Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 2592 ggr
Nephi
2020-06-01 09:49

Nephis Akvarietråd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter att ha spenderat lite tid på att göra om i andras akvarium blev suget för stort efter ett eget projekt. (https://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5eae9fd2ce12c465ad00189e) Så förra veckan blev det lite av ett impuls köp av ett Juwel Primo 70, fortfarande ingen idé på exakt vad jag ska göra med det eller ha i men det får vi se med tidens gång :) Nu är det iallafall uppackat och efter lite bråk med skruvar är bänken byggd och dörren sitter på. (Varför kan inte alla möbler vara lika enkla att bygga som Ikea??) 🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
PeG
2020-06-01 10:25
#1

Jag vet inte om jag håller med om att IKEA möbler alltid är lättbyggda men mer på ämnet så är det alltid roligt med ett tomt akvarium. Håll oss gärna uppdaterade och förstås gärna med fler bilder på hur projektet fortskrider.

Nephi
2020-06-01 21:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Grus blev iallafall inhandlat idag, en grövre sand med en del gråa och röda toner. Med på shopping listan stod även en liten vattenberedning och vattentest. 😁 Nu ska det bestämmas hur djup sanden ska vara och sen blir det lite funderade om inredning och sånt kul


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2020-06-02 22:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Lite växter och annat roligt blev det idag, tur att akvariebutiken har stängt imorgon. Rötter ligger på blöt och förhoppningsvis slutar de flyta snart 😬 Kom även ett Co2 kit som jag hittade begagnat, men det blir absolut ett betydligt senare projekt när allt är i gång


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-06-03 08:52
#4

Vad kul! Det är ju så roligt att dra igång ett nytt kar 🙂

Nephi
2020-06-03 10:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Fick hem lite mer växter med posten nu på morgonen. Nu känns det som det börjar bli redo för lite fisk, eventuellt blir det lite ommöblering när rötterna inte vill flyta längre, kanske någon mer sten och någon mer växt dyker upp i framtiden också :) Så nu är frågan vad man ska ha för några invånare 🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2020-06-03 11:06
#6

Ser riktigt trevligt ut i karet 😍

Spännande med olika projekt, sätter självklart en fena här 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Nephi
2020-06-04 21:31
#7

#6 Tack ❤️ Riktigt nöjd med hur det blev med rötterna


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2020-06-04 21:34
#8

Upptäckte ikväll att rötterna börjar få någon typ av vit beläggning? Verkar tydligen inte vara helt ovanligt från vad jag lyckats läsa mig till, men behöver jag göra något åt det eller försvinner det med tiden? 🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
2020-06-04 22:47
#9

Det är cellulosa som läcker ut från rötterna. Malar brukar tycka att det är gott. Du behöver inte göra något om du inte vill. Det försvinner av sig självt efter ett tag 🙂

Nephi
2020-06-04 23:19
#10

Toppen! Då får det vara så även om det ser tråkigt ut just nu, och så hoppas jag att småsniglarna (physa) som följde med några av växterna kanske kommer vilja ta tag i att äta det där 😄


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-06-05 10:13
#11

Så fint du fått till det! Snygga rötter 👍🙂 Precis som Lillyrod säger behöver du inte göra någonting men jag brukar ta upp och torka av rötterna med en handduk, eller liknande, om det blir så pass mycket att jag stör mig på det.

Nephi
2020-06-05 21:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Mer cellulosa beläggning idag :( Men nu är även ”uppstarts fisken” flyttat in, eller ja fisk och fisk.. Det blev några små räkor som verkar älska att klättra runt på rötterna och i den lilla plantan jag har i framkant 😁 Är det dumt att hoppas på att de ska käka upp cellulosan?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2020-06-06 12:30
#13

Tror att även vissa räkor kan tugga i sig cellulosan 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2020-06-06 14:39
#14

Det var ett gulligt litet gäng som har flyttat in! Jag har ingen aning om ifall räkor äter det men vi kan ju hoppas 🙂

Nephi
2020-06-06 18:35
#15

Det är 5 körsbär och 2 av de röd vita som jag inte minns namnet på, skulle bara ha körsbärs räkorna från början men mormor tyckte jag skulle ha de andra istället så hon köpte två :) Ger det några dagar till med cellulosan, det har iallafall inte blivit värre sen igår och känner inte riktigt för att bråka med fortfarande halvflytande rötter om att bygga om och få stanna nere om jag skulle ta upp dem och skrubba av


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-06-06 20:40
#16

Jättefina små söt-räkor! Jag gillar både körsbär och CR (Crystal Red)! Ja, om du kan låta bli att störa dig på cellulosan så är det så klart det smidigaste 🙂

Draken
2020-06-07 10:32
#17

Om du inte stör dig på cellulosan, så låt dem vara kvar :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2020-06-09 17:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Blev första vattenbytet idag och lite ommöblering, rötterna fick komma upp och få sig en dusch för att bli av med det västra i cellulosa väg :) Blev rekommenderad att försöka suga av det med slamhäverten på affären men ångrar det då jag nu har cellulosa klumpar flygandes runt i akvariet. Men förhoppningsvis landar de snart och försvinner. De ljusa rötterna är fortfarande lite lätta men flyter inte, men den mörka verkar fortfarande tråkigt nog flyta bra… Hittade även en liten räka död under ommöbleringen. De har vart svåra att räkna då de gärna sitter där man inte riktigt ser dem :(


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2020-06-10 11:23
#19

Mangroverötterna (den mörka) flyter längre än Red-Moore (de ljusa) rötterna.

Jag hade en mangroverot som vägrade sjunka, så jag borrade ett hål tvärs igenom, då sjunk den äntligen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2020-06-10 16:34
#20

Jag börjar fundera på att binda fast den mörka i en av stenarna om den inte ger sig snart 😅


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Nephi
2020-06-10 16:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Idag var det ännu en död :( En fisk jag köpte i måndags som de på butiken så skulle äta upp all cellulosa.. Såg ut som han kört fast bakom pumpen, eller tror ni det har nått med vattenvärdena att göra? Jag tycker de ser ok ut enligt stickan men med tanke på att ena räkan låg död med så


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
2020-06-10 17:43
#22

Vad var det för fisk som skulle äta upp cellulosan?

Nephi
2020-06-10 17:57
#23

Någon typ av mal? Ljus fisk, brett huvud, kort snabbt avsmalnade kropp med ett sträck på, liknande typ av mun som Ancistrus. Helt glömt vad den kallades då de bara har det vetenskapliga namnen på akvarierna. Fick aldrig någon bild på den heller när jag tagit kort på akvariet och räkorna.

  Men den skulle vara bra på att äta cellulosa 🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
2020-06-10 18:02
#24

Hur stor? Jag tänker om det var en Otocinclus. De är nästan till 100 % vildfångade och det tar ett tag innan de lär sig äta det som bjuds i ett akvarium. Det är dessutom en stimfisk. 

Vanligaste dödsorsaken för en sådan är faktiskt svält. De behöver algtabletter och grönsaker som tillägg till algerna. De är väldigt duktiga algätare men de klarar sig inte bara på det. På din beskrivning låter det som en Otocinclus. 

https://akvariefisk.ifokus.se/discussions/550db2c5ce12c467b400840b-otocinclus-affinis

Nephi
2020-06-10 18:14
#25

Kan mycket väl ha vart en sån! 

Frågade dock extra om det var en stimfisk och den skulle klara sig själv 🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
2020-06-10 18:59
#26

En bra sak är att ta ett foto på fisknamnet i affären och sen gå hem och fråga farbror Google. Om man ser att fisken som såg intressant ut passar hemma hos en själv så kan man gå tillbaka och köpa den. Då slipper man bli besviken och fisken kommer att må mycket bättre. 

Otocinlus är en jätterolig fisk. Jag har ett gäng i mitt 152 liters kar. De håller väldigt rent från alger men äter av fiskmaten som serveras också. Algtabletter och grönsaker får de med.

Nephi
2020-06-10 20:43
#27

Den där vart ju tyvärr lite av ett impulsköp och de brukar normalt ha koll på den butiken, men håller på att kollar lite på vilka fiskar jag ska ha sen just genom att googla :)

Tänkte att det får bli bra till andra semestern i slutet på sommaren  så hinner akvariet vara igång ungefär två månader med räkor och sniglar.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Nephi
2020-06-12 18:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Även om det inte ska i mer fisk på ett tag så kunde jag inte låta bli att beställa hem lite mer växter, nått gräs (längst fram till höger. Även nån planta med blad (längst fram till vänster) jag är dock inte säker på om jag planterat rätt då de verkar ha rötter längre upp på skaftet mellan bladen också . Någon som vet? Sen även två växter av någon sort som kan sitta på rötter, tänkte försöka på någon av rötterna så fort de slutar släppa cellulosa, men hur fäster man bäst växter? :D


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
2020-06-12 18:17
#29

Det är många stängelväxter som får sk luftrötter längs stammen. Det är helt normalt och det är såna växter som tar sin näring från vattnet. 

Växter gör inte så att rötter slutar släppa cellulosa. Det gör de så länge det finns kvar att släppa. Det brukar inte ta så lång tid innan det slutar. 

Jag brukar fästa växter vid rötter med sytråd. Man snurrar bara tråden runt roten så att växten sitter fast. Sytråden antingen försvinner av sig självt eller tar man bort den efter ett tag.

Det är väldigt bra att komma ihåg namnen på de växter man köper ifall det är något man vill fråga om längre fram. Ofta sitter det en namnlapp i krukan eller så. Annars sparar man fakturan så har man namnen 👍

Man kan, nästan aldrig, få för mycket växter😉

Nephi
2020-06-12 18:25
#30

Jag har ju mest beställt växter och skott från privat personer online. Vet just nu att jag har svärdsplanta, vattenpest och hornsärv de andra 5 sorterna har jag ingen koll på. Vet bara att ena skulle gå att sätta på rot. :P Det var inte tanken att rötterna skulle sluta släppa cellulosa för att jag satte fast en växt, tanken var mer att vänta och spola av dem en omgång till innan jag fäster växten permanent. Speciellt då de ljusa har börjat släppa igen efter jag spolade av det värsta och det känns tråkigt om växten blir inkapslad under hela på något vis :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
2020-06-12 18:29
#31

Det tror jag inte att växten blir inkapslad. Så mycket släpper inte roten även om man tycker det när det är som värst. 

Du gör allting rätt och snart kommer du få belöning för det. Att köpa mer växter är det bästa du kan göra för att få ordning på det. Rötterna kommer snart att uppföra sig som normala rötter och allt blir mycket finare.

Nephi
2020-06-12 18:41
#32

Hittade listan på senaste beställningen ☝️

Enligt listan var det skott på: 

Lobelia Cardinalis Mini

Bacopa Caroliana

Blyxa Jacponica

Bolbits Heudelotii

Då är det bara grästrasslet räkorna älskar att trassla in sig i jag inte vet vad det är för något, inte helt säker på vilken som är vilken av de i listan dock men det blir nog en fråga för Google framöver 😃

Har även ett gäng valleskott ligger i en burk i köket som kom på posten idag, fortfarande inte bestämt om alla ska få flytta till samma akvarium eller om jag ska dela dem, de ska antingen till mitt eller mormors akvarium. men är rädd för att en sort till kommer kännas rörigt i mitt medans mormor redan har ett gäng Vallisneria i sitt. 🤪

Jag tror jag kommer behöva ett akvarium till?!!🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
2020-06-12 18:47
#33

Din sista kommentar är typisk för akvarister 😃

Nephi
2020-06-12 18:55
#34

Har inte alls funderat senaste dagarna på om det skulle vara värt att gå med i den lokala akvarieklubben, jag som inte ens är med i den lokala brukshundsklubben  😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Draken
2020-06-14 10:41
#35

Växter kan man aldrig får för mycket av ;)

Du kommer få väldigt lätt  att hålla rent och hålla bra vattenvärden, då du  har så mycket växter 👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2020-06-14 13:59
#36

Lätt arbetat låter bra 😃
Jag har absolut inte gröna fingrar när det kommer till de vanliga växterna men akvarieväxter verkar vara lättare och hoppas det fortsätter kännas så.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2020-06-14 14:05
#37

Vart iväg från akvariet ett dygn och kom precis hem igen, vet inte om jag vart hemma blind men mängden snäckor verkar ha dragit iväg väldigt!
Verkar även ha fått några små bruna prickar på rutorna, en av de nya växterna är full med vad som ser ut som bruna tofsar, kan det vara någon typ av alg och kommer sniglarna eller räkorna ta hand om den i så fall? 🤔

Sen tar jag gärna emot era bästa tips på att hålla snigelantalet nere😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
2020-06-14 14:22
#38

Ju mer mat i karet desto fler snäckor, sniglar har inga skal 😉

Det lättaste sättet att minimera dem är att plocka upp dem och ta kål på dem. Man kan mosa dem mot rutan också så blir fiskarna glada. 

En liten del snäckor i karet är bara bra. De håller rent och hjälper till med algerna. Blir de för många har du matat för mycket så maten har räckt till dem också.

Om det är tofsalger du har fått lär ingen äta dem. De sitter som berget och är svåra att bli av med. För mycket mat kan vara boven där också. Det blir för mycket gödning i karet så växterna hinner inte ta upp allt. Då blir det till algerna också.

Nephi
2020-06-14 14:30
#39

Snäckor menar jag ju såklart 🤪 ändrade inlägget 

Grejen är ju den att det känns som jag knappt matat, fast det blev ju en del mat de dagar när zebran bodde i. ☝️ 

Hur blir jag lättast av med dem då? Går de att få bort förhand på något vis innan de sprider sig mer?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
2020-06-14 14:32
#40

Menar du algerna nu? Är det tofsalger så är de svåra att bli av med. Man får plocka dem för hand men de är bra överlevare. Med en bra balans i karet så försvinner de men det kan ta tid.

Nephi
2020-06-14 14:34
#41

Ja det var algerna jag syftade på 😉

Får ta ett vattenbyte imorgon då och försöka skrubba bort dem så mycket jag kan.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Nephi
2020-06-14 15:28
#42

Insåg efter jag skrivit att varför ska jag vänta till imorgon, har ju inte precis något viktigt inplanerat idag😃

Så nu är ett 40% vattenbyte gjort, torkade av glaset som hamnat över vatten,  de värst drabbade plantorna fick bli avspolade samt rötterna fick sig en omgång. Tror jag hittade boven, låg en bit av en ärta under den väst drabbade plantan som jag trodde de små räkorna och snäckorna ätit upp men tydligen inte. 

Hoppas jag fångade upp detta i tid och det snart ger sig, inte precis den start man vill ha i ett nytt kar 😕


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
2020-06-14 15:30
#43

Det är precis det som händer i ett nytt kar. Allt ska jäklas innan det blir balans och sköter sig fint nästan självt. 

Du har bara börjat med jäkelskapet än 😉

Det kommer att bli jättebra när det blir klart. Det tar ett tag bara.

Nephi
2020-06-16 09:30
#44

Såg nu på morgonen att det ser ut som ena räkan bär på rom 😁 Men behöver jag göra något speciellt för att öka överlevnads chansen på eventuella små? Har totalt noll erfarenhet av allt som inte är levandefödare. Inga fler bruna tofsar hittills efter vattenbytet vad jag kan se, så kan jag ha fått tag i problemet i tid? Eller kommer de börja igen om några dagar?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2020-06-16 10:49
#45

Du behöver inte göra något särskillt med tanke på räklingar, har du inga fiskar som  äter upp dem, så kommer förmodligen de starkaste överleva, mat hittar de alltid.

Algernas tillväxt kan komma om några dagar, men det är inte säkert. Du kan ha lyckats angripa problemet i tid och slipper i fortsättningen. Men som skrivs här ovan, mycket kommer förmodligen jäklas innan du får full balans ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2020-06-16 12:03
#46

Inga andra fiskar i akvariet just nu så, förutom snäckor 😄 Börjar faktiskt fungera på om det skulle få bli ett rent räkakvarium, trots att tanken var att ha räkorna som städare till vad som skulle få flytta in sen, men de är roliga små krabater. Eller om jag skulle hitta en liten trevlig fisk som sällskap till räkorna men som inte skulle få för sig att äta räklingar, men finns det någon sån fisk överhuvudtaget?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-06-16 19:26
#47

Vad kul att du har en hona med rom! Hoppas allt går bra! Om du väljer någon riktigt liten typ av fisk så klarar sig i regel ganska många räklingar. Då tar det inte lång tid innan de är för stora för att få plats i munnen helt enkelt. Ett exempel är en av mina favoriter; den vackra galaxyrasboran. Otocinclus kanske också skulle kunna vara något, men du kanske inte är sugen på en till sorts städare i karet. Du kan säkert få fler bra tips av andra här också.

Lillyrod
2020-06-16 19:32
#48

Jag har dvärgcorydoras med mina räkor och jag kan då inte se att de tar några räklingar för jag har alltid massor. Corydoras Hastatus har jag men det finns några sorter till. Hastatus är stimfisk och simmar ungefär som en tetra. De vill gärna ha ett stenröse att gömma sig i eller en bra rot med plats under.

Annons:
5ara
2020-06-16 19:38
#49

#48 Har fått för mig att hon har grus som substrat men jag kanske har snurrat till det…

Lillyrod
2020-06-16 19:54
#50

Då ska det inte va Corydoras nej. Så långt tänkte jag inte 😊

Nephi
2020-06-16 21:46
#51

Inget grus, en något grövre sand men fortfarande sand, 0,7-1,4mm tror jag det ska vara 😉


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2020-06-16 21:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Så små räkor är svåra att ta kort på men det är denna jag tycker ser ut att bära på rom 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2020-06-16 22:06
#53

Galaxyrasboran ser ju intressant ut! Får kika vidare lite på dem och se om butiken har dem inne nån gång så jag får se hur de verkligen ser ut. 😃

Lite orolig för att akvariet eventuellt är lite litet för Corys, samt att jag har så mycket växter och rötter att det inte finns så stora öppna botten ytor, vilket de flesta sidor verkar säga att de vill ha 😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-06-16 22:14
#54

#51 Aha, fick för mig att du skrev grus i något tidigare inlägg men jag har kanske snurrat ihop det för med den kornstorleken kallar jag det också snarare lite grövre sand. Om kornen har rundade kanter så borde corys funka ifall du skulle vilja. Vet inte om det är något fel på mina men de kilar hellre runt inne bland växterna än ute på öppna ytor. Ja, galaxyrasboror är jättefina tycker jag. De är med på listan av fiskar som jag vill ha i framtiden. Om jag inte fattat fel har fluffis, här på iFokus, galaxyrasboror ihop med sina räkor. Åh, så fin liten räka!!!

Nephi
2020-06-17 21:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Eftersom jag får så mycket bra svar här inne, vad är det som händer med denna räka? :) Jag tror dessutom att jag kan ha fler än 1 hona med rom, såg mer ut som 3 när jag försökte kika idag


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Ramspe
2020-06-17 21:39
#56

Jag har för mig att det är att hon är redo att para sig, kan dock ha fel.

Nephi
2020-06-17 22:07
#57

Som ni kanske sett har jag körsbär i två helt olika röda färger, ena kraftigare än de andra. Insåg helt att jag missat att berätta när de mörka flyttade in förra veckan 😁 De kommer från en privatperson istället för akvariebutiken, det är även främst de mörkare som bär på rom hittills. Ser alla av dem mer nu när de är lite fler, de var så skygga när de bara var 5 :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-06-18 11:26
#58

Räkan på bilden är en hona med ägg-sadel. Förhoppningsvis går hon snart med rom :)

Nephi
2020-06-18 11:38
#59

Tack! Känns som oddsen ser helt okej ut då för att få något smått då 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2020-06-20 16:11
#60

Det lär ju inte vara något problem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2020-06-20 17:51
#61

Åter igen en liten räka död, en körsbär denna gång 😕

Kan inte låta bli att fundera på om jag gör något fel, men alla vattenvärden ser bra ut och de äter sin mat.. 🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
2020-06-20 23:02
#62

Är det döda räkor du ser eller är det en räka som har ömsat skal? De kryper ur det gamla och lämnar det så det ser ut som en spökräka. Skalet kan vara kvar ganska många timmar innan det försvinner. Det är många som tar ett ömsat skal för en död räka när man inte är van.

Annons:
Nephi
2020-06-20 23:25
#63

Har sett vad jag antar är ett spökskal men den döda är knallröd fortfarande och ser inte ”genomskinlig” ut som spökskalet :( Men de andra räkorna ser ju ut att må bra och tycker ju att nått borde vara rätt med tanke på att de bär rom. Men samtidigt så känns det som jag troligen missat något, med tanke på att vissa sidor verkar ha hur mycket olika produkter som helst till räkorna men olika sidor och forum säger olika om vad man behöver ha. Vet bara inte vad man skulle testa i så fall, blir lite dyrt att köpa och testa lite av allt utan att veta vad som kan behöva ändras 🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
2020-06-20 23:41
#64

Har du vanliga körsbärsräkor behöver du inte ha något särskilt. Mina går i vanligt vatten och äter samma mat som fiskarna. Jag har två sorters räkmat som de får en gång ibland. 

Räkor kan vara känsliga mot för stora vattenbyten. De kan också få problem när de ska ömsa. Annars kommer jag inte på något särskilt som man måste se upp med.

Nephi
2020-06-20 23:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Ja det är mest körsbär i karet men även 3 CR. Förra dödsfallet var en CR och jag misstänker det hade nått att göra med ömsning för det var så jag såg spökskalet i samma veva :) De får lite flingfoder 1-2 dagar i veckan och en grönsakskub (spenat/ärtor/morot) en gång per vecka. Tanken är att byta 1/4 i veckan men senaste bytet blev närmare halva akvariet 🤔 Har funderat på att köpa någon typ av räkmat men det finns så många sorters, tankarna går åt att köpa hem ett 5i1 test pack för att se vad de äter.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Maleficum
2020-06-21 00:07
#66

#65 Mina räkor älskar broccoli!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lillyrod
2020-06-21 07:42
#67

Mina gillar också broccoli. Snowflakes är en bra mat som de gillar och som inte förorenar karet om det ligger kvar.

Finns det mycket alger och biofilm i karet? Annars kanske de får för lite mat`? Bara en tanke. Jag ger mina mat varje dag och har snäckor som tar hand om det överflödiga om det skulle bli något. I det ena karet har jag fiskar också.

Nephi
2020-06-21 08:55
#68

De är ju inte jättesnabba när det är matdags utan sitter gärna kvar och plockar på den växt de sitter på, så lite alger och biofilm bör jag nog ha, dock osäker på hur mycket. 🤔 Bör jag tända lampan nån timme extra för att öka algtillväxten? Då testar jag att ge dem lite mer! Blev lite feg med maten efter explosionen av sniglar och alger efter de lämnade ärtan… Vilket märke/sort på snowflakes är era favoriter? :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-06-21 10:42
#69

Som lite nörd på vattenkemi kan jag inte låta bli att undra lite hur dina värden ser ut. För att passa både Neos och CR så bör du i lite grova drag försöka sträva efter dessa värden: pH: 6,5-6,8 GH: 6 (CR vill gärna ha 4-6 och Neos 6-8) KH: 1 (CR föredrar 0-1 och Neos 1-4) TDS: 150-180 (CR vill ha 100-180 och Neos 150-250) Temp: 21-24 Celsius (det vill de ha exakt samma) Om kvävecykeln börjat komma igång kan det dessutom finnas små mängder nitrit i karet. Vad gäller maten är min uppfattning att de inte har särskilt svårt att få i sig vad de behöver så jag tvivlar på att det är där problemet ligger. Problematiska ömsningar uppstår dock ofta om vattnets sammansättning inte är riktigt rätt. Ingen av dina räkor är jättekänsliga så att uppnå exakta värden är inte nödvändigt men det kan vara bra att kolla ifall något av värdena avviker mycket från vad som anses optimalt.

Annons:
Nephi
2020-06-21 11:12
#70

Stickorna är inte jätte exakta med dem värdena 🤔
TDS finns inte ens på dem, vad är det för värde?
Har 23 grader i vattnet

Enligt vad jag kan läsa från stickorna  ligger
GH någonstans mellan 4-7
PH någonstans mellan 6,4-6,8
KH verkar dock ligga runt 6 (vilket är det rekommenderade enligt stickorna??)

Vad är då KH och hur fixar man med det?🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2020-06-21 11:24
#71

Efter en extra koll verkar temperaturen smugit upp så den stod på 25, efter att ha haft 23-23,5 alla andra dagar jag kollat 😕 
Ger doppvärmaren en chans till och ställer ner den till 22 annars får den flytta ut under sommaren..


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-06-21 11:25
#72

Nä, TDS/konduktivitet behöver man en särskild liten elektronisk mätare till så det kan du strunta i så länge tycker jag. Däremot känner jag mig en aning skeptisk till att ditt pH skulle vara så pass lågt med så högt KH. Skulle gissa att det snarare ligger på drygt 7,5-8. Högt KH är en vanlig orsak till att ömsningar inte går riktigt som man vill. Med fisk är det bra att ha en del KH i vattnet för det gör pH-värdet stabilt men över 3 behöver det inte vara enligt min erfarenhet. Ett sätt att laka ur KH är att filtrera över torv men jag har lite svårt att tro att du skulle ha så högt KH. Vattenverken vill inte riskera kalk i ledningarna så överlag brukar det hållas lägre än så men du kanske har egen brunn? Om du har kommunalt vatten skulle jag leta reda på vilka värden just ditt vattenverk har i sitt utgående vatten. Har aldrig råkat ut för att det inte har gått att hitta…

5ara
2020-06-21 11:26
#73

Oj, ja om tempen smugit upp kan det definitivt vara det som är problemet!

Nephi
2020-06-21 11:33
#74

Har försökt hitta något värde, men kommunen skriver bara ut hårdheten på vatten från vad jag kan hitta 😕 
Inte helt säker på vart jag skulle leta dock förutom 

Får bara fram att det ska vara ett dH på 3,5 vilket inte säger mig något alls


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-06-21 11:39
#75

dH är samma som GH i det här fallet så det säger att dina stickor visar knasiga värden. 3,5 är helt normalt. Ett pH brukar de alltid ange också. Om de skriver ut alkalinitet går det räkna om till KH. Tror man delar alkalineteten med typ 17,16 men minns inte exakt.

Nephi
2020-06-21 11:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

GH är det som är svårast att läsa av känns det som, är bara en väldans massa grönt och lila


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Nephi
2020-06-21 11:44
#77

https://www.orebro.se/bygga-bo--trafik/vatten--avlopp/vattnets-hardhetsgrad.html

Hittar absolut ingenting om pH på hemsidan, eller något annat 😐


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-06-21 11:52
#78

Du borde få antingen fyra gröna rutor eller en lila ruta längst upp och tre gröna under när du testar.

Nephi
2020-06-21 12:12
#79

Får det till Lila Grön/lila (precis så den vill börja byta färg) Grön Grön Så kanske det är 4 och inte 4-7 som jag skrev först


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-06-21 12:26
#80

Egentligen borde du få att den översta precis vill byta färg förutsatt att du inte tillsatt något i karet som ökar GH. Vad har du för pH på vattnet enligt vattenverket?

Nephi
2020-06-21 12:42
#81

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-06-21 13:04
#82

Vilken bra rapport! Har svårt att tro att det skulle skett några större förändringar de senaste två/tre åren så den stämmer nog ganska bra. Sammanfattningsvis borde du i ditt kranvatten ha: pH: cirka 8. Det faller i regel några tiondelar på vägen från vattenverket. TDS: 106 (166 mikroSiemens/cm) GH: lite drygt 3 (sjunker också oftast lite på vägen) KH: lite drygt 2 (även detta sjunker i regel en aning) Här ser man ganska tydligt hur värdena från stickor blir en aning missvisande.

Nephi
2020-06-21 13:13
#83

Så då är pH som är något högt istället och GH något lågt?
Det här var lite lagom förvirrande 🤦‍♂️


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
5ara
2020-06-21 13:15
#84

Spontant så är väl det höga pH:t det som man reagerar över (i räksammanhang) samt att TDS/GH eventuellt är lite lågt med tanke på dina Neos men överlag har du bra vatten 🙂 om båda sorterna uppvisar problem så kan pH vara problemet. Om du däremot märker mer problem hos antingen Neosarna eller dina Crystals kan man börja fundera över TDS och GH. Ett högt pH ökar även mängden ammoniak i vattnet så om kvävecykeln inte kommit igång kan det vara det. Tyvärr går inte ammonium/ammoniak mäta med stickor. Det du kan göra i så fall är att lukta på vattnet men det är möjligt att det är så låga nivåer så det inte går att känna men räkorna tar stryk ändå. Det finns väldigt många grepp på ett järnspett 😉

Nephi
2020-06-21 13:22
#85

Jag har helt klart en hel del kvar att lära! 

Läste någonstans att CO2 kan sänka pH (tror det var i informationsbladet till stickorna), köpte hem en begagnad SERA CO2 start när jag skaffade akvariet som jag inte börjat använda då den saknar "bubbelstop" (plugg för att justera vattennivåer tror jag). Kan jag sänka PH med den om jag lyckas lista ut vad jag ska använda istället för bubbelstopp? 🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-06-21 13:29
#86

Ja, CO2 sänker pH effektivt 🙂 vet dock inte hur just det systemet fungerar men det kanske kan vara en bra lösning.

Nephi
2020-06-21 13:34
#87

Det är några tabletter man släpper ned i en behållare som utsöndrar Co2 under en period som jag förstått det. Såg inte allt för komplicerat ut men missade helt att bubbelstoppen fattades när jag köpte 😃

Denna är det:
https://www.sera.de/us/product/freshwater-aquarium/sera-co2-start/


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-06-21 17:11
#88

Vad menar du med bubbelstopp? Är det gummipluggen som sitter överst? Får inte helt klart för mig hur utsläppet genom diffuseringsmembranet går till men det kan vara så väl att CO2 bara kommer igenom när halten blir lite lägre. Om det är så det funkar stänger tillförseln av automatiskt på natten när växterna konsumerar syre och istället producerar koldioxid. Det ger ett relativt stabilt lägre pH. En risk som finns i så fall är om du skulle glömma fylla på med tablett, då kommer pH:t stiga vilket gör att ammoniak börjar bildas i högre grad. När karet är väl ingånget finns dock förhoppningsvis en så god bakterieflora att den tas om hand snabbt utan att några djur börjar må dåligt.

Nephi
2020-06-21 17:25
#89

Ja, gummipluggen är det som saknas.

Fick inte med någon instruktion och aldrig ens kollat åt Co2 hållet tidigare så jag har ingen aning om hur det bör fungera, det där är den enda instruktion jag hittat 😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2020-06-21 17:26
#90

Har inte vågat testa den eftersom Ph såg ut att vara så lågt enligt stickorna, men nu med lite mer växter så är det nog dags


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
5ara
2020-06-21 18:16
#91

Borde ju gå att hitta något annat man kan proppa igen hålet med… Dina stickor lär visa fel pH så med tanke på det kan du utan tvekan köra på med CO2 🙂 om växterna har börjat ta sig så blir de säkert glada över lite mer kol. Jag minns inte om det står tidigare i tråden men har du någon gödning? Annars är det nog stor risk att CO2 inte gör så stor skillnad.

Nephi
2020-06-21 18:20
#92

Har långtidsgödnings kulor nedgrävda i sanden på några ställen, de borde väl räcka?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2020-06-21 18:25
#93

Små skotten och hornsärven växer som bara den, även vattenpesten skickar ut skott år alla håll! De andra var ju redan hyfsat stora när jag köpte dem så  dem ser man inte så stor skillnad på. Hornsärven får nog flytta hem till mamma när mina nya skott kommer nästa vecka för det börjar bli rätt fullt nu med växter 😃


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2020-06-22 09:59
#94

Akvariet hade gått upp ytterligare i temperatur nu på morgonen 😕

Börjar fundera på om jag kan ta bort doppvärmaren helt och sätta i extra filter material istället? För att kanske få ned tycket på pumpen en aning, sett några räkor som åkt runt halva akvariet för de lyckats vandra ut mitt framför utblåset. 🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-06-22 11:13
#95

Om du inte har kallt hemma bör du kunna ta bort doppvärmaren, alternativt dra ur sladden. Inte alls roligt med en värmare som smyghöjer tempen på det sättet! Är det JBLs Kugeln som du stoppat ner i sanden? De innehåller i så fall bara mikrogödning vilket troligtvis kommer göra att dina växter får brist på makrogödning (huvudsakligen nitrat och fosfat) och växer dåligt, samt blir gula.

5ara
2020-06-22 11:24
#96

Just det ja, jag tycker nog inte du ska försöka sänka flödet på pumpen. Plantera hellre någon tålig växt framför utblåset eller sätt dit ett strilrör. Att sätta dit någon rot, eller liknande, som bryter den starkaste strömmen går lika bra.

fluffis
2020-06-22 13:04
#97

Vilka fina räkor!

Och som svar till 5ara. Ja, jag har räkor (körsbär och amano) ihop med galaxyrasboror och det verkar fungera bra 🙂

Annons:
Nephi
2020-06-22 13:47
#98

Doppvärmaren är utdragen och ska byta vatten ikväll och försöka få ned temperaturen något så.. Kan ju tycka att en några veckor gammal doppvärmare ska jobba på som den ska men tydligen inte. Ja, det är JBL 7 Kugeln jag har. Trodde den skulle räcka som gödning? Vad är det annars för gödning som är bra? Har just nu hornsärven som sitter och fångar upp de räkor som flyger, tror vi svärdplantan skulle orka ta emot en del av strömmen?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-06-22 15:47
#99

#98 Ja, det känns ju lite dåligt att den beter sig så när den är alldeles ny. Är det Juwels egna värmare? Jag har som tur är aldrig upplevt att någon av mina tre betett sig på det viset. Utan CO2 men med hyfsat ljus och med en normal biolast i akvariet blir i regel tillgången på kol det som begränsar växternas tillväxt. Med CO2 får man ofta istället situationen att tillgången på näring blir den begränsande faktorn. Som sagt innehåller kulorna bara mikrogödning. All makrogödning i ditt kar kommer från räkornas och snäckornas avföring i nuläget. Den lilla mängden makroämnen kommer ta slut fort när du börjar tillföra CO2. Räkor kan vara känsliga för gödning så man får börja försiktigt men jag har uppfattningen att många får det att funka med Tropicas. I ditt fall skulle den som innehåller nitrat och fosfat vara bäst; en grön flaska som heter Specialised Nutrition. Annars finns även PMDD där du helt separat kan dosera nitrat, fosfat, sulfat och mikrogödning så som man vill ha det. Lite krångligare att sätta sig in i men det ger större möjlighet att anpassa gödning precis så som man vill ha den.

Nephi
2020-06-22 16:28
#100

Jajjemän! Juwels orginal som ingick med akvariet så det känns lite surt.. 

Fick ned temperaturen till 24 med vattenbytet, behöver ändå ta ut lite mer vatten senare i veckan när de nya plantorna kommer så då kan jag ha i en omgång kallare vatten igen efter det om temperaturen fortsätter missköta sig.  😉

Får kolla efter gödning då nästa gång jag hamnar i en butik med sånt! Tror Arken Zoo hade Tropicas men den orangea på rea sist jag var där, kan ju hoppas de har den gröna med

Har fortfarande inte fått igång Co2 då sugkopparna tydligen torkat, börjar kännas som det skulle vart mer värt att köpa ett nytt set vid det här laget😕


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-06-23 10:02
#101

Fy, inte kul med en strulande värmare! Räkor som är relativt värmekänsliga också 😕 Om du börjar köra på med gödning så gör det försiktigt i början. Exempelvis är nitrater och koppar ämnen som räkor är känsliga för så man bör börja med en väldigt låg dos och trappa upp långsamt. Ojdå! Ja, det låter nästan som en ny hade varit bättre…

Nephi
2020-06-24 00:23
#102

Börjar ana att det kanske inte alls är doppvärmaren som är boven utan det faktum att de håller på att byter termostaterna som kontrollerar värmen i byggnaden(så de är lite svajiga för tillfället) i kombination med det varma vädret vi har haft senaste veckorna. Hade tydligen helt missat utskicket om termostaterna.. 🤔 Hur gör jag för att lättast kyla akvariet? Fick ner det till 24 men det klättrar långsamt upp mot 25 igen


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-06-24 09:48
#103

Har du locket öppet på karet? Om inte; ha det så mycket som möjligt. Eftersom ditt kar inte är så stort kan det även hända att PET-flaskor med fruset vatten gör skillnad. Finns säkerligen mer man kan hitta på men jag har aldrig haft problem med varma kar så jag har ingen jättebra koll…

Nephi
2020-06-24 14:19
#104

Jag har fått smått!!! 😃 Såg två pyttesmå vita nästan genomskinliga räkor simma runt idag. Tyckte det såg ut som jag hade en hona mindre med rom så det förklarar det


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Nephi
2020-06-24 14:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#105

Återigen en ommöblering då ingen av rötterna flyter länge och jag fick hem lite nya växtskott och annat roligt idag 😄 Börjar se ut som en riktig djungel nu och små räkorna verkar älska det och speciellt att det hela avslutades med snowflakes och ett mineralblock som skulle vara bra för att hjälpa räkorna vid ömsningarna. Så här hemma är det just nu snowflakes party 🥳


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2020-06-24 15:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#106

Mini räka


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-06-24 18:42
#107

Stort grattis till tillökningen! Vad roligt 😀 växterna ser definitivt ut att ta sig och vad skönt att rötterna håller sig på bottnen.

Nephi
2020-06-24 19:18
#108

Växterna som flyttade in idag var skott av:

Rotala sp colorata
Myriophyllum sp Roraima
Hygrophilia Polysperma 
Echinodorus Red Devil 
Lagenandra Beeboldii Red

Så tänkte alltså göra ett försök att få in lite mer färg 😊 

Hornsärven drog jag upp då jag tänkte flytta den till mammas akvarium och bara spara några skott i mitt. Dock är de stora stänglarna fulla med snäck ägg så jag vet inte riktigt hur jag ska göra… 
Går det att få bort dem eller är det bara att kasta? Mamma vill absolut inte ha snäckor

Har även plockat ut en massa snäckor idag när jag gjorde om men nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra med dem, så de står i en plastburk med vatten på min tv bänk 🤪


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
2020-06-24 20:00
#109

Några intressanta växter där. Ska bli skojigt att se hur de utvecklas. De röda kräver ganska mycket ljus för att bli röda. 

Jag har själv köpt lite fler röda växter nyligen och några går bra och en går mindre bra. 

Jag vill se bilder på dina sen 👍

5ara
2020-06-25 09:21
#110

Jag tror det kan bli svårt att få bort alla snäckägg. Jag har badat växter i utspädd klorin för att slippa få in snäckor och deras ägg men då gäller det att växten tål det. Hornsärv har ju ganska tunna blad så jag tror det finns risk att de inte tål den behandlingen. Vad gäller kläckta snäckor så kan man lägga växten i kolsyrat vatten för att få dom att släppa. Tror dock inte att snäckägg påverkas av det… #109 Tror nästan det är dags för en uppdatering i din tråd Lillyrod :) Vill så klart se vad för växter du har skaffat!

Nephi
2020-06-25 09:55
#111

Då får hornsärven åka i soporna, den passar ändå inte riktigt in med det nya och jag har ju ändå några skott kvar så kommer snart ha nya plantor så 😊

Jag hade en plan om att att skaffa kulfisk när jag startade akvariet vilket är anledningen till att jag lät så mycket snäckor följa med växterna ned i akvariet, skulle fortfarande vilja skaffa kulfisk men är lite rädd för vad som skulle hända med mina små räkor, känns ju tråkigt om kulorna skulle äta upp dem alla. eller tror vi jag kan ha  tillräckligt med växter och gömmor som det är? ☝️ 
Skulle behöva få bukt med alla dessa sniglar! De är utom kontroll som det känns just nu


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
5ara
2020-06-25 10:41
#112

Min uppfattning är att med en kulfisk i karet finns det snart inga räkor kvar. Inget jag har egen erfarenhet av utan det är sånt som jag läst. Det bästa du kan göra är nog att försöka mata med måtta och på så sätt hålla antalet i schack. Sen finns också snäckätande Helena-snäckor men där finns risken att de kan plocka räklingar.

Nephi
2020-06-25 10:47
#113

Det är det som är grejen, har läst så mycket olika om folk som lyckats och inte lyckats med den kombon 😅 När jag köpte räkorna sa de att det troligen skulle gå på butiken, forum och hemsidor säger att det kan gå, vissa har haft solskens historier om att de inte tar någon. Sen är det ju folk de plockat räkor hos.. CR är väl de som skulle vara tråkigast om det inte gick då de ändå är lite dyrare och ovanligare.. Även om det känns jätte dumt att mata dem med körsbären med


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2020-06-25 12:41
#114

Det blev en tur till akvariebutiken.

De hade "reservdelar" till min Co2, eller ja ägaren plockade det han inte hade hemma från sin egen Sera Co2 och sa att han löser sin egen med det han kan pyssla ihop i butiken. De hade även den gröna Tropica näringen hemma så nu är det bara att starta upp det projektet😃

Fick även med en dvärg kulfisk, börjar den ge sig på mina räkor så var det bara att ringa så tog dem tillbaka den. Den kämpar just nu med att försöka lista ut hur man får in en snäcka i munnen som är alldeles för stor jämfört med storleken på fisk då de mest är matade med mygglarver. 😊
Sköter den sig kommer den få en kompis nästa vecka så de blir 2, sköter den sig inte blir det istället flytt tillbaka, så vi hoppas på det första för vad söta de är.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
2020-06-25 17:44
#115

Jag måste bara flika in att jag inte tycker det är rätt att använda räkorna att experimentera med. Deras liv blir inte särskilt roligt när de kan förvänta sig att bli uppätna om de försöker lämna sitt gömställe. 

Det är min högst personliga åsikt. Jag vet att de bli uppätna i det vilda.

Maleficum
2020-06-25 18:04
#116

Vet inte om jag hade ovanligt snälla kulor (hade två jag fick överta från en kompis), de gick med räkor och Guppy och kunde aldrig se att de gav sig på räkorna eller guppysarna. Räkorna var inte speciellt fega för dem heller (bodde iof också i ett ganska stort akvarium). Snäckorna däremot fick passa sig..

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Nephi
2020-06-25 18:21
#117

Den har gjort försök på två av de mindre räkorna vad jag sett men de sticker bara iväg, så nu verkar den mest stirra på dem på dem..

Förhoppningsvis inser den rätt snart att räkorna är för snabba, men vilken rolig teknik de har med att kolla exakt vart snäckan sitter för att sen köra full fart in i den. När den misslyckades med räkorna körde den istället rakt in i glaset. 😂


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-06-26 10:42
#118

Hur går det; sköter sig kulfisken eller vill den fortfarande smaka på räkorna?

Annons:
Nephi
2020-06-26 10:58
#119

Det går rätt bra!
Den har inte gjort några mer försök vad jag sett, de stora räkorna ignorerar den helt och simmar mitt framför näsan på den,  jag verkar dessutom fortfarande ha smått kvar. Tror den fick sig en lektion i räkornas snabbhet när den satte full fart och körde rakt in i glaset för de flyttade på sig, vilket såg väldigt lustigt ut, så förhoppningsvis har den gett upp på iden att räkor är mat😊

Dock verkar lilla kulan väldigt försiktig och håller sig mest bakom hålstenarna, är det för den är själv tro?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2020-06-26 11:05
#120

#115 
Jag förstår din åsikt helt! 😉
Jag var själv kluven över det fram tills den faktiskt var i akvariet och jag såg hur bra det faktiskt gått hittills.
Hade aldrig vågat släppa i en kula om jag inte sett andra som lyckats med kombinationen.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2020-06-26 14:46
#121

Börjar misstänka att enda anledningen att den gav sig på räkorna igår var för att den var väldigt hungrig. Hämtade den precis innan de skulle mata och de hade tydligen ratat större delen av maten de bjöds på dagen innan då det inte var någon favorit. För nu simmar även de små räkorna runt den utan att de bryr sig om varandra nämnvärt.
Låter det som en vettig teori? ☝️


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2020-06-26 15:42
#122

Det kan mycket väl vara så att den var riktigt hungrig, men det vågar jag inte gå ed på.

De kulor  jag har haft tidigare, har gett sig på allt som kan tänkas gå in i munnen på dem. så jag skulle aldrig våga mig på den kombinationen, trots att många säger att det fungerar hos dem.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2020-07-03 13:32
#123

Alla räkor är fortfarande vid liv så gott jag kan se, de och kulfisken ignorerar varandra för det mesta :) Såg dock att ena räkan börjar vara grågrumlig i färgen, är det ett tecken på att det är dags för ömsning eller bör jag vara orolig på att den åkt på något? Akvariet har ju vart igång en månad nu och det verkar ju vara runt den tiden det är högre risk att dyker upp nått ”roligt” att ta i tu med 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-07-03 16:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#124

Vad kul(fisk ;P) att det verkar funka! Inte alls omöjligt att färgförändringen kan ha med ömsningen att göra. Mina är det stor skillnad på ifall de är nyömsade eller inte. På den här bilden är hon nyömsad.

5ara
2020-07-03 16:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#125

Så här ser hon ut nu, ungefär tre veckor senare.

Annons:
Nephi
2020-07-03 17:07
#126

Är det sån skillnad så känns det absolut som det kan vara ömsning! Ska se om jag kan få en bild på den sen. Såg även att en av CR började se annorlunda ut i färgen så de kanske drog igång ömsning nu när jag försökt få till värdena lite bättre och köpt foder och tillskott för just räkor :D Vart borta nu två dagar under de timmar akvariet är tänt så inte gjort mer än slänga i mat innan jag åkt så inte tänkt på hur de sett ut :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2020-07-03 17:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#127

Den längst till höger var den jag tänkte på 😊 Har CR svart rom istället för gul? Tyckte det såg ut som ena CR hade svart under hela magen men den simmade in i en växt så är inte säker på om jag såg rätt 🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2020-07-04 11:57
#128

Förmodligen skall den till att ömsa :) Hoppas någon mer kunnig på räkor kan komma in och bekräfta 😉

Rommen vågar jag inte svara på, för det vet jag inte  😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-07-04 12:33
#129

Mina Caridina har hittills verkat vara fina i färgen ända fram till ömsningen; det är den första tiden efter som de är bleka. Hur det funkar med Neos vet jag tyvärr inte. Inte alls omöjligt att grejandet med vattenvärdena har lett till ömsningar. Vad just CR har för färg på sin rom vet jag inte men OE (orange eyes) Caridinas verkar ha orange rom så kanske rommens färg hänger ihop med ögonfärgen men det är bara spekulation. På den översta bilden av min hona kan du se några romkorn sticka fram, med tiden verkar de dock mörkna ytterligare.

Nephi
2020-07-07 16:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#130

Har tydligen nu 5 körsbär med rom, ena har rommen börjat mörkna på så jag gissar på att den inte har många dagar kvar nu innan smått? Kulorna och räkorna samexisterar över förväntan, simmar runt varandra utan någon reaktion från den andra. Kulorna här dessutom nu börjat plocka de lite större sniglar och är klotrunda små krabater 😄


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2020-07-08 15:28
#131

Vad härligt att det fungerar  🙂👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2020-07-12 17:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#132

CR med rom vilket jag tycker är väldigt häftigt då jag bara har två eller tre 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Lillyrod
2020-07-12 17:11
#133

Då hoppas vi på räklingar då : )

Nephi
2020-07-12 17:32
#134

Hoppas på att jag skulle hinna få igång 30 liters innan det är dags då tanken är att CR ska bo där! 
Känns lite kört tyvärr då pumpen tydligen inte fäster på glaset i dagsläget och delen att hänga den över glaset med är borta. Samt att jag fortfarande inte hittat nått att lägga under 😊
Så lampa, sand och värmare är vad som finns till kuben i dagsläget vilket inte är mycket.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
2020-07-12 17:38
#135

Sugplopparna behöver bytas med ojämna mellanrum. Eheim är absolut värst med sånt. Aquael inte så ofta men jag har fått byta på den pumpen också. Det är när de börjar bli dåliga som det glider neråt eller helt släpper. De blir hårda och då sitter de inte kvar längre.

En vanlig bit tunn skumgummi går fint att lägga under. Eller några bitar kartong. Huvudsaken är att det är mjukt. Ett vanligt liggunderlag som man klipper i passande storlek brukar också gå bra.

Nephi
2020-07-12 17:44
#136

Känns mer som själva plastbiten sugkopparna sitter på är böjd och inte riktigt passar huvudet även om sugkopparna också börjar bli torra. Att Eheims inte är bra är jag väl medveten om vid det här laget 😉

Funkar det med vanlig kartong så har jag en kartong hemma jag ännu inte gått till återvinningen med som jag borde kunna klippa från 😃


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
2020-07-12 17:57
#137

Jag hade 2 lager kartong under mitt 96-liters när det var igång och det funkade utmärkt. Inga problem med det. 

Man får ju givetvis se till att man inte dränker bordet i vatten så kartongen suger åt sig men jag klarade det utan problem och jag är ganska slarvig emellanåt : )

5ara
2020-07-12 18:17
#138

Kul! Verkar vara många små räkbebisar på gång hos dig nu 🙂

Nephi
2020-07-13 11:05
#139

Jag hoppas på mycket smått som överlever 😊 Visst är det inte alltid det lättaste att få smått men det svåra är att få dem att överleva och frodas, inte helt säker på att jag kommer lyckas med den biten dock.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Nephi
2020-07-13 11:09
#140

Funderade på om mossvägg skulle funka som bakgrund i lilla kuben 🤔 Någon som vet om man använda alla sorters mossa eller är det begränsat till olika speciella sorters mossa? Funderade på om nått sånt här kan fungera: http://butiken.bondmoran.nu/produkt/mix-monosolenium-caloglossa/


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
2020-07-13 11:16
#141

Mossvägg funkar säkert. Det är kanske bättre att ta en mossa som växer lite fortare då. Alla mossor utom möjligen java växer sakta men vissa sorter växer extremt sakta och akvarister är inte kända för att vara tålmodiga 😉

Lite så tänker jag.

Draken
2020-07-13 13:00
#142

Vad spännande med smått. Hoppas att det blir något :)

Det är inga problem att lägga papp under akvariumet, det funkar alldeles utmärkt :) 

tror som Lillyrod att Javamossan är väl den som växer snabbast.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2020-07-13 15:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#143

Temporär lösning på pumpen, tydligen passade doppvärmarens hållare runt den som filtret sitter runt 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
2020-07-13 15:07
#144

Om du vill ha fina växter så tar du bort den sk syreslangen. Det enda den gör är att driva ut CO2 ur karet och det behöver växterna för att må bra och växa fint.

Nephi
2020-07-13 15:49
#145

Räcker det med bara ytrörelsen och växter då? Har ju nått liknande sitter på min pump i 70 liters med, kan den också åka bort då eller är den där av en annan anledning? :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
2020-07-13 16:35
#146

Alla sådana luftslangar är mest till för att vi tycker det är fint. Syre kommer ner i vattnet genom ytrörelse så man ska ha pumpen riktad så att ytan rör sig ordentligt.

Syreslangar, syrestenar och allt vad det heter är mestadels till för våra ögon 🙂

Annons:
Nephi
2020-07-13 16:49
#147

Tack! Då har jag ännu en gång lärt mig nått nytt 😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
2020-07-13 17:02
#148

Det gör vi alla hela tiden : )

Nephi
2020-07-13 22:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#149

Nu är det fyllt, och sand ligger i, förhoppningsvis står det fullt när jag vaknar imorgon. Tänkte nämligen inte på att det kanske kan vara en bra ide att kolla efter läckor innan man ställer det på plats. :) det står på dubbla kartonger med vit eltejp runt kanterna för att maskera kartongen en aning Imorgon får jag försöka dra fram el till det och klura på om jag kan flytta något från det andra akvariumet när det kommer till växter och inredning eller om det behövs shopping innan jag kan få igång det. Vill nämligen undvika att få in snäckor denna gång


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2020-07-14 12:16
#150

Det där blir snyggt det :)

Och jag håller med Lillyrod, syreslangar är endast för våra ögon, de har ingen funktion i karet ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2020-07-14 12:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#151

Två röda växter från mitt stora kar som hamnade i skymundan och inte fick tillräckligt med ljus i djungeln, en anubias som blev över efter mammas akvarium och några Valle skott från mormors akvarium 😁 Det är bra att ha lite att plocka ifrån, kommer tyvärr inte ut och kan köpa nån rotbit att sätta fast anubisen på för tillfället. Vad känner ni saknas för att flytta CR till det lilla? :) Mossvägg och rot står på inköpslistan men det får vänta tills lönen kommer in


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2020-07-14 12:56
#152

Nån rot eller sten kanske. Lite m,er växter skulle jag vilja ha ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2020-07-14 13:04
#153

Skulle kunna flytta min ena hålsten från det stora eftersom jag har två, bara rädd att det stora kommer kännas tomt utan den. 🤔

Tror växterna känns lite lite för att det mest är skott så alla är låga just nu, men håller med om att så som det ser ut just nu så känns det som en växt till inte skulle göra något 😃


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Lillyrod
2020-07-14 13:08
#154

Sten kan du plocka ute. Alla stenar jag har i mitt kar utom en är från omgivningarna där jag bor. Jag skurar dem noga i hett vatten med en borste och sen är de klara som akvarieprydnad.

Nephi
2020-07-14 13:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#155

Fiskade upp lite mer från det stora :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
2020-07-14 13:26
#156

Lite mossa också, som ju är på g, så blir det jättefint för räkor.

Draken
2020-07-14 16:26
#157

Blir jättebra. Brukar också plocka en del stenar ute, men jag undviker de "rostfärgade" och de som glittrar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2020-07-15 10:37
#158

Funderade på  hur det skulle bli att skaffa några CB som sällskap till CR?  Blir det dumt att blanda?
Som jag förstått det så är det samma sort, bara att de svarta bär på både röd och en svart gen och kan ge båda färger till sina avkommor 🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-07-15 10:53
#159

Visst kan du göra det men det finns även CB som inte bär på röd gen och så småningom kommer du ha mest CB på grund av att den röda genen är recessiv. Helt upp till dig:)

Nephi
2020-07-15 11:08
#160

Okej! Så mycket hade jag inte satt mig in i färg genetiken.
Får fundera lite på det, men just nu lutar det mot att det får flytta in några CB om jag kan hitta någon som säljer😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Draken
2020-07-15 14:14
#161

Jag vet inte riktigt om jag skull vilja blanda. Skulle nog ha haft 2 akvarium om jag ville ha båda sorterna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2020-07-15 14:44
#162

Jag har dem inte själv men kollar man runt på vad folk har så är det vanligt att man har de båda sorterna ihop. Sen får man väl ta smällen om man helt plötsligt bara har av den ena sorten kvar : )

Maleficum
2020-07-15 15:47
#163

Jag har viltfärgade crystal räkor (vad jag lyckats klura ut iaf) jag fick av min kompis som kom med det akvarium hon köpte för flera år sedan, köpte sedan röda till ett annat kar men hade oturen så alla utom typ två stycken dog. Stoppa sen över dem med några svarta i ett akvarium och helt plötsligt så började jag få både svarta/viltfärgade, röda och vita! Har fortfarande enbart de viltfärgade i ett av akvarierna och i två andra har jag blandade färger (och de håller sig ganska jämn blandade trots flera år sen jag flytta ihop dem).

Har funderat på att starta upp mitt 80 liters kar och dela av det och odla vita på ena sidan och röda på andra men kommer aldrig igång med det :P

Sen såklart så är det ju inte de "snyggaste" graden på dem eftersom jag inte sorterar dem på något vis utan de får försöka sig bäst de vill.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Nephi
2020-07-16 12:59
#164

Viltfärgade crystal? Visste inte att det fanns, hur ser de ut? :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2020-07-16 13:39
#165

Viltfärgade har tappat färgen och är brons/brunaktiga i färgen :) De räkor som är "färgade" tror jag är framodlade.

…Rätta mig gärna om jag har fel 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2020-07-16 19:12
#166

https://dinosaquarium.weebly.com/caridina.html Denna sida har ett litet färgschema på vilda varianter och framodlade färger och korsningar.

Viltvarianten av svart har brun/rödaktig nos och stjärt bla och har väl lite mer "dassig" svart färg som är mer brunsvart än kolsvart.

http://www.petshrimp.com/beeshrimp.php bilder på viltfångade räkor

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lillyrod
2020-07-16 19:17
#167

De är riktigt fina när de ser ut som de ska också 🙂

Annons:
Nephi
2020-07-17 18:05
#168

Det kryllar av små röda räkor i akvariet just nu! Antar att det är gänget som jag bara trodde var tre, och som fortfarande var genomskinliga för några veckor sen som växt på sig 😃

Hittade dock en död körsbär idag, men det var även en av de större så funderar på om det kan vart ålder med tanke på att jag köpte ett gäng blandade storlekar från en privatperson? Vattenvärdena verkar nämligen vara ok och de små frodas ju som sagt. 🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2020-07-17 18:38
#169

Såg något som såg ut som en liten vit halvgenomskinlig snigel i akvariet idag, hann tyvärr varken få upp telefon eller hoven  för att fånga den , någon som har någon ide vad det kan vara för något? 🤔

Och nej den hade inte skal så det var ingen snäcka för de har jag gott om 😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2020-07-17 18:44
#170

#167 Håller med 🙂 Hos många arter gillar jag "viltfärgen" bäst 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-07-17 18:57
#171

#168 Grattis till alla små räkbebisar! Vad roligt! Det behöver inte vara att de är direkt gamla men äldre räkor har lite svårare att hantera en flytt jämfört med yngre. Därmed är det inte alls omöjligt att de på sätt och vis var lite för gamla men det är givetvis bara spekulation! Jag tycker också de viltfärgade är riktigt fina! Vad gäller ”snigeln” finns det risk att det kan vara planaria. Det finns massa med små djur som bor i våra kar så i nuläget finns ingen direkt anledning till oro men håll utkik ifall du ser den igen och försök fota. Utan ett foto är det jättesvårt att säga vad det kan vara.

Nephi
2020-07-17 19:01
#172

Googlade och Planaria ser ut att vara väldigt lik det jag såg! 

Vad gör man om det är det??


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2020-07-17 19:11
#173

Är det någon risk att jag fått med det över i det nya lilla karet om jag kolsyrevatten badat allt som flyttat?? 🤦‍♂️


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
2020-07-17 19:22
#174

Ja planaria följer med när du flyttar saker mellan karen. No Planaria funkar fint för att få bort dem. De enda som inte tål medlet  är  sandsnäckorna. De dör tyvärr. Alla andra klarar sig.

https://www.shrimps.se/sv/vattenkemi/44-genchem-no-planaria.html

Annons:
Nephi
2020-07-17 19:48
#175

Sandsnäckor har jag inga, bara Posthorn och Physa och de kommer jag inte sakna om de försvinner.. Men de ska ju kunna överleva en mindre atombomb så jag antar att de även klarar planaria medel. 😊 
Men hur klarar Kulfiskarna det?

Ska jag försöka lista ut exakt vad jag har eller är det lika bra att beställa hem och medicinera en omgång på en gång? Finns det överhuvudtaget något som ser liknande ut som planaria och det skulle kunna vara något ofarligt? 
Borde inte planaria precis som snäckorna dö av kolsyrevatten? 🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-07-18 11:13
#176

Om du har mycket snäckor får du hålla lite koll på vattenvärdena för ifall snäckorna dör kan värdena bli dåliga. Vad gäller fiskar och No planaria verkar det som att det går bra i de allra flesta fall men tillverkaren verkar inte skriva att det är säkert för fiskar så antagligen finns det fall där fiskar inte klarat behandlingen. Min uppfattning är att snäckorna drar ihop sig och gömmer sig när de hamnar i kolsyrat vatten. Om de dör vet jag inte, men de släpper i alla fall greppet om det de sitter på. Snäckägg verkar inte skadas av kolsyra, enligt vad jag läst, och planaria lägger ägg lite här och där så antagligen räcker det inte för att bli av med dom. Risken är nog stor att det slunkit med planaria till det nya karet men du kan ju hålla lite koll på det. Vem vet; du kanske har klarat dig. Jag tror att det finns andra maskar som liknar planaria men om du ser ett trekantigt huvud och kan ana ett par ögon så är det med största sannolikhet planaria. Det finns dock planaria som inte har trekantiga huvuden men ögonen finns där.

Lillyrod
2020-07-18 11:47
#177

När jag behandlade mot planaria så klarade sig alla invånare utom sandsnäckorna. De dog allihop. 

Fiskar och räkor, posthorn och physa brydde sig inte ett dugg.

Jag använde medlet som heter No Planaria.

Nephi
2020-07-18 11:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#178

Snäckbeståndet är inte allt för stort längre Hittade en mindre än den igår nu på morgonen, inte den bästa av bilder men fick en bild denna gång


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-07-18 13:01
#179

Ja, det går ju inte förneka att det är stor risk att det är planaria du fått i karet. Jag vet i alla fall inte något annat det skulle kunna vara men det är också mycket jag inte vet…

Draken
2020-07-18 13:06
#180

Jodå det ser ut som Planaria. Jag förlorade både snäckor och räklingar när jag fick invasion i mitt kar. De enda som överlevde  var de vuxna räkorna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2020-07-18 13:12
#181

Då blir det beställa hem medel för det 😅 Någon som behandlat mot det som har lust att dela med sig om hur ni tänkte och gjorde med allt? Hoppas på att de små ska klara sig nu speciellt de som växt till sig lite


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Nephi
2020-07-18 13:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#182

Smått överallt 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2020-07-18 15:52
#183

Några av mina vuxna räkor gick åt under behandlingen. Men jag misstänker att de på något vis var försvagade redan innan.

De flesta reagerade inte als på medlet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2020-07-20 20:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#184

God aptit har de iallafall, första gången jag ser så många av dem i skålen samtidigt. 😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2020-07-22 17:22
#185

Då har första 24h på planaria behandlingen gått, vattnet är tråkigt grumligt.. Har hittat en död posthorn, övriga snäckor verkar fortfarande vara vid liv. Kulorna gömmer sig i svärdplantan, men det brukar de göra till och från i normala fall så inte säker på om medicinen påverkar där. Räkorna verkar dock majoriteten sitta och gömma sig bakom pumpen, inte helt säker på hur jag ska tänka om det 😅 Dos 2 lades precis i, sista dosen imorgon och sen vattenbyte på fredag. Håller tummarna att planarian är borta efter medicineringen och alla räkor klarar sig genom detta


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2020-07-23 20:37
#186

Hoppas du blir av med ohyran nu, så du får njuta av karet :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2020-07-23 20:49
#187

Önskar att kunna gå tillbaka till när rutor fulla med alger var det enda "problemet"😊

Fler räkor framme idag, kan inte se fler döda snäckor. Misstänker dock att några av räkorna med rom släppt den, även kulorna är mer framme idag så kanske bara var en dåligt dag för dem alla igår. Imorgon kör vi vattenbyte och sen hoppas vi jag inte behöver köra om behandlingen och allt är borta. 🤪


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-07-23 20:55
#188

Håller tummarna hårt för att du blir av med otyget! Hur har du gjort med det lilla karet? Har du behandlat det också?

Annons:
Nephi
2020-07-23 21:06
#189

Nej, lilla karet är inte behandlat ännu.
Hoppas på att det ska ha klarat sig, vid minsta spår får det också en behandling. Försöka mäta och fixa för två kar samtidigt kändes lite överkurs i dagsläget. Funderar på om jag ska göra en ifall att  behandling av det lilla på semestern om 2 veckor även om jag inte sett nån innan dess, men vi får se.  😊
Hur hade ni gjort med det lilla? 

Medlet räcker ju helt klart för fler behandlingar även om jag inte vill ha en anledning att använda det någonsin igen.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-07-23 21:25
#190

Jag hade nog tagit det lilla med på en gång. Annars skulle jag vara rädd att använda samma grejer i båda karen. För det mesta håller sig planaria där det är mörkt och man inte ser dom och när de väl syns kan man redan ha råkat få med ägg eller någon liten till det andra karet…

Nephi
2020-07-23 21:30
#191

Då får det lilla karet få sig en kur nästa vecka, väntar på lite nya växter till det så tänker att det är lika bra att de får dyka upp först om de bär med sig nått roligt 🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2020-07-27 17:42
#192

Nya pyttesmå körsbär har dykt upp! Jag som trodde de alla var körda efter behandlingen! Sista dagen på behandlingen i lilla karet idag och där har en CR inte klarat sig 😥 Så på två kar har behandlingen slagit ut enstaka snäckor och en räka, tycker det känns rimligt även om det är tråkigt 😔 Kommer troligen ta några vattenbyten innan all grumlighet efter medlet kommer försvinna men det klarnade ändå upp bättre än förväntat efter ett vattenbyte


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
2020-07-27 17:57
#193

Räkorna brukar klara medlet bra. Hos mej var det bara sandsnäckorna som strök med. Det var hundraprocentigt när det gällde dem. Alla andra klarade sig. Utom planarian då : )

Bra jobbat. Du är snart på banan igen.

5ara
2020-07-27 18:13
#194

Åh, vad skönt att behandlingen snart är över!!! Jättetråkigt på din CR förstås. Kanske den inte mådde riktigt bra från början…?

Nephi
2020-07-27 19:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#195

Jag är tydligen mästare på alger.. Nu ser det lilla ännu värre ut än det stora när det kommer till alger, men växterna frodas och mossväggen börjar ta sig 😅 Tror ni neritina snäckor skulle kunna funka som städare om några vattenbyten när behandlingen är helt borta? Har ingen lust med snäckinvasion i detta lilla så posthorn och physa går bort! Tycker även att 30l känns litet för de klassiska algätarna, eller finns det någon av dem som klarar 30l och inte råkar ge sig på räkor??


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Lillyrod
2020-07-27 19:44
#196

Nej någon fisk ska du inte stoppa ner där. Det är för litet. Det får bli snäckor. Neritina snäckor är på gränsen att de vill bo så trångt. Du skulle kunna ha en eller två som hjälper dig med algerna och sen får lite större boende.

Nephi
2020-07-27 19:55
#197

Nej, jag tyckte inte det kändes snällt att stoppa ned en fisk i burken. Så det hade jag inte tänkt, men tyckte ändå inte att det skadade att dubbelkolla med er alla 😉 Så Neritina behöver större? Jag antar att jag skulle kunna ha en eller två i det lilla och flytta över till det stora när det börjar bli tomt på alger? Eller finns det någon annan snäcka som klarar 30l och som inte förökar sig extremt eller helst inte alls och går ihop med räkor?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Lillyrod
2020-07-27 19:57
#198

Snäckor har ju den nackdelen att de förökar sig ganska bra. Matar man med försiktighet så tycker jag posthorn håller sig i schack och inte ökar lavinartat. 

Just nu håller jag dem på en ganska bra nivå i mina kar men det där är ju svårt. Då är det nog bättre att låta några neritina äta upp algerna och sen flytta dem.

Nephi
2020-07-27 20:05
#199

Kom just på att det kan bli ett problem med att flytta dem till det stora dock, kommer kulorna vara och picka på dem? 🤔

Får fundera lite, några veckor kvar innan jag ens kan fundera på att stoppa i snäckor  😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-07-28 09:49
#200

Nu är jag väl lite knasig för jag så gärna vill få till alger i mitt Sulawesi-kar men jag blir sååå avis på din fina algtillväxt! Räkorna trivs fint med sånt :) Hoppas att jag kan få till något liknande lika snabbt men trots att karet varit vattenfyllt och igång i en vecka med ljuset tänt 12 tim per dag har det inte hänt ett dugg. Har hällt i spirulinapulver och Bacter AE men algerna lyser med sin frånvaro. Jag har svårt att tro att ett par Neritina inte skulle trivas i karet. Mina hänger mest på glasen och rötterna så bara du inte är för nitisk med att skrapa rutorna tror jag ett par stycken skulle funka fint där i; även på längre sikt.

Nephi
2020-07-28 12:49
#201

Om det gick skulle jag skicka dig lite alger för de sprider sig som ogräs 😉 Önskar jag var sämre på att odla dem, men inser att lilla karets lampa stått igång några timmar för mycket vissa dagar då det inte har någon timer utan sätter på det när jag åker till jobbet och det är inte alltid jag kommer ihåg att stänga av det när jag kommer hem sen.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-07-28 14:39
#202

#201 Haha! Ja, jag hoppas väl att det tar sig här snart också. Om lampan stått på lite mycket så kan det förklara en hel del. Typiskt nya kar att för mycket ljus leder till en massa alger. Mina nystartade kar brukar jag bara ha tända cirka sex timmar tills växterna börjar komma igång på allvar.

Annons:
Nephi
2020-07-29 16:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#203

Tjohooo vad allt flyter på… någon som vet vad det här är för skit som sitter som ett grått ludd på stocken? Sitter fler små klumpar på stocken med 😖


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2020-07-29 16:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#204

Artemia sticks verkar vara ett gott snacks och mineralblocket är snart slut det med 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-07-29 17:17
#205

Fina räkor som verkar trivas :) Är roten ny/gammal? Köpt i affär/plockad utomhus?

Nephi
2020-07-29 17:20
#206

Det är samma som hade fullt med cellulosa när den var nyköpt, och som brukade vara ljus i färgen 🤔 
Så har haft den lika länge som akvariet och köpt i butik


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-07-29 17:24
#207

Hmmm… det var allt lite mystiskt! Den borde inte släppa cellulosa längre tycker jag… Tycker det grå luddet påminner lite om mögel men varför det skulle vara det vet jag inte.

Nephi
2020-07-29 17:29
#208

Kan det mögla under vatten? 🤔

Kanske får ta och ta upp och skrubba av den vid nästa vattenbyte då om ingen annan har någon bättre idé på vad det kan vara. 

Känns som jag lyckas med att få lite allt möjligt jag inte borde i mitt akvarium, maximal nybörjar otur?? 🤦‍♂️


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2020-07-29 17:32
#209

På något vis har jag dessutom lyckats få över posthorn och physa till lilla kuben trots att all inredning och växter kolsyrades innan det fick åka i😕
Och på något vis verkar det växa mossa på dem alla???


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
5ara
2020-07-29 17:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#210

Ja, visst kan det mögla i akvariet. Gammal mat möglar exempelvis ganska snabbt men jag tycker som sagt inte att det riktigt ser ut som det. Det brukar vara mer beige i färgen. Förutom planarian har väl din uppstart gått bra, eller har jag missat något? Att saker strular, främst i början, är mer regel än undantag. Så här såg exempelvis ett av mina 240-literskar ut under uppstart.

Nephi
2020-07-29 17:38
#211

Planaria, celloulosa, alger och ömsnings problem är väl det jag får ihop det till, men antar att det skulle kunna vart värre 😂


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-07-29 17:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#212

Hur länge lät du växterna ligga i kolsyra? Jag brukar ha dom i det i några timmar åtminstone. Som sagt så tyder det jag läst på att kolsyra inte rår på äggen så om det fanns såna på växterna så hjälper det inte. Kan det möjligtvis vara tofsalger du fått på växterna? I så fall är det inget konstigt. Det hör ofta till uppstarten. Bjuder på en bild från mitt Lido 120, tofsalgerna frodades under en period men nu, ett halvår senare, finns nästan inget kvar.

5ara
2020-07-29 17:45
#213

Cellulosa och alger kan nog inte betraktas som problem direkt; det går inte undvika. Både planarian och ömsningsproblemen verkar du dessutom fått bukt med så jag tycker nog att det går bra :)

Nephi
2020-07-29 18:35
#214

Tveksamt på om jag verkligen fått bukt med det dock.. hittade nyss ännu ett dödsfall i 30l. Och där har jag inte sett några ömsningar sen de flyttade in så ja


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-07-29 19:09
#215

Vad är det som gör att du tror att det är just problem med ömsningar som ställer till det för dina räkor? Har du white rings of death eller hittar du dom ihoprullade när de är döda/ håller på att dö?

Nephi
2020-07-29 19:13
#216

Hittar dem bara liggandes platta på botten, klarare i färgen än någonsin och ser ut att sakna allt vad ben och skalplåtar är 🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
5ara
2020-07-29 19:22
#217

Nu blir det ju lite speciellt eftersom du har räkor med rött pigment, men det är vanligt att de blir åt det röda hållet när de dör. Oavsett vilken färg de har från början. Du råkar inte ha någon bild på en död räka? Tänker bara eftersom det finns så många olika sjukdomar så kan det vara bra att veta att man siktar in sig på rätt problem. Jag ger Shrimpfit i förebyggande syfte på grund av att räkor har ett relativt dåligt immunförsvar, om man jämför med exempelvis fiskar.

Nephi
2020-07-29 19:39
#218

ta bilder är inget som är första tanken när något dött, men om något dör igen (förhoppningsvis inte) får jag väl försöka komma ihåg det 🤔

Får kolla på shrimp fit för nästa beställning sen :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-07-29 19:53
#219

Nä, verkligen inte. Tänkte bara ifall det råkade vara så att du hade någon. Bara för att inte förvirra någon; jag säger alltså inte att ömsningarna är uteslutna som ett möjligt problem, bara att det kanske är något annat, som bakterier till exempel…. ”Oförklarlig räkdöd ” är när räkor dör helt utan en synlig förklaring och orsaken är att två räkstammar, som bär på olika bakterier och immunitet, sätts ihop och räkorna följaktligen dör på grund av att deras immunförsvar inte klarade av de nya bakterierna. Det är alltid lite av en chansning att sätta ihop nya räkor, precis som med fiskar, men fiskars mer utvecklade immunförsvar ger oftare tid och möjlighet att behandla. Hoppas verkligen att du får ordning på det, oavsett vad det är.

5ara
2020-07-29 20:24
#220

Här har jag bland annat läst om bakterie-infektioner: https://www.aquariumcreation.com/blogs/news/freshwater-shrimp-diseases Några av symptomen är: -Ben och antenner kan saknas -Hål i skalet -Rosafärgade inälvor

Nephi
2020-07-29 20:40
#221

Hittade en ömsning i CR karet nu när jag kikade igen 🤔 
Men det verkar vara till en av de stora CR och kan inte hitta de två när jag försöker kolla i karet. 
Varför gav jag mig in på räkor?? Jag borde lämnat det på att ha några körsbär och gett mig in på fisk istället för CR 🤪


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-07-29 21:53
#222

Förstår att det känns motigt när du förlorar räkor men fattar jag rätt när jag tror att problemen bara finns hos dina CR? I så fall har du åtminstone en välfungerande stam med körsbär:) CR betraktas trots allt som snäppet svårare än körsbär och vem vet; det kanske rättar till sig snart.

Nephi
2020-07-30 08:13
#223

Ja de känns så där med CR, speciellt eftersom de inte heller är superbilliga att köpa in något större gäng av och verkar inte vara så lätta att få tag i över lag. Jag har inte ens de renodlade utan de verkar vara typ grade A-B. Grumliga i färgen med väldigt ojämna markeringar.

Du har rätt i att körsbärens stam verkar vara ganska stabil nu i alla fall, så jag hoppas den håller sig sån 😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
5ara
2020-07-30 09:31
#224

#223 Jag har fått tag i mina Blue Bolt och blivande kardinalräkor via Facebook. Har väldigt svårt att tro att lite schyssta CR/CB till ett vettigt pris inte skulle gå att få tag på den vägen också… Har absolut för mig att jag sett 10 st CR till salu för cirka 250:- på FB. Är dina köpta i butik? I så fall vet man ju inte vilket vatten de är odlade i och i butiken kanske de inte droppades in på ett lämpligt sätt. Finns så många steg där det kan ha blivit tokigt som inte har med din skötsel av dom att göra. Det allra bästa är om du kan köpa privat från en som odlar i kranvatten som liknar ditt. I en så pass stor stad som Örebro borde det finnas någon kan man tycka. Annars funkar det nog även fint att få de skickade bara de inte odlats i RO-vatten med typ Taiwan Bee-värden men det tror jag knappt att någon gör. Men innan man funderar på att sätta in fler nya så är det nog bäst att se hur det utvecklar sig först med de du har. Ifall de inte klarar sig kan du låta karet stå tomt några veckor så att eventuella bakterier och patogener som lever på räkor minskar väsentligt/dör ut. Även om det kanske känns tungt för tillfället så har du i alla fall kommit en god bit på väg och du har fått en hel del att fungera bra :D

Nephi
2020-07-30 09:40
#225

Lagt ut i Örebro gruppen på Facebook några gånger utan någon respons överhuvudtaget. Så ja mina är köpta i butik :) Vågar inte riktigt beställa som ska skickas då jag tyvärr vet precis hur paket hanteras på jobbet 😅 Ska försöka räkna hur många jag faktiskt har kvar, bör vara 3st och har jag tur och den med rom fortfarande lever kanske det finns en chans att den här stammen kan klara sig. Men har inte sett henne på några dagar


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-07-30 09:53
#226

I de lokala grupperna tycker jag det tenderar att vara lite lägre aktivitet så det bästa är nog att visa sitt intresse i en mer riksomfattande grupp. Inte alls omöjligt att någon i din närhet ser det där :) Tänker att det kan vara värt ett försök i alla fall. Och som du säger; inte alls omöjligt att de du har nu hämtar sig. Mina honor tenderar att gå undan när äggen börjar kläckas. De sätter sig på lite mörkare och lugnare ställen och rör sig mycket lite i akvariet. De kommer knappt fram för att äta ens. Förhoppningsvis är det därför du inte ser henne :)

Draken
2020-07-30 12:30
#227

Hoppas du snart får ordentligt ordning på karet. :)

De "problem" du har haft, är inte så ovanliga i uppstarten. Håller tummarna att det går till sig ganska snart :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2020-07-30 16:47
#228

Känns bara lite extra motigt eftersom allt flyter på så mycket bättre i karen jag gjorde om 😅 De är algfria och fulla med pigga glada fiskar medans mina är så fulla med alger att man fläckvis inte ser igenom rutan


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2020-07-31 09:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#229

Nån verkar ju finnas kvar iallafall även om det känns som jag aldrig ser dem nu mer, har man tur kan en sitta halvskymt så man ser den om man letar :) Mossväggen tar sig långsamt iallafall 😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-07-31 10:05
#230

Nämen, kolla! Fin räka och lovande mossvägg! Enligt vad jag läst blir de skyggare av att bara vara några få stycken så förhoppningsvis blir de fler och syns mer och mer 🙂 Även om du tycker det känns trist med algerna så lär dina räkor uppskatta det! Själv är jag jätteglad att det äntligen börjar anas lite alger hos mina Blue Bolt. Räklingarna sitter mer än gärna på det lilla gröna luddet och plockar.

Annons:
Draken
2020-07-31 12:19
#231

#228 Kommer bli bra i slutänden, det är jag säker på :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2020-08-01 11:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#232

Börjar mer och mer tro att jag är otursförföljd.. skulle hälla upp det nya räkfodret i små burkar, or ur ena påsen trillat bara smul och vid närmare koll små kryp 🤢 Även om de alla ser väldigt döda ut börjar jag tveka på om det är lika bra att kasta allt, även innehållet i de andra 3 påsarna i samma omgång


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-08-01 22:42
#233

Nämen fy!!! Vad äckligt! Jag skulle kontakta stället jag köpt dom av och gjort ett reklamationsärende av det. Är ju väldigt bra ifall GlasGarten får veta om problemet de verkar ha i sin produktion. Vad gäller innehållet i de andra påsarna hade jag nog vågat ge det ändå. Inte särskilt troligt att de lyckats ta sig in i dom…

Nephi
2020-08-01 23:45
#234

Inte precis den överraskningen man vill ha när man öppnar ett paket foder!

De andra paketen verkar ha klarat sig och påsarna såg hela ut och pelletsen såg ut som den skulle. Så jag vågar använda dem??

Bilderna åkte även till butiken så de skulle skicka en Shrimp King 5in1 som ersättning och prata med GlasGarten om problemet 😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-08-02 09:38
#235

Nä, usch! Verkligen inte!!! Om de övriga små påsarna varit ordentligt förslutna så hade jag vågat ge av dom i alla fall. Toppen att du hörde av dig så GlasGarten får reda på det och bra att du får ny fräsch mat!

Nephi
2020-08-02 13:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#236

Nu är snart akvariet tomt 😥 Har jag räknat rätt ska det finnas en eller två kvar men de syns aldrig mer


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-08-02 13:42
#237

Nej, vad tråkigt! Beklagar 😔 Bra med en bild dock! Jag tror det är något bakteriellt som fått fäste. Kan vara ”muscular necrosis” då kroppen ser så pass vit ut.

Annons:
Nephi
2020-08-02 14:23
#238

Jag antar att jag kan räkna de övriga som borta då också 😭
Speciellt eftersom isolering och vattenbyten är vad som föreslås, visst skulle jag kunna byta vatten fler gånger i veckan men isolering känns värdelöst eftersom de bara är max 2 och se redan är i ett eget kar. 😕

Fundering..  Kan snäckorna  i akvariet bära på det? Hade tänkt fiska upp och slänga över dem till kulorna eftersom de i stora karet börjar ta slut  men finns det risk att de bär med sig ev bakterier till körsbären är det inte värt det!


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-08-02 15:08
#239

Körsbären och dina CR har redan gått ihop så om de inte redan blivit sjuka så behöver du nog inte vara orolig. Inte alls omöjligt att något har stressat CR-räkorna så att någon bakterie fått fäste. Min uppfattning är att det är lite med räkor som med fiskar; deras immunförsvar blir sämre när de blir utsatta för någon form av stress och de flesta bakterier som gör dom sjuka finns alltid i akvarier. Körsbär är tåligare och blir inte stressade lika lätt så deras immunförsvar har antagligen kunnat hålla bakterien i schack precis som det ska. Som sagt så tror jag att det skulle gå mycket bättre ifall du fick tag på privatodlade som håller sina i kranvatten. Känns ganska troligt att det kan brista i affärens inkoppning av räkorna; kanske de behandlar dom som fiskar istället för att droppa in dom som är det bästa vad gäller räkor.

Nephi
2020-08-02 19:20
#240

Tror jag skippar att flytta sniglar iallafall, vågar inte chansa :)
Känner fortfarande för att ge upp på akvarium, men tydligen har jag fastnat totalt.. Imorgon dyker det upp några nya kar från bortskänkes hörnan på facebook 🤪

3 mindre helglas och ett större delat med ram, men något av dem får nog åka upp på vinden ett tag 😊
Började jag inte nån tråd här inne med att jag inte har plats för några akvarium alls i min lilla lägenhet?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2020-08-03 13:47
#241

#232 Inte roligt att hitta detta när man öppnar helt ny mat :(

#236 Beklagar . Säger som 5ara, försök köp räkorna från privata odlare i fortsättningen.

#240 Jag skulle heller inte våga flytta över snäckorna, jag TROR inte de kan föra med sig smittan, men man kan aldrig veta.

Det är farligt att surfa på FB ibland. Man kan råka tryucka på en olämplig knapp. 😊

Sist jag surfade, råkade jag trycka på en knapp, sen hade jag helt plötsligt råkat boka en orm 😊😂😎

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2020-08-03 14:22
#242

Funderar på någon rolig färg av neocardina nästa gång, verkar betydligt lättare att få tag på och de verkar som det ska finnas någon som påminner om CR 😊 Men karet får stå ett tag så får vi se om nån bor kvar där i eller inte och så ev bakterier kan hinna dö ut


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2020-08-03 14:28
#243

Funderar på någon rolig färg av neocardina nästa gång, verkar betydligt lättare att få tag på och de verkar som det ska finnas någon som påminner om CR 😊 Men karet får stå ett tag så får vi se om nån bor kvar där i eller inte och så ev bakterier kan hinna dö ut. Nästa inköp dit får dock bli neritina snäckor som städare 😁 Hur plockar man bort mellanvägg i delat akvarium? 🤔 Och vad finns det för roligt man kan ha i ett 54liters? 😉


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-08-03 15:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#244

Haha! Innan man skaffat sitt första kar tror man att det inte finns plats men på något magiskt sätt kan man visst få plats med ett helt gäng när man blivit biten. Kul med fler kar på ingång!!! Är det röd rili du tänker på? De är ju röda och genomskinliga så de kanske man kan tycka är lika CR. Neritina är trevliga tycker jag! Om karet är delat med hjälp av en glasruta som sitter fast med silikon är det bara att skära loss den. Bifogar en bild på de skrapan med typ rakblad som jag använder till att ta bort gammal silikon på ett extra kar jag har. Om det blir små rester kvar går de eventuellt få bort med aceton. Skaffa ett osmosfilter, mineralsalt och soil vetja så kan du ha några riktigt schyssta caridina där i ;) tro mig; det är betydligt enklare när man ger räkorna helt rätt förutsättningar för att kunna trivas. Att hålla Caridina i kranvatten är något som kan funka men det är inte alls lika optimalt som när man använder sig av RO-vatten, lämpliga mineraler och pH-stabiliserande soil. Tycker Caridina-räkor är riktigt häftiga genetiska underverk där mängden varianter man kan få fram verkar oändlig. Men det är jag det. Om du inte är sugen på räkor kanske galaxyrasboror kunde vara något. Känns som jag föreslår dom jämt men det är för jag tycker de är så fina. Annars finns ju endlers och andra vackra små fiskar. Kanske någon lite mindre sort av pansarmalar också?

Annons:
Nephi
2020-08-03 17:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#245

Tror Cardinia får bli ett projekt för framtiden när jag har mer plats 😂 Får hålla mig till neos för nu. Nu är karen hämtade 2 helglas 54l 1 rambotten 54l (juwel? Påminner om mitt 70l) 1 ram akvarium 90l tvådelad 90l får nog åka upp på vinden för, nu så får jag se om jag kan pyssla in nått/några 54l på något vis hemma 😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2020-08-03 17:15
#246

Lite sugen på ballongmollys om de fortfarande går att hitta där ute, älskade dem när jag såg dem i butikerna som liten. Kan dock inte minnas att jag sett dem på senaste tiden 🤔 Endlers har jag kikat på också och det kan jag köpa privat odlade av samma jag köpte körsbärsräkorna ifrån :) Vilka Corys är de mindre? Mormor hade ju en variant i sitt som skulle hålla sig små men minns inte namnet. Ett kar blir nog med fin sand så funderar på nån kuliål, men måste läsa på lite mer om några fiskar inte helt säker på vad alla kräver i volym och yta :) Problemet kommer att bli att hitta fisk som funkar i 54 liters och sen att inte fylla dem för fulla, min plan som var att spara ihop till ett 200 liters kommer inte hända inom det närmsta. Jag tror jag kanske behöver större lägenhet 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2020-08-03 17:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#247

En har jag tydligen kvar vid liv, ganska säker på att det är honan som hade rom 😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2020-08-03 20:10
#248

Trevligt med nya kar.

Det är lika bra att du gör plats för alla på en gång, annars kommer du störa dig på att du har ett enda kar stående alldeles ensam där uppe på den mörka vinden 🤪😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2020-08-03 20:23
#249

Har tyvärr ingen bra plats för 90 liters, annars skulle det också fått åka fram direkt  😃 
En väldans massa skrubbande att se fram emot och sen försöka hitta tillbehör till dem och det är inte bara alger som sitter fast, utan även intorkad andmat och annat mys.. Men nu har jag ju iallafall nått att göra på nästa semester nästa vecka eftersom jag valde att dela upp årets. 🤪

Har tittat lite på svampfilter, men lyckas inte riktigt lista ut om de är kraftiga nog för ett 54l?? Eller hur de riktigt fungerar samt om det är det en dålig ide om man ska ha växter?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-08-03 20:53
#250

Plats finns alltid ;) Skitiga, begagnade kar fyller jag med vatten och låter stå med det över natten. Sparar en väldig massa tid. Gammal andmat och alger lossnar nästan av sig själv då. I mina 54-liters och 63-liters har jag Aquael Pat Mini med dubbelt svampfilter på. Mycket tystare än att driva filtret med luftpump men fortfarande helt räk- och yngelsäkert :) Precis som du antyder är luftbubblor inget vidare för växter så om man har filtret drivet av luftpump kan man låta utflödet vara ovanför vattenytan så det inte far runt massa bubblor i vattnet.

Nephi
2020-08-03 21:10
#251

Haha, så sant men det var en BRA plats som saknades 😉
Sen även att jag inte är super taggad på färgen på 90l, samt arbetet att plocka bort mellanväggen i dagsläget.
Så den får bli ett senare projekt när inspirationen smyger sig på.
Får kika lite mer på pumpar och svampfilter framöver, 

Har dessutom börjat skissa lite på en plan för 54 liters, ska försöka se om jag kan få lite hjälp med att räkna så det håller och med lite tur även bygga😃
Synd att inte datorer tycker om vatten för annars hade jag kunnat pussla om så alla fått plats på bra platser, men känns lite riskfyllt att ha akvarium bredvid dator och skrivare  om nått skulle gå snett.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Nephi
2020-08-04 07:36
#252

Nu på morgonen ligger det ännu en CR död, mest troligen den jag såg igår 😔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-08-04 10:01
#253

Fy, så tråkigt :( beklagar! Om man kollar på bilden så du lade upp av den igår så ser även kroppen på den ganska vit ut så jag lutar nog åt muscular necrosis. Du kan ju ta och granska karet noggrant och om det verkar tomt på räkor så gör ett ordentligt vattenbyte och låt det sen stå typ en månad så borde det inte vara någon fara att låta nya räkor flytta in sen.

Nephi
2020-08-04 10:05
#254

Kan jag stoppa i neritina eller bör karet stå helt tomt?? Tänker att jag gör ett stort byte ikväll och flyttar runt lite på sten och rot så får vi se


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-08-04 10:26
#255

Snäckor är helt andra djur och mig veterligen finns inga sjukdomar som är smittsamma mellan räkor och snäckor så jag hade vågat stoppa i Neritina i karet. Planaria däremot angriper både snäckor och räkor men det är ju en parasit, inte bakterie. Bakterien som dina räkor har problem med är antagligen en som alltid finns i akvarier men på grund av stress fungerar inte deras immunförsvar normalt och den har fått fäste. Om det var någon annan typ av monsterbakterie hade även alla körsbär varit döda då de gått ihop så pass länge och de flesta CR till och med har dött i det karet.

Nephi
2020-08-04 10:29
#256

Vad bra :) Såg nämligen att det såg ut som min akvariebutik fått in några neritina i fina färger med sin senaste leverans så funderade på att åka dit och plocka med nån hem under veckan. Vågar verkligen inte få snäckor och räkor skickade på Posten efter jag sett hur paketen på jobbet kan bli behandlade ibland


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-08-04 10:44
#257

Som sagt; jag skulle nöja mig med ett större vattenbyte innan 🙂 Kul att de fått in fina snäckor! Välj hanar så slipper du alla vita äggkapslar i karet 😉 Nä, Posten är inte snälla mot paketen men trots detta kommer många välmående snäckor och räkor fram. Därför tänker jag lite som så att ifall paketen är bra gjorda fixar dom den ovarsamma resan ändå. Om djuren däremot hade kommit fram döda och i dåligt skick hade min åsikt varit en annan men nu verkar det trots allt funka riktigt bra överlag. Men det är min personliga åsikt och man får tycka precis som man vill 🙂

Nephi
2020-08-04 10:54
#258

Hur vet man vilka som är hanar? Visste inte att det gick att se skillnad på kön på snäckor 😯


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
5ara
2020-08-04 10:58
#259

Nä, det går inte se skillnad på dom, menar bara att jag hoppas att du av slumpen ska råka välja ut någon hane/ några hanar. Hade varit sjukt bra om det gick se skillnad på dom!

Nephi
2020-08-04 11:04
#260

Haha tänker att det får bli två i olika färger om jag såg rätt på snäcksort 😁 Det är så smidigt att de brukar lägga upp en film på insta när de får in ny fisk som filmar alla påsar när de ligger på flyt.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2020-08-04 12:12
#261

Jag brukar skicka efter levande insekter (dubia, pinnar,syrsor,gräshoppor etc) med posten, och de har kommit fram helt oskadda. Men de har också varit väl paketerade :) Så det går bra att skicka efter, om säljaren vet hur man paketerar ordentligt och säkert :)

Det går att se kön på snäckor, enligt en bekant till mig, fast jag har aldrig begripit vad hon har menat när hon har försökt förklara hur man ser kön 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-08-04 12:22
#262

#261 Då har du precis samma uppfattning som jag gällande skickande av ryggradslösa djur. Ja, gällande Neritina jag har läst att det ska finnas någon liten skillnad på antennerna hos honor och hanar men se den kan jag inte trots att jag har ett par snäckor som jag vet är av olika kön.

Nephi
2020-08-04 15:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#263

Nu bör vi vara på sista.. bytte 50% och rumsterade runt och nu sitter där en räka igen 🤔 Kan jag introducera neritina i allafall?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Denna kommentar har tagits bort.
5ara
2020-08-04 16:40
#265

Härligt att det nya fodret redan kommit! Som sagt; grym kundservice! I det andra karet; verkar snäckorna må bra? De har definitivt blivit utsatt för sjukdomen i hög grad med tanke på hur pass nyss du flyttade Crystalräkorna därifrån så ifall de mår fint skulle inte jag vara orolig. Som sagt tror jag det är en bakterie som alltid finns i akvarier som slagit ut dina CR. Annars borde dina körsbär också rykt.

Annons:
Draken
2020-08-05 12:46
#266

#262 Jo vi resonerar lika där ;) Som sagt med rätt paketering så går det alldeles utmärkt att skicka räkor och snäckor :)

Vissa snäckor är det antennerna m,an ser på, och vissa, som jag har förstått det, kan man kolla på skalet , nånting om knorren eller öppningen.

#263 Se där jag, kanske finns fler också :)

Ja jag tycker nog att du kan introdusera neritinasnäckor. De är också ganska tåliga, så de är mer toleranta mot eventuella ostabila värden i vattnet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2020-08-06 16:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#267

Snäckor inflyttade, 3 färger på neritina. Tyvärr vet jag inte vilken som kallas för vad 😁 Ska ta och kolla över trådarna imorgon, ser att denna börjar behöva en ersättare. Tänkte att denna och ”Göra om Akvarium” får bli samma tråd sen :) Vill 3x54L projektet ha en egen tråd eller haka på den nya ersättnings tråden direkt? 🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-08-06 18:51
#268

Tjusiga snäckor!!! Så kul 🙂 Med trådarna gör du som du vill. Fördelen med att ha det uppdelat är att de inte blir fulla så fort men samtidigt kan det ju vara skönt att ha allt på samma ställe.

Nephi
2020-08-07 10:03
#269

Igår var det full fart på dem alla och de for runt så fort som en snigel kan och käkade på rutan, nu på morgonen låg 2 av dem på botten och hade dragit in sig i skalet, gör de så normalt eller har jag lyckats misslyckas med dessa med 😥


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-08-07 10:09
#270

De är främst nattaktiva så på dagarna ligger mina militärhjälmar för det mesta gömda någonstans. Dock brukar de hålla fast vid något underlag; typ längst ner på glaset vid substratet eller någon rot. Om de dragit in sig helt i skalet och stängt för locket så kan man börja undra men annars är det helt normalt.

Nephi
2020-08-07 10:17
#271

De höll inte fast i något när jag åkte hemifrån 😥 låg en bit in från glaset på sidan så öppningen med snäckan syntes, petade till dem så de hamnade med öppningen ned innan jag åkte, tänkte om de trillat från rutan och inte kunde vända sig rätt


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-08-07 10:23
#272

Hmmm… det var lite konstigt förstås. Det har jag inte varit med om någon gång. Visst har du i alla fall teststickor? Har du kollat värdena i karet det senaste?

Annons:
5ara
2020-08-07 10:25
#273

Men du; körde inte du en No-Planaria-kur? Hur mycket vatten har du bytt sen dess? Allt vatten behöver bytas. Kommer inte ihåg vad du skrev om det. Minns att jag skrev att du skulle göra det men hur du gjorde sen kommer jag inte ihåg. Ta upp dom ur karet så fort som möjligt och lägg dom i en bunke så kanske dom kan klara sig.

5ara
2020-08-07 10:26
#274

Om du bytt allt vatten kan det behöva göras ytterligare några gånger verkar det som.

Nephi
2020-08-07 10:35
#275

Bytt halva karet 3-4 gånger sen kuren och tvättat filtret 😅 Flyttar dem till en annan burk när jag kommer hem och byter vatten en gång till!


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Denna kommentar har tagits bort.
5ara
2020-08-07 10:38
#277

Det kan man ju tycka borde räcka men tydligen inte. Åh, typiskt också! Hoppas att de går att rädda! När du tar upp dom kan du kolla ifall de faller ur skalet. I så fall har de redan hunnit dö. Håller tummarna hårt för att de ska klara sig!

Nephi
2020-08-07 10:40
#278

Tänkte inte på det eftersom posthornen och physa mår hur bra som helst i det lilla karet!


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-08-07 10:46
#279

Nä, det är ju lätt att glömma att de är odödliga så klart 😅 verkar som att Neritina inte klarar ens en gnutta av medlet… tråkigt att erfara det på det här sättet! Jag har alltid upplevt dom som så tåliga så jag trodde ju att det skulle räcka med något/några större vattenbyten.

Annons:
5ara
2020-08-07 10:59
#280

Om dom fortfarande lever kanske du kan låta dom bo hos din mamma eller din mormor några veckor medans medlet försvinner ur akvariet?

Nephi
2020-08-07 11:05
#281

Jupp, går de ihop med Khuli och Amano? För i så fall släpper jag hellre dem hos mamma än mormor för det är lättare att hitta dem om de överhuvudtaget lever när jag kommer hem


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2020-08-07 12:14
#282

Troligtvis är det rester kvar av medlet mot planaria. Håller med  vad som skrivits tidigare i tråden.

Jag brukar göra en egen tråd under tiden jag fixar och donar med nya kar, sen går jag över till min "huvudtråd" när det är klart :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-08-07 12:48
#283

Jadå, de funkar fint med khuli och amano 🙂

Nephi
2020-08-07 15:04
#284

Nu är de upplockade och bor i ett vattenglas för en stund i en förhoppning om att de kvicknar till, alla tre låg på botten nu när jag kom hem 😣 Ska över till mamma senare ikväll så de får följa med över då


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2020-08-07 15:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#285

Den ljusa rör på en antenn, annars är de så stilla 😔 Känner mig som en snäckplågare som inte ens tänkte på att det kunde finnas spår av planaria behandlingen kvar


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-08-07 15:17
#286

Verkade de leva; det vill säga att de inte ”rann” ut ur skalen när du lyfte upp dom? Håller som sagt tummarna hårt för att de ska klara sig!

Annons:
Nephi
2020-08-07 15:19
#287

Ingen har trillat ur något skal ännu, ser ut som den stora öppnat vad jag gissar är locket en aning.

Så den stora verkar kunna vara ok med lite tur


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2020-08-07 16:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#288

Nu är de flyttade, den ljusa verkar ok men väldigt slö då han var ute ur skalet en kort stund i glaset, de andra två bara öppnar och stänger locket hittills


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-08-08 08:00
#289

Finns det liv, finns det hopp! Förhoppningsvis piggnar de till igen om ett tag.

Nephi
2020-08-08 12:04
#290

Enligt familjen där hemma har de inte rört sig sen jag la i dem igår😕


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2020-08-08 12:15
#291

Avvakta några dagar och se.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-08-09 10:38
#292

Så synd att de inte rört sig något. Hoppas att de tar sig igenom förgiftningen och piggnar till. Är ju inte så konstigt om det tar ett tag för gifter att försvinna ur deras system i och för sig men visst hade man ju hoppats att det skulle gå ganska snabbt.

Nephi
2020-08-09 17:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#293

Den stora har rört sig! De små låg upp och ned igen men de trillade i alla fall inte ut när jag vände rätt dem igen så får vi se :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
5ara
2020-08-09 18:42
#294

Åh, vad glad jag blir!!! Förhoppningsvis mår de andra också lite bättre snart. Om de fortfarande håller locket ordentligt stängt borde de vara vid liv. Du kan ju även ta upp och lukta på dom ifall inga livstecken går att se. En död snäcka börjar lukta äckligt.

Nephi
2020-08-09 20:02
#295

Flyttade de små så de hamnade lite mer undanskymt om det är så att tetrorna knuffar omkull dem, eller något. Den ljusa lilla låg en bit bort från vart jag la den första dagen men vet inte om den rullat dit eller krupit själv eftersom den låg upp och ned🤔


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2020-08-09 20:09
#296

Börjar fundera på om kulorna skulle få flytta till ena 54l när den är klar. Börjar få slut på snäckor i det stora och de gömmer sig bara när jag försöker stödmata dem. Tror inte ens de märker att jag kommer med mat. 🤦‍♂️
De är inte alls så runda och söta som de var efter de fösta dagarna, och ja de gömmer sig väl mest hela tiden i växtdjungeln  så ser dem knappt längre nu när växterna tagit fart.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Nephi
2020-08-09 20:17
#297

Insåg inte riktigt hur full denna tråd blivit så dags att flytta: 
 https://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5f303d7ace12c44aa601dbe4-nephis-akvarietrad-2 😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2020-08-10 11:37
#298

Låser denna tråd nu :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: