Annons:
Etikettallmänt
Läst 264 ggr
Catlady91
2020-06-28 19:41

Sommar och värmeproblem

Ja, då har sommaren här igen. Och precis som förra året så blir det varmare i våra akvarium. Iallafall i mina.

Kollade mina två akvarium nu, de låg på 29 i temp. Kändes inte bra, så testade med stora nu att göra ett 50% vattenbyte då jag fyllde med kallare vatten samt drog ur värmaren. I lilla har jag ännu inte gjort något, så jag är lite rådvill hur jag ska få ner tempen där.

I stora karet, 400l, har jag som sagt gjort ett 50% vb och fyllde med kallare vatten, samt drog ur värmaren. Funderar även på om jag ska minska ljustimmarna, då mina lysrör blir väldigt varma. Det borde ju göra vattnet varmare också?

I lilla är det led-belysning, och därmed inte så varmt. Men ändå är det 28-29 grader där i. 

Hur gör ni i dessa tider för att hålla tempen nere?

Kan inte ha mina akvarium öppna, då jag har ålar som kan hoppa ur och en katt som kan trilla i.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Lillyrod
2020-06-28 20:41
#1

Jag har inte de problemen för det blir aldrig så varmt i mina kar. Om det någon gång blir så att tempen stiger släcker jag bara belysningen så sjunker det igen. Alla mina kar är öppna.

Att dra ur doppvärmaren har ju ingen betydelse eftersom den inte går när det är varmare än vad den är ställd på. Den slår ju bara på när vattnet blir kallare. 

I mindre kar kan ju frysta petflaskor eller kylklampar hjälpa. I större är det lite värre för då går det åt många flaskor 🙂

Catlady91
2020-06-28 21:11
#2

Funderar på om jag ska lägga i en eller två 1,5l flaskor i lilla 63l, då borde det ju sjunka bra? Stora blir det värre med..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Nephi
2020-06-28 21:23
#3

Det kanske kan gå att fylla och frysa stora fryspåsar på typ 5 liter? Tänker på det stora karet. Borde ju göra mer än 1,5l flaska iallafall, och borde vara lättare att få plats med i frysen då den blir platt, har funderat på att testa det i mitt :) Min lägenhet brukar vara sval på sommaren men i år är det varmt inne och det märks i akvariet, oavsett vad jag gör smyger det långsamt upp till 26°..


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

[peterhan]
2020-06-28 23:57
#4

Jag byter 1/5 dels vatten i mitt 450 varje dag för annars hamnar det på 29 grader men efter bytet ligger det på 25-27 större delen av dygnet, testade med 2st 1.5 liters flaskor från frysen och det sänkte en halv grad så den idén funkade inget vidare :) men det verkar vara ok som jag gör för scalarerna la ägg i dag så dom verkar trivas.

Det på 70 liter gör jag lika, men det är utan lock så det klarar sig nog utan byte, men jag har ju malyngel så jag dammsuger ju ur den från lort varje dag så det blir ju lite automatiskt byte.

har läst om små fläktar som skummar på ytan och det ska ju kyla, tänkte på er som kan vara utan lock så är ju det en bra idé.

Draken
2020-06-29 11:19
#5

jag anvcöänder petflaskor och kylklampar. Mitt stora kryper upp mot 28-29. De klarar högre temperaturer korta stunder, men det får inte bli ständigt att temperaturen ligger där eller ännu högre.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2020-06-29 15:46
#6

Vågar man använda kylklampar? Tänker på vätskan som är i

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Draken
2020-07-01 11:43
#7

Du får ju se till att kylklamparna inte läcker och att du har öppningen uppåt. Annars så kan du frysa in petflaskor med vatten och använda det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2020-07-01 11:48
#8

Jag har istället satsat på strukna hela rummet dvs genom inköp av portabel eller fast AC anläggning. Då blir inte bara fiskarna glada utan jag också. Det fungerar ju också om man som jag var hemifrån förra veckan när det var väldigt varmt. Annars tror jag på vattenbyten för att få ner temperaturen i stora akvarier pga antalet frusna per flaskor som krävs för att få en tillräcklig effekt. Om man jobbar hela dagarna när det är som varmast så är det dock inte helt lätt att få till på ett bra sätt

Catlady91
2020-07-01 15:25
#9

Har tre stycken 1,5l flaskor men is i nu, i stora karet. Tempen har gått ner en grad.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2020-07-02 11:11
#10

Jag använder petflaskor, plus att jag gör kalla vattenbyten rätt ofta.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: