Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 378 ggr
Nephi
2020-05-26 10:28

Räkakvarium

Har börjat kolla lite på små akvarium 20-30liters, och tänkte försöka skaffa ett och ha räkor i om jag hittar något till bra pris. Som jag förstått så räcker den storleken för räkor, stoppa mig gärna här om jag har fel. Men vad jag inte riktigt lyckats hitta är: Hur startar man upp ett akvarium för räkor? Vattenberedning? Hur tänker man med städning och filter? De är ju rätt små Behöver de någon speciell typ av inredning? Har förstått att de brukar vilja ha växter att klättra runt i. Kan man blanda olika färger/sorter på räkor i samma akvarium?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Annons:
Maleficum
2020-05-26 11:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Jag skulle nog minst ha ett 30 liters. Kan ju snabbt bli fullt när räkorna förökar sig :)

Jag startar upp alla akvarium på samma sätt oavsett vad jag ska ha däri. Eftersom jag har fler akvarium igång går det lättare då jag kan sno inredning och filtermaterial från de andra akvarierna (har även extra pumpar och sånt som jag ibland låter gå i nåt annat akvarium så man har ett inkört filter redo att sätta in i nya akvariet).

Aldrig använt mig av vattenberednings medel. Filter kan vara bra att ha nån form av svampfilter eller en pump man kan dra över en nylonstrumpa så inte räkorna sugs in. Har främst ytterfilter och ser alltid till att ha ett svampfilter på insuget som skydd för räkor och yngel (slinker dock ner småttingar ibland som man får fiska upp ur filtret lite då och då).

Växter och speciellt mossa brukar dem gilla! Och skrymslen att krypa runt i.

Jag har amanoräkor i alla mina kar och sen har jag crystal räkor i alla kar utom ett där jag har körsbärsräkor. Hade körsbär i alla kar förut men crystal räkorna konkurrera ut dem! I ett kar har jag enbart "svarta" (troligen viltformen) av crystal men i de andra två har jag även röda och vita (de vita dök upp av sig själva efter jag inskaffat några röda och dem börja gå med de svarta). Dock räknas dem inte till de "snyggaste" (om man ska gå på skalorna som finns för crystal räkor) men jag bryr mig inte om vilken grad de har (de blir lite "mellan" varianter i färgerna också). Så att blanda färg beror ju på hur kinkig man är på hur resultatet blir.

Hade bara röda körsbärs först men fick några andra när jag övertog kusinens kar så har nu "vanliga" röda, några röd sakura, några typ svart/chokladbruna sakura och väl typ viltfärgade/tiger (ingen aning om vad man kallar färgerna egentligen). Många säker de gärna återgår till viltfärg om man blandar dem men än så länge har jag kvar i alla färger (haft dem tillsammans i kanske två/tre år). Dem har alla fått gå tillsammans eftersom jag nästan helt förlorade alla (pga  att de blev utkonkurrerade) men har funderat på att starta upp mitt 80 liters kar och dela upp det i två eller tre delar och kanske sortera dem lite mer efter färg men det får nog bli ett projekt för hösten.

En bild på några av mina crystal och amanos i ena karet och några av min körsbärsräkor

Har ingen annan erfarenhet av andra räkor (hade iof filtrerar räkor för många många år sedan men det var så länge sedan så minns inte riktigt hur det gick med dem).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2020-05-26 13:44
#2

Starta upp som ett vanligt akvarium. Har du fler igång, så krama ur filtret i det nya om du har stabila värden.

30 liter tycker jag är minimum.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: