Annons:
Etikett: akvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
LĂ€st 370 ggr
Mill4
2020-07-02 03:36

Ammoniakförgiftning😱

Har en tidigare trĂ„d dĂ€r jag berĂ€ttar allt som hĂ€nt
 "Kakaduaciklid+ Hur mĂ„nga fiskar i 100L" TyvĂ€rr dog 9st av min Ă€lskade fiskar i natt trots all tid jag lagt pĂ„ att försöka lĂ€ra mig sĂ„ mycket jag bara kan och allt duttande med akvariet senaste tiden 😱 Hemskt onödig upplevelse
 Mina resterande fiskar Ă€r flyttade till ett 54L akvarium dĂ„ vi inte visste vad vi skulle göra mitt i natten dĂ„ alla fiskar började dö.. sĂ„ startade upp ett nytt. Tömde 100L akvariet och sköljde sand osv. Startat om det nu. NĂ€r ska fiskarna fĂ„ flytta tillbaka, Ă€r ju nystartat bĂ„de i den dem Ă€r i nu och 100L sĂ„ dĂ„ kan dem vĂ€l lika vĂ€l flytta tillbaka? Har Ă€ven lĂ€st nĂ„got om salt? Kort sagt
 vad gör en nybörjare som jag nu
 De resterande fiskarna mĂ„r bĂ€ttre, 1 Platy kĂ€mpar lite mer men tycks bli piggare.. Stackars stackars fiskarna
 Ska ringa djuraffĂ€ren imorgon och berĂ€tta för dem vad jag tycker och tĂ€nker


Annons:
Lillyrod
2020-07-02 06:25
#1

NĂ€r det gĂ€ller nitrit som det förmodligen handlade om sĂ„ Ă€r vattenbyten det enda som gĂ€ller. Du skulle inte ha gjort rent allt i karet för nu fĂ„r du ju börja om frĂ„n början igen. De goda bakterier som börjat bildas har du tvĂ€ttat bort. Om jag vore du skulle jag slĂ€ppa tillbaka de största fiskarna i 100-liters karet sĂ„ att du inte fĂ„r sĂ„ mĂ„nga i det lilla. Börja om frĂ„n början med lite mat osv. Nu vet jag inte om du lĂ€st artiklarna om vatten, uppstart mm men om du inte har det sĂ„ gör det. Ta det lugnt, andas och kavla upp armarna. Det Ă€r en lĂ€rdom Ă€ven om den blev lite brutal. Det kommer att bli bra 😊

Mill4
2020-07-02 09:16
#2

Har lĂ€st sĂ„ mycket sĂ„ mam blir snurrig😅 SĂ„ jag lĂ€ser dem artiklarna sĂ„ kan jag dubbel checka att allt Ă€r rĂ€tt. Ok! Men pĂ„ stickat var det nitrit test och det sĂ„g bra ut
 Är det ett dĂ„ligt test kanske đŸ€” Har ju vart med dem dĂ€r stickorna flera gĂ„nger om dagen och testat Ok😟 Jag och min sambo sökte runt i panik pĂ„ olika forum och fick fram en trĂ„d som skrev att man skulle göra sĂ„. Suck
 SĂ„ om nĂ„got sĂ„dant hĂ€r hĂ€nder ska man alltsĂ„ göra 50% vattenbyte och ha i vattenberedningsmedel och bara vĂ€nta? LĂ€ste nĂ„got om att man ska ha i salt

Nephi
2020-07-02 09:23
#3

Stickorna stĂ€mmer inte alltid helt 😅 Mina stickor visar fel pĂ„ Ph sĂ„ dina skulle mycket vĂ€l kunna visa fel pĂ„ nitrit :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare pĂ„ Akvarium 🐡, AkvarierĂ€kor🩐, HundutstĂ€lling och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
SajtvĂ€rd pĂ„ Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Mill4
2020-07-02 09:56
#4

#Men f*n.. DÄ blir det att hitta nÄgot vettigare.. Om ditt visar fel ph och mitt fel nitrit sÄ lÀr ju resten vara pannkaka dÄ ocksÄ om man har otur..

Draken
2020-07-02 11:57
#5

Köp dropptest istÀllet. De Àr mer exakta och de Àr enkla att anvÀnda :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-07-02 12:10
#6

TyvÀrr Àr det inte ovanligt att stickor visar tokiga vÀrden. Dropptest Àr i regel mer tillförlitliga sÄ det Àr det enda jag anvÀnder mig av men om man ska ha helt rÀtt vÀrden Àr det laboratorieanalys som gÀller. Hur lÀnge hade akvariet varit igÄng? Det vanligaste Àr att nitritspiken kommer efter cirka tre veckor; kan bli nÄgot tidigare och nÄgot senare. NÀr jag startade mitt första akvarium rÄkade jag ocksÄ ut för en nitritspik som gjorde att nÄgra fiskar dog. Det Àr sÄ vÀldigt lÀtt hÀnt men misströsta inte; det kommer ordna sig!

Annons:
Draken
2020-07-03 11:00
#7

Nitritspikar kan vi alla rÄka ut för.

Inte sĂ„ lĂ€nge sedan jag fick en rejĂ€l nitritspik i stora karet. SĂ„ du Ă€r inte ensam. Som 5ara skriver,  misströsta inte :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mill4
2020-07-03 20:24
#8

#6 Ja akvariet har vart igĂ„ng ca 3 veckor.. :/  Hade nĂ„gra fiskar innan 2 veckor sedan Ă„kte jag för att köpa 2-3 st Rosentetra efter 2 veckor och det var dĂ„ han i affĂ€ren sa att det var bĂ€ttre att köpa fler. 3dagar fasta och sen efter dag 2- me lite foder hĂ€nder dĂ„ detta.

#7 Ja sÄ Àr det nog :( KÀnns bara som att det kunde ha undvikits om jag inte tagit in sÄ mycket fisk sÄ snabbt.

5ara
2020-07-04 11:23
#9

Det Àr svÄrt att starta upp ett nytt kar och med tanke pÄ att du fick problem vid den ganska typiska tiden för nitrit sÄ hade det mest troligt hjÀlpt bara du haft ett test som funkat. TyvÀrr Àr det inte ovanligt att det hÀnder och det bÀsta du kan göra Àr att ta nya tag för det kommer ordna sig :)

Draken
2020-07-04 12:13
#10

Köp in dropptest för nitrit och gör om, gör rÀtt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons:
Â