Annons:
Etikettmalar
Läst 873 ggr
farido13
2020-05-26 12:19

Ancistrus yngel och eheim pump

Hej! För några veckor sen så fick jag 37 st Ancistrus yngel och dom är ungefär 1,5-2cm skulle jag gissa på och dom är i ett mindre akvarium. I mitt 105L akvarium har jag Gurami och guppies men jag har eheim pump som renar akvariet där och jag undrar till vilken storlek skulle ni rekommendera att lägga mal ynglen där inne? För är rädd att antigen guramin äter dom eller att dom sugs in i pumpen. Men tror mer på att pumpen gör mer skada på dom. Så vad skulle ni säga i såna fall? Mina guramis är mellan 5-10cm (ögonmått)

Annons:
Draken
2020-05-26 13:48
#1

har du planer på att sälja/skänka bort ynglen, så kan du ju låta dem gå kvaar där de är nu ?

Skall du flytta dem till ett annat akvarium, så se till att de är såpass stora att de inte går in i munnen på dina andra fiskar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

farido13
2020-05-26 14:53
#2

Ja jag kommer sälja dom senare men vill sälja dom då dom kommer till en viss längd för jag märker att en del föredrar större Ancistrus än små så tänkte att dom växer bättre i större tänkte jag. Men hur skulle det bli med pumpen? Riskeras det knte att dom åker in i pumpen?

PeG
2020-05-26 15:03
#3

Det är lite samma fråga som den om de blir uppätna. Fiskar som får plats i munnen på en annan fisk blir mat och fiskar som får plats mellan ribborna på insuget till en pump blir uppsugna. Om du tror att det blir ett problem så kan du tex sätta en strumpbyxa över insuget. Jag har det på mitt räkakvarium.

farido13
2020-05-26 15:46
#4

Okej tack för tipset :)

Qurex
2020-05-29 12:32
#5

Ansistrus klarar väl ganska strömt vatten, så jag tror inte dom har så stor förmåga att sugas in i en pump. Sen kanske du ska tänka på att inte odla upp allt för många, det är inte jättestor efterfrågan på Ansistrus eller fisk överlag..

farido13
2020-06-01 02:02
#6

Kommer nu i veckan städa akvariet så kommer sälja en del massa guppys för känner att jag även vill kunna ha någon annan art som kan även liva upp akvariet som kanske Palettciklid eller någon annan fisk. Men kommer först och främst bli av med dom flesta guppyn. Men jag har ett lekpar av Ancistrus så det är lixom inget jag kan göra lixom men kommer sälja Mal ynglen sedan när dom är vid 3-4 cm

Annons:
Draken
2020-06-03 10:05
#7

#6 rekomenderar inte Palettciklid. De kommer ta över hela karet när de leker, de är mycket revirbenägna och aggressiva vid lek.

Kolla på någon annan dvärgciklid, om det är ett ciklidpar du vill ha i karet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

farido13
2020-06-06 00:12
#8

Aha okej, för enda gången jag hade ett Palettciklid par då var det när jag ägde ett 375L akvarium som jag i detta fall inte har plats med i nu läget. Finns det någon dvärgciklid som kan gå med guramis, guppys och Ancistrus? Det är inget måste att ha någon dvärgciklid men bara i tanken ifall jag bestämmer mig för att ha någon ciklid

Denna kommentar har tagits bort.
Draken
2020-06-06 12:42
#10

Är det ett akvarium på 105 liter, så är det ganska fullt nu, så jag rekomenderar inte att du tillsätter mer fisk alls i dagsläget.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-06-06 14:33
#11

Jag instämmer med Rovfisk; det är inte stort och både Ancistrus och den typen av Gurami du har blir ganska stora. Tillsammans med ett gäng Guppy så känner jag att det är ganska fullt.

farido13
2020-06-06 19:17
#12

Aha okej för tänkte bli av med typ 90% av guppyn innan men antar att jag får nöja mig med dom

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
farido13
2020-06-07 00:18
#14

Det är inget måste för mig att skaffa nya men känner ändå att de är många guppys i mitt kar ändå, annars får jag kolla om nån är villig att byta sitt kar mot mitt, typ tänkte mig ett 150L akvarium

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: