Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 641 ggr
Mill4
6/30/20, 11:51 PM

Apistogramma kakadua+ hur många fiskar i 100L

Har läst på en del om apistogramma och vart på jakt efter 2st (kan inte stava namnen men var på b 😅). Men så stötte jag på en ensam kakaduaciklid hane i en djuraffär som verkade olycklig så han följde med hem..Han verkar trivas bra här och är framme mycket och utforskar. Nu är ju frågan om han måste ha några honor eller om han kan ha ett bra liv ensam? Kanske redan är fullt i akvariet hursom🤔? Isåfall behöver jag ordna ett till akvarium. I akvariet 100L finns just nu -3 Platy (tänkt ha minst 6st) -2 svarta neontetror (ska ej fortsätta med dessa därför så få) -11 Rosentetra -6 pansarmalar (tänkt ha ca 10st) - 1 Guppy (tanken är att ha 6st eller fler) I djuraffären där jag köpte Rosentetra tyckte dem att mitt akvarium hade väldigt lite fiskar.🤔 Han i affären var väldigt tydlig med att fiskarna gärna vill vara fler. Medans jag funderar på om det är trångt. Så vad tänker ni? Vill gärna ha alla tips och tankar då jag är ny inom detta!

Annons:
Lillyrod
7/1/20, 6:08 AM
#1

Ditt kar är mer än fullt. Tänk på att Platy och Guppy ynglar varje månad och även om de flesta blir uppätna så klarar sig någon varje gång. Att skaffa ännu fler kan betyda att du får alla de problem som kommer med överbelastning t ex sjukdomar.

Mill4
7/1/20, 10:11 AM
#2

#1 Är det sant! Vilken tur att  jag inte lyssnar på djurbutikerna då, hahaha! Dem brukar säga konstiga saker…
Men jag borde alltså inte ta in fler Guppys utan bara ha kvar den ensamma och samma gällande Platy 3st (Har bara honor så blir inga yngel där iallafall<3)
Och Pansarmal 6 s

Lillyrod
7/1/20, 11:03 AM
#3

Låt du levandefödarna vara som det är. De blir väldigt många väldigt fort även om en del blir middag. 😉

5ara
7/1/20, 11:07 AM
#4

Jag tycker som Lillyrod; akvariet är mer än fullt. Klokt av dig att kolla här inne innan du skaffade fler fiskar 🙂

PeG
7/1/20, 11:53 AM
#5

Kakaducikliden kommer att klara sig utmärkt själv. Alternativet är att ha ett fåtal honor kanske 2-3 stycken och vara en Hanne. Två hannar i 100 liter orsakar sannolikt problem. Kanske vänta lite tills några andra har gått ur tiden så att det finns lite mer utrymme.

Mill4
7/2/20, 3:08 AM
#6

Tack för alla svar! Här hemma är vi helt förstörda… Jag har duttat, daltat och fixat med dessa fiskar konstant nu under några månader (vart lite blandat med att jag tagit emot fiskar som folk tänkt släppa ut osv osv) Har från 0 fisk och endast gnagar/kanin expert fått ett stort intresse för akvariefisk. Tänkte att det kan vara bra att utveckla sig inom något nytt… Insåg ju snabbt att det är kämpigt att vara nybörjare i fisk världen. Är mycket mycket mycket nytt… Så när jag går till en djuraffär där jag verkligen upplevt att dem har fin fiskavdelning med en person som är ansvarig för fiskarna (han har verkligen vart jäkligt bra och kan tillägga att jag annars inte litar varken på djuraffär eller veterinärer gällande något 😅) så litade jag på att han vet bättre än mig… Jag skulle köpa någon Rosentetra till mitt rätt så nystartade akvarium där det redan bor andra fiskar… Han frågade om detta och han sa att jag minst ska ha 10st Rosentetra och egentligen borde köpa så jag har minst 10 pansarmalar ( och att de övriga stimfiskarna jag har också ska vara minst 10, att man brukar hålla det jämnt för fiskarnas skull). Att jag som har 100 L akvarium har väldigt lite fiskar. Jag sa då att jag hört att man ska ta det försiktigt framförallt i början pga ammoniak/nitrit (?) Men nej nej nej detta skulle inte vara något problem för mig som har så lite fiskar. Så jag som såklart vill att mina stimfiskar ska må bra litar på honom blint då jag ju i princip sätt upp till honom och tyckt att han är väldigt proffsig. Så skrev ni detta till mig att det är "mer än fullt"… Igår eftermiddag var fiskarna plötsligt lite underliga. Jag brukar sitta och titta på dem väldigt mycket så märkte direkt att något var lite off. Dem var inte lika sociala utan gömde sig mer. Men sen i morse var det bättre och dem var framme för att äta osv. När vi kom hem efter att ha vart iväg och lämnat yngel är akvariet som förbytt…. Alla fiskarna låg gömda under pumpen och verkade rädda. Efter en stund såg jag en fisk som lämnat gruppen och simmade konstigt. Tog ut denna till eget kar och var så jävla förvirrad. Tänkte om apistogramman attackerat dem eller skrämt dem.. men han har vart så snäll hela tiden så var ändå konfunderad. Tog vattenvärde osv och allt såg bra ut (alltså sån sticka.. som tydligen inte visar ammoniak som jag fått för mig) allt såg bra ut. När vi sedan kom hem från en kvälls kurs hade nu 2 st till börjat betee sig underligt och vi får panik. Tänker att det antingen är virus eller någon annan sjukdom jag hört om (minns ej namnet) som är smittsam och vi startar upp ett nytt akvarium 54L och för genast över de frisk fiskarna dit. Jag upptäcker då att dem är slöa och dem visar allmänt symptom på just ammoniak förgiftning. Jag har fixat och gjort vatten byten, testat värden osv så kunde bara inte tro att detta skulle ske…. Dem var utan mat 3 dagar och nu matat dem lite 3 dagar och det vart väl för mycket när det då var för mycket fiskar och mina bristande kunskaper…. 9 Rosentetror dog…. resten kämpade på och har börjat repa sig. Jag är så så så ledsen och besviken. Jag borde ha lyssnat på min magkänsla. Från och med idag kommer jag fan aldrig lita på någon som är i en djuraffär.. Kommer endast skriva här innan jag tar eTT enda beslut alltså.. stackars mina älskade fiskar😢😭

Annons:
Mill4
7/2/20, 3:19 AM
#7

Jag tömde 100L akvariet helt då kl var mitt i natten och jag bara försökte lösa situationen så bra jag kunde. Hoppas det var rätt beslut. Har nu startat om det. Sköljt av all sand, inredning växter och haft i beredningsmedel (happy life). Fyllde med kall vatten och låter doppvärmare sköta resten. Resterande fiskar -3 Platy -1 Guppy - 1 ancitrusmal - 2 svarta neontetror - 1 kakaduaciklid - 2 rosentetror Är nu i ett nystartat 54L och tycks återhämta sig. 1 Platy som kämpat lite extra.. hoppas hon överlever natten. La ner växter, luftrum, pump och beredningsmedel. Vad mer föron man i denna situation? Borde jag flytta över dem till sitt 100L nystartade imorgon eller vänta? Tänkte att det dem är i nu ändå är nystartat och dessutom mindre :/ Vad gör jag? :( Och vilka jävla test ska man köpa egentligen!? Jag har köpt sånna stickor och har även dropptest till ph. Trodde det räckte till mitt nybörjar akvarium.. men inte då.

Mill4
7/2/20, 3:38 AM
#8

Glömde skriva 6 st pansarmal, men dem fick hoppa in till elefantsnäcka snäckans akvarium så det inte skulle bli så många i 1

ler
7/2/20, 5:04 AM
#9

Apistogramma Borelli

Draken
7/2/20, 11:42 AM
#10

Synd att det gick som det gick med fiskarna, men ett bra beslut att inte lita på butikerna.Flytta tillbaka fiskarna försiktigt, kanske en sort åt gången.

Du kanske skall låta Apistogramman vara kvar i det lilla och kanske skaffa en hona till honom .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
7/2/20, 12:22 PM
#11

Beklagar innerligt vad som hänt! Som tur är kommer det ordna sig med tiden. Du har gjort så gott du kunnat och det är (tyvärr) bra mycket mer än vad vissa andra gör för sina fiskar. Det stod inget om vad du gjort med filtret i karet. Har du kvar det utan att ha rengjort det? I så fall vore det toppen för du har en god filterkultur under uppbyggnad. Killen i affären har rätt om att rosentetror och pansarmalar vill vara ett gäng men jätteknasigt att han inte istället rekommenderade att öka antalet långsamt allteftersom karet mognar. Om du inte vill lägga så mycket pengar är ett dropptest för nitrit det allra viktigaste till att börja med. Det finns även satser med flera olika dropptest att köpa. Det är helt upp till dig. Personligen har jag valt att investera i en hel del deopptest och tycker det funkar bra. Kämpa på! Det kommer ordna sig! Om du har pumpar och liknande för att hålla både 54 liters karet och 100 liters karet igång samtidigt är det så klart det bästa. Om du däremot inte har mer än en pump är 100 liter bättre än 54 och du har med största sannolikhet blivit av med det som var giftigt genom att göra ett så stort vattenbyte.

Mill4
7/2/20, 1:00 PM
#12

#10  Vi bor ganska litet så tanken var att ha 100L akvariet och sedan ett mindre i badrummet till elefantsnäckan som inte trivs med de andra stress fiskarna som är framme och ska smakar på honom hela tiden (Hen är "adopterad" när vi hämtade flera fiskar från ett misskött akvarium som skulle slängas. Så har försökt ordna till honom bäst det går).
Gissar att snäckan och kakaduan inte alls  passar med tanke på ph/temp osv :/
Nu dog tyvärr 2 fiskar tl… Så kanske kan Kakaduan vara i akvariumet 100L med de resterande få överlevarna.

#11 Tack <3 Är så nedstämd av detta som hänt. Rosentetrorna var så vackra och jag ville ju e dem et bättre hem än det dem haft tidigare. Framförallt de fiskar jag fått från folk som misskött dem. Så händer detta. Känner sig som en djurplågare.

Jag har 3 st Eheim pumpar för 160L.  Så har haft2 st 4L som jag fick då jag tog emot fiskar. Nyligen fixat så att Elefantsnäckan har ett 54L själv då han såklart inte trivts med övriga stress nissar i akvariet och temp.
54L nr 2 hade jag Platy yngel i som flyttade igår förmiddag (vilken jäkla tur känner jag!)
Så det hade precis blivit tömt. Det är dit vi förde över de sjua fiskarna. Använde yngel pumpen som förhoppningsvis bidrar med nyttobakterier då. La i någrav dras växter och beredningsmedel.

100L akvariet har vi deras gamla pump i med det gamla filtret. Jag var ju dum och kramade ur det i akvarievatten innan då jag var så osäker vad som var rätt just då.
Men lite bakterier hoppas jag klarade sig. Så det står och pumpar i 100L akvariet nu med deras gamla växter inredning och sand (som jag då tyvärr spolat av.)

Tanken är ju egentligen att ha 100L och sedan ett kar till elefantsnäckan som skulle stå i badrummet. Men får tyvärr vara fullt med akvarium ett tag till här hemma i vår lilla lägenhet haha

PeG
7/3/20, 10:24 AM
#13

Det är väldigt lite bakterier i sanden eller vattnet utan den största mängden sitter i filtret. Som du märkte så kan uppstart av ett nytt akvarium vara lite trassligt och kräver en del arbete. Bör det sedan stabiliserat sig så minskar arbetsmängden och man kan njuta mer av sitt akvarium. I början är det viktigt att möte ammoniak, nitrat och nitrit relativt ofta. Möt gärna med ett dropptest som generellt ger mer korrekta resultat än stickor. En ökning kan komma snabbt. Kombinera med relativt täta mindre vattenbyten om inte vattenvärdena säger att du måste byta mer vatten. Rör inte filtret så länge du har en god genomströmning av vatten. Många snabbväxande växter underlättar också när det gäller att hålla efter algtillväxten som också ofta är aggressiv i ett nystartat akvarium. När jag startade mitt senaste 120 litersakvarium som jag dock inte längre har kvar så startade jag med några sandsnäckor och la till två endlers efter ca en vecka. Det går att starta med mer fisk men då ökar mängden vattenbyten. Till sist en uppmaning. Ta det lugnt och håll ut. Det blir bättre när akvariet börjar stabilisera sig och är värt besväret.

Annons:
Mill4
7/3/20, 8:27 PM
#14

#13
Ska jag ta 25% varje/varannan dag då?
Vi har haft väldigt mycket växter i det akvariet och märkte stor skillnad på alger!

Har också funderat på sandsnäckor. Är väldigt förtjust i snäckor/sniglar allmänt så det hade vart väldigt bra.

Mill4
7/3/20, 8:29 PM
#15

100L akvariumet har vart igång någon dag nu och jag funderar på hur jag ska göra.

pansarmalarna fick flytta in till elefantsnäckans akvarium vilket hen inte alls har uppskattat. Tror ni att mina 6st små pansarmalar kan flytta in i 100L dan kväll/imorgon?

PeG
7/3/20, 9:46 PM
#16

Ja 25% per dag varannan dag brukar vara en bra start imman har några fiskar. Om du gör det så finns risken att du också tar bort näringsämnen som växterna vill ha så om de börjar se ledsna ut så kan du behöva tillsätta lite.

PeG
7/3/20, 9:46 PM
#17

Autocorrect… om man har några fiskar skulle det stå.

Mill4
7/3/20, 10:35 PM
#18

#11
#10

100L akvariumet har vart igång någon dag nu och jag funderar på hur jag ska göra.

pansarmalarna fick flytta in till elefantsnäckans akvarium vilket hen inte alls har uppskattat. Tror ni att mina 6st små pansarmalar kan flytta in i 100L dan kväll/imorgon?

5ara
7/4/20, 11:18 AM
#19

Hur många fiskar är det det handlar om? Jag tror till exempel att det skulle funka bra att släppa i pansarmalarna i 100 liters karet, och möjligtvis något mer ifall du skaffar ett dropptest och håller koll på nitriten.

Draken
7/4/20, 12:12 PM
#20

Bästa för pansarmalarna är att låta dem vara i 100 liters akvariumet.

Sandsnäckor ska man ha om man har sand tycker jag 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Mill4
7/4/20, 12:53 PM
#21

#19 1 kakaduaciklid 1 ancitrusmal 1 Guppy 1 Rosentetra 1 svartneontetra 3 Platy 6 pansarmal Inatt släppte jag ner kakaduan och malen i 100L. Ska köpa nitrit test idag^^ Men då kanske jag kan släppa ner pansarmalarna idag också. Resterande fiskar bör jag vänta någon vecka med? #20 Har letat efter sånna men inte hittat :/ Jag får åka och titta idag och se om dem fått in något. Verkar väldigt bra!

Mill4
7/4/20, 2:03 PM
#22

#20 köpte ett test som heter tetra nh3 nh4+ för ammoniak då dem i affären sa att det är det dem har och att det mäter nitrit. Men finns ju en som heter tetra no2… Vilken ska jag ha? Köpte den som mäter ammoniak, får väl lämna tillbaka den om det är fel :/

5ara
7/4/20, 3:23 PM
#23

Nä, precis som du säger så mäter det testet ammonium (NH4)/ammoniak (NH3), inte nitrit (NO2). Jag har ett sånt test också; då kan man se ifall en möjlig nitritspik är på gång eller inte men just själva nitrithalten säger det inget om. Kort sagt tycker jag nog att det är bättre om du får tag på ett test för nitrit även om ett ammonium-/ammoniak-test också kan vara bra att ha.

Draken
7/6/20, 11:04 AM
#24

NO2 (Nitrit), NO3 (Nitrat) och NH4(Ammoniak) är bra att ha hemma. Jag har även Ph test hemma, men det beror på att jag har Malawi som kräver ett högt Ph och Scalarer, som kräver ett lägre Ph.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mill4
7/8/20, 11:20 AM
#25

#23 #24 Ok! Men då har jag kvar både det och nitrit testet. Känns säkert och bra nu när jag startat om akvariet.

Tyvärr fick alla nu flytta in i 100L akvariet. Gör 25% vattenbyten varje/varannan dag och matar dem varannan/var tredje dag. Vattnet ser väldigt fint ut och fiskarna är pigga igen.

Funderar på hur framtiden ska se ut för detta akvarium..
3 Platy honor
1 Guppy hane
1Rosentetra
1 Svart Neontetra
1 Kakadua ciklid
6 Pansarmalar

Är det fullt? Känns så sorgligt att ha flera stimfiskar som nu är ensamma… 
Hur många fiskar kan jag ev öka med i framtiden. Är de så pass få att jag kanske borde omplacera och satsa på tex platy/pansarmal osv. Ja, ge gärna era tankar.

Har ett eget akvarium till elefant snäckan. Men är väl ingen av stimfiskarna som skulle trivas i hens höga temperatur och hen lär inte ens uppskatta sällskapet, haha

Draken
7/8/20, 4:08 PM
#26

Tetrorna kanske  du kan flytta till någon som har kompisar till dem. Guppyhanen också.

Satsa på Platy, Pansarmal och kanske en partner till kakaduacikliden.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mill4
7/9/20, 12:02 AM
#27

Guppyn och den svarta neontetran är lite känsligt att ge bort av olika skäl. Rosentetran måste jag nog ordna nytt hem till (önskar jag hade ett till akvarium för dem är så vackra!). Men är det ens vettigt att försöka ha ca 6 Platy honor och 6 Guppy hanar. Eller är det väldigt fullt för dem redan där? Svarta neontetror kan jag väl bara drömma om att ta in.. Funderat mycket på Platy och att dem är väldigt tåliga osv. Känns som en bra nybörjar fisk, men kan inte ge bort guppyn och svarta neontetran. Känns så trist att dem ska vara ensamma. Jag kan tänka mig att ta in 1-2 honor till kakadua cikliden om det är så att den skulle må bättre <3 än så länge verkar den trivas bättre hos oss än djuraffären, men betyder ju såklart inte att mitt akvarium är perfekt för den. Så om den måste ha partner så får jag ordna det.

Annons:
Draken
7/9/20, 11:47 AM
#28

Tänkte att du behåller de 3 platyn du har, utan att tillsätta fler.

Vilken vill du helst ha kvar ? Platy eller Svart Neontetra ? Du kan ha ett stim svart Neontetra i karet, men då måste du kanske tänka om med Platyn.

Jag rekomenderar inte både platyna och ett stim med n svart Neontetra. plus att du har kvar pansarmalarna och Kakaduan.

Pansarmalarna och kakaduan håller sig mest nere vid botten, men Neontetra ochPlaty  är i det övre skiktet på akvariumet, och det blir väldigt fullt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: