Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1126 ggr
Astrid Ahlberg
7/2/20, 6:48 PM

Platys och ancistrus som dör

Hej! Jag har haft mitt 100l akvarium i typ 20 år utan sjukdomar. Haft fina platys som förökat sig så bra att jag fått ge bort. Även malar och neontetror. Men nu verkar jag ha fått in någon sjuka. Nästan alla platys har dött under senaste 1½ månaden, liksom även de flesta ancistrusmalarna. medan neontetror är ok. Kemin verkar ok (nitrit tex 0), växterna trivs bra, bottenfiltret funkar tillsynes och jag har installerat syrepump också sen en månad. Temp 26-27gr som högst, nu 25.
I akvarieaffären gissade de på parasiter och på deras rek har jag satt in Ektozon (4msk/100l/dag, dag 2 nu). Bytt vatten en massa gånger, 1/3,  2-3 gr/vecka.
Symptomen på de som inte bara legat döda är att de simmar ryckigt, hektiskt eller ligger still på botten. Äter inte. På fotot är de två av tre som är kvar uppe vid ytan men det är inte typiskt. Stjärtfenan är lite hopklämd, har läst om "fenklibb", kanske kan stämma.  Ser inget annat utanpå. Himla sorgligt! Har köpt in fisk (platys, Svärdbärare - döda nu - neontetror) 3 gånger under våren från vår välrenomerade akvarieaffär som jag alltid anlitat, fått in snäckor, men även sjukdomsframkallande parasiter? Förlåt dåligt foto, det är inte lätt med så liten fisk! Båda tror jag är egen uppfödning, kanske därför de är kvar till sist.

Annons:
Lillyrod
7/2/20, 6:56 PM
#1

Det är jättesvårt att säga vad det kan vara för något men en sak är säker. Ektozonsalt är helt vanligt salt som kostar 3 gånger så mycket i akvarieaffären. Det hjälper inte mot parasiter eller något annat heller tyvärr. 

Förmodligen är det något du har fått in med nyinköpta fiskar men det är ju väldigt svårt att säga vad det kan vara när det inte syns något.

Slutar de äta eller äter de och blir magra ändå eller vad händer innan de blir så dåliga att de hamnar på botten eller bara hittas döda? Är de uppe vid ytan och kippar efter syre? Alla ledtrådar är bra för att kunna komma på vad det kan vara.

Astrid Ahlberg
7/3/20, 8:57 AM
#2

Tack Lillyrod! Innan jag satte in syrepumpen hände det att de var uppe vid ytan och snappade luft, men det ser jag inte nu.
Det första symptomet jag la märke till var att de inte visade aptit, generellt för platysarna som är - var - den art jag hade mest av. De brukar ju flockas så fort man närmade sig, men det har de inte gjort sen i våras. Neontetrorna visar lite intresse tack och lov.
Läser man på Ektozonförpackningen så är det inte bara natriumklorid i alla fall. På 100g finns 580mg natriumperborat-trihydrat och 58mg magnesiumperoxid. Dvs återstår ju då >99g … Som inte redovisas. NaCl?
Salt har en viss effekt på utvärtes parasiter på matfiskar vet jag, men det är ju inte samma miljöer och helt andra arter. Där använder man  annars formalin mot parasitangrepp. Inget jag vill testa …

5ara
7/3/20, 11:06 AM
#3

Nu är det ju inte riktigt vad tråden handlar om direkt men jag har alltid Ektozon hemma ifall det skulle vara något. Givetvis är det främst saltet som är aktiv substans men de ytterligare ämnena som finns borde i mina ögon ha en påverkan. Peroxiden, till exempel, stöttar möjligtvis upp med en oxiderande effekt som förstärker saltets verkan. Att salt skulle vara verkningslöst mot parasiter och liknande håller jag inte med om. Vatten vill alltid vandra dit saltkoncentrationen är högst. Detta får effekten att enklare organismer dör på grund av uttorkning till följd av att vattnet genom osmos vandrar ut ur deras system. Det är tack vare effekten på osmos-balansen som salt till och med fungerar som konserveringsmedel. Fiskar klarar i flera fall högre salthalter än till exempel vissa svampar, parasiter och bakterier. Därför kan salt vara en mycket effektiv behandling. Här gäller det ju dock att man har att göra med en organism som klarar salt sämre än den drabbade fisken. Att tillsätta salt i vattnet kan även underlätta återhämtningen hos fiskar som av någon anledning är nedsatta. Detta tack vare att osmosen underlättas genom att en högre salthalt gör det enklare för vatten att lämna kroppens system. Sötvattensfiskar ”jobbar” alltid med att försöka få ut vatten ur kroppen på grund av att de invärtes har en högre salthalt än omgivningen. För saltvattenfiskar är det precis tvärtom; de får ”jobba” för att behålla vätskan i sina kroppar. Att behandla invärtes parasiter med salt är dock ingen större idé för fiskens osmos ser till att salthalten i kroppen förblir konstant och eventuella parasiterna förblir oskadda.

5ara
7/3/20, 11:18 AM
#4

Tyvärr har jag dock ingen aning om vad som kan vara fel med dina fiskar. Det låter inte alls omöjligt att du fått med någon skit med något nyinförskaffat. Hur mycket och hur ofta byter du vatten i vanliga fall? Om exempelvis halten av vissa restprodukter stigit i karet långsamt och successivt så kan det skapat en liten underliggande stress hos fiskarna som gjort att deras immunsystem blivit en aning nedsatt. Det kan i sin tur orsaka att någon skit får fäste som annars inte skulle få det. Men jag spekulerar bara. Som exempel; vad låg nitrathalten på när fiskarna började bli dåliga och innan du började byta så mycket vatten?

Draken
7/3/20, 11:35 AM
#5

Låter som någon form av förgiftning om de börjar simma ryckigt och sedan dör. Men eftersom du har 0 på nitrit, så är det förmodligen inte någon förgiftning, möjligen ammoniak isf.

Har du sett om det sticker ut små spröt från analen på fiskarna, att du kanske har fått in blodmasken (C.Cotti) med nyinköpt fisk ?

Använder du stickor eller dropptest ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Astrid Ahlberg
7/3/20, 6:37 PM
#6

Tack för era svar. Finns en del frågor jag kan svara på:
Normalt har jag bytt 1/3 ca en gång i månaden. Sen problemen började dock oftare. Varje gång jag hittar död fisk byter jag omgående. Som mest ett par tre dagar i sträck. Jag har eget brunnsvatten. För ett par år sen hade jag ofta lågt pH, neråt 6,2 som lägst (Åleds pH-test vätska vilket visar högre värden än sticka). Sen bytte vi filtertyp pga mycket järn mm, efter det är pH i akvariet högre, >7.
I alla fall tror jag det beror på brunnsfilterbytet.
Vad gäller Ektozon så gav jag dag 3 nu och de två enda platys jag har kvar (är  av egen uppfödning ) verkar faktiskt mer normala idag, har visat lite aptit och rör sig inte så knyckigt. Kanske för att jag vill se det …
Jag har tidigare bara testat pH. Köpte stickor (Sera)först  i maj. I början var både nitrit och nitrat 0, sen steg nitrat så nu i juni har det legat på 50-100. Ok enligt akvarieaffären. Ammoniak kan jag inte testa med dessa stickor. Borde jag lämna in vattenprov till akvarieaffären?
Jag har inte sett några röda spröt. Inte heller har de magrat av före döden, med ett undantag (en Svärdbärare jag avlivade själv pga både mager och krokig).

Annons:
5ara
7/4/20, 11:36 AM
#7

Då håller jag tummarna hårt för att fiskarna du har kvar ska bli friska :) Överlag är inte teststickors resultat särskilt tillförlitliga så dropptest är helt klart att rekommendera. Hur många fiskar hade du i karet när det började bli problem? Rent spontant är 1/3 vattenbyte i månaden lite och man brukar säga att nitratet inte ska ligga över 50 ppm. Därmed är det inte helt omöjligt att det kan vara lite för mycket restprodukter som ansamlats i karet och som stressat fiskarna och sänkt deras immunförsvar. Det är dock bara spekulationer så klart men eftersom du inte verkar ha tillfört några nya fiskar på länge känns det som att det skulle kunna bero på det. Personligen håller jag nitratet mellan 10 och 25 ppm för att vara på den säkra sidan och jag byter mellan 25 och 50% vatten i veckan beroende på belastning. Att lämna in vatten till akvarieaffären är inte säkert att det ger så mycket eftersom du bytt så stora mängder med vatten för om halten restprodukter var problemet är orsaken redan avhjälpt.

Astrid Ahlberg
7/4/20, 3:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Teststickorna är ju rätt svåravlästa också, förutom att de inte är så säkra.  Kanske nitratet egentligen varit högre … Nitrit på stickan har hela tiden inte visat något utslag.
Från början var det nu i vår ett tiotal malar (lite svårt veta pga alla gömmen) och runt ett dussin platys. Har haft uppåt 40-talet Platy vissa perioder under åren  och hade typ 40 (!) halvvuxna (2-6cm) malar i vintras (skänkte bort de allra flesta). 
Jag ska köpa in nitrat/nitrittest som dropptest.
Och i fortsättningen byta vatten oftare.
Men nu får jag väl bara låta akvariet stå över sommaren med de fiskar som överlever - neontetrorna och de två gamla pansarmalarna. Och hoppas på att ev patogena parasiter dör ut. Med hjälp av Ektozonet kanske också. Tänker efter 5 dagar med 4tsk/100l övergå till 2 tsk per vecka. Låter det ok?
De två pansarmalarna verkar ok. Men nu har jag läst på (för att hitta artnamnet) och inser att jag har gjort fel. De är stimfiskar och vill ha sandbotten! Jag har bara 2 och stenig botten … Men denna är väl stor och fin?

Astrid Ahlberg
7/4/20, 3:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

Tillägg: Akvariet 28 maj och under det läget idag - mitt hjärta värker …

5ara
7/4/20, 5:17 PM
#10

Om du haft så pass hög belastning i karet känns det än mer troligt att det varit höga nivåer av restprodukter i vattnet. I de allra flesta fall blir fiskar sjuka av organismer som alltid finns i akvarievatten. Försämrad vattenkvalitet gör att deras immunförsvar fungerar sämre så att de blir sjuka av sådant som de i vanliga fall inte skulle må dåligt av. Om det är fallet behöver du inte vara direkt orolig över att du behöver utrota patogener i karet. Det räcker med att fiskarnas immunförsvar byggs upp igen och förhoppningsvis gör det det alldeles av sig själv bara genom att de får gå i vatten med bättre kvalitet. Saltet kommer med största sannolikhet inte utrota några större mängder patogener utan det är mest upp till fiskarnas egna immunförsvar. Som sagt underlättar det dock fiskarnas osmos och mer energi kan möjligtvis läggas på immunförsvarets återuppbyggnad. Om fiskarna ser ut att må bra skulle jag minska på saltmängden vid det här laget. Ju mer du tillsätter; desto högre blir koncentrationen för salt försvinner inte magiskt ur vattnet; det försvinner i takt med att vattnet byts ut vid vattenbytena. Var bara försiktig när nu salthalten eventuellt kommer att börja minskas; pansarmalar kan reagera på kraftiga ändringar i saltmängd. Överlag verkar de vara mer känsliga för en snabb minskning än en snabb ökning. Som tur är ser spröten på din pansarmal ut att vara långa och fina så ditt grus verkar i alla fall inte skada dom men överlag rekommenderas finkornig sand och att man har minst sex stycken. Förstår verkligen att det känns sorgligt med vad som hänt men förhoppningsvis vet du orsaken och hur du kan undvika det i framtiden.

Draken
7/6/20, 11:12 AM
#11

Växterna i karet ser ut att vara jättefina. Om jag vore du, så skulle jag plocka ur allt i karet och göra en omstart.

Fixa sandbotten och köpa in några snabbväxande växter också.

Naturligtvis skall du också använda de växter du har. Gör inte ren filtren i pumpen.

Lägg ner näringskulor vid rötterna på svärdsplantorna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Astrid Ahlberg
7/7/20, 10:02 AM
#12

Rovfisk - "filtren i pumpen"? Jag har bottenfilter så det filtreras genom gruset. Så sand är väl inget alternativ, inte i den delen där jag har filtret i alla fall. Jag tog upp och rengjorde gruset för så där tre år sen. Samt filtergallret. Med fiskarna kvar … En stor apparat som jag inte gärna gör om. När jag byter vatten kör jag ner röret djupt i gruset vid filtret metodiskt över hela ytan så jag får bort en massa gråsvart grums. I andra änden av akvariet är det inte alls så mycket att suga upp. Och vattnet klarnar snabbt efter byte så jag tror bottenfiltret funkar som det ska. 

De växter jag har får jag ofta rensa ut bland pga att akvariet annars växer igen, så de verkar inte behöva mer näring tänker jag. Har haft snabbväxande växter som hotade ta över, och sånt där som flyter på ytan, det var jag glad åt att bli av med. Tänker att de försvårade syreutbytet.

En f d akvarist misstänkte weekendfodret som jag använder när jag är borta på helgerna dvs ofta. Att det kan finnas konserveringsmedel i de pelletsarna som med tiden ansamlas i akvariet och skadar fiskarnas magar … Han tycker det är bättre att inte ge dem mat de dagar jag inte är hemma. 

Tänk så det kan bli! Här har man ett akvarium som funkar utan att krångla år efter år och så plötsligt händer detta … Från att ha betraktat mig som rätt erfaren känner jag mej nu som en idiot. 

En extrafråga - dör snäckor av salt i vattnet? Verkar som att i alla fall somliga har dött vilket jag bara är glad över. vill inte ha dem. 
Pansarmalarna och neontetrorna lever fortfarande och ser ok ut :-)

Draken
7/7/20, 12:01 PM
#13

Ah ok. Hade missat att du har bottenfilter.

Snäckor och räkor gillar inte salt. Vissa malar gillar heller inte saltet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
7/7/20, 8:03 PM
#14

Har läst flertalet historier om vattenkvalitet som blivit dålig till följd av att man har använt sig av weekend-foder så personligen skulle jag inte stoppa det i mina akvarier. Just konserveringsmedel har jag dock inte hört att de innehåller utan de verkar sabba vattnet på andra vis.

Lillyrod
7/7/20, 8:13 PM
#15

Jag har också hört negativa saker om sk weekendfoder så jag håller med.

Draken
7/8/20, 3:34 PM
#16

Har aldrig använt mig av weekendfoder, men har hört att det inte är bra. Så jag håller med ovanstående.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Astrid Ahlberg
7/8/20, 5:35 PM
#17

Tack snälla alla ni för att ni engagerar er i mina fiskproblem! Inget mer weekendfoder alltså … Tänker att det kanske är flera negativa faktorer som samverkat här. Jag vågar knappt kolla akvariet när ljuset har tänts nu … Men det ser ut som att de 11 neontetrorna och de två pansarmalarna klarar sig. Verkar normala. Väntar nu på att mina dropptester ska komma.

Draken
7/9/20, 11:11 AM
#18

Självklart hjälper vi till där vi kan hjälpa till :)

Hoppa över weekendfodret i fortsättningen. Det är bättre att fiskarna isf inte får någon mat alls om du inte skall vara borta mer än max en vecka. Fiskarna klarar sig en vecka utan mat. Ska du vara borta längre än så, så kan du ha en fiskvakt som kan åka hem till dig och mata varannan eller var tredje dag.

Hoppas dina dropptester kommer snart :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Astrid Ahlberg
7/10/20, 12:20 PM
#19

Nu har mina dropptester kommit. Kollade pH först: 7,0. Nitrat (NO3) mellan 0 och 10mg/l. Ammonium (NH4) 0 och alltså även ammoniak 0. Så helt ok där … På min teststicka var nitratet ca 50, så där ser man hur dåligt de stämmer. Nitrat har alltså inte varit problemet, inte ens bidragande vad jag kan förstå.
Tänker att jag avvaktar någon månad och börjar sen så smått köpa ny fisk. Börjar med fler pansarmalar.

5ara
7/10/20, 12:52 PM
#20

Men har du inte bytt mängder med vatten sen problemet uppstod? Jag tänker att mätvärdena är toppen för att se hur det står till nu men säger ju inget om hur det var tidigare. Eller tänker jag galet?

Annons:
Draken
7/11/20, 11:55 AM
#21

har du inte kollat Nitrit ( NO2) ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Astrid Ahlberg
7/11/20, 11:51 PM
#22

Nitrit har jag kollat med sticka många gånger - det har aldrig visat något utslag.

Astrid Ahlberg
7/11/20, 11:58 PM
#23

#5ara Jo det stämmer ju att jag bytt vatten många gånger så jag kan ju inte vara säker på någonting. Jag får nog dra ett streck här i utredningen, vänta en tid och sedan testa med lite ny fisk, fylla på successivt om det går bra, se hur det går. 

Men jag kommer i fortsättningen inte släppa in nyköpt fisk på det snälla sättet, genom att låta påsen ligga i akvariet, anta rätt temperatur, blanda sitt vatten med mitt akvariums och så småningom låta fiskarna simma ut till de andra. Utan håva upp dem och hälla bort zooaffärens vatten. Karantän har jag inte möjlighet att fixa.

Och weekendfoder ska jag inte använda igen.

Tack för alla goda råd!

Lillyrod
7/12/20, 6:26 AM
#24

Det låter som om du har en utmärkt plan för framtiden 👍

5ara
7/12/20, 11:40 AM
#25

Om dina värden är bra nu så har du ju en jättebra grund för framtiden och som sagt är det i stort omöjligt att få reda på vad grundproblemet var så här i efterhand. Tycker du har ett bra upplägg och så hoppas jag givetvis att dina akvarieinvånare håller sig pigga och friska 🙂👍

Draken
7/12/20, 11:47 AM
#26

#22 Det är det som är faran med stickorna. De visar ingenting, men det kan fortfarande vara Nitrit i vattnet. Och nitrit är dödligt i mycket låga doser.

Det kan förklara varför dina fiskar dör. trots att vattenvärdena är bra på de dropptest du har gjort.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Astrid Ahlberg
7/14/20, 8:49 PM
#27

Så du tycker jag borde köpa nitrit-test också … Tänkte att om de andra N-testerna är ok så borde nitrit också vara det. Tydligen feltänkt. Suck. Var skulle det komma från i så fall?

Annons:
Draken
7/15/20, 2:06 PM
#28

Jag skulle käöpa ett nitrittest också. Troligtvis så är det värdet ok, men det kan vara en mindre höjning, och det kan förklara plötsliga dödsfall.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
7/15/20, 2:23 PM
#29

Nitrit kommer när karet har för hög belastning. Det kan vara nystartat och det inte finns tillräckligt med bra bakterier för att ta hand om allt avfall.

Det kan bero på för många fiskar i karet eller att det blir mat liggande kvar. För mycket rester i vattnet helt enkelt. 

Det är vanligast i nystartade kar men kan dyka upp i inkörda kar också om det händer något som ändrar balansen.

Nitrit är dödligt även i små doser och det är därför man tänker Nitrit😮 när fiskar dör oförklarligt.

Astrid Ahlberg
7/16/20, 8:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Okej, jag köper  nitrittest också. För framtida bruk om inte annat, för jag tänker att nu är vattnet troligen ok igen. Snäckorna trivs i alla fall och alla neontetrorna och de två pansarmalarna verkar också må bra. Kan någon säga vilken sorts snäckor det är som jag fått in? De är beige- brun-svart-fläckiga i skalen och snabba, kan krypa nån mm i sekunden. Max nån cm på längden.

Lillyrod
7/16/20, 8:39 AM
#31

Det är förmodligen Physasnäckor du har. De är duktiga städare.

https://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5516e3f0ce12c461b6000361-physasnacka

Draken
7/16/20, 1:29 PM
#32

Ser ut som physa. De är väldigt duktiga städare, och om du inte övermatar så förökar de sig inte okontrollerad, och då har du faktiskt effektiv "städhjälp" i karet :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Astrid Ahlberg
7/17/20, 12:14 PM
#33

Okej … Så snäckor blir lite en test på om man övermatar … Bara synd att de går illa åt mina växter. De är jobbiga att plocka för hand tycker jag, så hala mellan mina klumpiga fingrar. Men fällor går hyfsat. Har dels salladsblad i en spagettislev, dels en halv liten PET-flaska med pellets i. Får acceptera att de finns där och gallra bort när de blir för glupska på växterna. Tror att de håller nere de tråkiga tofsalgerna också (?). 

Tack för svar på arten på snäckorna! Det verkar stämma bra!

Upp till toppen
Annons: