 9:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#211

Här får ni en bild på en mycket stolt vovve och en katt som accepterar allt för mycket xD
Kissen är visst hans kisse, vanligtvis är dom inte såhär nära, men ibland så xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
1/23/21, 12:25 PM
#212

Gosenosar 🥰

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
1/23/21, 1:08 PM
#213

#211: Sötnosar!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
1/23/21, 2:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#214

Det är ju detta som gör att man orkar fortsätta. Cheferna är väldigt måna om oss, och vi kände oss mycket uppskattade när de bjöd oss på Fredagsfika igår 🥰

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
1/23/21, 2:27 PM
#215

#214: Det där såg mumsigt ut! Och välförtjänt verkligen! Är ju tur det att cheferna bryr sig (annars ska de ju inte vara chefer) med allt det slit ni får göra i dessa tider!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
1/23/21, 2:32 PM
#216

#215: Mina chefer är helt underbara, de är verkligen måna om oss, och de uppmuntrar och peppar oss hela tiden.

Många gånger har man varit så trött och slut att man bara sitter i personalrummet och gråter. Rätt vad det är så kan en av cheferna komma in och bara krama om oss, trots restriktioner om avstånd. Det är ganska otroligt att en helt tillfällig kram kan betyda så oerhört mycket

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
molam
2/9/21, 5:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#217

Idag får ni många bilder av mig som Dagens! kan ni se vilken av djuren som inte är Fotovan? xDDD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
2/10/21, 8:46 AM
#218

Sötnosarna 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2/14/21, 8:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#219

Var hos mamma och pappa idag och gav Mira en välbehövlig spa dag! Nerklippning i förberedelse för plusgraderna och blivande snöglob (sen var det början till tovor lite här och där efter täckes användning nu i kylan så det var dags).

Hon ser alltid så smal och liten ut efter rakning men vägde faktiskt 6,5kg efter rakningen (efter löpet i höstas så gick hon ner till 5,3kg).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2/15/21, 9:32 AM
#220

Snygga bruden.

Börjar bli dags för våran pälsboll också. Men vågar inte riktigt än, är lite rädd om hans rygg och leder. Han blir 11 år nu i April.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2/15/21, 10:33 AM
#221

#220: Då kan det ju kanske vara bra att vänta tills lite varmare väder!

Sista somrarna med Gletta bruka jag spara "tuppkam" på henne för ryggens skull (hon hade spondylos i ryggen), bla för att hålla extra värme samt att hon tyckte det blev obehagligt när man skulle raka över ryggraden. Såg lite roligt ut men det funka för henne :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2/15/21, 10:40 AM
#222

#221: Jo jag tror det :) Men han börjar bli långhårig nu 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2/15/21, 11:05 AM
#223

#219 Åh, så söt 🥰

När värmen kommer ryker pälsen på min skrutt också. Orkar inte sax-frisera honom en gång till den här vintern utan han får bli nerklippt så fort vädret tillåter.

Annons:
Maleficum
2/16/21, 3:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#224

Under hela tiden Fluffis har varit hos mig har Kenzie följt mig i hälarna och vägrat lämna mig ifred, pockat på min uppmärksamhet hela tiden och hoppat in i sovrummet för att väcka mig för gos.
Nu efter att Fluffisen flyttat ut så är det som att jag inte har någon kanin längre. Så fort han fått sin frukost så struntar han fullkomligt i mig tills det är dags för middag :P Så ordningen är återställd och jag är på nytt ignorerad av hans majestät Kenzie.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2/17/21, 11:19 AM
#225

Fina Kenzie 🥰 Det är otroligt hur djuren kan reagera om det sker förändringar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
2/20/21, 5:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7
#226

Bildbomb

Xerox hund
Artemis randig kisse
Athena grå kisse
Persephone kotte

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Maleficum
2/20/21, 5:15 PM
#227

#226: Tjusiga tänder!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2/21/21, 9:41 AM
#228

#226: Älskar första bilden på Athena 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
2/21/21, 7:09 PM
#229

Haha jaaam går inte att få normala bilder på Athena xD tandbilden var en av odm bästa x3

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Maleficum
3/19/21, 6:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#230

Senaste fredagarna har jag målat en "fiskskål".

Nästa fredag ska den troligen brännas och sen ska det kluras ut vad man ska ha i den. Har en till lika dan skål som jag inte har nån aning om vad som ska göras med så har något ett bra förslag så tar jag tacksamt emot det!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Nephi
3/19/21, 6:56 PM
#231

#230: beroende på hur stora dem är så lite sand i botten och sen i med ett ljus och använda som ljuslykta 😍


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Maleficum
3/19/21, 6:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#232

Har även övat på att blanda brunt (mycket lättare efter jag såg ett bra youtube klipp om att brunt inte finns ;)) inte det lättaste att få till men efter att jag blir färdig med min Sqroose (Squerrel/Moose som var förra årets GISH maskot) lär jag vara expert på det.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
3/19/21, 7:00 PM
#233

#231: Den är inte stor (kanske 7-8 cm i diameter) och väldigt tunt glas så vi är lite osäkra om den håller för värmeljus. Men tror annars det skulle bli häftigt!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Nephi
3/19/21, 7:03 PM
#234

#233: betyder inte bränning att den blir utsatt för värme under en längre period? 🤔
För i så fall kan man ju tycka att den skulle klara ett litet ljus 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Maleficum
3/19/21, 8:39 PM
#235

#234: Jo, iof. Denna färg ska brännas i vanlig ugn (130grader) så blir ju ändå inte så varmt. Men har haft andra tunna glasskålar som klarat 500 graders bränning men ändå spruckit med värmeljus i sig.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Nephi
3/19/21, 8:45 PM
#236

#235: Finns ju elektriska ljus också 😉


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Maleficum
3/19/21, 8:54 PM
#237

#236: Haha, vilket jag såklart inte hade någon tanke på alls (även fast jag haft planer på att skaffa såna). Ibland blir man verkligen låst i sina tankar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Draken
3/19/21, 11:39 PM
#238

#230: WOW vad snyggt 😍

#232 Vilken sötnos 🥰

#237 Värmeljus som går på batteri är jättesnyggt, det blir ett fint sken av det, och det ser ganska naturtroget ut :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
4/17/21, 7:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#239

Mina Guppy hatar verkligen att fastna på bild :P

Har en hona bland mina projektguppy som fått lite häftig färg! Trodde först den fått fenklibb plus blödde men är bara färgen och formen på hur färgen fördelat sig på stjärten som spökar! Försökte få en bra bild på det men var nästan omöjligt!

Den med blå fena är en "original" färg på de slöjguppy jag haft som sen nu gått tillsammans med endlers och trinidader (men då barberna även gick i karet har mitt projekt gått trögt eftersom ynglen haft svårt att klara sig). Har fler yngel på g nu så hoppas på nåt mer spännande!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
4/18/21, 12:11 PM
#240

#239: Det går inte att knäppa bra kort på Guppy jag har försökt ;)

Håller med om att hon har en häftig färg på stjärtfenan, färgen ser man ju iaf ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
4/18/21, 12:35 PM
#241

#240: Hjälper nog inte att jag har en gammal mobil heller att fota med (dagens mobilkameror har väl blivit betydligt bättre vid det här laget skulle jag gissa på).

Är synd det ska vara så svårt att fota dem speciellt när man får lite ovanliga eller läckra färger och mönster på dem!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
4/18/21, 1:23 PM
#242

#241: Jag har en ny mobil med väldigt bra kamera och jag lyckas inte knäppa bra kort på dem 😆

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
4/18/21, 2:45 PM
#243

#239 Hon har väldigt fin teckning och läckra färger! Jag tycker bilderna är bra! Guppys är så svåra att fota tycker jag 🙈

Maleficum
4/18/21, 4:05 PM
#244

#243: Tack :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Draken
4/18/21, 5:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#245

Nu har "Vita faran" vaknat ur vinterdvalan 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
5/21/21, 4:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#246

Hej!
Jag har inte varit här inne på ett tag.

I skogen utanför har vi underbart vackra vinbergssnäckor, jag bjuder på en bild.

  • Redigerat 5/21/21, 4:51 PM av fluffis
  • Redigerat 5/22/21, 11:30 AM av Draken
Draken
5/22/21, 11:31 AM
#247

#246: Flyttade endel av inlägget till gnälltråden. 😊

Vinbergssnäckor är så otroligt vackra.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 5/22/21, 11:38 AM av Draken
Maleficum
5/22/21, 12:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#248

Förra veckan hade jag Mira här. Första dagarna var dock jobbiga då hon reagera på alla ljud och kasta sig iväg för att skälla (speciellt när grannhunden Maja börja skälla eller någon gick i granndörren).

Hon tycker grannhunden är superläskig och anser nog anfall är bästa försvaret så började med att kasta sig ut på tomten till staketet och börja skälla vare sig Maja var ute eller inte.

Gick åt massa kokt kyckling och massa gos men det gav resultat och sista två dagarna så skällde hon inte en enda gång!

Hon gillar dock fortfarande inte att gå ut på promenader när man går själv med henne så vi kom inte så långt på rastningarna :P men jag lyckades ändå komma upp i mina steg mål nästan alla dagar hon var här (var en regnig dag när jag inte riktigt lyckades och vi spendera stor del av tiden gosandes i soffan framför film istället).

Hon har även vuxit i Fjants gamla sele! Tycker hon passar fint i lila ;)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
5/22/21, 12:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#249

Efter att Mira åkte hem kom Harry och Zerelda hit för att hjälpa till att klippa gräsmattan ;) Gräset har vuxit som sjutton nu när Kenzie inte finns där och håller det ner betat.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
5/22/21, 5:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#250

Har också fått en riktigt läcker Körsbärsräka! Hoppas på att den får många avkommor som kan ärva färgen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
5/23/21, 11:27 AM
#251

Jättefina bilder på snyggingarna 😍

Vilken läcker färg på räkan 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
5/23/21, 11:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#252

En kompis till mig har köpt räkor, och de är vita, Tyckte de var så läckra 😍

(det är kompisen som har knäppt bilden, och jag får låna den)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 5/23/21, 11:32 AM av Draken
fluffis
5/23/21, 12:22 PM
#253

#250:
Den var riktigt häftig :)

Maleficum
5/23/21, 12:30 PM
#254

#252: Vita räkor är så fina! Älskar mina även om de inte är så "perfekta" som denna i sin vita färg.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
5/23/21, 1:10 PM
#255

Hon har precis köpt in dessa, och hon är helt inställd på att hon skall behålla den perfekta färgen på räkorna, så hon kommer rensa nitiskt bland avkommorna ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
5/23/21, 1:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#256

Här hemma har det blivit att testa några nya recept ☺️
Blev kladdkaka kakor och snickerdoodle kakor, båda sorterna underbart segmjuka. Snickerdoodle är helt klart en ny favorit 🥰

Börjar fundera på att göra en hemsida eller blogg med recept då jag får baka många recept jag vill testa på engelska med cups som mått och försöka göra om dem till dl 😁
Samt att det blir lättare att hålla koll på dem recept som blir bra 🤷🏼‍♀️
Men känner jag mig själv rätt så kommer det stanna som en idé och aldrig bli något mer av det 🤪


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Maleficum
5/23/21, 1:46 PM
#257

#256: Skulle vara toppen med en blogg (eller liknande) med recept omgjorda till svenska mått! Är så många engelska recept där ute jag varit sugen på men aldrig testat för jag lyckas aldrig konvertera dem :P

