Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 904 ggr
Catlady91
2020-06-06 11:54

Dum fråga kanske.. Guppy, platy och räkor

Hej igen. Nu har jag äntligen skaffat mig räkor! Köpte tre stycken Navy blue. Otroligt små, så de syns knappt. Köpte även tre Platy och lite dvärgcorydoras. Köpte dessa i torsdags. Igår, fredag, såg jag inte en enda räka. Fick höra på en grupp på Facebook att Guppy och Platy äter räkor. Kan jag ha haft den oturen? Djuraffären sa inget om att det skulle bli problem, och innan i facebookgruppen sa de att det skulle funka bra. Förlåt för dum fråga, men känner mig helt förvirrad och förtvivlad. Får så olika svar ☹️

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
PeG
2020-06-06 12:06
#1

Allting som går in i munnen brukar bli mat. Om räkorna var små så är det inte omöjligt. Det andra alternativet är att de gömmer sig för att de är rädda för fiskarna.

Catlady91
2020-06-06 12:25
#2

Ja fast så små tror jag inte dom var. Det är ju ganska små munnar på både Guppy och platy

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

PeG
2020-06-06 12:28
#3

Alternativ 3 är att pumpen ätit dem. Vad har du för filter och går räkorna in i insuget?

Catlady91
2020-06-06 12:41
#4

Ett Eheim, vet inte mer än så. Enligt försäljaren i djurbutiken så skulle det inte vara några problem

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Nephi
2020-06-06 12:48
#5

Kan du inte öppna pumpen och kolla så de inte krupit in där? Då bör du ju se om det är orsaken eller inte 😉


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Catlady91
2020-06-06 12:49
#6

Jo, det är ju iofs en tanke. Tänkte jag inte ens på 😆 är inte hemma nu, men kollar direkt när jag kommit hem 😊 Men vad är era erfarenheter? Kan räkor gå med Guppy och Platy?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Draken
2020-06-06 13:25
#7

Räkor kan gå med Guppy och Platy, OM de är tillräckligt stora för att INTE  få plats i munnen på fiskarna 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2020-06-06 13:57
#8

#7 nä, så små var de inte.. Nog för att de var små, men inte riktigt så små 🙂 Jag för nog kolla i pumpen. Frågade i djuraffären om det skulle funka, eller om jag skulle täcka insugen med en nylonstrumpa eller så, men det skulle inte behövas. Men de är så pass små, så de kan ju vara mitt framför ögonen på mig i en växt eller så, man vet ju aldrig 😂 men är sugen på att köpa fler, men innan dess vill jag nog vara säker på att det kommer funka 🙂

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-06-06 14:17
#9

Om det bara var tre stycken tror jag det finns stor chans att de bara gömmer sig någonstans men kolla pumpen för säkerhets skull 🙂

Catlady91
2020-06-06 15:02
#10

#9 de vill alltså vara fler?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-06-06 15:07
#11

#10 Nu är jag långt ifrån någon form av expert utan allt är bara baserat på sånt som jag läst men som jag har förstått det vill de vara minst tio stycken. I det vilda lever räkorna i regel i stora grupper. Sen ökar ju även sannolikheten att man ser någon när det finns fler.

Catlady91
2020-06-06 15:15
#12

#11 jaha, så om jag köper fler så ser jag dom mer? 😊 han på djuraffären sa att de inte brydde sig om hur många de var

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-06-06 15:21
#13

Som sagt har jag bara läst, så hur det faktiskt är i praktiken vet jag inte, men jag kan ju tänka mig att de kanske känner sig aningen tryggare ifall de är fler… det kan säkert funka bra att bara ha några stycken men det finns nog ingen nackdel med fler. Sen har jag även läst att fiskar i samma kar kan göra dom mer skygga och att de väljer att hålla sig undan. Men återigen; bara sånt som jag läst.

Annons:
Lillyrod
2020-06-06 18:49
#14

Med Guppy och Platy som sällskap tror jag inte att du får se dina räkor särskilt mycket. De vet att om de visar sig kan de bli mat.

Platy kan lätt försöka ta en vuxen Körsbärsräka och även om de inte får in den i munnen blir den ju skadad. 

Eventuella räklingar lär bli uppätna om de inte har ordentliga gömställen. 

Min personliga åsikt är att det inte är riktigt rätt mot räkorna att leva på det viset. I och för sig är det så de har det i det vilda men jag är lite blödig 😃

Mycket mossa och täta växter hjälper dem att överleva men jag tror inte du får se mycket av dem som sagt.

Catlady91
2020-06-06 19:05
#15

#15 och jag som frågat innan och alla jag frågat har sagt att det går förutom räklingar.. Ska köpa mer växter, men har inte hittat något jag gillar.. Har mycket växter på roten i karet, så de bör ha gömställen.. Köpte även en räkpyramid

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-06-06 20:45
#16

#15 Frågade du även om de kan bli lite skygga och gömma sig om de går med fiskar? För om de är så smarta att de håller sig undan så lär de överleva och så småningom dyker det upp en ny generation hos dig 🙂 Köpte du både hanar och honor?

Catlady91
2020-06-06 21:03
#17

Nej, men jag ör välkänd i butiken så de vet vad jag har för fiskar. Plus att jag köpte mer fisk samma dag. Vet inte kön på räkorna, jag tror han tog några bara.. Ska jag köpa tre till imorgon, kanske?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
2020-06-06 21:07
#18

Kom på att jag inte meddelat vad för pump jag har. Nu har jag ju slängt kartongen.. Men det är en vanlig eheim, som pumpan 150-300l/h. Har den ställd på högsta. Kan det göra att räkorna sugs in i pumpen?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-06-06 22:11
#19

#17 om jag var du skulle jag köpa typ tio till 😉 jag har precis skaffat räkor själv och det blev 17 st till att börja med. Nu är ju inte neos lika känsliga så du behöver nog inte räkna med så stort bortfall som jag men om man vill öka chanserna för att få räklingar så är det klart bättre med fler. Vad gäller pumpen skulle jag antingen trä en nylonstrumpa över insugshålen eller byta till ett räksäkert svampfilter.

Catlady91
2020-06-07 14:46
#20

Tyvärr hade de inte 7 räkor, för då hade jag haft 10. Men de hade 6 stycken, och en blå gabonräka 😊 så har nu 9st Navy blue, och en blå gabonräka som jag hoppas kommer hålla sig blå 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
5ara
2020-06-07 14:52
#21

Betydligt bättre med 9 st än 3 st 🙂 Gabonräkor är filtrerarräkor så jag hoppas att du har ordentligt blås i karet så den har ett bra vattenflöde att filtrera matpartiklar ur.

Catlady91
2020-06-07 14:55
#22

300l/h 😊 ska täcka över insuget med en nylonstrumpa, så inga små räkor sugs in 😊 Jag har haft gabonräka förr, men minns inte vad som hände med den 🤔

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-06-07 14:58
#23

#22 Visst är det ett 54 liters kar? I så fall borde flödet vara tillräckligt tycker jag 🙂 Hoppas du får se mer av dina mindre räkor nu med när de är lite fler.

Catlady91
2020-06-07 15:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

63l 😊 nu har jag kollat pumpen, inga räkor där. Men nu är pumpen klädd i en fick strumpa, redo för en utekväll! 😆

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
2020-06-07 15:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Det är är modellen på pumpen 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Maleficum
2020-06-07 16:04
#26

Har också såna Eheim pumpar (både den storleken och större variant), gillar dem men de hamnar gärna små räklignar och Guppy yngel i dem så man får hålla lite koll och tömma ut dem (dem brukar klara sig rätt bra i pumpen nån dag) om man inte gör som du gjort nu och trä en socka på den.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Catlady91
2020-06-07 16:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

En av de nya räkorna satte sig genast på pumpen 😋 här är en dålig bild på min blåa gabonräka 😊 hsm gömde sig ganska fort. Jävligt blå och fin, hoppas jag får behålla honom så!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Catlady91
2020-06-07 18:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Liten räka 😋

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2020-06-08 08:27
#29

Hoppas de andra kommer fram nu också, så du ser dem ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2020-06-08 09:30
#30

#29 hoppas jag med 😊 men har upptäckt att de håller till i växter på roten 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-06-08 18:17
#31

Vilken läcker färg på Gabon-räkan och vilken söt liten navy blue du fångat på bild! Skönt att du hittat var de verkar hålla till 🙂 Vad bra att du fixat till pumpen! Vad jag förstått det så kan flödet strypas ganska fort på grund av att strumpan blir smutsig så med tanke på att du skaffat en filtrerar-räka så får du nog vara uppmärksam på flödet i karet.

Catlady91
2020-06-08 18:31
#32

#31 ja, den är otroligt fin! Hoppas den håller sig blå 😊 såg en liten räka idag som jag misstänker är död 😕 den ligger väldigt still på botten, och har blivit väldigt ljus på rumpan..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2020-06-10 11:10
#33

#32 Nu vet jag inte så mycket om räkor, men kan det inte vara att den är i öms ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: