Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 371 ggr
Nephi
2020-06-07 09:41

Vattenbyten

Nu är jag lite nyfiken på hur era vattenbytes rutiner ser ut! 😉

Hur ofta byter ni vatten och hur mycket?

Brukar ni använda slamhävert? Varför/varför inte?

Spelar storlek på akvarium, invånare och bottenmaterial in i hur ni hanterar ett vattenbyte?

Har ni något annat ni brukar fixa i samband med vattenbyte? 

Lite funderingar så här en söndags morgon från en nybörjare som vill veta mer och inte lyckats hitta en tråd om just detta 😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Lillyrod
2020-06-07 09:52
#1

Jag byter vatten ca 1 gång i veckan och då ungefär 30% av vattenvolymen. Jag har bara väl ingångna kar så om jag väntar några dagar extra gör det inte så mycket. 

Nej jag använder oftast inte slamhävert. Min botten behöver inte städas, sand och Corydoras, så jag kör helt enkelt med kanna och hink. Jag har inte stå stora kar, det största 152 liter, annars skulle det inte funka. Jag gör så för jag tycker det är trivsamt. 

I samband med vattenbyte kan jag möblera om lite, ansa växter, leta efter någon fisk jag inte sett på ett tag och kanske skrapa av några alger från rutorna om det behövs. Jag har 2 kar som står dumt till vid fönster så det brukar bli lite alger på de rutorna som är åt det hållet.

Draken
2020-06-07 11:10
#2

Har ett väl ingått akvarium som dessutom är ganska stort och med kraftigt överdimensionerat filtrering. Men brukar iaf byta lite vatten varje vecka ( ca 100 liter)

Brukar skrapa eventuella alger på rutorna, men jag rör varken filter eller botten. Stödfiltret brukar jag kunna få ta ut och rengöra lite då och då, men huvudfiltret ungefär en gång i halvåret.

En gång i månaden gör jag större vattenbyten, och då byter jag ca. 50-70%. Passar på att bryta eventuella revir och "bygga" om lite i karet dom gångerna. Filtren rör jag aldrig när jag gör större vattenbyten.

Slamsuger botten gör jag aldrig. Har Malawi och de vänder sanden hela tiden ,  plus att jag också har sandsnäckor i karet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2020-06-07 12:28
#3

För enkelhetens skull (för att jag ska komma ihåg när jag gjort vattenbyten helt enkelt) brukar jag byta en gång i veckan.

Har en pump med slang ut (brukar passa på att vattna jordgubbslandet med akvarievattnet) och en slang in i akvariet som fyller på samtidigt så vet inte exakt hur mycket vatten som byts varje gång (lite olika hur länge jag låder det sitta i).

Dock klarar alla mina kar att inte byta vatten på längre tid (har mycket växter), tex blir det inget vattenbyte denna vecka (då massa vattenläckor i kommunen gjort att det är brist på vatten där jag bor nu).

Brukar passa på att skrapa alger om det behövs och kanske rensa ut lite växter samt krama ut förfiltren på de akvarium med ytterfilter (kör just nu ett helt utan filter).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

PeG
2020-06-07 17:40
#4

Jag har också ett stort akvarium och kör en hävert ut genom ett fönster och en trädgårdsslang som fyller på samtidigt. Oftast varannan vecka men det blir lite varierat då jag har hantelciklider som leker nästan hela tiden och de gillar inte att jag håller på när de har rom.

Catlady91
2020-06-07 19:00
#5

Jag gör byte en gång i veckan ungefär i båda karen 😊 har ett på 63l och ett på 400l

I det lilla byter jag ca 30% varje vecka, och där i har jag Guppy, dvärgpansarmal, Platy, räkor, snäckor samt en liten Ancistrus som håller på att växa på sig 😊 där kör jag slamhävert och hinkar. Slammar aldrig botten, eftersom jag har sand och invånare som håller sanden ren. Slamhäverten är enbart för att suga vatten ur karet 😊 

I det stora går scalarer, Metallpansarmal, Ancistrus, L-mal(minns inte nummer), vinkeltetror, colombiatetror, ålar(kuhli och väderål) samt snäckor 😊 Slammar aldrig botten där heller då det även där är sand och invånare som rengör sanden åt mig 😊 men jag använder slamhävert och trädgårdsslang till duschen, sedan kopplar jag slangen till duschen och fyller på 😊 i detta brukar det variera hur mycket jag byter. Värdena har varierat lite, så jag kollar alltid värdena där innan jag gör ett byte. Men det blir 30-50% per vecka 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Sugar Mist
2020-06-07 22:46
#6

Var tredje dag ungefär. Har dvärgkulor, humlafiskar och amanoräkor, fiskarna är rätt grisiga med mat, filtret har jag gjort rent en gång. Byter ungeför 30-50%, beroende på hur smutsigt, och hävert använder jag just pga skitiga fiskar :) 54 liter är det på

-

Annons:
PeG
2020-06-08 10:29
#7

Jag svarade aldrig på frågan om slamsugning men det gör jag i praktiken aldrig. Jag har sandsnäckor och bra cirkulation på vattnet. Det har hänt någon enstaka gång efter att jag matat med något som blivit en massa småbitar. Oftast då någon växt eller mossa som fiskarna slitit sönder.

Nephi
2020-06-11 08:09
#8

Tack! 

Väldigt lärorikt att veta hur ni tänker då jag är van vid hur familjen gjort i alla år 😃


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Upp till toppen
Annons: