Annons:
Etikettövrigt
Läst 310 ggr
Ramspe
2020-06-16 11:11

Könsskilland mellan fjärilsciklider

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har ett par av blå fjärilsciklider som jag har haft nu i tre veckor. En är nästan dubbelt så stor som den andra och jagar bort den hela tiden. Så fort den lilla är framme i akvariet så kommer den stora pch schasar iväg den. Jag tänker att det beror på att de är av olika kön men jag vet inte riktigt skillanden. Är det nån som vet?

Annons:
Ramspe
2020-06-16 11:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Den lilla

5ara
2020-06-16 19:27
#2

Väldigt fina fiskar! Utifrån de bilderna kan jag dock inte se vilket kön de har. Hoppas att någon annan kan.

Lillyrod
2020-06-16 19:33
#3

Nej det är svårt att se. Man behöver ett foto från närmare håll. Om jag skulle ge mej på en vild gissning och då enbart gå på färgerna så är det två hanar. Honan brukar ha en rosafärgad buk har jag för mej.

Ramspe
2020-06-17 10:47
#4

Ska se om jag lyckas få bättre bilder, har också hört att honorna ska ha rosa mage, fast det gäller mer de vanliga fjärilscikliderna. Om det är så att det är två hanar, gör det då att sen ena är dominant och bestämmer över den andra. Båda får mat och de har inte skadat varandra än.

Draken
2020-06-20 16:47
#5

Jättesvårt att se kön utifrån bilderna. Vore bra om du kunde ta bättre bilder, där man dessutom kan se Ryggfenan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Ramspe
2020-07-02 23:12
#6

Jag försöker om och om igen med bilder men de är riktigt skygga för mobilen. Har någon några tips för hur man ska ta bra bilder på skygga fiskar. Den stora har faktiskt mer lila mage än den lilla och den lilla har lite mer färgvariation. Skulle det kunna vara så att jag har fått en riktigt stor hona och en riktigt liten hane. Kan även tillägga att den lilla har börjat stå på sig mer och börjar ta åt sig lite revir.

Annons:
Draken
2020-07-03 11:23
#7

Du kan ha fått en äldre hona och en yngre hane, det är inte omöjligt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: