Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 830 ggr
Mill4
6/28/20, 4:09 AM

Elefantsnäcka inredning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog emot flera fiskar och med dem var en elefantsnäcka som jag blivit mycket förtjust i. Till en början när det var färre fiskar och inga yngel verkade hen trivas bra och utforskade mycket. Men nu när vi har 100L fler fiskar och yngel tycks hen vantrivs 😣 Vi har bestämt att starta ett eget akvarium till elefantsnäcka och jag undrar vad optimal inredning, sällskap, växter, bottenmarerial/färg osv skulle vara. Funderar på ett 30l akvarium. Har läst på en massa men hittar inga direkta svar vad som är "bäst" 🤗 Mår dem bra själv eller vill hen ha elefant kompisar?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Mill4
6/28/20, 4:10 AM
#2

Länge sen hen var ute såhär😓

Lillyrod
6/28/20, 7:23 AM
#3

En elefantsnäcka blir så pass stor att 30 liter är för litet. När jag hade mina gick de i 63 liter och även där såg de löjligt stora ut. 

De är inte beroende av kompisar. Med rätt "kompis" blir de fler 😉 Sand är bäst som bottenmaterial för de har svårt att ta sig fram i grus. 

De vill ha högre temperatur än de flesta fiskar. Runt 28 grader brukar vara lagom. Är temperaturen för låg blir de inaktiva.

Sen är de nog nöjda bara de får lite god mat ibland. För lite mat och de börjar käka på växterna. Mina bet av bladen på Vallesnerian hela tiden trots att de hade grönsaker 🙂

Draken
6/28/20, 12:31 PM
#4

De har inga särskilda krav på inredning, men (precis som Lillyrod skriver) de vill ha högre temperatur och större (minst 60L) akvarium.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mill4
6/28/20, 12:59 PM
#5

Ok! Då får vi fundera på att ha kvar vårt 54L akvarium tillsvidare (Har en fisk som ska flytta snart så då blir det akvariet ledigt). Har inte sätt så stora snäckor🤗, har du bild? Står på många ställen att 25-30l ska passa, men det kanske är i minsta laget då.

Mill4
6/28/20, 1:01 PM
#6

Läste i något forum att dem absolut vill ha andra elefant vänner 😅 Hade ju gärna haft fler om det gick att könsbestämma. Är inte jätte sugen på att ha uppfödning just nu…

Annons:
Lillyrod
6/28/20, 1:12 PM
#7

Snäckor överlag bryr sig inte om vänner. 

Elefanter förökar sig inte särskilt fort. Jag hade 3 men fick aldrig några små. Min största var nog ca 5 cm lång när den dog. De rör sig ganska mycket så platsen behövs.

Mill4
6/28/20, 2:10 PM
#8

Haha, vilken tur🤗 Dem är jäkligt fina så kanske försöker ha någon mer framöver. Hur är det med att blanda färger? Tänkte om dem parar sig och färgerna blir tok fula

Lillyrod
6/28/20, 2:23 PM
#9

Ja den risken finns alltid. Det är bäst att hålla dem med samma sort. Om du får ungar och vill sälja så är renrasiga färger att föredra.

Mill4
6/28/20, 5:34 PM
#10

Ok! Dem gul/orangea är väldigt fina så gör ju inget :) Läst att man kan ha Kampfisk med elefant snäcka? Är det ett bra sällskap eller är något/några andra att föredra?

Lillyrod
6/28/20, 5:57 PM
#11

En del kampfiskar funkar andra biter av antennerna på snäckorna. Kampfiskar är väldigt individuella. Det kan gå bra hela tiden, ett tag eller inte alls. 

Jättesvårt att säga.

Draken
6/28/20, 6:29 PM
#12

Elefantsnäckorna behöver inga kompisar, men de mår inte dåligt av att gå i grupp. De föder dessutom levande ungar, och bara en åt gången, så det blir inte för många för fort :)

Kolla i vårat snäcklexicon. Där hittar du information både om Elefantsnäckan och andra snäckor som man har i akvarium :)

https://akvariefisk.ifokus.se/articles/590c27adce12c440ab000da0-snacklexikon?articles-1

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: