Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 387 ggr
godishanna
5/19/20, 1:25 PM

Lågt GH men högt KH

Hej Nu har vi äntligen fått vårat vattenfilter för att få bukt på nitratproblemen samt bakterierna som finns i brunnen. Tog ett par värden på kranvattnet för att se om där blivit någon förändring. Lyckan var stor när nitraten hade sjunkit till under 1 🥳🥳🥳 Några värden förbryllar mig lite: GH låg på 2 (tidigare 16) men KH låg på 9 (har legat mellan 8 och 12 i akvarierna förut). pH låg på ca 7 men den skalan är svår att avläsa, var 7,6 tidigare enligt värden från labb. Men vad är det då för mineraler som försvunnit då GH sänkts men inte KH. KH står väl för buffertverkan på pH så det är väl bra att det inte sänkts. Men har ett lågt GH värde stor betydelse för fiskarna?

Annons:
PeG
5/19/20, 5:39 PM
#1

Det som försvunnit är sannolikt magnesium och kalcium. Onaturligt vatten brukar GH och KH följa varandra men när man börjar trixa med vattnet så kan det mesta hända. GH är viktigt för fiskarnas osmos dvs regleringen av salthalter i fisken och magnesium och kalcium ingår i diverse viktiga processer så GH får inte bli för lågt. De rekommendationer jag just hittade säger mellan 3-12 dGH för fiskar och 4-8 för räkor.

PeG
5/19/20, 5:46 PM
#2

I naturligt vatten skulle det stå….

5ara
5/19/20, 6:05 PM
#3

Ja, precis som PeG säger så har alla tvåvärdiga metalljoner filtrerats bort som karbonaterna annars är bundna till. Eventuellt kanske du hälla i även lite ofiltrerat vatten så att det finns åtminstone lite GH i vattnet. Annars finns salt och mineral-preparat till räkor som höjer endast GH men inte KH. Vet inte om det skulle kunna vara något…

godishanna
5/20/20, 12:26 PM
#4

Ur askan i elden 🙈 Ville egentligen inte avhärda vattnet men det var tvunget för att kunna använda uv lampa för bakterierna … Letat runt en massa och hittat malawisalt. Det ska bestå av Ca och Mg framförallt. Kändes som en bra ide så nu är det beställt. Hoppas på att det blir bra nu.

Lillyrod
5/20/20, 12:45 PM
#5

Du har det verkligen knepigt med vattnet man jag hoppas att allt ska lösa sig nu.

5ara
5/20/20, 4:10 PM
#6

#4 Problemet med Malawi-salt är att det även ökar KH men du kanske har hittat ett som bara höjer GH. Vad jag vet är det annars bara räksalt som finns med egenskapen att endast höja GH men det är mycket jag inte vet…

Annons:
godishanna
5/20/20, 4:29 PM
#7

Ja det gör ju det förstås 🤔 Fasen inte lätt det här. Har hittat räksalt på shrips.se, får väl testa mig fram. Tur jag bara köpte en liten burk malawisalt. Om inte annat så blev vattnet gott av det 😜 avhärdat smakar lite skumt men man vänjer sig 😃

Upp till toppen
Annons: