Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 544 ggr
Tegel
5/24/20, 10:14 PM

Vilken sjukdom har malen drabbats av? Svamp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Ny på forumet och ny på akvariefiskar. Sambon har större intresse och vana vid fiskar men är inte så hemma på teknik, därför blir det jag som postar här och hoppas på er hjälp. En av våra malar har fått en utväxt på högra fenan, mitt på fram. Den ser ut som en rund sten/tuss, beige i färgen nu men mer vit för en vecka sedan. Vi lyfte över den till vårt nystartade karantänakvarie på 54 l för en vecka sedan för att inte smitta de andra fiskarna. Jag har på inrådan av personal på djuraffären hällt i "Waterlife - White Spot & Fungus", halv dos enligt instruktionerna på flaskan. Kan vi göra något mer? Är det svamp den har fått, eller något annat?

Annons:
piggelina123
5/25/20, 12:51 AM
#1

Jag kan bara svara utifrån egna erfarenheter. Såhär gick det för mig: Nystartat akvarium = nitrit och andra obalanser Karantänakvarium = om syftet är att medicinera eventuella sjukdomar, så kommer växter, snäckor m. m att dö, lärde jag mig den hårda vägen. Medicinen dödar även alla goda bakterier i pumpen, vilket bara ger mer obalanser och nitritproblem. Dessutom är malar vad jag vet känsliga för medicin. Hade en mal som tvärdog framför mina ögon i samband med medicin liknande den du nämner. Vita prick är många pyttesmå prickar Svamp brukar vara en luddig liten tuss. Jag skulle gissa att knölen är någon tumör eller skada, snarare än något den smittats av. Medicinering mot diverse sjukdomar bör vara ett sistahands alternativ, först bör vattnet testas och därefter rejäla vattenbyten tills vattenvärdena är bra, korrekt diagnos bör ställas innan man häller i mediciner. Allt detta bör ske utan fördröjning. De flesta sjukdomar hos fiskar bryter ut när fisken är i obalans, stress, vattenvärden, temperatur. När det blir anatomiska förändringar som knölar, krokighet och andra missbildningar kommer problemet oftast via arv, gener, tumörer osv, snarare än miljö. Detta är min egen reflektion utifrån egna erfarenheter. Rätta mig gärna om jag har fel. Lycka till, hoppas den blir frisk!

5ara
5/25/20, 9:13 AM
#2

Var knölen luddig innan behandlingen? Om den var det så är det stor chans att medicinen fungerar och att det håller på att läka nu 🙂

Draken
5/25/20, 10:56 AM
#3

Svårt att säga, men har samma frågeställnig som här ovan, var knölen "luddig"  innan behandlingen startade ?

Svårt att dömma av bilden.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Tegel
5/25/20, 4:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tack för era svar! Skickar med lite mer info. Vi har ett nystartat stort akvarium som vi släppte ner några av våra existerande fiskar i, bl.a 2 st malar samt silverhajar och pansarmalar. Var säkert för ivriga och släppte i dem där efter bara 1 vecka. Tror akvariet varit igång 1,5 månad nu. Sedan dess har vi köpt ett antal nya fiskar och släppt i där direkt utan karantän innan. Det har fungerat bra fram till vi köpte ett stim saxrasboror och 2 regnbågsfiskar. Det var då de luddiga bollarna uppstod på malen. Samma kväll som vi upptäckte detta startade vi igång det lilla akvariet och lade över denna mal och kompisen morgonen därpå, samt några saxrasboror (svårfångade så det blev bara 4 av 22 som följde med). Jag googlade massor i samband med upptäckten och kom fram till att det förmodligen var svamp/munsvamp. Dagen efter upptäckten var vi i djuraffären och bad om hjälp med vad det kunde vara och köpte då medicinen. Bollarna var luddigare och vitare från början, är mer beiga nu efter svampbehandlingen. Skickar med en bild på hur det såg ut för en vecka sedan, verkar bara kunna lägga in en bild per inlägg så jag skickar en bild från idag i ett nytt inlägg. Hoppas på svamp istället för tumör och att det beror på stress från akvariebyte, nya fiskar och växlingar i temperatur pga vattenbyten. Andra idéer eller råd?

Tegel
5/25/20, 4:28 PM
#5

Dagens bild.

Tegel
5/25/20, 4:28 PM
#6
Annons:
Tegel
5/25/20, 4:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Får visst inte rätt på det här med bilder… Testar igen.

5ara
5/26/20, 8:57 AM
#8

Eftersom knölarna var vita och luddiga innan känns det troligt att det är svamp de drabbats av. Att det tillsatts mycket ny fisk, och liknande, gör också att det är troligt med tanke på att det ofta är någon form av stress som gör att svamp får fäste. Hoppas att alla fiskarna blir friska och svampfria 🙂 Har ni kollat så värdena i vattnet är bra? Det är den vanligaste orsaken till att fiskar blir sjuka. Annars är det eventuellt bara att köra färdigt medicin-kuren och om inga komplikationer uppstår borde ni kunna betrakta fiskarna som friska igen.

Tegel
5/26/20, 11:35 AM
#9

Tack 5ara! Har inte sett liknande på någon annan fisk så jag hoppas att det bara är malen som drabbats. Låter den gå i karantänakvariet en vecka till sen får den komma tillbaka till det stora akvariet igen. Vi har inte testat vattnet, det har aldrig gjorts faktiskt. Men jag ska se till att vi köper testkit så vi får bättre koll på kvaliteten på vattnet i fortsättningen.

Draken
5/26/20, 1:27 PM
#10

Luddiga bollar låter som svamp. Så knölen den har på fenan är utläkt svamp. Håll koll bara, så det inte återkommer.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
5/26/20, 6:10 PM
#11

Satsa på någon form av dropptest. Lite krångligare men mycket mer korrekta resultat än stickor.

Denna kommentar har tagits bort.
5ara
5/26/20, 9:36 PM
#13

#9 Vad bra att det bara var en fisk. Tolkade det som att ni hade sett något på de andra fiskarna ni flyttade till karantänkaret också. Om bara en fisk drabbats så talar det ännu mer för att det var svamp; det smittar i regel inte. Låter som en bra plan att hålla den lite under uppsikt innan ni släpper tillbaka den. Om den blivit dålig på grund av vattnet så finns stor risk att den blir dålig igen när den flyttar tillbaka så jag skulle rekommendera att ni skaffar lite dropptester så att ni kan ha lite koll. Jag kollar exempelvis nitrat någon gång i månaden för att se så mängden restprodukter inte stiger i vattnet.

Annons:
Tegel
5/26/20, 10:51 PM
#14

Toppen, tack Rovfisk! Peg och 5ara, har ni något tips på bra dropptest? Var inne och tittade på zoo.se precis och det finns många olika. Kanske bra att köpa en väska med test för allt möjligt och sedan köpa enstaka förpackningar när man märker vad som används mest? 5ara, det var bara denna malen som hade bollarna, den såg också lite blek ut om nosen precis som malens kompis, därför släppte vi i båda i karantänakvariet för säkerhets skull. En rasbora hade en vit prick på nosen och därför försökte vi fånga in det stimmet också (22 st) men de var för svåra att fånga så vi fick nöja oss med 4. Tror nu att just den rasboran med pricken ser ut så helt enkelt :-).

PeG
5/26/20, 11:12 PM
#15

Det går inte så väldigt stora mängder tester. Om du har ok kranvatten så är det mest kvävecykeln som du behöver bry dig om dvs ammoniak (ska vara 0 eller väldigt nära 0), nitrit ( ska vara lågt) och nitrat som kan vara lite högre då det är bra för växterna och ok för fiskarna. När jag startar ett nytt akvarium eller ändrar något väsentligt så testar jag ungefär en gång per vecka. När akvariet stabiliserat sig och jag vet hur ofta och hur mycket vatten jag behöver byta blir det mer sporadiskt. Jag har använt flera märken. Just nu har jag sera.

Draken
5/27/20, 4:55 PM
#16

Jag kör Seras dropptester.

De 3 som PeG har räknat upp är de viktigaste. men jag skulle också lägga till Ph, endel fiskar och växter gillar inte Ph svängningar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
5/27/20, 6:14 PM
#17

Jag har aldrig varit med om att mitt pH ändrat sig väsentligt. Rovfisk har dock en poäng i att om du har djur eller växter som är känsliga för något så kan du behöva möta den saken oftare. Känsligheten skiljer sig väsentligt mellan olika arter.

Upp till toppen
Annons: