Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 469 ggr
svarttusch89
2020-06-05 12:16

Fiskar till 54 liter

Hej, jag är helt ny inom akvarium men har försökt hitta så mkt fakta som möjligt innan jag började. Jag har ett akvarium på 54 liter (Leddy 60 om det spelar någon roll) och nu har det befolkats med tre guppys som verkar trivas, tanken är ju att skynda långsamt som många av er rekommenderar så kommer inte köpa fler fiskar just nu (guppysarna inköptes i måndags) utan ska vänta och se så det funkar fint. 

Men i alla fall, min nästa "sort" jag skulle vilja ha är Neontetra, vilket ju ska funka i ett akvarium av den här storleken när jag läser om dem på nätet. Men det som verkligen är omöjligt att få ett bra svar på är hur många man kan ha. Jag tänker att i och med att Neontetra är en stimfisk så behöver det ju vara några individer för att de ska trivas, samtidigt som man inte vill ha för många. 

Min plan med akvariet är att inte ha för många sorter utan jag vill egentligen bara ha guppys, Neontetra och någon form av algätare. 

Så jag undrar helt enkelt, om det var ert akvarium, hur skulle ni göra då? Hur många av varje sort? Och vilken algätare skulle ni välja? Fiskaffären tipsade om ancistrus som jag sen skulle "byta ut" när den blir för stor, det känns dock inte alls som ett alternativ då jag inte har någon att "byta" med. Jag har läst något om att otocinclus skulle kunna funka men att den också är en stimfisk och då är ju frågan hur många som skulle krävas för att de skulle vara tillfreds med livet? Planen är att vid nästa inköp av fisk åka till en annan affär än den jag var i nu, då den andra affären har större utbud och där kan ju tänkas att de har lite fler algätare att välja på. Så vad borde jag kika på i så fall? 

Så kortfattat är väl mina frågor: 

* Tänker jag rätt som tänkt hålla mig till Guppys, Neontetra och algätare?
* Hur borde jag tänka i antal av varje fisk (väl medveten om att Guppys lätt blir fler, men just nu är akvariet nog inte så bra anpassat för att yngel ska överleva då det saknas ganska många gömställen). 
* Vilka algätare borde jag leta efter och hur många av dem i så fall? 

Jag ber verkligen om ursäkt för att jag kommer med sådana här nybörjarfrågor men jag har verkligen försökt leta svaren själv men det känns ofta som när jag väl hittar något så är det skrivet för någon som redan hållit på med akvarium i 10 år och kan betydligt mer än vad jag kan :)

Annons:
Maleficum
2020-06-05 12:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vad tycker du om snäckor? Många snäckor kan vara bra alternativ som algätare och är väldigt intressanta att studera :)

När det kommer till stimfiskar så brukar jag personligen vilja ha minst 10 stycken (speciellt när det kommer till de mindre sorterna).

Har just nu ett 50 liters kar igång med körsbärsräkor och kolglödstetror (16-17 stycken). Nu är kolglödstetrorna ganska mesiga i detta kar och de gömmer sig gärna om jag är i närheten så oftast ser det tomt ut :P Men skulle inte stoppa i speciellt mycket mer i det (och då har jag även ett stort ytterfilter till anpassat för större akvarium för att garantera bra vattenkvalitet).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

svarttusch89
2020-06-05 12:39
#2

#1 Det är lite i de banorna jag ändå funderat. Att jag egentligen skulle vilja ha minst 10 tetror, men har inte blivit riktigt klok på om det skulle funka i mitt akvarium. Vill ju inte att det ska bli för trångt för dem. En tuff avvägning att göra, framförallt när man inte vet så mkt, vad gynnar dem mest, att vara många eller ha stor plats. Nu blir det ju aldrig stor plats på 54 liter ändå… 

Jag har funderat lite på snäckor, ska kolla om de säljer snäckor på den andra djuraffären, den jag var till senast hade inte snäckor. Däremot räkor men blev inte riktigt klok på om alla räkor var bra på att äta alger eller bara vissa :P

Nephi
2020-06-05 14:35
#3

Snäckor finns i många grupper på Facebook, säljs för några kr styck, sen beror det just på vilken sort och om man vill ha någon speciell färg :) Höll på och kollade om jag skulle ha några i mitt nystartade akvarium, tills jag fick med en grupp bebis physa med växtskott jag köpte. Så nu har jag snäckor i vilket fall


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
2020-06-05 16:56
#4

Guppy blir ju snabbt väldigt många. De är riktiga överlevare. Om jag vore du skulle jag hoppa över levandefödare i ett så litet kar.

Det blir snabbt överfullt och det är inget kul. Jag hade/har Endlers i mitt 63 liters och jag tyckte att det alldeles för fort blev för mycket fisk. Samt att det finns så många andra fiskar man hellre vill ha när man haft akvarium ett tag 😉

Satsa på ett stim fina tetror och kanske någon bottenlevande fisk som en dvärgcorydoras kanske? Sen kan man ha snäckor som renhållningsarbetare.

Draken
2020-06-06 13:19
#5

#0 Som flera har skrivit, så blir ju Guppy snabbt väldigt många. men du säger att du tänker ha Neontetra, vilket passar ypperligt i ett akvarium i din storlek, skulle tro att du kan ha 10 st. Och eftersom tetror är välkända yngeltjuvar, så finns det stor möjlighet att inte alls många yngel överlever.

Vad gäller algätare, så föredrar jag själv snäckor och räkor. Man kan han ganska många i ett litet akvarium.

Sen finns Ottocinklus, den är överlägsen när det gäller att äta alger i mindre akvarium, men de är lite känsliga, du måste se till att det alltid finns alger för dem att äta eller så måste du vara noga att se till att de har algtabletter, de kan lätt svälta ihjäl. De vill dessutom ha ganska strömt vatten har jag för mig.

Jag brukar inte rekomendera Ottocinklus till någon som är helt nybörjare.

(P.s Leddy 60 är på 60 liter har jag för mig ;) )

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: