Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 481 ggr
LabansLådda
5/21/20, 6:03 PM

Fenröta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är som sagt nybörjare och såg idag en liten och en ännu mindre mörk fläck längst ut på min Kampfisk Laban. Tänker direkt fenröta. Han har inga övriga symptom. Han är pigg och kry annars och äter med stor aptit. Vad har ni för tips och råd? Och är det här fenröta? Vill inte åka till djuraffären och bli påsåld dyra varor om det finns bättre sätt… Kan lägga till att jag vid senaste vattenbytet för två dagar sedan doserade lite järn då mina vattentester visade på järnbrist.

Annons:
Lillyrod
5/21/20, 6:07 PM
#1

Vid fenröta brukar fenorna vittra bort, bli fransiga och försvinna. Det blir inte bara en mörk fläck. Om inte fenorna har blivit fransiga så tror jag inte det är någon sjukdom.

Fenröta beror oftast på dåliga vattenvärden/för få vattenbyten. Så länge man sköter det klarar sig fenorna med 🙂

Vad har du för test som säger för lite järn? Jag har aldrig hört talas om det så jag är nyfiken.

LabansLådda
5/21/20, 6:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Phew, pustar ut lite nu 😅 När mina anubisar och flytväxter gulnade och tappade färgen trots växtnäring köpte jag JBL Pro Aquatest Järntest. Blev glad att det fanns ett test för det😃 Bifogar en bild på hur förpackningen ser ut.

Lillyrod
5/21/20, 6:22 PM
#3

Järn är väl mest röda växter som behöver. Gröna växter klarar sig utan.

 Då har jag lärt mej något idag. Det finns ett järntest 👍

Draken
5/22/20, 12:48 PM
#4

Ingen fenröta :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: