Annons:
Etikettallmänt
Läst 774 ggr
Catlady91
5/18/20, 6:31 PM

22l, vad kan man ha?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som ni vet så står det ett 22l kar här hemma, som en kompis köpt. Men pga personliga skäl ska hon kanske inte ha det, och har därför erbjudit mig att köpa det. Men är dock lite osäker på om jag ska köpa det av henne. 

Jag tror det är 22l. Akvariet är 6-kantigt med måtten på bilden, samt 30cm högt. 

Vad kan jag ha för roligt i det?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Maleficum
5/18/20, 6:38 PM
#1

Enligt akvariekalkylatorn är det 17,5 liter så blir väl tyvärr inte så mycket vattenvolym kvar efter man inrett det med saker.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lillyrod
5/18/20, 6:40 PM
#2

Några fina stenar och växter kan bli bra där i.

My5665
5/18/20, 6:45 PM
#3

Vad fint akvarium. jag hade personligen haft i räkor och snäckor. Fiskar blir nog lite svårt i ett sexkantigt.

Catlady91
5/18/20, 6:59 PM
#4

Attans! Aja, jag får avstå detta och leta ett annat.. Tyckte det var snyggt med sexkantigt..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
5/18/20, 9:47 PM
#5

Hmmm… ja, jag vet nog inte riktigt heller vad man kan hitta på med ett så pass litet kar. Jag tycker sexkantiga kar är snygga jag med så jag förstår att du skulle vilja hitta på något. Möjligtvis skulle det väl gå att ha någon typ av räka men i så fall måste man nog också hålla lite koll på hur många dom blir och eventuellt ha något annat kar att flytta över till när antalet börjar bli för stort. Finns många fina Neocaridina att välja på. En enkel räka som kan hållas i vanligt kranvatten utan speciella tillsatser.

PeG
5/19/20, 6:33 AM
#6

Snygga växter, någon snäcka och lite räkor. Kan bli riktigt snyggt i ett annorlunda format akvarium.

Annons:
Draken
5/19/20, 9:29 AM
#7

Snygga växter och posthornsnäckor skulle kunna bli snyggt. vet inte riktigt ur stort räkor skall ha men det skulle kanske kunna funka om  du har en sort som inte förökar sig.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
5/19/20, 11:02 AM
#8

Jag har ett 25 liters med posthorn och körsbärsräkor. Viktigt att hålla ner antalet men det gäller ju också i ett stort akvarium även om det tar lite längre tid innan de blir för många.

Catlady91
5/19/20, 11:38 AM
#9

Har ett kar på 63l och ett kar på 400l, så det finns att flytta över till om det skulle bli mycket räkor. Frågan är vad invånarna i dessa kar tycker om räkor.

Räkor är ju intressant ändå. Min äldste bror älskar räkor, och har ett kar med några räkor i.  En jag vill inte ha några tråkiga gråa räkor. Jag vill ha med färg! 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
5/19/20, 11:48 AM
#10

Suttit och tittat lite på räkor nu på zoopet, och de flesta räkor som jag fastnar för vill ha 10-15l. Om mitt är på 17l, så försvinner ju en del i inredning och sand.. Då kanske det är för litet ändå..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
5/19/20, 12:14 PM
#11

#10 jag skulle utan dåligt samvete kunna ha ett gäng räkor i ett sånt kar. Räkorna du sorterar bort finns väl risk att de blir mat i ditt stora, vad kampfisken tycker är väl svårt att säga. Annars finns ju också möjligheten att sälja eller skänka bort de utsorterade räkorna som ”skräpräkor”. De är duktiga städare så därför har gärna folk dom i sina kar även om de inte är så väldigt tjusiga. Vilka räkor har du tittat på? Finns så många fina 🙂

Catlady91
5/19/20, 12:54 PM
#12

Kollat lite på sakura, de är fina 😊 både röd, gul och orange. Även navy blue var fina.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
5/19/20, 6:11 PM
#13

#12 Håller med! Jättefina!

Annons:
Catlady91
5/19/20, 6:19 PM
#14

Måste man ha värmare till räkor? Och kan man ha pump, eller sugs de in i pumpen?

Zooaffären här i stan hade några räkor, men inte mycket. Men jag vet att de får in mer fisk imorgon 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
5/19/20, 6:26 PM
#15

Pump är nog bra att ha och om det inte är någon svamp-variant så får man trä typ en nylonstrumpa över insugshålen. Om du inte har ovanligt kallt hemma behövs ingen värmare. Du kan gärna gå med i någon räkgrupp på FB. Finns folk med superfina räkor som skickar.

Catlady91
5/19/20, 6:59 PM
#16

Jag har väl 18-20 grader hemma. Pump har jag, en liten eheim. Sandbotten eller grus? Ska åka och kolla lite mer imorgon 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
5/19/20, 8:44 PM
#17

Om du håller dig till Neocaridina så är sand eller grus en smaksak som jag har förstått det. Tror du kan ha vilket som men om du till exempel vill köra på navy blue så är en ljus botten att föredra, annars ser de gärna svarta ut. Tror det bästa är om du kan välja färg innan du inreder karet. Man vill ju att dom ska synas så bra som möjligt 🙂

Catlady91
5/20/20, 10:04 AM
#18

Jag funderar på att köpa vitt grus 😊 ska åka upp idag till "min" zoo butik och prata lite om räkor 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
5/20/20, 10:22 AM
#19

Vitt grus och röda eller blå räkor blir snyggt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
5/20/20, 11:08 AM
#20

Jag har jula blästersand som är ljus, mörkblå räkor, gröna växter och rosa posthorn. Jag är lite skeptisk till aktivt färgad eller blekt sand.

Annons:
Catlady91
5/20/20, 12:11 PM
#21

Rosa posthorn????? Jag ÄLSKAR rosa! Visa gärna bild!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

fluffis
5/20/20, 12:33 PM
#22

Kanske inte riktigt vad du är ute efter men jag måste bara nämna hur snygga sexkantiga akvarier är till landlevande afrikanska snäckor 🙂 Då slipper man vatten och pump men måste tänka på att de flesta snäckor kräver väldigt hög luftfuktighet.

Kolla gärna mina trådar och foton på snackor.ifokus:

https://snackor.ifokus.se/discussions/5481903e8e0e740d7f0001af-limicolaria (här har jag en glasvas till de här snäckor)

https://snackor.ifokus.se/discussions/54314194ce12c4311c0042d5-skaffat-snackor

Här är en inspirationsbild från utsidan av en glasvas: https://snackor.ifokus.se/u2/d87ac5308f062d1fad8457eb7d2866da/default/img-4807.jpg

Här är ett härligt sexkantigt akvarium med snäckor: https://ifokus-assets.se/uploads/8b8/8b81c70411cff0491c6284df18b15bf5/image.jpg

Catlady91
5/20/20, 12:53 PM
#23

#22 tyvärr inte riktigt vad jag är ute efter 😜

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
5/20/20, 1:00 PM
#24

En liten fundering jag plötsligt fick..

Jordbruksverket säger nej till akvarium på mindre än 40l. Ändå finns det fiskar som, enligt zoopet, kan gå i mindre.

Är det lag på minimum 40l, eller vad är det som gäller? Blir en aning förvirrad

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Lillyrod
5/20/20, 5:59 PM
#25

En rekommendation, inte lag,  från Jordbruksverket ligger på 40 liter och frågar du mej tycker jag det är ganska bra att det ligger så högt. Zoopet har mycket bra artbeskrivningar men vattenvolymen ligger något lågt. När jag tittar på deras beskrivningar brukar jag tänka liter vatten, inte karstorlek. 

Om det står på zoopet att fisken behöver 30 liter vatten så är det ju inte ett 30 liters kar. När du har i saker i karet försvinner det ju volym för vatten. Ett kar på ca 40 liter rymmer nog ungefär 30 liter vatten när det är inrett. 

Förstår du hur jag menar?  

Jämför dig själv i en garderob. Du får mat varje dag och någon gör "rent" en gång i veckan. Du kan resa dig och sätta dig och kanske ta något steg hit eller dit. Du överlever men särskilt kul är det inte. Det är lättare om man själv tänker sig in i situationen eller hur? 😉

Bättre för stort än för litet i de flesta fall.

Catlady91
5/20/20, 7:28 PM
#26

#25 jo, jag förstår precis jämförelsen. Jag brukar lägga på ca 10l på deras beskrivningar. Står det 50l så vill jag helst ha minst 60l för att ”vara på den säkra sidan” eller vad man kan säga 😊 men jag tycker ändå det är konstigt att det står t ex 10l på en del fiskar, men ändå säger Jordbruksverket minst 40l. T ex clownkilli,  en otroligt söt fisk, vill ha minst 10l. Då tänkte jag direkt att de kan gå i detta kar, men så är det ju Jordbruksverket då.. Det blir ju lite förvirrat, tycker jag. 

Butiken jag handlar hos ska ta in räkor till veckan, så jag kan titta lite 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Lillyrod
5/20/20, 7:45 PM
#27

Ja 10 liter för en fisk är ju helt tokigt. Det är konstigt att någon kan säga så. Räkor blir säkert bra där.

Annons:
Maleficum
5/20/20, 9:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

#21 Jag har rosa posthorn :) Eller mest är foten rosa och skalet är genomskinligt tills de blivit större.

Just de rosa har jag separat i ett eget kar, sen har jag lite blandat (med bla blå och bruna och "röda/bruna" blandat i de andra karen).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Catlady91
5/20/20, 9:32 PM
#29

Läste på zoopet att de inte ska gå med t ex elefantsnäckor. Jag har en elefantsnäcka. Iofs i ett annat kar.. Men kan de gå med andra snäckor?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
5/21/20, 8:38 AM
#30

#29 Anledningen till att elefantsnäckor och Neocaridina inte är så lämpliga tillsammans beror på att elefantsnäckan vill ha minst 26 grader varmt i vattnet. Den kommer från Sulawesi så Sulawesiräkor funkar den däremot fint med då de vill ha samma miljö. I övrigt funkar nog de flesta snäckor. Helena-snäckor ska väl dock undvikas då de kan få för sig att äta räkorna.

piggelina123
5/22/20, 12:43 AM
#31

Kampfisk visst hade du lite Guppy yngel? Det fina akvariet kanske kan användas som yngeldagis, tills de vuxit ur akvariet? Bara en tanke. :)

Catlady91
5/22/20, 5:32 AM
#32

#31 Hmm bra tanke 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
5/22/20, 12:02 PM
#33

#29 Elefantsnäckan skall ha minst 60 liter då den blir ganska stor.

Kolla snäcklexiconet vi har, där kan du hitta lite smått och gott :)

https://akvariefisk.ifokus.se/articles/590c27adce12c440ab000da0-snacklexikon

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
5/23/20, 12:46 PM
#34

En annan fråga angående detta kar. I detta karr belysningen en päronlampa, som gått sönder. Det står inget speciellt på lampan, bara Philips 10w. Kan jag ha en vanlig päronlampa i karet? Tänkte eftersom det blir kondens och så, måste det vara någon speciell? Kollade på lampor på Dollar Store, och på de var det vattendroppar med ett streck över. Blir förvirrad på detta. Min pappa som är duktig på det mesta, sa att det inte bör spela någon roll. Men han säger också att han inte vågar lova något då han inte kan ett dugg om akvarium. Vad säger ni? Vågar jag köpa en vanlig päronlampa?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Lillyrod
5/23/20, 1:05 PM
#35

Du måste ha en lampa som tål vatten och kondens annars kan det gå illa. Man ska vara väldigt försiktig med el och vatten ihop.

Catlady91
5/23/20, 1:46 PM
#36

#35 det är det jag känner också. Då är frågan var man får tag i en sån lampa.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Lillyrod
5/23/20, 1:52 PM
#37

Lampor för utomhusbruk måste väl tåla väta tänker jag? Fråga på Biltema, Jula, Clas Olsson eller liknande ställe så kan de säkert hjälpa dig.

Catlady91
5/23/20, 6:41 PM
#38

Nu kan jag slappna av, för kompisen vill ha kvar detta akvarium 😛 så behöver inte fundera över vad jag ska ha i det osv 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Upp till toppen
Annons: