Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (12) Senaste inläggen

Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Växter

Hemigraphis Colorata

2020-07-03 09:31 #0 av: Nephi

Var ute och åkte med en vän igår och åkte förbi en butik med akvariegrejer i en annan stad, kunde självklart inte låta bli att gå in och titta.

Hittade en hemigraphis colorata ibland växterna och fastnade totalt då bladen på undersidan var lila. Personalen på plats hade dålig koll på växter men sa att den inte blir långlivad i de flesta akvarium... Då den inte var så dyr så fick den följa med hem iallafall, men insåg när jag kom hem och slog på google att det är ju en terrarieväxt! Storgråter

Kan man ha den i akvariet i allafall? 
Om inte, tror ni den går att ha att växa ut från akvariet så som man ser att vissa gör med örter och andra plantor?  Förlägen 

Anmäl
2020-07-03 11:38 #1 av: Draknästets_Reptiler

En terrarieväxt kan klara sig i akvarium en kortare tid. Men den kommer, förmodligen, skrumpna ihop och dö efter ett tag.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptil, Autism och Anhöriga.
*Medarbetare på Debatt
*Arrangör Sundsvalls terrariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2020-07-03 11:38 #2 av: 5ara

Jodå, du kan ha den i akvariet men den kommer dö efter ett tag. Om du sätter den i akvariet så får man hålla koll på när den börjar kasta in handduken och ta ut den för det blir en hel del nedbrytningsprodukter som kan rubba akvariets balans.

Jag har absolut för mig att jag läst att den går att ha med bara rötterna i akvariet så om du har möjlighet till det kommer den nog klara sig längre :)

Anmäl
2020-07-03 12:28 #3 av: Nephi

Då får nog den också flytta in i mammas akvarium med den plantan jag köpte till henne när jag var där. Sen blir beställa en sån kruka med sugkoppar man ska kunna sätta högt upp på rutan i akvariet, såg en sån på Amazon här om dagen Får idé

Och självklart säga till henne att om den börjar se vissen ut så kasta  Skrattar

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.