Kladdkaka kakorna skulle jag mer än gärna testa! 😋

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Nephi
5/23/21, 1:55 PM
#258

#257: Ett Recept på kladdkale kakor kommer här 😁

https://fredriksfika.allas.se/kladdkakekakor/


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Kladdkakekakor som är perfekt segmjuka och kladdiga inuti. Det här passar perfekt till vilket fika som helst, och de är riktigt enkla att göra!
Annons:
Maleficum
5/23/21, 2:00 PM
#259

#258: Tack! Det ska jag helt klart testa baka nån dag!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
5/23/21, 3:31 PM
#260

Ser riktigt mumma ut 😀

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Choffa
5/23/21, 9:37 PM
#261

#258: det där såg ju riktigt gott ut!


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Maleficum
5/26/21, 3:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#262

Regnar som sjutton idag och Harry tycker inte om det och håller sig till höet på altanen medan Zeralda inte bryr sig ett dugg utan skuttar ut för allt grönt att äta och kommer in lite titt som tätt bara för att putsa bort allt blött i pälsen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Nephi
5/26/21, 3:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#263

Mer bakning har det blivit här 🤪
En typ av Morotskaka denna gång 😁

https://blogg.alltforforaldrar.se/sweetandsimple/2016/09/23/morotskakasnittar/


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Man blir så glad när man ska provsmaka första tuggan o allt bara smälter i munnen. De här kakorna mina vänner sååå goda! Snittarna är kolakakor som är smaksatt med riven morot, kanel och kardemumma. Ja de smakar faktiskt som morotskaka. Dessutom går det superfort och göra dessa! Så du hinner till fredagsmyset hehe! MOROTSKAKASNITTAR [...]
  • Redigerat 5/26/21, 3:18 PM av Nephi
Draken
5/26/21, 6:38 PM
#264

#262 vissa har ju lite svårt att rata det goda gröngräset trots att det regnar, så då kan det vara värt att bli lite blöt i pälsen 😁

#263 Ser gött ut. Älskar morotskaka 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
5/26/21, 6:50 PM
#265

#264: Harry som är ett sånt matvrak skulle man ju kunna tro att han vågat trotsa regnet men inte! Till och med det tråkiga höet (har två olika sorter och det ena är godare än det andra anser dem) är tydligen bättre än regn.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Draken
5/26/21, 8:56 PM
#266

#265: Ja de är olika personligheter 🥰

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
6/5/21, 5:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#267

Första försöket på tartelett idag, hittade formar med lös botten på loppis i förmiddags😁
Blev en glutenfri med ett tunt lager lemon curd, vaniljkräm och bär på toppen, det blev väldigt uppskattat av familjen 😋


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

molam
6/7/21, 9:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#268

Bjuder på några bilder på voffsen
1 Xerox
2 Sajko
3 Eddie
4 Elsa

Sommaren och solen är tydligen här xD Sajko tycker det är supermysigt, resterande både Xerox och dom flesta av mina daghundar tycker det är superjobbigt :p

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Maleficum
6/7/21, 10:16 AM
#269

#267: Ser supersmarrigt ut!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
6/7/21, 10:22 AM
#270

#268: Sötnosar! Jag kan hålla med dem flesta att det är jobbigt med värmen ;)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
6/7/21, 10:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#271

Mina föräldrar var förbi igår så vi tog en promenad med Mira uppe vid Hällkanan och övade lite på att bada. Mira är inte så imponerad av vatten än :P Men mot slutet hoppa hon i efter en boll utan problem (men kasta den bara så hon inte var djupare än precis upp till magen). En del kyckling gick åt också.

(Är min mamma som tog bilden).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
6/7/21, 12:21 PM
#272

#267: Ser jättegott ut 🤤

#268 Sajko är lite speciell, hundarna här hemma tycker också att det är skitjobbigt med värmen 😝
Gamlingen här hemma gömmer sig mest på nedervåningen, han kommer upp motvilligt när det är dags för kisspromenad ;)

#271 Fina Mira. Gamlingen här hemma avskyr vatten. Den lille vet vi inte ännu.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Maleficum
6/7/21, 3:46 PM
#273

#272: Vi hoppas hon ska börja gilla att bada (min mosters hund Nemo älskade att bada och det var så skoj att leka på den långgrunda stranden på landet, perfekt också vid riktigt varmt väder). Gletta var, trots att hon var labbe, inte så road av att bada om det inte var gyttjepölar uppe i bergen!
Fjant gick som att vattnet var det äckligaste som bara fanns (eller att det var farlig lava).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
6/8/21, 9:00 AM
#274

#273: Det är jättebra om man kan få ut dem i vattnet, särskillt om det är en väldigt varm dag. Gamlingen här hemma för vi "tvinga" ut om det blir för varmt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
6/8/21, 9:46 AM
#275

#273: Amor älskar att plumsa i diken och komma upp som ett lermonster 🥴
Öppna vatten som sjöar går inte om man inte har flytväst på honom, för att inte bottna och inte ha något stöd är super läskigt, han kanske kan plaska lite i kanten utan men inte mer 🤷🏼‍♀️


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Maleficum
6/8/21, 10:33 AM
#276

#274: Tycker också det är super! Vill dessutom hon ska vänja sig så mycket att så hon inte får panik om hon skulle trilla i från båten (hon har ju flytväst då såklart men är ju bra om hon vet att hon faktiskt flyter då också).

Tror mest hon tycker det är kallt och därför inte är så villig (hon vill ha supervarmt när man duschar henne :P) men blir det riktigt varma dagar kan hon förhoppningsvis tycka det är skönt med lite kallar vatten.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

molam
6/8/21, 3:15 PM
#277

Xerox älskar vatten, han flyger i oavsett, har tom badat mitt i vintern när han hittat öppet vatten xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Nephi
6/8/21, 8:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#278

Ute i sommarstugan växer rabarbern som ogräs, så tog med mig lite hem i helgen då jag hittat några recept att testa 😁

Idag blev det rabarber och vanilj sylt/gelé, tror det kommer passa toppen både till mat, dessert och bakning. Till och med jag som inte är super förtjust i rabarber gillade denna 😋

Har blivit en hel del bakning på sistone, men det är bra terapi när livet ger en skit och att familjen samlas för att umgås i tuffa tider ger ännu en anledning för att fixa lite extra gott.

(Kanske blir en hemsida med recept senare ändå, håller på att prata med mamma om hon vill göra en ihop 😉)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Maleficum
6/8/21, 10:12 PM
#279

#278: Pappa brukar göra rabarber/jordgubbssylt! Blir supersmarrigt! Är själv inte förtjust i ren rabarber men att blanda med jordgubb eller äpple funkar jättebra.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Draken
6/9/21, 12:28 PM
#280

Rabarberkräm/gele är hur gott som helst. Mamma gjorde alltid det förut. Hon gör det fortfarande, men i mindre utsträckning. De har ju sålt huset och flyttat in till stan, men de har kvar pappas föräldrahem ute på en Ö några mil utanför min hemstad. Där kan hon odla sina blommor och rabarber (77 år gammal 😉 )

Jag kommer ihåg när jag var liten, vi härjade hejvillt i mammas rabarberodlingar. Vi plockade rabarber och doppade dem i socker. Det var jättegott 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 6/9/21, 12:32 PM av Draken
Draken
6/9/21, 12:36 PM
#281

#277: Ja men han är ju inte riktigt riktig 😜🤣 Hans matte kunde rätt vad det var plumsa i vattnet, om det var öppet, mitt i vintern hon också 🥴 😉 Vet inte hur många gånger jag var sugen på att strypa henne, när hon gick ut barfota i snön 🥴 Och folk undrar varför jag är gråhårig trots att jag inte fyllt 50 än 🤪🤣

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
6/10/21, 11:26 AM
#282

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: