Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (12) Senaste inläggen Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser

Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Berättelser

5aras Räkfrossa

2020-05-18 09:59 #0 av: 5ara

När jag berättat för icke akvarie-intresserade i min omgivning att jag ska försöka odla räkor har den spontana reaktionen från dom varit frågan om det är räkor som man kan äta. Det är så klart inte tanken men tråden fick ändå ett namn inspirerat av de lite komiska i situationerna som uppstått till följd av detta. Det är uppenbart att många inte känner till att räkor är vanligt att hålla på liknande sätt som fiskar.

I denna tråden kommer jag berätta om hur det går med mitt lilla räkprojekt. Räkorna jag har bokat, och som kommer flytta in i akvariet, är en sorts Caridina Cantonensis i en färg som heter Blue Bolt.

Anmäl
2020-05-18 10:06 #1 av: 5ara

De senaste dagarna har filtret med omvänd osmos varit inkopplat i många timmar. Karet jag kommer använda är på 54 liter så det går åt några liter för att fylla det. Den röda slangen leder ut spillvatten och ur den gula kommer vattnet som renats genom filtret. Det samlar jag upp i dunkar.

Jag fick för en liten stund sen meddelande om att grejerna jag har beställt; soil, TDS-mätare och återsaltningsmedel har kommit så idag kan jag eventuellt sätta igång och salta upp vattnet som ska användas till räkorna.

Jag funderar på att göra det direkt i akvariet som än så länge saknar invånare. Någon som vet ifall det funkar? Jag tycker att det borde göra det...

Anmäl
2020-05-18 10:10 #2 av: Lillyrod

Hur man gör med räkor som inte klarar vanligt kranvatten har jag ingen aning om. Det ska bli intressant det här.

Anmäl
2020-05-18 10:26 #3 av: Maleficum

Ska bli superskoj att följa ditt räkprojekt!

Har älskat räkor sedan jag fick hem mina första körsbärsräkor för med än 10 år sedan och har nu räkor av olika slag i alla mina kar!

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl
2020-05-18 13:57 #4 av: 5ara

Passar nästan löjligt bra att jag är ledig idag när jag ska börja greja med det här!

Här är vad som kom i paketet:
- Environment Aquarium Soil 4 liter
- Bee Shrimp Mineral GH+ (tillsätts till osmosvattnet för att göra det räk-vänligt)
- Mat (ett helfoder som jag inte hört något negativt om)
- TDS-mätare (mäter mängden mineraler och andra ämnen som finns i vattnet)
- Dubbelt svampfilter (jag har ändrat var karet ska stå någonstans så jag nöjer mig med Pat Mini-pumpen trots att jag tycker att den väsnas lite mycket egentligen)

Det här beställde jag när jag tänkte köra på ett 30 liters-kar. Antalet gånger jag ändrar mig innan jag verkligen kommer till skott med olika projekt är nästan löjligt och i det här fallet blev det så att jag bestämde mig för att köra på ett 54 liters kar istället. Anledningen är att jag känner mig väldigt osäker och en större vattenvolym gör det enklare att få stabila värden, vilket borde passa en nybörjare som mig bättre. Imorgon kommer därför ett till paket med soil och lite andra smågrejer som jag tydligen inte kunde låta bli att klicka hem.

Anmäl
2020-05-18 14:27 #5 av: 5ara

Osmosfiltret verkar fungera exemplariskt! Ur kranen är det 80 ppm och efter det har filtrerats är det 1 ppm. Det är rent vatten!

Perfekt utgångspunkt för att tillföra de salter och mineraler som passar räkorna. Odlaren jag kommer köpa räkorna av har cirka 165 ppm hos sina Blue Bolt så det är vad jag kommer försöka få även i mitt kar. För detta kommer så mycket Bee Shrimp Mineral GH+ tillsättas att jag kommer upp i det värdet.

Anmäl
2020-05-18 14:52 #6 av: 5ara

Karet har stått med vatten sen igår utan att släppa ifrån sig en droppe så nu betraktar jag det som tätt. Pumpen, med svampfiltret monterat, blev provkörd en liten sväng nu innan det är dags att börja tömma ut det vanliga kranvattnet.

Det här kommer antagligen bli det tråkigaste karet jag har. Har svårt att tro att några växter kommer klara sig i vattenvärdena som kommer vara där i så min plan är att kasta i lite mossa, och när den ser för risig ut, helt enkelt byta ut den mot ny. Eller tror ni det finns en chans för växter att klara sig utan någon form av gödning och med ett i stort sett obefintligt nitratvärde?

Anmäl
2020-05-18 17:35 #7 av: Lillyrod

Alla som har räkor har väl mossa tänker jag. Vad har säljaren i sitt kar? Jag har aldrig använt mej av annat vatten än kranvatten och det vanliga så hur växter reagerar där vet jag inte. Det är väl bara att testa och se?

Anmäl
2020-05-18 18:09 #8 av: 5ara

Jag har fått film på räkorna och i karet ligger det någon tuss mossa och så flyter det omkring lite blek hornsärv. Därför får jag inte direkt intrycket av att växter frodas i den miljön. Utöver växterna så är det typ bara soil, mineralkulor och catappablad i säljarens kar. Ja, det är ju så klart bara att testa, och det kommer jag göra, men jag har väl inga förväntningar på att kunna ha någon form av frodiga och välmående växter i karet.

Anmäl
2020-05-18 18:10 #9 av: Kampfisk

Intressant, följer!

Låt inte en dålig gårdag, förstöra en bra idag Hjärta

Anmäl
2020-05-18 18:11 #10 av: Lillyrod

Tänkte på de där svampfiltren. Jag har använt sådant och det drev mej nästan till vansinne. Jag har aldrig haft ett så skitigt kar någon gång. När du ska göra rent och lyfter filtret så ramlar allt av och hamnar i karet igen.

När jag bytte och satte i ett litet Aquael istället fick jag göra rent filtret flera gånger i veckan första tiden så mycket gojs sög det in. Man kan ju liksom inte slamsuga med räkor i Skämtar

Anmäl
2020-05-18 18:20 #11 av: 5ara

#10 Nä, jag får ju se hur det går. Mycket möjligt att jag blir galen och byter ut svamparna mot två stycken Aquael Fan Mini istället. Jag gillar tanken med att räkorna kan klättra runt på svamparna och käka skräp och biofilm så jag tänker att jag provar i alla fall. Att odlaren jag ska köpa av har svampfilter har helt klart påverkat mig mycket i frågan.

Anmäl
2020-05-18 18:33 #12 av: Maleficum

#10 Såg nån film på youtube där de slamsög svampfiltren (hade stora luftdrivna i alla akvarium) vid vattenbyten och verkade ganska sällan plocka upp dem och göra rent dem helt och hållet.

Hemsida
Instagram

Anmäl
2020-05-19 09:27 #13 av: Draknästets_Reptiler

Kommer självklart följa detta :D

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptil, Autism och Anhöriga.
*Medarbetare på Debatt
*Arrangör Sundsvalls terrariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2020-05-19 21:46 #14 av: 5ara

Haha! Det här karet är det fulaste jag startat hittills! Inte många scaping-poäng på det direkt 😂 Jag hade gått in för det betydligt mer om jag hade trott att det finns en chans att växterna kommer frodas men det tvivlar jag på. Förhoppningsvis har jag helt fel och då kommer karet snyggas till.

Nu är det bara att vänta för min del. Filtergojs har kramats i från ett annat kar så nu ska det bara stå och mogna till sig till helgen den 30-31/5 då jag kommer hämta hem invånarna.

Anmäl
2020-05-20 09:52 #15 av: Draknästets_Reptiler

Det kommer bli bra i slutänden Skrattar

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-06-04 10:07 #16 av: 5ara

Jag fick lite kalla fötter och bestämde mig för att skjuta upp hämtningen av räkorna en vecka. Anledningen var att det inte finns några nackdelar med att låta kulturen i karet mogna en vecka extra men på lördag är det äntligen dags.

Jag är dock väldigt nervös. Främst beror det på att pH av någon anledning ligger lite för lågt. Det är bara 5,3 i karet och jag vet inte vad det beror på. Håller tummarna för att räkorna ska klara det men är orolig för problem med ömsningar och annat som kan hända när vattenparametrarna inte är riktigt bra.

Anmäl
2020-06-06 10:00 #17 av: Draknästets_Reptiler

Lägg i  snäckkross eller boosta med bikarbonat ?

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-06-06 13:48 #18 av: 5ara

#17 Funderade på det men eftersom man vill att KH ska vara noll så har jag inte vågat labba med det. Som tur är har pH:t stigit lite de senaste dagarna och senast jag mätte så var det på 5,7. Helt okej för Blue Bolt.

Nu är indroppningen påbörjad och kommer ta några timmar.

Anmäl
2020-06-06 18:43 #19 av: Lillyrod

Spännande. Hoppas allt går bra och att de trivs i sitt nya hem.

Anmäl
2020-06-06 20:57 #20 av: 5ara

#19 Tack! Det hoppas jag med!

Efter tre timmars indroppning släpptes de ut i karet. Samtliga verkar pigga och kilar runt och plockar lite här och där. Musselblommorna verkar ganska poppis och minst en räka sitter hela tiden i rötterna och dinglar.

Musselblommorna verkar för övrigt som lite indikator på vattenkvaliteten. Om de börjar växa och frodas vet jag att något inte står rätt till. Han som odlat räkorna använder sig av hornsärv på samma sätt men det har jag ingen så musselblommor får duga...

Ljuset får vara släckt tills imorgon för att undvika onödig stress. Tyvärr innebär det ju förstås att bildernas kvalitet blir usel.

Anmäl
2020-06-07 10:34 #21 av: Draknästets_Reptiler

Spännande. Hoppas att allt har gått bra och att du kan visa lite bilder framöver :)

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-06-07 12:41 #22 av: 5ara

De här små filurerna är verkligen exceptionellt duktiga städare! Resterna av tofsalger på växterna är helt borta på mindre än ett dygn och svampfiltren ser helt nya ut. Jag är imponerad!

Jag hittar 14 st till synes välmående och pigga räkor. Hoppas att de tre som inte syns också mår bra. Än så länge har det faktiskt gått över förväntan! Det hjälper så klart mycket att odlaren jag köpt av har hjälpt mig så att vissa vattenvärden är exakt samma som hos honom.

Nu när ljuset är tänt går det i alla fall se vilken färg dom har :)

Anmäl
2020-06-07 13:38 #23 av: 5ara

Här är en bild på två till.

Anmäl
2020-06-07 13:42 #24 av: Lillyrod

Väldigt fina räkor : )

Anmäl
2020-06-07 13:43 #25 av: Nephi

Vilka häftiga små! SkrattarHjärta

Anmäl
2020-06-07 13:47 #26 av: Maleficum

Härligt med blå räkor! Hoppas de kommer trivas och du snart får små räklingar!

Hemsida
Instagram

Anmäl
2020-06-07 15:56 #27 av: 5ara

Tack! Vad snälla ni är!

Ja, jag hoppas ju förstås på att de ska trivas och bli lite fler om ett tag. Det finns plats för ganska många till :)

Sist jag räknade så fick jag det till 16 st pigga räkor så det är ju inte omöjligt att alla 17 klarat miljöbytet.

Edit: räknade en gång till och då såg jag alla 17 alldeles levande och pigga :D

Anmäl
2020-06-07 16:20 #28 av: Kampfisk

Gud vilka snygga räkor!

Anmäl
2020-06-08 08:17 #29 av: Draknästets_Reptiler

Otroligt snygga räkor :) Räkor är normalt inte mina favoriter, har bara haft dem för städning, men dessa var riktigt snygga, något jag själv skulle kunna ha för deras skull, inte bara för städning ;)

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-06-08 18:06 #30 av: 5ara

Vad roligt att inte bara jag tycker att det är en snygg sorts räka!

Delen av catappalövet som varit nerstucken i soilen är tydligen väldigt god...

Har precis räknat dom för dagen och det är fortfarande 17 st pigga räkor i karet :) känns jätteskönt att själva flytten gick så bra! Nu är det ”bara” att lyckas få dom att fortsätta trivas.

Anmäl
2020-06-08 20:16 #31 av: 5ara

Vet inte om någon är direkt intresserad men kan ju vara bra att veta ifall någon är sugen på liknande typ av räka. Dessa värden är det på vattnet i karet:

Temp: 23 grader
pH: 5,7
GH: 5
KH: 0
TDS: 140 ppm / 218 mikroSiemens
NO2: 0 ppm
NO3: 0 ppm
PO4: 0 ppm

Som första bilden i tråden visar använder jag ett filter med omvänd osmos. Efter vattnet renats tillsätter jag Salty Shrimp Mineral GH+ tills jag får ett bra GH-värde. Soilen håller pH:t lågt och stabilt.

Min plan är att byta cirka 15 % i veckan och att hålla NO3 under 10 ppm. Nu i början är det jätteviktigt att hålla koll på att det inte blir någon nitrit och mata väldigt försiktigt.

Anmäl
2020-06-09 12:20 #32 av: fluffis

Vilket ambitiöst projekt! Och vilka snygga räkor! Mest imponerad är jag över att du har lyckats räkna dem! 😆 Är det stillasittande räkor du har? 😀 Själv hinner jag räkna till två innan det blir ett enda virrvarr 😀

Anmäl
2020-06-09 14:48 #33 av: 5ara

#32 Tack 😀 Haha! Det är faktiskt inte särskilt svårt att räkna dom och det beror på hur karets inredning ser ut; den är minst sagt spartansk. Vattenvärdena gör dessutom att växterna i stort sett inte växer alls så det finns inte så många ställen för dom att gömma sig helt enkelt och då går det så pass snabbt att räkna att de inte hinner flytta sig direkt.

Anmäl
2020-06-11 10:51 #34 av: 5ara

Igår upptäckte jag att jag har en hona som bär på rom. Kul! Får se om det blir något av det.

Ursäkta för dålig bildkvalitet men de är så pass små att en mobilkamera inte räcker till riktigt.

Anmäl
2020-06-11 11:19 #35 av: Draknästets_Reptiler

Åhh så spännande, hoppas att det blir något :)

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-06-11 11:28 #36 av: 5ara

För att minska risken för nitrit får de bara mat ett par gånger i veckan. Jag flyttade över en gammal Ceratopteris-kvist för att de skulle ha något att plocka med och det resulterade i ett litet ”räkträd”.

Tyvärr dåligt ljus i bakkant av karet men jag tror att de går att se ändå.

Anmäl
2020-06-11 18:38 #37 av: 5ara

Gott med nässlor!

Anmäl
2020-06-11 18:38 #38 av: Kampfisk

Nässlor? Du menar, från utomhus? Kan de äta sånt?

Anmäl
2020-06-11 18:42 #39 av: Lillyrod

Mina räkor får inga nässlor för jag vill inte plocka dem Skrattar

Ja de kan äta nässlor. Både färska och torkade går bra.

Anmäl
2020-06-11 18:55 #40 av: 5ara

#38 Ja, det är alldeles vanliga brännässlor som jag plockat. Jag har valt att torka dom. Kokar sen kort i mikron innan jag lägger det i karet. Som jag har förstått det ska det vara nyttigt.

#39 Nä, det går ju typ inte att plocka utan att bränna sig ett par gånger åtminstone, så det förstår jag.

Anmäl
2020-06-12 08:45 #41 av: Draknästets_Reptiler

Huvva. Ena dottern ramlade av cykeln ner i ett brännäslesnår i fjol sommar, det var inte kul Ledsen

Men jag visste inte att räkorna kunde få det :)

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-06-12 12:37 #42 av: Maleficum

Spännande att mata räkorna med brännässlor (funkar det att ge vitplister också tro? För det har jag massor av i häcken).

Här hemma är det främst kaninerna som får brännässlor, Kenzie älskar dem torkade (hade en kanin tidigare som åt dem färska också) men aldrig tänkt på att stoppa ner det i akvariet.

Finns det nån tråd om vad man kan plocka ute och ge sina akvariedjur? Annars skulle det ju vara en trevlig artikel eller nåt nu när det finns massor att plocka in utifrån!

#34 Håller tummarna du får småttingar!

Hemsida
Instagram

Anmäl
2020-06-13 08:49 #43 av: 5ara

#41 Aj, aj! Inte roligt! Hade en kompis som gjorde det när vi var små och han fick till och med feber av det. Nä, ramla i dom skippar jag nog, nöjer mig med att plocka en del.

#42 Ingen aning om vitplister funkar. Hade varit kul att veta och en tråd med vad man kan plocka utomhus kunde vara roligt! Tack för lyckönskningen!

Anmäl
2020-06-13 08:50 #44 av: 5ara

Turkisk hassel - inget jag kände till innan jag blev med räkor.

Anmäl
2020-06-13 08:51 #45 av: Lillyrod

Jag har sett dem till salu men äger ingen. De är vackra att titta på. 

Anmäl
2020-06-13 16:45 #46 av: 5ara

#45 Räkorna trivs där inne mellan taggarna och jag tycker, precis som du, att de är fina.

GlasGarten Shrimp Dinner verkar smaka bra.

Anmäl
2020-06-17 17:59 #47 av: Grodan

Vilken härlig tråd! Och vilka fina räkor Hjärta

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2020-06-17 20:12 #48 av: 5ara

#47 Tack! Väldigt roligt att höra :D 

Igår tror jag nästan den här rackaren slog någon form av rekord. För att minska risken för nitrit ligger maten bara i karet i några timmar. Det som är kvar plockar jag upp och slänger. Den här filuren måste ha jobbat på rktigt bra den stunden den hade tillgång till mat... När bilden togs var det ett par timmar sen jag tog upp resterna.

Anmäl
2020-06-17 20:28 #49 av: Lillyrod

Inte klokt vad de kan producera Skrattar

Anmäl
2020-06-17 20:38 #50 av: 5ara

#49 Haha! Nä, jag blev verkligen förvånad. När jag såg detta började jag undra hur det kan komma sig att räkor räknas som liten belastning i karet...

Kan förövrigt även passa på att uppdatera gällande honan som bar på rom; det gör hon inte längre. Lite synd tycker jag förstås.

Anmäl
2020-06-17 21:05 #51 av: Lillyrod

Om hon inte har rom så kan det ju vara räklingar istället? Nu har jag ju inte järnkoll på alla mina men jag har aldrig haft någon som släppt i förtid vad jag har sett. Mina är ju inte så ömtåliga heller då.

Anmäl
2020-06-17 21:15 #52 av: 5ara

#51 Ja, möjligheten finns ju förstås och det vore det allra roligaste! Har fått för mig att särskilt unga honor, och såna som utsatts för stress, gärna släpper rommen för tidigt men jag kanske minns fel. Hoppas det!

Anmäl
2020-06-17 21:26 #53 av: Lillyrod

Jo att de flyttas brukar inverka på hur de gör med rommen. Yngre har nog lättare att släppa den då än äldre skulle jag tro. De har säkert en viss erfarenhet de också som alla andra djur.

Anmäl
2020-06-19 10:59 #54 av: 5ara

Såg igår att honan fortfarande bär på tre små romkorn så hon verkar inte ha släppt allihop :)

Däremot har jag ett bekymmer i karet. Ammoniumet ligger på 0,15 ppm. Som tur är så finns ingen nitrit men nu går jag ju och väntar på att det ska smälla till och jag ska få en nitritspik. Har hällt i mer filtergojs från ett fiskakvarium men det gjorde ingen skillnad alls. Vet inte om bakterierna inte klarar den sura miljön; man kanske behöver koppa in dom som med fiskar typ 🤔

Det konstiga är att det trots allt finns mätbara nivåer av nitrat; 2 ppm. Blir inte riktigt klok på det hela. Om det var fiskar hade jag bara gjort några större vattenbyten men det ska man helst undvika med de här räkorna. Bäst verkar de må om man inte byter mer än 10-15% per vecka.

Vet inte riktigt vad jag ska göra...

Anmäl
2020-06-19 11:03 #55 av: Lillyrod

Det är jobbigt när det är fel och man inte kan göra något åt det. Ser det ut som om räkorna mår dåligt? Att de släpper rommen kan ju bero på mycket så har du tur klarar sig resten.

Anmäl
2020-06-19 11:15 #56 av: 5ara

Ja, när man inte fattar varför så blir man ju nästan knasig! Tycker det är jätteskumt att filtergojset jag hällde i inte gjorde någon skillnad alls. Har kollat så inte mineralsaltet ställer till det för testet men det verkar det inte göra; återsaltat RO-vatten har 0 ammonium.

Nä, de verkar må bra. Alla 17 är pigga och aktiva men jag är ju inte så duktig på räkor så de kanske beter sig skumt utan att jag märker det. Med så lågt pH bildas i alla fall ingen ammoniak så i nuläget är det ingen fara men jag går ju bara och väntar på att det ska bli nitrit av det. Antar att det bästa ändå är att byta lite mer vatten än vad man helst ska göra...

Anmäl
2020-06-19 11:32 #57 av: Lillyrod

Man får väl prova sig fram. Om man byter en halvliter till mot vad man brukar så är det ju ändå skillnad i ett litet kar. Sen får man väl vara beredd med motåtgärd om man ser att det inte blev bra, om det nu går.

Det är som sagt knepigt när man inte vet vad, hur, när och varför.

Anmäl
2020-06-20 14:14 #58 av: 5ara

Jag känner mig inte bekväm med att det finns ammonium hos räkorna. Att det inte hjälpte att tillsätta filtergojs från ett annat kar känns konstigt men det vore väl inte helt otänkbart att bakterierna får en chock och dör när vattnet är 100 gånger surare än vad det är i karet de kommer ifrån. Utifrån den hypotesen provar jag nu att droppacklimatisera dom på liknande sätt som jag gjorde med räkorna. Ska bli intressant att se ifall det gör någon skillnad.

Anmäl
2020-06-20 14:52 #59 av: Maleficum

#58 Spännande att se hur det går! Håller tummarna det hjälper :) Med tanke på att alla säger man inte ska skölja filtermaterialet i kranvattnet pga att bakterierna tar skada (vilket jag iof är uppvuxen med och alltid gjort och aldrig haft problem med) så låter det ju logiskt att de kan få en chock och dö med en så stor förändring.

Man kan ju även fundera över om det till och med blir andra typer av bakterier i räkakvariet pga surheten.

Hemsida
Instagram

Anmäl
2020-06-20 15:09 #60 av: 5ara

#59 Ja, jag har funderat i precis samma banor men tänkte att kranvatten nog främst ska undvikas på grund av kloret eftersom det är bakteriedödande. Dock är ju klorhalten låg här i Sverige så om det funkar att skölja svamparna direkt under kranen är det inte så konstigt tycker jag. Men jag bara spekulerar...

Anmäl
2020-06-21 10:27 #61 av: 5ara

Efter att ammonium-nivåerna fortsatt att ligga kvar på 0,15 ppm trots indroppningen av filtergojset började jag leta svaret i själva kvävecykeln. Jag tror att jag har hittat det och hur jag kunnat missa den här viktiga delen av processen kan jag inte riktigt förstå.

Det är inte ammonium (NH4) som omvandlas av bakterierna till nitrit utan endast ammoniak (NH3). Ett lågt pH gör att det inte finns någon ammoniak utan bara ammonium. Utifrån vad jag kunnat förstå, än så länge, finns det därmed i stort sett inte någon nitrifikationsprocess i karet.

Så knasigt det kan bli när man är van vid akvarier med ett pH kring 7 där det alltid bildas en del ammoniak...

Med andra ord kommer jag släppa ammoniumhalten och istället kanske hålla lite koll på nitriten men utefter vad jag läst kommer det inte bildas någon sådan såvida inte pH:t börjar stiga. Soilen är dock starkt pH-stabiliserande genom att hålla det lågt (cirka 5,5-6,5) så jag tvivlar på att det kommer hända.

Anmäl
2020-06-23 10:10 #62 av: 5ara

Beskåda; en stinkbomb! Stinkbomb är visserligen en ganska grov överdrift men igår kväll märkte jag att vattnet luktar döda bakterier. Verkar som att nitrifikationsbakterier klarar sig ungefär ett par dygn utan ”mat”.

Alla räkor verkar må bra men för säkerhets skull kommer jag nog att byta lite vatten varje dag tills lukten är borta. Körde osmosfiltret en stund igår, och hällde i salt, så när jag kommer hem byter jag några liter.

Anmäl
2020-06-23 11:57 #63 av: Draknästets_Reptiler

Tjusigt  Kär

Urk, inte roligt när det luktar död och fördärvelse i karet Illamående

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-06-23 15:36 #64 av: 5ara

#63 Tack så mycket! Själv tycker jag dock fortfarande att det ser förskräckligt ut. Jag provar mig långsamt fram med vilka växter som funkar i den näringsfattiga miljön. Klurar även på om lite dragon-stone skulle vara snyggt.

Måste säga att det är mycket praktiskt att slippa alger helt. Karet har varit igång i över en månad nu utan att minsta tillstymmelse till alger har synts till sen räkorna flyttade in. Det lilla som eventuellt blir verkar räkorna hålla i schack utan några som helst problem. Känns nästan konstigt med ett nystartat kar utan några kiselalger...

Det är också väldigt skönt att slippa ansa och slänga växter stup i kvarten. De flesta verkar klara sig men växer gör de typ inte överhuvudtaget.

Nä, ve och fasa! Inte roligt alls! Tycker dock att det redan luktar mindre så förhoppningsvis är det snart borta. Blä!

Anmäl
2020-06-25 09:19 #65 av: Draknästets_Reptiler

Dragon stone är riktigt snygga :)

Anubias och Javaormbunke är inte så kinkig med näringen, inte heller hornsärv, vattenpest och bacopa, vad jag har märkt.

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-06-25 09:26 #66 av: 5ara

#65 Ja, de är läckra och de utsöndrar inga karbonater eller liknande som kan störa räkorna annars. Det som delvis gör att jag drar mig för att göra en snygg scape är att soilen ska bytas var 8:e-9:e månad ungefär. Man vill ju inte att det ska bli en dag man bara vill slita sitt hår för scapen blir förstörd men lite mer än vad som finns nu går så klart ha utan att soil-bytet blir för besvärligt.

Anmäl
2020-06-29 17:01 #67 av: 5ara

Det är tydligen resa bort man ska göra för att få räkorna att vilja föröka sig. Efter att ha varit borta några dagar upptäckte jag idag att jag har två nya honor med rom. Jag gissar att den bleka färgen beror på att hon är alldeles nyömsad för någon så blek har jag inte haft tidigare.

Efter att ha tappat de flesta har den första honan med rom fortfarande ett par ägg kvar och nu borde det nästan kunna vara dags för dom att kläckas snart.

Jag har Bacter AE men i övrigt saknar jag lämpligt foder för räklingar. Någon som har förslag?

I karet finns väldigt lite alger.

Anmäl
2020-06-29 17:21 #68 av: Lillyrod

Jag gillar snowflakes dels för att de tycker om dem och sen att de inte förorenar vattnet. Om de är särskilt lämpliga för bebisräkor vet jag inte men som sagt de verkar vara goda : )

Anmäl
2020-06-30 12:54 #69 av: 5ara

#68 Bra idé med snowflakes! Om jag inte fattat fel är de en bra grogrund för typ mikroorganismer som passar för räklingar även om de inte äter själva flingorna.

Anmäl
2020-06-30 17:01 #70 av: Lillyrod

Ingen större risk att det får ligga kvar. Jag stoppade i en pellets i morse och den var nästan slut när jag gick till jobbet. Snäckorna gillar den också. Skrattar

Anmäl
2020-07-01 11:59 #71 av: 5ara

Tror allt att det får bli en beställning av lite smått och gott till räkorna! Igårkväll var det räkrace i karet så antagligen dyker det snart upp ytterligare en hona med rom.

En aning OT men jag är ruskigt sugen på ett Sulawesi-kar med kardinalräkor och elefantsnäckor. Elefanter har jag viljat ha länge men mina kar är för svala för dom men i ett Sulawesi-kar skulle de givetvis passa perfekt!

Någon här inne som har erfarenhet av kardinalräkor? Får uppfattningen av att de är riktigt svåra och att de plötsligt slutar trivas och dör ut...

Anmäl
2020-07-02 10:57 #72 av: Draknästets_Reptiler

Vad roligt med rom :) Hoppas det blir något, och att eventuella räklingar överlever :)

Elefantsnäckor är jättefina och ganska tacksamma att ha. Kardinalräkor vet jag ingenting om ;)

Håller utkik om det kommer en ny tråd, om Sulawesi denna gångSkämtarSkrattar

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-07-04 16:52 #73 av: 5ara

Mitt lilla Sulawesi-projekt verkar bli svårare än väntat. Har inte lyckats hitta en enda odlare av kardinalräkor i Sverige...

Någon här inne som har någon form av idé om var de skulle kunna gå att få tag på?

Anmäl
2020-07-04 17:05 #74 av: Lillyrod

Det fanns en på fb förut men jag hittar henne inte i varken grupperna eller på fb överhuvudtaget när jag söker så jag vet inte vad som hänt där.

Anmäl
2020-07-04 17:19 #75 av: 5ara

Så det har funnits någon i alla fall... konstigt att ingen verkar ha dom tycker jag.

Ska jag behöva vara så galen att jag åker till typ Danmark eller Tyskland och köper?! Tror nog inte att jag orkar det...

Anmäl
2020-07-05 21:12 #76 av: 5ara

Nu hoppas jag allt på lite babyboom om några veckor. Hittade precis ytterligare en hona med rom så nu är de totalt fem stycken. En av dom har dock, som jag tidigare nämnt, bara två ägg. De övriga fyra bär däremot på en ansenlig mängd. Håller tummarna för att de har lite bättre grepp om rommen än den första honan.

Anmäl
2020-07-05 21:19 #77 av: 5ara

Kan ju passa på att visa hur stor färgskillnaden är mellan när de är nyömsade och annars. Här är en nyömsad hona. Det är förövrigt hon som har tappat alla ägg utom två.

Anmäl
2020-07-05 21:21 #78 av: 5ara

Så här såg hon ut några veckor senare. Det är tack vare att hon var min första hona med rom jag har kunnat hålla reda på henne. Nu när det är flera ”tjockisar” i karet tvivlar på att jag kommer kunna urskilja individer på samma sätt.

Anmäl
2020-07-06 12:08 #79 av: Draknästets_Reptiler

Har det blivit några räklingar ?  Glad

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-07-06 13:02 #80 av: 5ara

Nä, inte än. Fyra av honorna har bara burit på sin rom i några dagar så det tar väl minst tre veckor innan det blir några räklingar från dom. Honan som bara har två romkorn kvar har dock burit på dom i lite drygt tre veckor så de skulle nog kunna kläckas när som nu.

Anmäl
2020-07-06 14:57 #81 av: 5ara

Att klicka hem bara snow flakes klarade jag tydligen inte utan den klassiska ”klicksjukan” kom över mig. Det verkar den visst alltid göra när det ska handlas något till mina djur online... Som tur är blev det bara ett lindrigt anfall och jag tror att det är bra grejer.

Anmäl
2020-07-06 15:10 #82 av: Lillyrod

Det där är en sjukdom som man får när man startar upp det första akvariet. Det hänger med i allt man gör sen. Tyvärr är åkomman obotlig. 

Hoppas de gillar snowflakes nu. Mina är som tokiga i det och en pellets räcker kanske en kvart sen är den spårlöst borta hos de röda små monstren. 

Anmäl
2020-07-06 16:05 #83 av: 5ara

Haha! Känns skönt med raka puckar så man redan nu vet att prognosen inte ser särskilt god ut.

Har svårt att tro att de inte skulle gilla det. Än så länge har de ätit allt jag har stoppat i. Idag fick de prova mullbärs-sticks. Man kan ju ha sina åsikter om deras bordsskick...

Anmäl
2020-07-06 16:19 #84 av: Lillyrod

Mina har provat nässelsticks. De flesta tackade nej men snäckorna var galna i dem. Nu äter de nånting som heter Tropical shrimp sticks rakt upp och ner. De är röda så det är nog mycket krill i dem. De är goda iallafall och det bara dräller av räklingar så de verkar må bra.

Nu är de ju lättare att ha än Caridina så man kan inte jämföra rakt av.

Anmäl
2020-07-07 11:26 #85 av: Draknästets_Reptiler

Klicksjukan har vi väll alla mer eller mindre ;)

Hoppas de gillar maten :)

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-07-07 18:50 #86 av: Kampfisk

Var har du handlat? 😊 Försöker hitta något bra foder till mina räkor, men det verkar vara svårt.

Anmäl
2020-07-07 19:37 #87 av: Lillyrod

Fiskfoder.se och Akvarieimporten.se har bra både fisk och räkmat : )

Anmäl
2020-07-07 19:43 #88 av: 5ara

Till räkorna har jag handlat allt på shrimps.se. Tycker de har ett bra utbud, bra priser och är snabba. Det enda som jag känner är aning negativt är att frakten är relativt dyr.

Anmäl
2020-07-15 11:00 #89 av: 5ara

Igår sattes mitt Sulawesi-projekt i rullning på allvar. Hur jag ska lyckas få tag på kardinalräkor vet jag dock fortfarande inte för jag har inte lyckats hitta någon odlare.

Karet är på 63 liter och här är grunden; 9 liter Volcano Mineral. Det ska antagligen bli grått grus av basalt som täcker vulkangruset och en del större lavastenar ovanpå.

Ser i alla fall fram emot att odla så mycket alger som bara går. Kul att göra precis tvärtemot vad man brukar; massa ljus från dag ett och hoppas på ordentligt algtillväxt.

Anmäl
2020-07-15 14:12 #90 av: Draknästets_Reptiler

Ohhhhh spännande SkrattarTummen uppGlad

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-07-15 20:17 #91 av: 5ara

Idag hittade jag min första Blue Bolt-bebis! Så roligt!!!

Det är en vecka sen jag såg honan utan rom för första gången så den här lille rackaren har nog gömt sig fram tills nu. Förhoppningsvis dyker det upp en räkling till eftersom honan bar på två ägg.

Så väldigt, väldigt liten! En mobilkamera räcker verkligen inte till för att fota något så smått.

Anmäl
2020-07-15 21:46 #92 av: Nephi

Ååh vad roligt! Den var helt klart inte stor den där lilla 😁

Anmäl
2020-07-16 13:24 #93 av: Draknästets_Reptiler

Kär

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-07-17 18:41 #94 av: 5ara

Igår hittade jag Lilla Blå nummer två så båda äggen som honan bar på blev välmående räklingar.

Anmäl
2020-07-17 18:43 #95 av: 5ara

Här är en av honorna som bär på rom. Jag tycker att hon har en vacker färg och hoppas på lika tjusiga räkbebisar.

Anmäl
2020-07-17 18:46 #96 av: Lillyrod

De är så små från början att det mest är en skugga som glider förbi. Kul att de klarade sig båda två :)

Anmäl
2020-07-17 18:48 #97 av: 5ara

Alltså; någon scaper är jag inte men förhoppningsvis besväras inte framtida elefanter och kardinaler av det. Karet är nu inrett med lavasten och grus av basalt. Båda dessa stensorter sägs vara inerta vilket innebär att de inte ska påverka vattnets värden.

Karet kommer eventuellt fyllas med vatten nästa vecka så det börjar bli dags att låta osmosfiltret gå lite mer snart. Ska bli riktigt spännande att se hur bra jag är på att odla alger.

Anmäl
2020-07-18 10:59 #98 av: 5ara

#96 Jag har ju läst att räklingar är väldigt små i början men riktigt hur små de är fattade jag ändå inte förrän jag faktiskt såg dom på riktigt. Om de inte varit så pass klarblåa mot den i övrigt mest bruna bakgrunden hade jag aldrig sett dom...

Att räklingarna lever och mår bra hoppas jag betyder att räkorna trivs ganska bra.

Anmäl
2020-07-18 11:45 #99 av: Lillyrod

De är otroligt små. När de är precis nykläckta tror jag inte man kan uppfatta dem med det mänskliga ögat. Jag har för mej att jag läst någonstans att när man kan se dem är de redan några veckor gamla. 

Väldigt söta är de iallafall.

Anmäl
2020-07-18 12:04 #100 av: Draknästets_Reptiler

#97 Det här kommer bli jätteskoj att följa tror jag :D  Har faktiskt inte varit med om nån som verkligen VILL odla alger . Man tycker ju att det borde inte varta några problem, men vi får se :)

Hur är det m,ed mossbollarna ? Är det något som du kommer använda ?

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-07-18 13:11 #101 av: 5ara

#99 Oj, då kanske de här är äldre än vad jag trodde men med tanke på att jag bara haft en hona som släppt sin rom vet jag inte var de skulle komma ifrån i så fall...

#100 Mossboll har jag inte tänkt på men jag läste någonstans att cladophora alger är en typ av alg som uppskattas av kardinaler så det kanske inte vore så dumt egentligen. Cladophora är dock med på min fobi-lista så allra helst vill jag få fram någon annan typ av grön alg som de trivs med. Cyano är också på fobi-listan så det hoppas jag innerligt att det inte blir...

Anmäl
2020-07-18 13:29 #102 av: Lillyrod

Dina är säkert stora och fina när de föds ; )

Anmäl
2020-07-18 14:52 #103 av: 5ara

#102 Haha! Nä, de är nog som dvärgräkor brukar vara men funderar på om deras relativt klara färg gör att de är lättare att få syn på.

Anmäl
2020-07-18 16:05 #104 av: Draknästets_Reptiler

#101 Jag förstår din fobi på Cladophora algen, jag har den samma fobin ;) Kolla runt lite om det kanske finns en bättre variant, det skulle jag ha gjort ;)

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-07-19 07:45 #105 av: 5ara

Igår kväll blev jag kontaktad av en som har kardinaler och som hade sett att jag söker det på FB så nu är 20 st bokade. Känns väldigt roligt!

Så fort jag lyckats odla tillräckligt med alger kommer de hämtas hem. Gissar att det kommer ta två-tre månader. Det enda jag väntar på nu för att kunna starta igång karet är mineralsalt speciellt för Sulawesi-räkor och det borde komma på tisdag.

Anmäl
2020-07-19 10:22 #106 av: 5ara

Att mata med måtta när man inte har särskilt många räkor är inte lätt! Just nu undrar jag om det är hoppkräftor och nematoder jag försöker odla snarare än Blue Bolts...

På grund av mängden bonus-djur i karet tänkte jag att det var bäst att kolla av värdena. Som tur är ser det väldigt bra ut. Det mest förvånande var att ammoniumet, som jag tidigare var orolig över, är puts väck. Jag var ganska säker på att det skulle ha stigit med tanke på att allt tyder på att jag matat en aning mycket men istället har det i stort sett försvunnit. Känns inte alls tokigt!

Anmäl
2020-07-19 12:12 #107 av: Kampfisk

Vad är det för räkor du har? Är de svåra att hålla?

Anmäl
2020-07-19 12:22 #108 av: 5ara

#107 Det är en typ av Caridina Cantonensis i färgen Blue Bolt.

Det beror väl lite på hur man ser på det; de går i regel inte att hålla i vanligt kranvatten men om man ger de rätt förutsättningar med osmosvatten och rätt mineralsalt är min uppfattning att de är relativt enkla.

Anmäl
2020-07-19 14:37 #109 av: Kampfisk

Kan de gå med fiskar?

Anmäl
2020-07-19 14:47 #110 av: Draknästets_Reptiler

#105 Men vad skoj. Blir spännande att se hur detta blir. Skynda dig att odla massor av alger, så du kan påbörja på riktigt Skrattar

#106 Ser ju jättebra ut med värdena :)

#109 De fiskar som kommer härifrån mumsar gärna i sig räkor om de får möjlighet. Inte bara scalarena utan även tetrorna.

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-07-19 15:26 #111 av: 5ara

#109 Förutom osmosvattnet och mineralsalt ska de även ha pH-sänkande soil i karet. Hos mig ligger pH på 5,5. Vet inte om det finns några fiskar som gillar det tillsammans med ett KH på 0 men det kanske det gör. Snäckor är inte heller särskilt bra på grund av det låga pH:t; skalen får lätt dålig kvalitet. Personligen skulle jag inte riskera att så pass dyra räkor blir mat så jag har inte letat efter någon eventuell fisk som sällskap.

#110 Ja, jag hoppas att jag har oanade talanger vad gäller algodling! Vill ju så klart att det ska gå jättesnabbt!

Anmäl
2020-07-19 15:42 #112 av: Kampfisk

#110 nej nej, inte med dom 😋 de skulle få gå med mina andra räkor och Lina guppys i det mindre karet 😊

#111 ok, får nog tänka om. Verkar som att det kräver mer erfarenhet och kunskap än vad jag har 😊

Anmäl
2020-07-19 15:48 #113 av: 5ara

#112 Om du är sugen på någon mer räka, så som du har det nu, kanske typ crystal red kunde vara något? Även de tillhör släktet Caridina Cantonensis men de som inte är så linjeavlade för färgens skull är oftast mycket mer tåliga.

Anmäl
2020-07-21 16:58 #114 av: 5ara

Imorgon ska förhoppningsvis Sulawesi-karet vattenfyllas. Mineralsaltet jag tänkt att använda mig av till det karet är mycket svårlöst men med koldioxid i vattnet går det betydligt bättre. I varje dunk har jag därför 16 liter osmosvatten, lagom mängd mineralsalt och sen 4 liter osmosvatten som blivit kraftigt kolsyrat med hjälp av en Sodastream.

TDS:en vill jag ha upp till cirka 140. Innan jag tillsatte det kolsyrade vattnet var den bara 39 så nog verkar det svårlöst. Håller tummarna för att mineralsaltet är löst imorgon så jag kan fylla karet.

Anmäl
2020-07-21 17:04 #115 av: 5ara

Oj, vad fort de växer de små blå bebisarna! Med tanke på hur bleka de är och att de blivit så pass mycket större lär de ha ömsat nyss. Här är en av dom på utflykt.

Fick nästan panik idag när jag såg en mask krypa omkring på rutan men den rörde sig inte alls på samma vis som planaria och efter lite efterforskningar är jag ganska säker på att det är Rhabdocoela. Jag har inte hunnit kolla upp direkt hur de lever men det verkar inte som att de ger sig på rom och räklingar så som planaria gör.

Anmäl
2020-07-22 15:36 #116 av: Draknästets_Reptiler

Kommer ihåg dunkar som stog över natten, kollades flera ggr om dagen etc.etc. Det var otroligt snyggt när det var klart med vattenbyten, men vilket jobb.

MEEEEEEEN vilken liten sötnos Kär

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-07-23 09:25 #117 av: 5ara

#116 Inte helt olikt att ha saltvattens-akvarium då förutom att vattenbytena är på några få liter istället för tiotals.

Nu är Sulawesi-karet vattenfyllt. Ljuset kommer vara på ungefär 12 timmar om dagen och så håller jag tummarna för att algerna trivs förträffligt och växer jättefort! Det gröna på bilden kommer från ett annat akvarium som står mittemot.

Vattenvärdena håller dock på och stökar; TDS:en fortsätter att stiga. Jag hoppas att det beror på att jag inte lyckades lösa mineralerna i dunkarna och att det löser sig nu i akvariet. Annars är det något i inredningen som släpper ifrån sig ämnen.

Jag har ingen lust att riva ut alltihop och börja om så jag hoppas att det stabiliserar sig snart.

Anmäl
2020-07-23 21:07 #118 av: Draknästets_Reptiler

Riktiogt spännande att se vad som händer :D

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-07-23 21:28 #119 av: 5ara

Ja, det tycker jag med! Inte har jag försökt odla alger tidigare.

Karet har idag boostats med lite filtergojs och spirulinapulver. Spirulinan är tänkt som mat åt filterbakterierna så dom inte dör när karet antagligen kommer stå tomt minst en månad. Tror nog att jag kommer mata dom med lite Bacter AE också...

Anmäl
2020-07-24 22:22 #120 av: fluffis

Vad spännande att följa! Och grattis till de söta små blå! De verkar trivas kanon :)

Anmäl
2020-07-25 16:23 #121 av: 5ara

Tack snälla du! Jag får det till att jag har sju stycken honor som går med rom för tillfället. Börjar nästan undra hur det här ska sluta...

Ja, det ska bli intressant att ägna sig åt algodling! Alltid lär man sig något nytt.

Anmäl
2020-07-25 16:26 #122 av: Lillyrod

Det låter bra det. Lär bli mycket smått framöver. Det är alltid roligt att se att de trivs och förökar sig. Räkor är riktigt roliga djur att sitta och titta på. Sån energi!

Anmäl
2020-07-25 18:06 #123 av: 5ara

#122 Ja, exakt! Som jag har förstått förökar de sig inte om de inte trivs så det känns ju bra förstås :)

Håller verkligen med! Det är riktigt underhållande att sitta och titta på dom. De grejar med någonting hela tiden och när det är räkrace tror man nästan att det är fisk man har.

Anmäl
2020-07-25 18:34 #124 av: Lillyrod

Ja det var väl därför jag inte fattade att jag hade Corydoras Hastatus yngel först. De såg ju ut som räkor men simmade inte likadant Skrattar

Anmäl
2020-07-25 19:08 #125 av: 5ara

#124 Haha! Kan verkligen förstå det!

Första gången det rejsades blev jag väldigt förvånad och undrade vem som släppt ner fisk i mitt räkakvarium...

Anmäl
2020-07-26 11:10 #126 av: Draknästets_Reptiler

Hoppas du får smått så du kanske även kan sälja av några, och på så vis få tillbaka lite pengar :)

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-07-26 14:15 #127 av: 5ara

#126 Ja, vem vet. Det vore ju jättekul om det gick att få ihop så att jag slapp gå så mycket back på de små blå. Undrar dock om det finns fler lika nördiga människor som orkar joxa med osmos och mineralsalt på det viset som de mår bäst av...

Anmäl
2020-07-26 15:18 #128 av: Draknästets_Reptiler

Det finns säkert fler som dig :) Finns ju olika "specialgrupper" på facebook, även ett par räkgrupper tror jag, men vet inte riktigt vad de håller på med.

Akvarieräkor ifokus finns ju också, men jag tror den är stendöd.

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-07-26 15:20 #129 av: Draknästets_Reptiler

Sökte runt lite, och den verkar faktiskt ha nån aktivitet i varje fall :)

https://akvarierakor.ifokus.se/

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-07-27 15:13 #130 av: 5ara

Nu när det gått fyra veckor sedan jag var bortrest, och upptäckte flera nya honor med rom, granskade jag karet lite noggrannare och det vimlar av små, små blå!!!! Givetvis är de typ omöjliga att fota när de är så små men här är ett försök på två stycken.

Anmäl
2020-07-27 15:31 #131 av: Lillyrod

Kul. Hoppas de växer på sig och blir fint blå allihop.

Anmäl
2020-07-27 16:26 #132 av: Draknästets_Reptiler

Vad kul Tummen upp Spännande att se dem växa upp :)

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-07-27 16:40 #133 av: 5ara

Ja, de får gärna bli ”high grade” allihop men det tvivlar jag ju på förstås. Men kanske jag så småningom kan få ihop tillräckligt många fint blåa för en ny avelsgrupp...

Även om just mina inte är de tjusigaste så bär de mest troligt på bra anlag då han jag köpt dom av är väldigt duktig.

Anmäl
2020-07-27 16:43 #134 av: Lillyrod

Ja utav det jag har sett så är han insatt och tycker om sina djur. Det är viktigt också. Gör man det så brukar det bli bra.

Anmäl
2020-07-27 17:01 #135 av: Draknästets_Reptiler

#133 Jag beundrar ditt tålamod, jag skulle aldrig haft tålamodet att pilla och pyssla som du gör.

Men det är helt fantastiskt att följa med och se hur det utvecklas och hur mycket tid du lägger ner på dina akvarium Kär

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-07-27 17:02 #136 av: 5ara

Ja, jag kan bara instämma i det du säger :) han går verkligen in för det och gör det riktigt bra!

Anmäl
2020-07-27 17:18 #137 av: fluffis

Håller med #135 :) Det är fantastiskt att se all tid och allt klydd du lägger ner :)

Anmäl
2020-07-27 18:10 #138 av: 5ara

De flesta av mina räkor har inte mycket sinne för ordning; de bara kastar sina gamla kostymer hej vilt på ”golvet”. Jag verkar dock ha en ordningssam typ i samlingen som hängt upp sina gamla kläder.

Med tanke på hur det rejsas i karet lär det ha varit en hona.

Anmäl
2020-07-27 18:26 #139 av: Lillyrod

Det är inte konstigt att en del tror det är en död räka. De klär av sig väldigt försiktigt för allt brukar vara helt : )

Anmäl
2020-07-27 18:38 #140 av: 5ara

#139 Nä, det har jag full förståelse för att man kan tro! Helt otroligt att de lyckas ta sig ur sitt gamla skal på det viset!

Anmäl
2020-07-27 19:01 #141 av: 5ara

#135, #137 Där ser man! Jag som tycker att jag knappt gör någonting. Matar lite och byter 5 liter vatten i veckan. Sen är de väldigt roliga att titta på så det gör jag ju en del förstås ;) Jämfört med mina andra tre fisk-akvarier upplever jag det här som smidigare.

Anmäl
2020-07-29 15:29 #142 av: 5ara

Vad skådar mitt norra öga?

Kan det vara så väl att grönalgerna tar sig på en gång och jag slipper fasen med kiselalger?! I så fall kommer inflyttning av elefanter och kardinaler kunna ske betydligt tidigare än jag trodde. Håller tummarna!!!

Anmäl
2020-07-30 14:45 #143 av: Draknästets_Reptiler

Håller tummarna att du får den algexplosion du vill ha :)

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-07-31 09:20 #144 av: 5ara

Tack Draknästets_Reptiler!

Känns nästan absurt att försöka odla alger på det här sättet när jag i mina fisk-akvarier anpassat ljus och näring för att algerna inte ska få övertaget.

Hur som helst; algerna verkar ta sig riktigt fint. En av stenarna såg ut så här i onsdags.

Anmäl
2020-07-31 09:21 #145 av: 5ara

Idag när ljuset tändes såg den ut så här.

Anmäl
2020-07-31 12:07 #146 av: Draknästets_Reptiler

Härligt :)

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-08-02 15:11 #147 av: 5ara

Nu har jag nog blivit knäpp men jag tycker mitt bubblande alglandskap är ganska fint...

Ser ut som att en del kiselalger och cyano kommit igång också. Hoppas att grönalgerna vinner. Kiselalgerna är jag inte orolig över men fy för cyano!!!

Anmäl
2020-08-03 11:54 #148 av: fluffis

Vilken skarp och härlig bild! :)

Anmäl
2020-08-03 15:15 #149 av: Draknästets_Reptiler

Härlig bild.

Alger kan vara snyggt i kontrollerade former, jag tycker det i varje fall. Men man vill inte att de skall ta över Skämtar

Nej fy för cyano, hoppas algerna vinner, de bra algerna.

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-08-06 09:21 #150 av: 5ara

Jag måste lära mig att måtta upp olika sorters mat utanför karet istället för att bara hälla i från burkar och påsar direkt. Det blir nästan alltid för mycket när jag gör så och ändå lär jag mig tydligen inte.

Igår skulle jag bara ”mata” filterbakterierna med en gnutta spirulinapulver men mängden blev mångdubbel gentemot vad jag hade tänkt mig och resulterade i vad som kan liknas vid en blågrön snöstorm. Bra att ha gjort den dumheten innan någon flyttat in i karet för med så högt pH (cirka 8,3) är risken för ammoniak-spik ständigt överhängande...

Någon annan som har svårt att lära sig att mäta upp maten innan den ska i karet?

Anmäl
2020-08-06 09:31 #151 av: fluffis

Javisst är det skitlätt att mata för mycket, "bara liiite till" tänker man och så plötsligt blir det för mycket, inser man efteråt. Jag gör likadant med yoghurten på morgonen (till mig själv alltså, inte till fiskarna :D) :)

Anmäl
2020-08-06 09:35 #152 av: 5ara

#151 Åh, vad skönt; då verkar jag inte vara ensam. Känner mig så trög när jag gör sånt!!! Yoghurt-situationen är även den mycket bekant för min del🙈

Anmäl
2020-08-06 12:35 #153 av: Draknästets_Reptiler

Inte bara en gång jag har hällt i för mycket mat. Blir lika sur på mig själv varje gång ;)

*Medarbetare på Debatt

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.