Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 5025 ggr
5ara
2020-05-18 09:59

5aras Räkfrossa

När jag berättat för icke akvarie-intresserade i min omgivning att jag ska försöka odla räkor har den spontana reaktionen från dom varit frågan om det är räkor som man kan äta. Det är så klart inte tanken men tråden fick ändå ett namn inspirerat av de lite komiska i situationerna som uppstått till följd av detta. Det är uppenbart att många inte känner till att räkor är vanligt att hålla på liknande sätt som fiskar. I denna tråden kommer jag berätta om hur det går med mitt lilla räkprojekt. Räkorna jag har bokat, och som kommer flytta in i akvariet, är en sorts Caridina Cantonensis i en färg som heter Blue Bolt.

Annons:
5ara
2020-05-18 10:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

De senaste dagarna har filtret med omvänd osmos varit inkopplat i många timmar. Karet jag kommer använda är på 54 liter så det går åt några liter för att fylla det. Den röda slangen leder ut spillvatten och ur den gula kommer vattnet som renats genom filtret. Det samlar jag upp i dunkar. Jag fick för en liten stund sen meddelande om att grejerna jag har beställt; soil, TDS-mätare och återsaltningsmedel har kommit så idag kan jag eventuellt sätta igång och salta upp vattnet som ska användas till räkorna. Jag funderar på att göra det direkt i akvariet som än så länge saknar invånare. Någon som vet ifall det funkar? Jag tycker att det borde göra det…

Lillyrod
2020-05-18 10:10
#2

Hur man gör med räkor som inte klarar vanligt kranvatten har jag ingen aning om. Det ska bli intressant det här.

Maleficum
2020-05-18 10:26
#3

Ska bli superskoj att följa ditt räkprojekt!

Har älskat räkor sedan jag fick hem mina första körsbärsräkor för med än 10 år sedan och har nu räkor av olika slag i alla mina kar!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-05-18 13:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Passar nästan löjligt bra att jag är ledig idag när jag ska börja greja med det här! Här är vad som kom i paketet: - Environment Aquarium Soil 4 liter - Bee Shrimp Mineral GH+ (tillsätts till osmosvattnet för att göra det räk-vänligt) - Mat (ett helfoder som jag inte hört något negativt om) - TDS-mätare (mäter mängden mineraler och andra ämnen som finns i vattnet) - Dubbelt svampfilter (jag har ändrat var karet ska stå någonstans så jag nöjer mig med Pat Mini-pumpen trots att jag tycker att den väsnas lite mycket egentligen) Det här beställde jag när jag tänkte köra på ett 30 liters-kar. Antalet gånger jag ändrar mig innan jag verkligen kommer till skott med olika projekt är nästan löjligt och i det här fallet blev det så att jag bestämde mig för att köra på ett 54 liters kar istället. Anledningen är att jag känner mig väldigt osäker och en större vattenvolym gör det enklare att få stabila värden, vilket borde passa en nybörjare som mig bättre. Imorgon kommer därför ett till paket med soil och lite andra smågrejer som jag tydligen inte kunde låta bli att klicka hem.

5ara
2020-05-18 14:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Osmosfiltret verkar fungera exemplariskt! Ur kranen är det 80 ppm och efter det har filtrerats är det 1 ppm. Det är rent vatten! Perfekt utgångspunkt för att tillföra de salter och mineraler som passar räkorna. Odlaren jag kommer köpa räkorna av har cirka 165 ppm hos sina Blue Bolt så det är vad jag kommer försöka få även i mitt kar. För detta kommer så mycket Bee Shrimp Mineral GH+ tillsättas att jag kommer upp i det värdet.

5ara
2020-05-18 14:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Karet har stått med vatten sen igår utan att släppa ifrån sig en droppe så nu betraktar jag det som tätt. Pumpen, med svampfiltret monterat, blev provkörd en liten sväng nu innan det är dags att börja tömma ut det vanliga kranvattnet. Det här kommer antagligen bli det tråkigaste karet jag har. Har svårt att tro att några växter kommer klara sig i vattenvärdena som kommer vara där i så min plan är att kasta i lite mossa, och när den ser för risig ut, helt enkelt byta ut den mot ny. Eller tror ni det finns en chans för växter att klara sig utan någon form av gödning och med ett i stort sett obefintligt nitratvärde?

Annons:
Lillyrod
2020-05-18 17:35
#7

Alla som har räkor har väl mossa tänker jag. Vad har säljaren i sitt kar? Jag har aldrig använt mej av annat vatten än kranvatten och det vanliga så hur växter reagerar där vet jag inte. Det är väl bara att testa och se?

5ara
2020-05-18 18:09
#8

Jag har fått film på räkorna och i karet ligger det någon tuss mossa och så flyter det omkring lite blek hornsärv. Därför får jag inte direkt intrycket av att växter frodas i den miljön. Utöver växterna så är det typ bara soil, mineralkulor och catappablad i säljarens kar. Ja, det är ju så klart bara att testa, och det kommer jag göra, men jag har väl inga förväntningar på att kunna ha någon form av frodiga och välmående växter i karet.

Catlady91
2020-05-18 18:10
#9

Intressant, följer!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Lillyrod
2020-05-18 18:11
#10

Tänkte på de där svampfiltren. Jag har använt sådant och det drev mej nästan till vansinne. Jag har aldrig haft ett så skitigt kar någon gång. När du ska göra rent och lyfter filtret så ramlar allt av och hamnar i karet igen.

När jag bytte och satte i ett litet Aquael istället fick jag göra rent filtret flera gånger i veckan första tiden så mycket gojs sög det in. Man kan ju liksom inte slamsuga med räkor i 😉

5ara
2020-05-18 18:20
#11

#10 Nä, jag får ju se hur det går. Mycket möjligt att jag blir galen och byter ut svamparna mot två stycken Aquael Fan Mini istället. Jag gillar tanken med att räkorna kan klättra runt på svamparna och käka skräp och biofilm så jag tänker att jag provar i alla fall. Att odlaren jag ska köpa av har svampfilter har helt klart påverkat mig mycket i frågan.

Maleficum
2020-05-18 18:33
#12

#10 Såg nån film på youtube där de slamsög svampfiltren (hade stora luftdrivna i alla akvarium) vid vattenbyten och verkade ganska sällan plocka upp dem och göra rent dem helt och hållet.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2020-05-19 09:27
#13

Kommer självklart följa detta :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2020-05-19 21:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Haha! Det här karet är det fulaste jag startat hittills! Inte många scaping-poäng på det direkt 😂 Jag hade gått in för det betydligt mer om jag hade trott att det finns en chans att växterna kommer frodas men det tvivlar jag på. Förhoppningsvis har jag helt fel och då kommer karet snyggas till. Nu är det bara att vänta för min del. Filtergojs har kramats i från ett annat kar så nu ska det bara stå och mogna till sig till helgen den 30-31/5 då jag kommer hämta hem invånarna.

Draken
2020-05-20 09:52
#15

Det kommer bli bra i slutänden 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-06-04 10:07
#16

Jag fick lite kalla fötter och bestämde mig för att skjuta upp hämtningen av räkorna en vecka. Anledningen var att det inte finns några nackdelar med att låta kulturen i karet mogna en vecka extra men på lördag är det äntligen dags. Jag är dock väldigt nervös. Främst beror det på att pH av någon anledning ligger lite för lågt. Det är bara 5,3 i karet och jag vet inte vad det beror på. Håller tummarna för att räkorna ska klara det men är orolig för problem med ömsningar och annat som kan hända när vattenparametrarna inte är riktigt bra.

Draken
2020-06-06 10:00
#17

Lägg i  snäckkross eller boosta med bikarbonat ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-06-06 13:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#17 Funderade på det men eftersom man vill att KH ska vara noll så har jag inte vågat labba med det. Som tur är har pH:t stigit lite de senaste dagarna och senast jag mätte så var det på 5,7. Helt okej för Blue Bolt. Nu är indroppningen påbörjad och kommer ta några timmar.

Lillyrod
2020-06-06 18:43
#19

Spännande. Hoppas allt går bra och att de trivs i sitt nya hem.

5ara
2020-06-06 20:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

#19 Tack! Det hoppas jag med! Efter tre timmars indroppning släpptes de ut i karet. Samtliga verkar pigga och kilar runt och plockar lite här och där. Musselblommorna verkar ganska poppis och minst en räka sitter hela tiden i rötterna och dinglar. Musselblommorna verkar för övrigt som lite indikator på vattenkvaliteten. Om de börjar växa och frodas vet jag att något inte står rätt till. Han som odlat räkorna använder sig av hornsärv på samma sätt men det har jag ingen så musselblommor får duga… Ljuset får vara släckt tills imorgon för att undvika onödig stress. Tyvärr innebär det ju förstås att bildernas kvalitet blir usel.

Annons:
Draken
2020-06-07 10:34
#21

Spännande. Hoppas att allt har gått bra och att du kan visa lite bilder framöver :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-06-07 12:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

De här små filurerna är verkligen exceptionellt duktiga städare! Resterna av tofsalger på växterna är helt borta på mindre än ett dygn och svampfiltren ser helt nya ut. Jag är imponerad! Jag hittar 14 st till synes välmående och pigga räkor. Hoppas att de tre som inte syns också mår bra. Än så länge har det faktiskt gått över förväntan! Det hjälper så klart mycket att odlaren jag köpt av har hjälpt mig så att vissa vattenvärden är exakt samma som hos honom. Nu när ljuset är tänt går det i alla fall se vilken färg dom har :)

5ara
2020-06-07 13:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Här är en bild på två till.

Lillyrod
2020-06-07 13:42
#24

Väldigt fina räkor : )

Nephi
2020-06-07 13:43
#25

Vilka häftiga små! 😃❤️


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Maleficum
2020-06-07 13:47
#26

Härligt med blå räkor! Hoppas de kommer trivas och du snart får små räklingar!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-06-07 15:56
#27

Tack! Vad snälla ni är! Ja, jag hoppas ju förstås på att de ska trivas och bli lite fler om ett tag. Det finns plats för ganska många till :) Sist jag räknade så fick jag det till 16 st pigga räkor så det är ju inte omöjligt att alla 17 klarat miljöbytet. Edit: räknade en gång till och då såg jag alla 17 alldeles levande och pigga :D

Annons:
Catlady91
2020-06-07 16:20
#28

Gud vilka snygga räkor!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2020-06-08 08:17
#29

Otroligt snygga räkor :) Räkor är normalt inte mina favoriter, har bara haft dem för städning, men dessa var riktigt snygga, något jag själv skulle kunna ha för deras skull, inte bara för städning ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-06-08 18:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Vad roligt att inte bara jag tycker att det är en snygg sorts räka! Delen av catappalövet som varit nerstucken i soilen är tydligen väldigt god… Har precis räknat dom för dagen och det är fortfarande 17 st pigga räkor i karet :) känns jätteskönt att själva flytten gick så bra! Nu är det ”bara” att lyckas få dom att fortsätta trivas.

5ara
2020-06-08 20:16
#31

Vet inte om någon är direkt intresserad men kan ju vara bra att veta ifall någon är sugen på liknande typ av räka. Dessa värden är det på vattnet i karet: Temp: 23 grader pH: 5,7 GH: 5 KH: 0 TDS: 140 ppm / 218 mikroSiemens NO2: 0 ppm NO3: 0 ppm PO4: 0 ppm Som första bilden i tråden visar använder jag ett filter med omvänd osmos. Efter vattnet renats tillsätter jag Salty Shrimp Mineral GH+ tills jag får ett bra GH-värde. Soilen håller pH:t lågt och stabilt. Min plan är att byta cirka 15 % i veckan och att hålla NO3 under 10 ppm. Nu i början är det jätteviktigt att hålla koll på att det inte blir någon nitrit och mata väldigt försiktigt.

fluffis
2020-06-09 12:20
#32

Vilket ambitiöst projekt! Och vilka snygga räkor! Mest imponerad är jag över att du har lyckats räkna dem! 😆 Är det stillasittande räkor du har? 😀 Själv hinner jag räkna till två innan det blir ett enda virrvarr 😀

5ara
2020-06-09 14:48
#33

#32 Tack 😀 Haha! Det är faktiskt inte särskilt svårt att räkna dom och det beror på hur karets inredning ser ut; den är minst sagt spartansk. Vattenvärdena gör dessutom att växterna i stort sett inte växer alls så det finns inte så många ställen för dom att gömma sig helt enkelt och då går det så pass snabbt att räkna att de inte hinner flytta sig direkt.

5ara
2020-06-11 10:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Igår upptäckte jag att jag har en hona som bär på rom. Kul! Får se om det blir något av det. Ursäkta för dålig bildkvalitet men de är så pass små att en mobilkamera inte räcker till riktigt.

Annons:
Draken
2020-06-11 11:19
#35

Åhh så spännande, hoppas att det blir något :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-06-11 11:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

För att minska risken för nitrit får de bara mat ett par gånger i veckan. Jag flyttade över en gammal Ceratopteris-kvist för att de skulle ha något att plocka med och det resulterade i ett litet ”räkträd”. Tyvärr dåligt ljus i bakkant av karet men jag tror att de går att se ändå.

5ara
2020-06-11 18:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Gott med nässlor!

Catlady91
2020-06-11 18:38
#38

Nässlor? Du menar, från utomhus? Kan de äta sånt?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Lillyrod
2020-06-11 18:42
#39

Mina räkor får inga nässlor för jag vill inte plocka dem 😃

Ja de kan äta nässlor. Både färska och torkade går bra.

5ara
2020-06-11 18:55
#40

#38 Ja, det är alldeles vanliga brännässlor som jag plockat. Jag har valt att torka dom. Kokar sen kort i mikron innan jag lägger det i karet. Som jag har förstått det ska det vara nyttigt. #39 Nä, det går ju typ inte att plocka utan att bränna sig ett par gånger åtminstone, så det förstår jag.

Draken
2020-06-12 08:45
#41

Huvva. Ena dottern ramlade av cykeln ner i ett brännäslesnår i fjol sommar, det var inte kul 😕

Men jag visste inte att räkorna kunde få det :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Maleficum
2020-06-12 12:37
#42

Spännande att mata räkorna med brännässlor (funkar det att ge vitplister också tro? För det har jag massor av i häcken).

Här hemma är det främst kaninerna som får brännässlor, Kenzie älskar dem torkade (hade en kanin tidigare som åt dem färska också) men aldrig tänkt på att stoppa ner det i akvariet.

Finns det nån tråd om vad man kan plocka ute och ge sina akvariedjur? Annars skulle det ju vara en trevlig artikel eller nåt nu när det finns massor att plocka in utifrån!

#34 Håller tummarna du får småttingar!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-06-13 08:49
#43

#41 Aj, aj! Inte roligt! Hade en kompis som gjorde det när vi var små och han fick till och med feber av det. Nä, ramla i dom skippar jag nog, nöjer mig med att plocka en del. #42 Ingen aning om vitplister funkar. Hade varit kul att veta och en tråd med vad man kan plocka utomhus kunde vara roligt! Tack för lyckönskningen!

5ara
2020-06-13 08:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Turkisk hassel - inget jag kände till innan jag blev med räkor.

Lillyrod
2020-06-13 08:51
#45

Jag har sett dem till salu men äger ingen. De är vackra att titta på.

5ara
2020-06-13 16:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

#45 Räkorna trivs där inne mellan taggarna och jag tycker, precis som du, att de är fina. GlasGarten Shrimp Dinner verkar smaka bra.

Grodan
2020-06-17 17:59
#47

Vilken härlig tråd! Och vilka fina räkor ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

5ara
2020-06-17 20:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

#47 Tack! Väldigt roligt att höra :D 

 Igår tror jag nästan den här rackaren slog någon form av rekord. För att minska risken för nitrit ligger maten bara i karet i några timmar. Det som är kvar plockar jag upp och slänger. Den här filuren måste ha jobbat på rktigt bra den stunden den hade tillgång till mat… När bilden togs var det ett par timmar sen jag tog upp resterna.

Annons:
Lillyrod
2020-06-17 20:28
#49

Inte klokt vad de kan producera 😃

5ara
2020-06-17 20:38
#50

#49 Haha! Nä, jag blev verkligen förvånad. När jag såg detta började jag undra hur det kan komma sig att räkor räknas som liten belastning i karet…

Kan förövrigt även passa på att uppdatera gällande honan som bar på rom; det gör hon inte längre. Lite synd tycker jag förstås.

Lillyrod
2020-06-17 21:05
#51

Om hon inte har rom så kan det ju vara räklingar istället? Nu har jag ju inte järnkoll på alla mina men jag har aldrig haft någon som släppt i förtid vad jag har sett. Mina är ju inte så ömtåliga heller då.

5ara
2020-06-17 21:15
#52

#51 Ja, möjligheten finns ju förstås och det vore det allra roligaste! Har fått för mig att särskilt unga honor, och såna som utsatts för stress, gärna släpper rommen för tidigt men jag kanske minns fel. Hoppas det!

Lillyrod
2020-06-17 21:26
#53

Jo att de flyttas brukar inverka på hur de gör med rommen. Yngre har nog lättare att släppa den då än äldre skulle jag tro. De har säkert en viss erfarenhet de också som alla andra djur.

5ara
2020-06-19 10:59
#54

Såg igår att honan fortfarande bär på tre små romkorn så hon verkar inte ha släppt allihop :) Däremot har jag ett bekymmer i karet. Ammoniumet ligger på 0,15 ppm. Som tur är så finns ingen nitrit men nu går jag ju och väntar på att det ska smälla till och jag ska få en nitritspik. Har hällt i mer filtergojs från ett fiskakvarium men det gjorde ingen skillnad alls. Vet inte om bakterierna inte klarar den sura miljön; man kanske behöver koppa in dom som med fiskar typ 🤔 Det konstiga är att det trots allt finns mätbara nivåer av nitrat; 2 ppm. Blir inte riktigt klok på det hela. Om det var fiskar hade jag bara gjort några större vattenbyten men det ska man helst undvika med de här räkorna. Bäst verkar de må om man inte byter mer än 10-15% per vecka. Vet inte riktigt vad jag ska göra…

Lillyrod
2020-06-19 11:03
#55

Det är jobbigt när det är fel och man inte kan göra något åt det. Ser det ut som om räkorna mår dåligt? Att de släpper rommen kan ju bero på mycket så har du tur klarar sig resten.

Annons:
5ara
2020-06-19 11:15
#56

Ja, när man inte fattar varför så blir man ju nästan knasig! Tycker det är jätteskumt att filtergojset jag hällde i inte gjorde någon skillnad alls. Har kollat så inte mineralsaltet ställer till det för testet men det verkar det inte göra; återsaltat RO-vatten har 0 ammonium. Nä, de verkar må bra. Alla 17 är pigga och aktiva men jag är ju inte så duktig på räkor så de kanske beter sig skumt utan att jag märker det. Med så lågt pH bildas i alla fall ingen ammoniak så i nuläget är det ingen fara men jag går ju bara och väntar på att det ska bli nitrit av det. Antar att det bästa ändå är att byta lite mer vatten än vad man helst ska göra…

Lillyrod
2020-06-19 11:32
#57

Man får väl prova sig fram. Om man byter en halvliter till mot vad man brukar så är det ju ändå skillnad i ett litet kar. Sen får man väl vara beredd med motåtgärd om man ser att det inte blev bra, om det nu går.

Det är som sagt knepigt när man inte vet vad, hur, när och varför.

5ara
2020-06-20 14:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Jag känner mig inte bekväm med att det finns ammonium hos räkorna. Att det inte hjälpte att tillsätta filtergojs från ett annat kar känns konstigt men det vore väl inte helt otänkbart att bakterierna får en chock och dör när vattnet är 100 gånger surare än vad det är i karet de kommer ifrån. Utifrån den hypotesen provar jag nu att droppacklimatisera dom på liknande sätt som jag gjorde med räkorna. Ska bli intressant att se ifall det gör någon skillnad.

Maleficum
2020-06-20 14:52
#59

#58 Spännande att se hur det går! Håller tummarna det hjälper :) Med tanke på att alla säger man inte ska skölja filtermaterialet i kranvattnet pga att bakterierna tar skada (vilket jag iof är uppvuxen med och alltid gjort och aldrig haft problem med) så låter det ju logiskt att de kan få en chock och dö med en så stor förändring.

Man kan ju även fundera över om det till och med blir andra typer av bakterier i räkakvariet pga surheten.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-06-20 15:09
#60

#59 Ja, jag har funderat i precis samma banor men tänkte att kranvatten nog främst ska undvikas på grund av kloret eftersom det är bakteriedödande. Dock är ju klorhalten låg här i Sverige så om det funkar att skölja svamparna direkt under kranen är det inte så konstigt tycker jag. Men jag bara spekulerar…

5ara
2020-06-21 10:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Efter att ammonium-nivåerna fortsatt att ligga kvar på 0,15 ppm trots indroppningen av filtergojset började jag leta svaret i själva kvävecykeln. Jag tror att jag har hittat det och hur jag kunnat missa den här viktiga delen av processen kan jag inte riktigt förstå. Det är inte ammonium (NH4) som omvandlas av bakterierna till nitrit utan endast ammoniak (NH3). Ett lågt pH gör att det inte finns någon ammoniak utan bara ammonium. Utifrån vad jag kunnat förstå, än så länge, finns det därmed i stort sett inte någon nitrifikationsprocess i karet. Så knasigt det kan bli när man är van vid akvarier med ett pH kring 7 där det alltid bildas en del ammoniak… Med andra ord kommer jag släppa ammoniumhalten och istället kanske hålla lite koll på nitriten men utefter vad jag läst kommer det inte bildas någon sådan såvida inte pH:t börjar stiga. Soilen är dock starkt pH-stabiliserande genom att hålla det lågt (cirka 5,5-6,5) så jag tvivlar på att det kommer hända.

5ara
2020-06-23 10:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Beskåda; en stinkbomb! Stinkbomb är visserligen en ganska grov överdrift men igår kväll märkte jag att vattnet luktar döda bakterier. Verkar som att nitrifikationsbakterier klarar sig ungefär ett par dygn utan ”mat”. Alla räkor verkar må bra men för säkerhets skull kommer jag nog att byta lite vatten varje dag tills lukten är borta. Körde osmosfiltret en stund igår, och hällde i salt, så när jag kommer hem byter jag några liter.

Annons:
Draken
2020-06-23 11:57
#63

Tjusigt  😍

Urk, inte roligt när det luktar död och fördärvelse i karet 🤢

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-06-23 15:36
#64

#63 Tack så mycket! Själv tycker jag dock fortfarande att det ser förskräckligt ut. Jag provar mig långsamt fram med vilka växter som funkar i den näringsfattiga miljön. Klurar även på om lite dragon-stone skulle vara snyggt. Måste säga att det är mycket praktiskt att slippa alger helt. Karet har varit igång i över en månad nu utan att minsta tillstymmelse till alger har synts till sen räkorna flyttade in. Det lilla som eventuellt blir verkar räkorna hålla i schack utan några som helst problem. Känns nästan konstigt med ett nystartat kar utan några kiselalger… Det är också väldigt skönt att slippa ansa och slänga växter stup i kvarten. De flesta verkar klara sig men växer gör de typ inte överhuvudtaget. Nä, ve och fasa! Inte roligt alls! Tycker dock att det redan luktar mindre så förhoppningsvis är det snart borta. Blä!

Draken
2020-06-25 09:19
#65

Dragon stone är riktigt snygga :)

Anubias och Javaormbunke är inte så kinkig med näringen, inte heller hornsärv, vattenpest och bacopa, vad jag har märkt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-06-25 09:26
#66

#65 Ja, de är läckra och de utsöndrar inga karbonater eller liknande som kan störa räkorna annars. Det som delvis gör att jag drar mig för att göra en snygg scape är att soilen ska bytas var 8:e-9:e månad ungefär. Man vill ju inte att det ska bli en dag man bara vill slita sitt hår för scapen blir förstörd men lite mer än vad som finns nu går så klart ha utan att soil-bytet blir för besvärligt.

5ara
2020-06-29 17:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Det är tydligen resa bort man ska göra för att få räkorna att vilja föröka sig. Efter att ha varit borta några dagar upptäckte jag idag att jag har två nya honor med rom. Jag gissar att den bleka färgen beror på att hon är alldeles nyömsad för någon så blek har jag inte haft tidigare. Efter att ha tappat de flesta har den första honan med rom fortfarande ett par ägg kvar och nu borde det nästan kunna vara dags för dom att kläckas snart. Jag har Bacter AE men i övrigt saknar jag lämpligt foder för räklingar. Någon som har förslag? I karet finns väldigt lite alger.

Lillyrod
2020-06-29 17:21
#68

Jag gillar snowflakes dels för att de tycker om dem och sen att de inte förorenar vattnet. Om de är särskilt lämpliga för bebisräkor vet jag inte men som sagt de verkar vara goda : )

5ara
2020-06-30 12:54
#69

#68 Bra idé med snowflakes! Om jag inte fattat fel är de en bra grogrund för typ mikroorganismer som passar för räklingar även om de inte äter själva flingorna.

Annons:
Lillyrod
2020-06-30 17:01
#70

Ingen större risk att det får ligga kvar. Jag stoppade i en pellets i morse och den var nästan slut när jag gick till jobbet. Snäckorna gillar den också. 😃

5ara
2020-07-01 11:59
#71

Tror allt att det får bli en beställning av lite smått och gott till räkorna! Igårkväll var det räkrace i karet så antagligen dyker det snart upp ytterligare en hona med rom. En aning OT men jag är ruskigt sugen på ett Sulawesi-kar med kardinalräkor och elefantsnäckor. Elefanter har jag viljat ha länge men mina kar är för svala för dom men i ett Sulawesi-kar skulle de givetvis passa perfekt! Någon här inne som har erfarenhet av kardinalräkor? Får uppfattningen av att de är riktigt svåra och att de plötsligt slutar trivas och dör ut…

Draken
2020-07-02 10:57
#72

Vad roligt med rom :) Hoppas det blir något, och att eventuella räklingar överlever :)

Elefantsnäckor är jättefina och ganska tacksamma att ha. Kardinalräkor vet jag ingenting om ;)

Håller utkik om det kommer en ny tråd, om Sulawesi denna gång😉😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-07-04 16:52
#73

Mitt lilla Sulawesi-projekt verkar bli svårare än väntat. Har inte lyckats hitta en enda odlare av kardinalräkor i Sverige… Någon här inne som har någon form av idé om var de skulle kunna gå att få tag på?

Lillyrod
2020-07-04 17:05
#74

Det fanns en på fb förut men jag hittar henne inte i varken grupperna eller på fb överhuvudtaget när jag söker så jag vet inte vad som hänt där.

5ara
2020-07-04 17:19
#75

Så det har funnits någon i alla fall… konstigt att ingen verkar ha dom tycker jag. Ska jag behöva vara så galen att jag åker till typ Danmark eller Tyskland och köper?! Tror nog inte att jag orkar det…

5ara
2020-07-05 21:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Nu hoppas jag allt på lite babyboom om några veckor. Hittade precis ytterligare en hona med rom så nu är de totalt fem stycken. En av dom har dock, som jag tidigare nämnt, bara två ägg. De övriga fyra bär däremot på en ansenlig mängd. Håller tummarna för att de har lite bättre grepp om rommen än den första honan.

Annons:
5ara
2020-07-05 21:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Kan ju passa på att visa hur stor färgskillnaden är mellan när de är nyömsade och annars. Här är en nyömsad hona. Det är förövrigt hon som har tappat alla ägg utom två.

5ara
2020-07-05 21:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Så här såg hon ut några veckor senare. Det är tack vare att hon var min första hona med rom jag har kunnat hålla reda på henne. Nu när det är flera ”tjockisar” i karet tvivlar på att jag kommer kunna urskilja individer på samma sätt.

Draken
2020-07-06 12:08
#79

Har det blivit några räklingar ?  🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-07-06 13:02
#80

Nä, inte än. Fyra av honorna har bara burit på sin rom i några dagar så det tar väl minst tre veckor innan det blir några räklingar från dom. Honan som bara har två romkorn kvar har dock burit på dom i lite drygt tre veckor så de skulle nog kunna kläckas när som nu.

5ara
2020-07-06 14:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Att klicka hem bara snow flakes klarade jag tydligen inte utan den klassiska ”klicksjukan” kom över mig. Det verkar den visst alltid göra när det ska handlas något till mina djur online… Som tur är blev det bara ett lindrigt anfall och jag tror att det är bra grejer.

Lillyrod
2020-07-06 15:10
#82

Det där är en sjukdom som man får när man startar upp det första akvariet. Det hänger med i allt man gör sen. Tyvärr är åkomman obotlig. 

Hoppas de gillar snowflakes nu. Mina är som tokiga i det och en pellets räcker kanske en kvart sen är den spårlöst borta hos de röda små monstren.

5ara
2020-07-06 16:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Haha! Känns skönt med raka puckar så man redan nu vet att prognosen inte ser särskilt god ut. Har svårt att tro att de inte skulle gilla det. Än så länge har de ätit allt jag har stoppat i. Idag fick de prova mullbärs-sticks. Man kan ju ha sina åsikter om deras bordsskick…

Annons:
Lillyrod
2020-07-06 16:19
#84

Mina har provat nässelsticks. De flesta tackade nej men snäckorna var galna i dem. Nu äter de nånting som heter Tropical shrimp sticks rakt upp och ner. De är röda så det är nog mycket krill i dem. De är goda iallafall och det bara dräller av räklingar så de verkar må bra.

Nu är de ju lättare att ha än Caridina så man kan inte jämföra rakt av.

Draken
2020-07-07 11:26
#85

Klicksjukan har vi väll alla mer eller mindre ;)

Hoppas de gillar maten :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2020-07-07 18:50
#86

Var har du handlat? 😊 Försöker hitta något bra foder till mina räkor, men det verkar vara svårt.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Lillyrod
2020-07-07 19:37
#87

Fiskfoder.se och Akvarieimporten.se har bra både fisk och räkmat : )

5ara
2020-07-07 19:43
#88

Till räkorna har jag handlat allt på shrimps.se. Tycker de har ett bra utbud, bra priser och är snabba. Det enda som jag känner är aning negativt är att frakten är relativt dyr.

5ara
2020-07-15 11:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Igår sattes mitt Sulawesi-projekt i rullning på allvar. Hur jag ska lyckas få tag på kardinalräkor vet jag dock fortfarande inte för jag har inte lyckats hitta någon odlare. Karet är på 63 liter och här är grunden; 9 liter Volcano Mineral. Det ska antagligen bli grått grus av basalt som täcker vulkangruset och en del större lavastenar ovanpå. Ser i alla fall fram emot att odla så mycket alger som bara går. Kul att göra precis tvärtemot vad man brukar; massa ljus från dag ett och hoppas på ordentligt algtillväxt.

Draken
2020-07-15 14:12
#90

Ohhhhh spännande 😃👍🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2020-07-15 20:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

Idag hittade jag min första Blue Bolt-bebis! Så roligt!!! Det är en vecka sen jag såg honan utan rom för första gången så den här lille rackaren har nog gömt sig fram tills nu. Förhoppningsvis dyker det upp en räkling till eftersom honan bar på två ägg. Så väldigt, väldigt liten! En mobilkamera räcker verkligen inte till för att fota något så smått.

Nephi
2020-07-15 21:46
#92

Ååh vad roligt! Den var helt klart inte stor den där lilla 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2020-07-16 13:24
#93

😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-07-17 18:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Igår hittade jag Lilla Blå nummer två så båda äggen som honan bar på blev välmående räklingar.

5ara
2020-07-17 18:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Här är en av honorna som bär på rom. Jag tycker att hon har en vacker färg och hoppas på lika tjusiga räkbebisar.

Lillyrod
2020-07-17 18:46
#96

De är så små från början att det mest är en skugga som glider förbi. Kul att de klarade sig båda två :)

5ara
2020-07-17 18:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Alltså; någon scaper är jag inte men förhoppningsvis besväras inte framtida elefanter och kardinaler av det. Karet är nu inrett med lavasten och grus av basalt. Båda dessa stensorter sägs vara inerta vilket innebär att de inte ska påverka vattnets värden. Karet kommer eventuellt fyllas med vatten nästa vecka så det börjar bli dags att låta osmosfiltret gå lite mer snart. Ska bli riktigt spännande att se hur bra jag är på att odla alger.

Annons:
5ara
2020-07-18 10:59
#98

#96 Jag har ju läst att räklingar är väldigt små i början men riktigt hur små de är fattade jag ändå inte förrän jag faktiskt såg dom på riktigt. Om de inte varit så pass klarblåa mot den i övrigt mest bruna bakgrunden hade jag aldrig sett dom… Att räklingarna lever och mår bra hoppas jag betyder att räkorna trivs ganska bra.

Lillyrod
2020-07-18 11:45
#99

De är otroligt små. När de är precis nykläckta tror jag inte man kan uppfatta dem med det mänskliga ögat. Jag har för mej att jag läst någonstans att när man kan se dem är de redan några veckor gamla. 

Väldigt söta är de iallafall.

Draken
2020-07-18 12:04
#100

#97 Det här kommer bli jätteskoj att följa tror jag :D  Har faktiskt inte varit med om nån som verkligen VILL odla alger . Man tycker ju att det borde inte varta några problem, men vi får se :)

Hur är det m,ed mossbollarna ? Är det något som du kommer använda ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-07-18 13:11
#101

#99 Oj, då kanske de här är äldre än vad jag trodde men med tanke på att jag bara haft en hona som släppt sin rom vet jag inte var de skulle komma ifrån i så fall… #100 Mossboll har jag inte tänkt på men jag läste någonstans att cladophora alger är en typ av alg som uppskattas av kardinaler så det kanske inte vore så dumt egentligen. Cladophora är dock med på min fobi-lista så allra helst vill jag få fram någon annan typ av grön alg som de trivs med. Cyano är också på fobi-listan så det hoppas jag innerligt att det inte blir…

Lillyrod
2020-07-18 13:29
#102

Dina är säkert stora och fina när de föds ; )

5ara
2020-07-18 14:52
#103

#102 Haha! Nä, de är nog som dvärgräkor brukar vara men funderar på om deras relativt klara färg gör att de är lättare att få syn på.

Draken
2020-07-18 16:05
#104

#101 Jag förstår din fobi på Cladophora algen, jag har den samma fobin ;) Kolla runt lite om det kanske finns en bättre variant, det skulle jag ha gjort ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2020-07-19 07:45
#105

Igår kväll blev jag kontaktad av en som har kardinaler och som hade sett att jag söker det på FB så nu är 20 st bokade. Känns väldigt roligt! Så fort jag lyckats odla tillräckligt med alger kommer de hämtas hem. Gissar att det kommer ta två-tre månader. Det enda jag väntar på nu för att kunna starta igång karet är mineralsalt speciellt för Sulawesi-räkor och det borde komma på tisdag.

5ara
2020-07-19 10:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#106

Att mata med måtta när man inte har särskilt många räkor är inte lätt! Just nu undrar jag om det är hoppkräftor och nematoder jag försöker odla snarare än Blue Bolts… På grund av mängden bonus-djur i karet tänkte jag att det var bäst att kolla av värdena. Som tur är ser det väldigt bra ut. Det mest förvånande var att ammoniumet, som jag tidigare var orolig över, är puts väck. Jag var ganska säker på att det skulle ha stigit med tanke på att allt tyder på att jag matat en aning mycket men istället har det i stort sett försvunnit. Känns inte alls tokigt!

Catlady91
2020-07-19 12:12
#107

Vad är det för räkor du har? Är de svåra att hålla?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-07-19 12:22
#108

#107 Det är en typ av Caridina Cantonensis i färgen Blue Bolt. Det beror väl lite på hur man ser på det; de går i regel inte att hålla i vanligt kranvatten men om man ger de rätt förutsättningar med osmosvatten och rätt mineralsalt är min uppfattning att de är relativt enkla.

Catlady91
2020-07-19 14:37
#109

Kan de gå med fiskar?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2020-07-19 14:47
#110

#105 Men vad skoj. Blir spännande att se hur detta blir. Skynda dig att odla massor av alger, så du kan påbörja på riktigt 😃

#106 Ser ju jättebra ut med värdena :)

#109 De fiskar som kommer härifrån mumsar gärna i sig räkor om de får möjlighet. Inte bara scalarena utan även tetrorna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-07-19 15:26
#111

#109 Förutom osmosvattnet och mineralsalt ska de även ha pH-sänkande soil i karet. Hos mig ligger pH på 5,5. Vet inte om det finns några fiskar som gillar det tillsammans med ett KH på 0 men det kanske det gör. Snäckor är inte heller särskilt bra på grund av det låga pH:t; skalen får lätt dålig kvalitet. Personligen skulle jag inte riskera att så pass dyra räkor blir mat så jag har inte letat efter någon eventuell fisk som sällskap. #110 Ja, jag hoppas att jag har oanade talanger vad gäller algodling! Vill ju så klart att det ska gå jättesnabbt!

Annons:
Catlady91
2020-07-19 15:42
#112

#110 nej nej, inte med dom 😋 de skulle få gå med mina andra räkor och Lina guppys i det mindre karet 😊 #111 ok, får nog tänka om. Verkar som att det kräver mer erfarenhet och kunskap än vad jag har 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-07-19 15:48
#113

#112 Om du är sugen på någon mer räka, så som du har det nu, kanske typ crystal red kunde vara något? Även de tillhör släktet Caridina Cantonensis men de som inte är så linjeavlade för färgens skull är oftast mycket mer tåliga.

5ara
2020-07-21 16:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#114

Imorgon ska förhoppningsvis Sulawesi-karet vattenfyllas. Mineralsaltet jag tänkt att använda mig av till det karet är mycket svårlöst men med koldioxid i vattnet går det betydligt bättre. I varje dunk har jag därför 16 liter osmosvatten, lagom mängd mineralsalt och sen 4 liter osmosvatten som blivit kraftigt kolsyrat med hjälp av en Sodastream. TDS:en vill jag ha upp till cirka 140. Innan jag tillsatte det kolsyrade vattnet var den bara 39 så nog verkar det svårlöst. Håller tummarna för att mineralsaltet är löst imorgon så jag kan fylla karet.

5ara
2020-07-21 17:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

Oj, vad fort de växer de små blå bebisarna! Med tanke på hur bleka de är och att de blivit så pass mycket större lär de ha ömsat nyss. Här är en av dom på utflykt. Fick nästan panik idag när jag såg en mask krypa omkring på rutan men den saknar spetsigt huvud och skelande ögon så efter lite efterforskningar är jag ganska säker på att det är Rhabdocoela. Jag har inte hunnit kolla upp direkt hur de lever men det verkar inte som att de ger sig på rom och räklingar så som planaria gör.

Draken
2020-07-22 15:36
#116

Kommer ihåg dunkar som stog över natten, kollades flera ggr om dagen etc.etc. Det var otroligt snyggt när det var klart med vattenbyten, men vilket jobb.

MEEEEEEEN vilken liten sötnos 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-07-23 09:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#117

#116 Inte helt olikt att ha saltvattens-akvarium då förutom att vattenbytena är på några få liter istället för tiotals. Nu är Sulawesi-karet vattenfyllt. Ljuset kommer vara på ungefär 12 timmar om dagen och så håller jag tummarna för att algerna trivs förträffligt och växer jättefort! Det gröna på bilden kommer från ett annat akvarium som står mittemot. Vattenvärdena håller dock på och stökar; TDS:en fortsätter att stiga. Jag hoppas att det beror på att jag inte lyckades lösa mineralerna i dunkarna och att det löser sig nu i akvariet. Annars är det något i inredningen som släpper ifrån sig ämnen. Jag har ingen lust att riva ut alltihop och börja om så jag hoppas att det stabiliserar sig snart.

Draken
2020-07-23 21:07
#118

Riktiogt spännande att se vad som händer :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2020-07-23 21:28
#119

Ja, det tycker jag med! Inte har jag försökt odla alger tidigare. Karet har idag boostats med lite filtergojs och spirulinapulver. Spirulinan är tänkt som mat åt filterbakterierna så dom inte dör när karet antagligen kommer stå tomt minst en månad. Tror nog att jag kommer mata dom med lite Bacter AE också…

fluffis
2020-07-24 22:22
#120

Vad spännande att följa! Och grattis till de söta små blå! De verkar trivas kanon :)

5ara
2020-07-25 16:23
#121

Tack snälla du! Jag får det till att jag har sju stycken honor som går med rom för tillfället. Börjar nästan undra hur det här ska sluta… Ja, det ska bli intressant att ägna sig åt algodling! Alltid lär man sig något nytt.

Lillyrod
2020-07-25 16:26
#122

Det låter bra det. Lär bli mycket smått framöver. Det är alltid roligt att se att de trivs och förökar sig. Räkor är riktigt roliga djur att sitta och titta på. Sån energi!

5ara
2020-07-25 18:06
#123

#122 Ja, exakt! Som jag har förstått förökar de sig inte om de inte trivs så det känns ju bra förstås :) Håller verkligen med! Det är riktigt underhållande att sitta och titta på dom. De grejar med någonting hela tiden och när det är räkrace tror man nästan att det är fisk man har.

Lillyrod
2020-07-25 18:34
#124

Ja det var väl därför jag inte fattade att jag hade Corydoras Hastatus yngel först. De såg ju ut som räkor men simmade inte likadant 😃

5ara
2020-07-25 19:08
#125

#124 Haha! Kan verkligen förstå det! Första gången det rejsades blev jag väldigt förvånad och undrade vem som släppt ner fisk i mitt räkakvarium…

Annons:
Draken
2020-07-26 11:10
#126

Hoppas du får smått så du kanske även kan sälja av några, och på så vis få tillbaka lite pengar :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-07-26 14:15
#127

#126 Ja, vem vet. Det vore ju jättekul om det gick att få ihop så att jag slapp gå så mycket back på de små blå. Undrar dock om det finns fler lika nördiga människor som orkar joxa med osmos och mineralsalt på det viset som de mår bäst av…

Draken
2020-07-26 15:18
#128

Det finns säkert fler som dig :) Finns ju olika "specialgrupper" på facebook, även ett par räkgrupper tror jag, men vet inte riktigt vad de håller på med.

Akvarieräkor iFokus finns ju också, men jag tror den är stendöd.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2020-07-26 15:20
#129

Sökte runt lite, och den verkar faktiskt ha nån aktivitet i varje fall :)

https://akvarierakor.ifokus.se/

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-07-27 15:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#130

Nu när det gått fyra veckor sedan jag var bortrest, och upptäckte flera nya honor med rom, granskade jag karet lite noggrannare och det vimlar av små, små blå!!!! Givetvis är de typ omöjliga att fota när de är så små men här är ett försök på två stycken.

Lillyrod
2020-07-27 15:31
#131

Kul. Hoppas de växer på sig och blir fint blå allihop.

Draken
2020-07-27 16:26
#132

Vad kul 👍 Spännande att se dem växa upp :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2020-07-27 16:40
#133

Ja, de får gärna bli ”high grade” allihop men det tvivlar jag ju på förstås. Men kanske jag så småningom kan få ihop tillräckligt många fint blåa för en ny avelsgrupp… Även om just mina inte är de tjusigaste så bär de mest troligt på bra anlag då han jag köpt dom av är väldigt duktig.

Lillyrod
2020-07-27 16:43
#134

Ja utav det jag har sett så är han insatt och tycker om sina djur. Det är viktigt också. Gör man det så brukar det bli bra.

Draken
2020-07-27 17:01
#135

#133 Jag beundrar ditt tålamod, jag skulle aldrig haft tålamodet att pilla och pyssla som du gör.

Men det är helt fantastiskt att följa med och se hur det utvecklas och hur mycket tid du lägger ner på dina akvarium 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-07-27 17:02
#136

Ja, jag kan bara instämma i det du säger :) han går verkligen in för det och gör det riktigt bra!

fluffis
2020-07-27 17:18
#137

Håller med #135 :) Det är fantastiskt att se all tid och allt klydd du lägger ner :)

5ara
2020-07-27 18:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#138

De flesta av mina räkor har inte mycket sinne för ordning; de bara kastar sina gamla kostymer hej vilt på ”golvet”. Jag verkar dock ha en ordningssam typ i samlingen som hängt upp sina gamla kläder. Med tanke på hur det rejsas i karet lär det ha varit en hona.

Lillyrod
2020-07-27 18:26
#139

Det är inte konstigt att en del tror det är en död räka. De klär av sig väldigt försiktigt för allt brukar vara helt : )

Annons:
5ara
2020-07-27 18:38
#140

#139 Nä, det har jag full förståelse för att man kan tro! Helt otroligt att de lyckas ta sig ur sitt gamla skal på det viset!

5ara
2020-07-27 19:01
#141

#135, #137 Där ser man! Jag som tycker att jag knappt gör någonting. Matar lite och byter 5 liter vatten i veckan. Sen är de väldigt roliga att titta på så det gör jag ju en del förstås ;) Jämfört med mina andra tre fisk-akvarier upplever jag det här som smidigare.

5ara
2020-07-29 15:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#142

Vad skådar mitt norra öga? Kan det vara så väl att grönalgerna tar sig på en gång och jag slipper fasen med kiselalger?! I så fall kommer inflyttning av elefanter och kardinaler kunna ske betydligt tidigare än jag trodde. Håller tummarna!!!

Draken
2020-07-30 14:45
#143

Håller tummarna att du får den algexplosion du vill ha :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-07-31 09:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#144

Tack Draknästets_Reptiler! Känns nästan absurt att försöka odla alger på det här sättet när jag i mina fisk-akvarier anpassat ljus och näring för att algerna inte ska få övertaget. Hur som helst; algerna verkar ta sig riktigt fint. En av stenarna såg ut så här i onsdags.

5ara
2020-07-31 09:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#145

Idag när ljuset tändes såg den ut så här.

Draken
2020-07-31 12:07
#146

Härligt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2020-08-02 15:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#147

Nu har jag nog blivit knäpp men jag tycker mitt bubblande alglandskap är ganska fint… Ser ut som att en del kiselalger och cyano kommit igång också. Hoppas att grönalgerna vinner. Kiselalgerna är jag inte orolig över men fy för cyano!!!

fluffis
2020-08-03 11:54
#148

Vilken skarp och härlig bild! :)

Draken
2020-08-03 15:15
#149

Härlig bild.

Alger kan vara snyggt i kontrollerade former, jag tycker det i varje fall. Men man vill inte att de skall ta över 😉

Nej fy för cyano, hoppas algerna vinner, de bra algerna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-08-06 09:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#150

Jag måste lära mig att måtta upp olika sorters mat utanför karet istället för att bara hälla i från burkar och påsar direkt. Det blir nästan alltid för mycket när jag gör så och ändå lär jag mig tydligen inte. Igår skulle jag bara ”mata” filterbakterierna med en gnutta spirulinapulver men mängden blev mångdubbel gentemot vad jag hade tänkt mig och resulterade i vad som kan liknas vid en blågrön snöstorm. Bra att ha gjort den dumheten innan någon flyttat in i karet för med så högt pH (cirka 8,3) är risken för ammoniak-spik ständigt överhängande… Någon annan som har svårt att lära sig att mäta upp maten innan den ska i karet?

fluffis
2020-08-06 09:31
#151

Javisst är det skitlätt att mata för mycket, "bara liiite till" tänker man och så plötsligt blir det för mycket, inser man efteråt. Jag gör likadant med yoghurten på morgonen (till mig själv alltså, inte till fiskarna :D) :)

5ara
2020-08-06 09:35
#152

#151 Åh, vad skönt; då verkar jag inte vara ensam. Känner mig så trög när jag gör sånt!!! Yoghurt-situationen är även den mycket bekant för min del🙈

Draken
2020-08-06 12:35
#153

Inte bara en gång jag har hällt i för mycket mat. Blir lika sur på mig själv varje gång ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2020-08-06 13:05
#154

#153 Ja, man blir ju less! Om det är större foder som flyter; typ flingor går det åtminstone få upp en del med håv men det är ju inte alltid det man råkar överdosera. Antar att man inte riktigt lär sig på grund av att det för det mesta faktiskt blir en lagom mängd mat trots att man häller rakt ner i karet från påsen eller burken.

Draken
2020-08-07 11:19
#155

Jag använder ju i huvudsak sjunkande granulat, så det är ju omöjligt att få tag på det igen ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-08-09 17:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#156

Liten blå som funderar på att smaka på vuxenmaten?

fluffis
2020-08-09 21:58
#157

Amen gud vilken gullig bild! :)

Draken
2020-08-10 11:55
#158

#156 Naaaw 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Grodan
2020-08-12 14:28
#159

Älskar den här tråden. Ville bara säga det. ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

5ara
2020-08-13 19:48
#160

#159 Så gullig du är! Nu blev jag glad! Tack :D

Annons:
5ara
2020-08-14 15:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#161

Nej, usch! Idag hittade jag en död tvestjärt hos räkorna. Känns passande att det är dags för vattenbyte idag!

5ara
2020-08-14 16:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#162

Glädjande nog börjar de allt bli några stycken nu! Som sagt hoppas jag på att få några med lite högre grad så att jag kan få ihop till en sån avelsgrupp.

[peterhan]
2020-08-14 17:23
#163

Jag är så avundsjuk på ditt kunnande :)

fluffis
2020-08-14 17:37
#164

Fy för tvestjärtar! Men de blå räkorna är så fina!

5ara
2020-08-14 18:11
#165

#163 Haha! Och jag som känner att det är så mycket jag inte kan… #164 Nä, dom får gärna vara utomhus men inte i mitt räkakvarium!

Draken
2020-08-16 10:43
#166

Tvestjärtar är inte  trevliga 🤢En hade villat sig in i ena terrariet, men den blev ett skrovmål åt ödlan som bor där 😈

Jösses vad många blå "prickar" du har i karet  😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-08-16 13:47
#167

#166 Där kan man lugnt säga att den tvestjärten hoppade i galen tunna! Gott med lite snacks för ödlan ;)

Annons:
Draken
2020-08-17 15:13
#168

Jo den hoppade verkligen i galen tunna. Man hoppar inte ostraffat in i terrariet till en hungrig Skäggagam 😈

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-08-21 19:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#169

Hos de blå frossas det på ärtor ikväll. De uppskattas av både stora och små.

5ara
2020-08-21 19:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#170

Bjuder på en mini också bara för att jag tycker att de är så söta.

[peterhan]
2020-08-21 23:01
#171

Klart dom ska ha lite godis såhär mot helgen ;)

Draken
2020-08-22 12:34
#172

Gött med lite snacks.

de är ju så himla söta de små 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-08-25 17:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#173

Mina första räklingar är inte så små längre. Den längst till höger är en av de första som föddes här. För några dagar sedan dog min första räka. Min personlighet trogen var jag givetvis tvungen att få lite panik men nu när det gått ett tag utan fler dödsfall börjar jag känna mig lugnare. Alla de som är kvar ser pigga och välmående ut. Hoppas att det fortsätter så.

Draken
2020-08-26 12:16
#174

De växer på sig bra :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2020-08-26 20:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#175

Nu har det äntligen blivit lite Sulawesi av karet på riktigt! Efter att ha fått gå in sig i fem veckor flyttade fyra små elefanter in idag. Så söta! Någon som vet vad färgen heter? Gul? Tycker nästan den borde heta tiger med tanke på ränderna de har på antennerna och snablarna. Som ni ser frodas algerna :)

5ara
2020-08-27 09:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#176

Bjuder på en elefant-bild till där det inte är lika mycket alger på glaset. Som sagt får ni gärna hjälpa mig med vad färgen heter :)

fluffis
2020-08-27 11:57
#177

Jättesnygga elefantsnäckor! Är de sådär lilarösa i skalet som jag tycker på bilderna: Skalen på mina är i princip helsvarta. Kul att det finns så många olika färger. Häftiga antenner! :) Är tyvärr inte inläst på färgerna. Vet bara att jag har köpt mina egna som gulprickig. När jag kollar på hornbach.se ser jag att de har tre varianter av elefantsnäcka varav en ser ut som dina på kroppen och de kallas för gul.

Draken
2020-08-27 17:36
#178

Jättesöta 😍

Färgen vet jag dock inte.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-08-28 09:41
#179

#177 I det karet har jag mycket rött i ljuset; vill att mina kardinalräkor ska se stiliga ut sen men det var de fina skalen jag fastnade för på dessa snäckor. De är bruna, men med lite av en rödlila ton, och den ljusa randen som verkar bildas i skalets spiral gillar jag mycket. Sen råkade kroppen visst vara gul då tydligen; de ser ju exakt likadana ut som den Hornbach har på bild. Tack för din hjälp! Så gulligt!

Maleficum
2020-08-28 10:59
#180

Älskar elefantsnäckor!

Har ju en drös själv men med svart skal (kallas väl guld tror jag).

Hade även en ännu större drös av något som köpts som Elefantsnäcka men någon här på forumet artbestämde som Herculea snäckor, de bor numera hos brorsan då dem käka upp alla mina kolplantor.

Båda sorterna införskaffades två av varje av min kompis för några år sedan och jag fick överta dem hon hade när hon la ner sitt akvarium. Så hade verkligen tur som verkade fått en hona och en hane av varje sort precis i början.

Nu har jag fem stora och sex stycken pluttisar av guld varianten men fick fiska upp hela 26 stycken av den andra sorten när jag skulle flytta dem till brorsan!

Hoppas du fått av båda könen så du får småttingar sen, finns nästan inget gulligare än när man ser en liten mm stor bebissnäcka krypa fram från under mammans skal!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-08-28 14:14
#181

Ja, jag har velat ha elefanter länge men mina andra kar är för svala för dom. Nu äntligen så har jag dock ett tillräckligt varmt boende att erbjuda :D Hoppas verkligen att de ska trivas och om det blev små bebisar i framtiden skulle jag ju bli jätteglad så klart! Vad kul att dina verkar trivas så bra och att du lyckats få så många trots att du bara började med två! Häftigt att du till och med sett en födsel :D

Annons:
zombivarg75
2020-08-29 16:32
#182

Riktigt coola dina 2 räkakvarium. Undrar lite, vad är det för vatten i det där du ska ha kardinalräkorna? Är det också osmos vatten? Tycker den typen av vatten blir för jobbigt för mig + att osmos filtrena är på tok för dyra för mig just nu. Men desto roligare är dina kar då man få lära sig så mycket nytt från dig. Bra kämpat, verkligen.

5ara
2020-08-29 19:45
#183

Kul att höra :D Jag har lärt mig väldigt mycket på vägen och det blev rätt mycket på en gång eftersom jag tog mig an Blue Bolt på en gång istället för den kanske lite mer klassiska vägen med typ Neos eller ”low grade” Crystal först. Jag kör osmos även i Sulawesi-karet. En del med lite hårdare vatten ur kranen kan få det att funka med det, men jag har väldigt mjukt, så för min del skulle det inte göra det. Kanske det skulle gå att bara salta upp kranvattnet men jag är inte sugen på den typen av experiment. Ja, det där med osmos är lite av en ”dealbreaker” verkar det som. Jag tycker dock att det är betydligt smidigare än vad jag hade förväntat mig. Det är väl mycket tack vare att vattenbytena är så små tror jag.

5ara
2020-08-29 19:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#184

Jag har uppenbarligen missförstått något för jag har tolkat det jag läst som att elefanter inte är speciellt intresserade av alger. Det stämmer inte för mina; äter alger och bajsar mängder är det enda de gör och den algtäckta kortsidan lär vara helt ren om några dagar om det fortsätter så här… Har jag fattat helt fel; är de såna algätare?

Maleficum
2020-08-29 20:03
#185

Tycker mina elefanter äter det de får tag på. Tycker det blir så häftiga mönster när snäckor äter av en algtäckt ruta.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-08-29 20:34
#186

#185 Där ser man! Ja, då låter det ju som att de är högst normala då. De får ju ingen mat direkt för jag är rädd för nitrit och ammoniak. Det får de vänta med tills filtret borde kommit igång ordentligt och några växter finns ju inte heller. Håller med! Det ser häftigt ut!

Draken
2020-08-30 12:25
#187

Elefanter är också växtätare, så ja de tar alger :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-08-30 12:43
#188

#187 Ja, växter har jag förstått att de gärna smaskar på, särskilt javaormbunke om jag inte minns fel, men jag trodde inte att de var så här glada i att mumsa alger. Alltid lär man sig något nytt :)

Annons:
zombivarg75
2020-09-02 15:25
#189

5ara, Vad tycker du är best/ enklast- att ha räkor i ett lite större kar som 54 - 70L eller ett mindre kar på 30-40L. Bara nyfiken på hur du tänker och tycker så hoppas detta är okej.

Hur går det med dina blue bolt?

5ara
2020-09-02 15:43
#190

Jag föredrar 54 liter och uppåt av den enkla anledningen att en större vattenvolym gör det enklare att hålla stabila värden. Första hade jag tänkt att ha ett 30-liters till mina Blue Bolt men just på grund av att parametrarna håller sig mer stabila i ett större så körde jag på ett 54-liters istället. Jo, men det går bra :) de börjar bli riktigt många nu och det har inte varit några fler dödsfall så den som dog var det antagligen sämre kvalitet på av någon genetisk anledning. Det är roligt nu när de börjar bli fler för de är framme mer på de öppna ytorna i karet; både stora och små. Jag har försökt räkna lite räklingar och min uppskattning är att antalet räkor har gått från 17 st till runt 50-60 st på tre månader.

zombivarg75
2020-09-02 21:36
#191

Ja, det har du ju rätt i, med att större blir stabilare. Jag har nämligen redan minst 3+ olika sorter räkor jag vill ha 😃. Hittat en svart, 1 blå, 1 grön, sen har jag så klart även sätt ändra som intresserar mig. Men tänkte börja någonstans och dessa tre sorterna tror jag blir bra att börja med. 

Oj, va många, så roligt för dig. Tycker det är roligt att följa dina kar med både fiskar och räkorna.

Honestyisdead
2020-09-03 10:23
#192

Vad fina räkor :)

5ara
2020-09-03 22:30
#193

#191 Vad kul att du är sugen på räkor! De är riktigt roliga och underhållande tycker jag. Vilka sorter har du kikat på? Är det Neos eller kanske Caridina? Jag tycker det är roligt att följa din tråd också :) #192 Så kul att höra :D

5ara
2020-09-03 22:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#194

Två ynglingar med lovande färg :) Ifall någon skulle vara intresserad av att köpa Blue Bolts kommer jag att ha till salu om någon månad.

zombivarg75
2020-09-04 08:44
#195

#93, I den affären jag har hittat olika räkor är det framför allt den svarta jag vill ha. Tror det är en Neocardina Davidi, han har ingen lapp på den svarta så därför vet jag inte säkert. Dom 2 blå heter Rili blå- Neocardina Davidi och Blue Diamond- Neocardina sp. Den gröna är privat person som har Green Jade- Neocardina Davidi. Såg nu att han även hade denna sorten Cardina cantonensis- Tangerine Tiger + flera andra. Får se vilken det blir först, tycker det ska bli roligt att ha lite annorlunda kar mot vad jag har haft tidigare.

Annons:
zombivarg75
2020-09-04 08:46
#196

#194, Dom är väldigt fina och s otroligt små.

5ara
2020-09-04 10:04
#197

#195 Spännande! Det blir säkert jättebra i slutändan:)

#196 Ja, det är dom men de växer snabbt :) Den större av dom är dock inte långt från säljstorlek. Alla jag köpte var små och de klarade flytten galant så jag tror som många andra att yngre exemplar har lättare att klara den stora omställningen som en flytt innebär.

  • Redigerat 2020-09-07 10:26 av 5ara
5ara
2020-09-07 10:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#198

Ett hungrigt och ganska nyömsat gäng ungdomar.

5ara
2020-09-07 10:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#199

En av mina första räklingar ser ut att få riktigt fin färg.

Någon här som har en makro-lins till sin telefon? Jag är sugen på att skaffa en sån för som synes räcker mobilkameran inte riktigt till för bra bilder av räkorna.

5ara
2020-09-07 10:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#200

I Sulawesi-karet bjuds det på mängder av alger jag aldrig sett tidigare. Vad är det här till exempel?

Lillyrod
2020-09-07 10:53
#201

Bubblar algerna eller är det jag som ser tokigt?
Vad det är för sort vet jag inte. Det känns lite som om det är bra att jag inte vet 😊

5ara
2020-09-07 11:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#202

Ja, de bubblar för fullt! Antar att det är fotosyntes; de verkar onekligen trivas riktigt bra utan växter att konkurrera med.

Haha! Ja, jag tänker lite samma sak; det är ju positivt att man inte stött på alla sorters alger i akvarierna där man försöker hålla nere mängden.

Här är en annan lite konstig sort som jag inte heller sett maken till tidigare.

Annons:
zombivarg75
2020-09-07 11:13
#203

Va häftigt det ser ut, första bilden ser ut som du ha co2.

5ara
2020-09-07 12:16
#204

#203 Ja, det skulle man nästan kunna tro! Alger är definitivt enklare att få nöjda än växter.

För övrigt verkar de också väldigt duktiga på att ta upp ammoniumet som bildas; inte en enda gång har det funnits mätbara nivåer av varken ammonium, nitrit eller nitrat i karet. Det är ju toppen med tanke på det höga pH:t som annars skulle innebära att en stor del av ammoniumet gick över till ammoniak.

zombivarg75
2020-09-07 15:58
#205

Det låter ju jättebra. Håller tummarna att det får fortsätta att gå bra. Har du fortfarande bara elefanterna där?

5ara
2020-09-07 16:34
#206

#205 Vad snäll du är! Tack!

Japp, elefantsnäckorna är ensamma än så länge. Karet ska helst mogna i minst tre månader innan kardinalräkor flyttar in och det har inte ens varit igång i två månader än. Tycker dock det ser ut att ta sig fint och elefanterna mår prima så jag lutar nästan åt att eventuellt låta kardinalerna flytta in när det gått två och en halv månad. I så fall blir det precis i början av oktober.

Nephi
2020-09-07 18:04
#207

Att du har tålamod att vänta! 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-09-07 18:35
#208

#207 Det är väl knappt att jag har det men jag tycker det är aningen lättare med tålamodet när det händer lite i några av de andra karen. Om jag bara hade haft ett par, tre stycken kar utöver detta hade det nog varit betydligt högre frustrationsnivå 😅

zombivarg75
2020-09-07 19:26
#209

Jo så är det ju. Har man mer att tänka på och göra så går tiden lite fortare och tålamodet orkar hålla ut lite bättre. Ska bli så spännande när du får hem kardinal räkorna och sen få följa dom och dig.

Annons:
fluffis
2020-09-08 05:08
#210

Älskar alla dina bilder som vanligt!
Jag har ett makrofilter till min systemkamera och det är riktigt kul att ta närbilder. Har tagit en hel del på mina landlevande snäckor (när jag hade dem). De är tacksamma eftersom de inte rör sig så fort :) Ormarna fjäll är också roligt att fota.

Draken
2020-09-08 13:48
#211

Tåölamod är akvaristens bäst (eller sämsta) vän ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-09-08 14:54
#212

#210 Ja, det är så roligt med makro-bilder! Min systemkamera tar sämre bilder än mobilen så den är numera pensionerad. Mest troligtvis beror det på kunskapsbrist hos användaren 😅

#211 Haha! Ja, vilket av dom är det egentligen?!

5ara
2020-09-11 09:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#213

Nu har det handlats lite grann till räk-karen.

Upp till bevis Aquael! På min övervåning, där jag har Sulawesi-karet, har tyvärr temperaturen benägenhet att variera en del över dygnet. De vanliga doppvärmarna verkar inte hantera det särskilt bra; de fortsätter gärna värma lite trots att temperaturen är över de inställda 28 graderna och på natten blir tempen lite låg istället. Därför köpte jag en ny doppis som påstås ha en mycket exakt termostat. Det ska bli intressant att se huruvida det stämmer. På övervåningen har jag även ett 240-literskar men tack vare den tillräckligt stora vattenvolymen så ligger ändå temperaturen stadigt och fint i det. Kanske Juwel-doppvärmarna även är bättre men det vet jag inte.

Oxydator får man tydligen även i sitt kar om man är räka hos mig. De är mest köpta för jag tycker det är roligt med prylar och jag har inte läst att de på något sätt kan vara skadliga. Om inte annat så har jag syreförsörjningen säkrad ifall det skulle bli strömavbrott.

Nephi
2020-09-11 10:01
#214

Vilka bortskämda små räkor du har då 😘

Vill ha en recension på hur du upplever oxydatorn när du haft den ett tag 😁
Tittat på dem flera gånger men inte riktigt insett vitsen med dem så har scrollat förbi


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-09-11 10:09
#215

#214 Ja, jag återkommer med en recension men jag tvivlar på att de märks av överhuvudtaget förutom när det är strömavbrott. En del menar på att räkorna blir aningens mer aktiva så det blir väl det som eventuellt skulle kunna märkas men i ärlighetens namn tror jag att de onödiga. Det är bara jag som tycker prylar är roligt.

Lillyrod
2020-09-11 10:35
#216

Aqua-el är väl inte kända för att vara kvalitetsprodukter, kommer från Polen tror jag, men jag har inte haft några problem med de grejer jag har i märket.
Det ska bli intressant att se om doppvärmaren är så bra som sagts. Rapportera gärna : )

Förr köpte man Jäger men de är alldeles för jobbiga att ställa in. De två senaste jag har köpt heter Marina. Helt okänt märke för mej men lätta och tydliga att ställa och håller inställd temperatur mycket bra tycker jag.

Annons:
Draken
2020-09-11 10:49
#217

Jo Aquael är ett polskt märke. Måndags exemplar, åtmnonstone enligt ,min erfarenhet ;)

Jag använder inte doppvärmare överhuvudtaget. Har såpass varm i lgh att det inte behövs. Enda gången jag har använt värmare var när jag hade Diskus, och då hade jag en Jäger.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-09-11 11:04
#218

Ja, Jäger finns väl inte längre så det är väl Eheim som är motsvarigheten. Har provat en Eheim- och en Elite-värmare och de gör likadant båda två.

Att Aquael är polskt vet jag men att det skulle vara dålig kvalitet på deras grejer har jag inte märkt än. Både karen och pumparna från dom funkar fint och gruset verkar vara inert som utlovat.

Som sagt; upp till bevis! Värmaren kopplades in imorse så i eftermiddag, ikväll och i morgon bitti blir det noggrann temperaturavläsning! Som jag sa har jag inget problem med det större karet på övervåningen och på nedervåningen där temperaturen är mer stabil funkar det med vilken värmare som helst. En salig blandning av märken och de funkar allihop.

  • Redigerat 2020-09-11 11:30 av 5ara
Lillyrod
2020-09-11 11:18
#219

På de nyare värmarna står det både Eheim och Jäger har jag för mej. Gissningsvis har väl Eheim köpt märket eller har de varit samma hela tiden.

Jag har som jag skrev i förra inlägget inte heller haft några problem med Aqua-el men de är inte kända för att vara kvalitetsprodukter.

Draken
2020-09-11 11:26
#220

Jag har ingen bra erfarenhet av dem. Har haft både pumpar och värmare från dem, och det har inte varit bra.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-09-11 11:29
#221

Jag har inte sett att det står Jäger på mina Eheim-värmare men jag har inte kollat särskilt noga heller så det kan säkert stå det också.

Nu blir det ännu mer intressant när Draken inte haft särskilt bra erfarenhet av märket! Det tycker min experiment-intresserade sida är kul.

Draken
2020-09-11 11:32
#222

Du måste ju hålla oss underrättade hur det fungerar hos dig :) jag kan ha haft oturen att jag har måndagsexemplar. Har ju inte fortsatt eftger att det har gåttåt skogen, då har jag ju bytt märke ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-09-12 14:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#223

Jag hittade precis ett monster i Sulawesi-karet 😅

Doppvärmaren sköter sig exemplariskt! Aldrig tidigare har jag sett en temperatur ligga så exakt och stadigt. Det bådar gott.

Annons:
5ara
2020-09-12 15:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#224

Oxydatorn bedöms av mig som helt onödig så länge man har bra syresättning av vattnet genom god cirkulation och ytrörelse. På räkornas beteende märks verkligen inte någon skillnad alls och ungefär en femtedel av väteperoxiden ser ut att ha förbrukats på cirka ett dygn. På bilden hade jag precis satt ner den i karet så där är den full. Jag kommer definitivt ta ut en av de två katalysator-pluttarna för så ofta orkar jag inte fylla på den som det skulle behövas i nuläget.

  • Redigerat 2020-09-12 15:01 av 5ara
Draken
2020-09-12 16:14
#225

#223: vad är det för något. Ser ju alldeles slemmigt ut 🤢

Men vad skönt att värmaren funkar klockrent :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-09-12 16:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#226

#225 Japp, gott om slemalger i Sulawesi för tillfället! Nu börjar dock alger av lite högre form komma mer och mer så förhoppningsvis lider ”slemfasen” mot sitt slut. Så här ser lavastenen ut på lite längre håll.

Draken
2020-09-12 16:38
#227

Huvva. Men vad bra att den fasen går mot sitt slut då ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2020-09-12 17:18
#228

#226 Lite läbbigt men häftig på samma gång!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

zombivarg75
2020-09-12 17:47
#229

Tycker det ser riktigt coolt ut.
Men så klart inget jag skulle vilja ha i mitt kar ;)
Så doppvärmaren får + i kanten än så länge va bra.
Jag har samma märke på mina pumpar och dom är jag nöjda med.

5ara
2020-09-12 18:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#230

#226 Precis så tycker jag med!

#229 Haha! Nä, det förstår jag om man inte vill! Som tur är ser det bara så konstigt ut när man zoomar in. Annars ser det helt okej ut tycker jag.

Annons:
zombivarg75
2020-09-12 18:49
#231

Det ser verkligen helt okej ut.
Som jag längtar tills du får hem dina kardinal räkor.
Ska bli roligt att se hur dom ser ut lite mer irl, och hur stora dom blir.

Draken
2020-09-13 12:57
#232

#230 Riktigt snyggt …på håll :)

Ser väldigt naturtroget ut :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-09-13 20:17
#233

#231 Vad kul att inte jag är ensam om att se fram emot det! Ska bli väldigt roligt och nu är det inte så länge kvar ifall jag kör på början av oktober 🙂

#232 Ja, det gör sig helt klart bäst på lite håll 😅

5ara
2020-10-05 18:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#234

Sulawesi fick sig en bakteriell reboot i form av väteperoxid för ett par veckor sedan. Slemalgerna tog över och det gillade jag inte. Jag försöker även plantera in lite önskvärda alger genom att ta små barkbitar med alger från ett annat kar. Hoppas att de tar sig. Överväger nästan att stoppa i mossbollar för att ge slemmet lite mer konkurrens…

Detta innebär så klart att inflyttningen av kardinaler är uppskjuten på obestämd tid. Beror lite på hur det hela utvecklar sig.

Draken
2020-10-06 08:47
#235

Jag skulle inte våga mig på att ta mossbollar ;) Har inte så bra erfarenhet av det, och då var det inte ens jag som hade köpt dem, det följde med växter som jag köpte privat. 👿

Ta alger från de andra karen, känns säkrast så ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-10-06 12:36
#236

#235 Ja, jag tror du har helt rätt. Om Cladophoran skulle ta över i just det här karet gör det inget alls men risken att jag skulle råka föra över det till något av de andra karen känns relativt stor. Fortsätter nog med att försöka få in önskvärda alger på olika sätt.

Draken
2020-10-07 09:13
#237

#236: Tror det är ett klokt val att få in alger på ett annat sätt än mossbollarna ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2020-10-12 10:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#238

Nu har jag nästan lust att bara skicka ut det här karet genom fönstret. Diverse slemalger har istället ersatts av en stadigt ökande mängd klassisk cyano 😖 Det såg ganska lovande ut till en början efter väteperoxid-rebooten; lite trådalger och andra önskvärda algsorter visade sig men sen kom den; cyanon.

Nu är strategin att mata på med ganska mycket Bacter AE som är relativt rikt på kväve. Precis efter rebooten gav jag snäckorna ganska mycket av det eftersom väteperoxiden förstörde all biofilm som byggts upp. Då verkade det som sagt som att relativt bra alger började visa sig. Sen när jag drog ner på matningen allteftersom biofilmen och algtillväxten återhämtat sig började cyanon breda ut sig alltmer.

Jag blir så trött!!! Att slåss mot alger och cyano är lättare när man kan använda sig av växter i kampen, men här är det svårt. Det hårda vattnet tillsammans med den höga temperaturen gör att i stort sett inga växter kan trivas. Dessutom vill man undvika pH-svängningar till följd av fotosyntesen och ett lager alger verkar stöka med pH:t mindre än växter med sin stora massa.

Ljuset är nere på ungefär fem timmar. Jag vill ju inte dra ner så mycket att alla alger dör och jag får börja om igen. Hoppas på att kvävetillskottet som blir med Bacter AE kan hjälpa.

  • Redigerat 2020-10-12 10:39 av 5ara
5ara
2020-10-12 10:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#239

Tur att karet med mina blå rullar på fint 🥰 de förökar sig bra så nu i slutet av månaden kommer jag sälja runt 40 st av de med lite sämre färg för att kunna börja jobba med att få fram lite bättre blå färg. Honorna är det automatiskt fin färg på så det handlar mest om att försöka få fram lite snyggare hanar.

Det är så lättsamt det här karet. Visst; för räkornas skull vore det inte dumt med lite mer alger men de verkar klara sig fint på det lilla som finns. Tänk att ett kar kan se så pass bra ut utan att ens glaset blivit skrapat på fyra månader. Så skönt! Det får till och med en liten stund med eftermiddagssol men det verkar inte vara några problem alls.

Draken
2020-10-14 12:00
#240

Men nej, inte cyano 😥 Jag lider med dig och hoppas att du får bukt med den ganska omgående .

Det andra karet ser jättetrevligt ut, och jag hoppas att du får fram snygga hanar när du rensar ur färgerna :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-10-18 09:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#241

Woho! Lite önskvärda alger börjar synas i Sulawesi 😀 Beskåda vackra gröna prickalger och en tuss med trådalger.

Efter att jag ökade Bacter AE-doseringen har mängden kiselalger ökat markant. Det är inte särskilt konstig med tanke på vilken tillfällig obalans det skapat.

Nitratvärdet har tidigare legat stadigt på 0 ppm men nu är det på 1 ppm. Det känns som en jättebra utgångspunkt då det innebär att cyanon inte är så stark att den slukar allt tillgängligt kväve utan andra alger verkar ha en chans.

Lavastenarna med mest cyano spolade jag med varmt vatten igår och den blekgröna färgen vittnar om att den dog.

  • Redigerat 2020-10-18 09:58 av 5ara
Nephi
2020-10-18 10:33
#242

Vad roligt! 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

fluffis
2020-10-18 13:14
#243

Skönt att höra! Cyano verkar inte rolig den… Hoppas att du kan skaffa dina nya räkor snart :)

5ara
2020-10-18 17:00
#244

#242 Ja, det känns som att det äntligen kanske är på väg åt rätt håll 🙂

#243 Nä, fy för cyano! Den är inte rolig alls! Jag föredrar nog nästan alla sorters alger framför den.

Generellt sett ser karet faktiskt rätt okej ut nu för tiden så om inget oförutsett händer kommer kardinalerna flytta in den 25:e. Jag kommer få fortsätta hålla koll på cyanon men i nuläget känns den faktiskt rätt hanterbar.

Annons:
Draken
2020-10-20 10:40
#245

Äntligen börjar det hända bra saker 😃

Hoppas att du lyckas hålla cyanon i chack

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-10-24 09:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#246

Imorgon är det dags; då ska ett gäng kardinaler äntligen flytta in i Sulawesi-akvariet! Givetvis känns det jätteroligt men jag är också ganska nervös över det hela.

Undra om de gillar Catappalöv lika mycket som elefanterna.

Draken
2020-10-24 16:06
#247

Jag har för mig att även räkor gillar catappalöv. Pratade med Marlene's Zookällare om just detta för ett par år sedan, och hon berättade att de räkor hon har i butiken som ville ha lägre Ph hade catappalöv i akvariumen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2020-10-24 16:49
#248

Mina räkor gillar catappalöv men de äter lika gärna eklöv. De fyller samma funktion och är mycket billigare. Bara ut och plocka. Om man inte bor för långt norrut förstås.

5ara
2020-10-24 17:41
#249

Ja, mina Blue Bolts har alltid catappa att plocka med men de har ju ett annat sätt att söka föda på än kardinalräkor sägs ha så det var det jag hade i åtanke.

Ek funkar fint det också men enligt vad jag läst är mängden flavinoider och alkaloider högre i catappa. Hos mig är det bara de gröna lasrarna som har eklöv hos sig. Har en hel påse med torkade löv på lager. Älskar att det finns så mycket man kan samla i naturen till akvarierna!

Lillyrod
2020-10-24 17:48
#250

😊

fluffis
2020-10-24 23:39
#251

Spännande. Elefanterna ser ut att trivas som fisken i vattnet :) Jättefina är de!

Annons:
5ara
2020-10-25 19:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#252

Efter lite drygt tre timmars droppacklimatisering är de nu utsläppta i akvariet. Vad jag kan se verkar alla pigga och de betar alger för fullt.

Tyvärr lite tråkig bild med kass skärpa på grund av att ljuset är sänkt till lägsta nivån för att undvika onödig stress.

Nephi
2020-10-25 19:50
#253

Härligt! Äntligen då!
Förstår fortfarande inte hur du haft tålamod att vänta 😇

Ska bli kul att se sen när de bott in sig lite 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

fluffis
2020-10-25 21:22
#254

Wiie! :)

Draken
2020-10-26 00:12
#255

#252: Men vilken läcker 😃 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-10-26 08:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#256

Nykomlingarna såg ut att vara pigga och aktiva imorse. De plockar flitigt med sina vita framben och är mindre skygga än vad jag trodde att de skulle vara.

Helt väntat har flera av dom stress-ömsat under natten. Till vänster i bild syns ett gammalt skal.

  • Redigerat 2020-10-26 11:38 av 5ara
fluffis
2020-10-26 09:00
#257

Men herregud vad snygga!

5ara
2020-10-26 10:14
#258

#257 Kul att inte bara jag tycker det 😀 älskar deras vackra röda färg med vita inslag. Antennerna är så långa så när de sitter på baksidan av stenar ser man bara vita spröt som sticker upp i luften och viftar.

Annons:
Draken
2020-10-26 11:31
#259

😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-10-31 09:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#260

Det är definitivt skillnad på hur de blå och kardinalerna reagerar på mat som serveras. Kardinalerna reagerar inte alls utan fortsätter oberört plocka på underlaget medans de blå kastar sig över det. Här syns responsen på brännässlor i de två karen.

5ara
2020-10-31 09:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#261

Bjuder även på en liten mini-kardinal som putsar en av elefanterna.

Förhoppningsvis blir de modigare snart så jag kan få bättre bilder på dom men än så är de lite för försiktiga för att det ska gå få till något bra.

  • Redigerat 2020-10-31 09:36 av 5ara
Nephi
2020-10-31 09:35
#262

#261: så gulligt!!😍


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-10-31 11:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#263

En kardinal kom åtminstone i närheten av nässlan men åt på den gjorde den inte…

Draken
2020-10-31 12:27
#264

Tycker du får ganska bra bilder på de små , betydligt bättre än vad jag lyckas få till på Platyna 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2020-10-31 19:17
#265

Så himla snygga. Jag älskar vinrött :)

Annons:
5ara
2020-11-01 08:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#266

#264 Räkor är så mycket lättare att fota än aktiva små fiskar!

#265 De som är mörkare i färgen verkar ofta ha en lite blåaktig ton på prickarna. Så fina kontraster tycker jag.

Den där rackarns cyanon har fortfarande ställen som den trivs väldigt bra på så nu testar jag partiell mörkläggning 😂 Tror ni att det kan hjälpa?

5ara
2020-11-01 08:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#267

Det blev inte några löv krattade igår för mycket hastigt fick jag dra igång en liten kub åt ett gäng Neocaridina davidii i färgen orange sakura.

Av en slump hade jag kontakt med en som ska köpa Blue Bolts av mig och frågade hur det gick med karet. Då nämnde han att han skulle till Omia för att köpa lite olika fiskar och så frågade han om jag ville ha något därifrån och ett sånt erbjudande kan man väl inte säga nej till?!

Ska bli kul att testa räkor som inte behöver osmosvatten 🙂

  • Redigerat 2020-11-01 08:23 av 5ara
Nephi
2020-11-01 08:25
#268

Vad roligt!
Jag önskar att jag köpt fler räkor från Omia istället för de svarta jag köpte! Hennes räkor är så fina! 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

fluffis
2020-11-01 08:56
#269

Fina! Kanske liiiiite roligare att fixa ett akvarium än att kratta löv ;)

Draken
2020-11-01 12:15
#270

#266 😂 Tja varför inte, man vet aldrig innan man har provat. Det kan bli jättebra det där 😂

#267 Jag bygger ju hellre akvarium än krattar löv 😜 🤣

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-11-01 12:56
#271

#268 Ja, jag instämmer; hon har fantastiskt fina räkor och dessutom bra pris på dom!

#269 Haha! Exakt; väldigt mycket roligare än att kratta gamla löv!

#270 Så sjukt fult 🤣🤣🤣 men det vore ju inte dumt om jag lyckades ta knäcken på den där rackarns cyanon!

5ara
2020-11-06 09:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#272

Tidigare i veckan upptäckte jag att en av kardinalhonorna redan bär på rom 🤗

Annons:
Nephi
2020-11-06 09:47
#273

Vad roligt!!!
Håller tummarna att det blir massor med smått snart 🤩


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2020-11-06 13:52
#274

Håller tummarna för att det blir smått :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Emmie117
2020-11-06 15:54
#275

#272: Åhh vad spännande!

Tycker verkligen kardinalräkor är så fina. Trodde först när jag såg dom att det var en saltvattensräka 🤪

Har du lyckats få dom att äta någon annan mat ännu (utöver det som finns i karet då)?

Emmisen

5ara
2020-11-06 16:17
#276

#275 Åh, kul att du hittade hit också! Ja, visst ser det ut som att de hade kunnat vara saltvattensdjur🙂

De äter inget som jag lägger i som är i formen av större bitar så det är olika sorters ”pulver” som gäller. Det märks tydligt att de gillar GalsGartens Shrimp Dinner för när jag löst upp det till ”pulver” och häller i det så blir de väldigt aktiva och plockar intensivt. Om jag däremot lägger i en hel ”pad” så blir det ingen reaktion överhuvudtaget och inte en enda räka letar rätt på maten.

De är allt lite speciella de där kardinalerna!

Draken
2020-11-06 20:23
#277

De har egna personligheter 😁🤣

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2020-11-06 20:40
#278

Kardenalerna är supersnygga och kan hålla med att de ser mer ut att höra till saltvattensvärlden! Men nog inga krabater jag skulle våga mig på.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Emmie117
2020-11-06 22:23
#279

#276: Okej. Dom kanske lär sig äta annat med tiden. Men om dom gillar pulvret så är ju det fullt tillräckligt tänker jag 😊

Är inte alls kunnig på räkor så det här kanske är en dum fundering. Men undra om dom inte har så bra ”luktsinne” och därför endast reagerar på pulvret? Eller så är dom bara kräsna…😅

Emmisen

Annons:
Emmie117
2020-11-06 22:27
#280

#278: Nej. Inte jag heller 😮

Emmisen

5ara
2020-11-07 09:12
#281

#279 Min hypotes är att det är väldigt onaturligt för dom att leta rätt på matbitar, de bara är ”betande” djur. Anledningen till att jag tror det är att det går att lära dom att äta mer som Neos och Caridina cantonensis genom att helt enkelt låta ett gäng Neos bo ihop med dom och lära dom hur man gör. När de fattar galoppen kan man ta bort Neosarna och de fortsätter ändå leta rätt på matbitar som dom.

Det är inte alls ovanligt att folk har ett gäng Neos ihop med dom i början just för att lära dom att äta annat än pulver. Jag tycker dock inte att det skulle kännas bra, främst på grund av den höga temperaturen på 28 grader.

Om man inte känner till deras lite speciella sätt att äta är det nog lätt hänt att de svälter ihjäl men enligt min uppfattning funkar det fint att mata dom med pulver av olika slag så det spelar ingen större roll.

Nu har jag inte haft dom länge men med tanke på att en hona redan går med rom mår de nog relativt bra och utifrån det tycker jag nog inte att de är särskilt svåra så länge man erbjuder bra vattenparametrar och låter dom flytta in i ett kar med en mogen kvävecykel.

  • Redigerat 2020-11-07 09:13 av 5ara
Emmie117
2020-11-07 10:39
#282

#281: Din hypotes stämmer säkert. Du kan betydligt mer än jag ;)

Precis som du säger så är nog räkorna fullt nöjda med att få pulver. Det andra är ju mer för våran egen skull. Intressant det där att dom kan plocka upp beteenden av varandra ändå!

Du verkar duktig och påläst på dessa räkor och tror nog att dom trivs bra hos dig. Hoppas det fortsätter så :)

Emmisen

5ara
2020-11-07 10:44
#283

#282 Precis; det är nog vi som tycker det är roligt att se alla räkorna samlade på samma ställe och därför gärna vill ge maten i bitar. För räkornas skull spelar det nog ingen som helst roll; oavsett sort så går de ständigt runt och plockar på all inredning i karet. Eller så gör mina Neos, Blue Bolt och kardinaler i alla fall…

Tack för lyckönskningen 🥰

Draken
2020-11-07 10:49
#284

#281: Det du skriver, låter helt logiskt i mina öron. jag kan mycket väl tänka mig att de kan "läras upp" att äta annat än pulver. men om du inte har något problem med att ge pulver, så tycker jag du ska fortsätta med det.

Jag har varit i despyt med en uppfödare till leopardgecko, hon försöker få mig att lära upp mina till att ta torkat foder , men de mår bättre om de får levande maskar och sysror. Jag har inga problem med det, hon å andra sidan tycker det är jätteobehagligt med levande föda.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2020-11-07 10:56
#285

#284:
Varför är man uppfödare av djur som ska ha levade föda, om man själv inte klarar av att hantera det? Tycker det låter helkonstigt! Heja dig som försätter med alla dessa små kryp för att dina ska ha det så bra som möjligt!


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-11-07 10:59
#286

#284 Instämmer verkligen till fullo med vad du skriver! Varför lära om djuren ifall det funkar fint när de beter sig på sitt naturliga vis?

Givetvis kan jag förstå att man vill göra det ifall det skulle vara som i nämnda uppfödarens fall men varför konstra med det annars? På något sätt är det väl positivt att kunna låta djuren få bete sig på sättet som faller sig helt naturligt för dom?

Annons:
Draken
2020-11-07 11:02
#287

#285: Hon är lite speciell. Visserligen mår djuren bra, men de skall ha mask och syrsor, och det är vad mina får.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-11-10 16:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#288

Alltid några i karet med de blå som betraktar det som serveras som takeaway 🙂

5ara
2020-11-10 16:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#289

De här förgyller verkligen mina mornar; deras akvarium tänds strax innan jag vaknar och det står bredvid sängen. Jag har en ovana att börja dagen med att dricka en kopp kaffe i sängen innan jag sätter igång och att titta på de här i samband med det är inte dumt!

  • Redigerat 2020-11-10 19:41 av 5ara
Draken
2020-11-11 07:21
#290

#288: Klart man skall ha take away. Då får man ha maten ifred också 🤣

#289 Blir du inte störd av pumpen när du skall sova ?
Jag förstår att de förgyller din morron, de är så otroligt vackra 🥰

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-11-11 15:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#291

#289 Ja, de har lite roliga grejer för sig de där blå. De är också ganska orädda av sig; bryr sig inte ett dugg om vad som händer utanför akvariet och om man inte gör några hastiga rörelser kan de gärna putsa fingrar och naglar en liten stund.

Jag har kommit på hur jag ska göra för att åtminstone den pat minin ska bli i stort sett helt tyst. Genom att bara låta den fästa i glaset med sugpropparna som sitter på svampfiltret blir det nästan inget ljud alls så det går bra 🙂 annars är jag extremt känslig för såna ljud så jag undrade hur det skulle gå.

5ara
2020-11-11 16:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#292

Men fy, vad de orangea har skitat ner i sitt kar 🙈 Får nog försöka slamsuga bottnen lite försiktigt.

Anledningen till att det är så mycket skit tror jag är att räkorna tycker filtergojset är gott och äter upp det. Eftersom jag snabbstartade karet med en hel del sånt har det således även blivit en hel del bajs. Hoppas att de slutar producera såna mängder nu när gojset börjar tryta.

Förhoppningsvis tyder romsadeln på att det inte dröjer så länge innan det blir smått i karet 🙂 Nu när jag på massa ställen läst om vilket evigt jobb det är med att sortera när man har Neocaridina ska det bli intressant att se hur det är. De som sorteras bort här kommer få flytta till de gröna lasrarnas uppväxt akvarium och hjälpa till med att hålla rent där.

  • Redigerat 2020-11-11 16:49 av 5ara
Draken
2020-11-12 09:14
#293

#291: De är ju för roliga de där blå. Snacka om orädda 🤩
Vilken tur att du har lyckats få pumpen nästan helt tyst. Jag skulle inte fixa att ha ett akvarium i sovrummet alls 😊

#292 Kan tänka mig att det är lite chanstagning att slamsuga botten. Räkorna kan ju lätt hamna i dragsuget. Du får hålla koll helt enkelt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2020-11-12 10:19
#294

#293 Haha! Ja, de är roliga! Nu har jag inte haft de orangea så länge men de är också orädda.

Ja, det var en chansning att ställa det så nära sängen. I början när jag inte fått ordning på exakt hur sladdarna skulle ligga över glaskanten kunde det bli lite av ett skallrande ljud men nu är det som sagt tyst 🙂

Om jag tar det nu innan det hunnit bli några små räklingar borde det gå bra. De som bor där i är minst en centimeter stora och därmed lätta att se.

  • Redigerat 2020-11-12 10:37 av 5ara
Nephi
2020-11-12 11:29
#295

Jag tror räkor är rätt orädda överlag 😂
Jag brukar få slåss med mina om att få plantera om växter för flytta på sig är tydligen inget de vill göra 🤷🏼‍♀️


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-11-12 11:34
#296

#295 Då verkar det som att kardinalerna är undantaget som bekräftar regeln. Bara man rör sig utanför akvariet backar de gärna in i skugga någonstans. Sen får man vänta tills de kommer fram igen. Alternativet är att röra sig så pass försiktigt att de inte uppfattar det som ett hot. Dock blir de mer och mer modiga allteftersom tiden går så till slut kanske de blir som neos och cantonensis (som är dom jag har erfarenhet av).

Draken
2020-11-12 13:35
#297

Tror de blir mer förtroliga med att du inte är ett hot så småningom :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-11-18 16:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#298

Ni som hänger i samma FB-grupp som jag har redan sett den här bilden men tänkte att jag vill ha med den här också.

I Sulawesi hittade jag tidigare i veckan min första kardinalbebis 🥰 Om jag inte såg fel imorse har jag dessutom tre honor som bär på rom 🤗 Det känns så bra att de verkar trivas!

Till helgen blir det antagligen ett gäng Bloody Mary (Neocaridina) som flyttar in. Det ser jag fram emot och så måste jag dra igång en liten kub till dom imorgon eller på fredag.

Lite oväntat kommer eventuellt 20 st Guppy flytta in i det nästan tomma 240-literskaret. Det är en här i närheten som ska lägga ner sin odling av dom och jag tycker de är så fina. Varianten heter Platinum Redtail Dumbo, om jag inte fattat fel. Jag är långt ifrån någon expert på Guppy 🙈 det blir mer om detta i min akvarietråd längre fram.

  • Redigerat 2020-11-18 16:49 av 5ara
Maleficum
2020-11-18 18:08
#299

Är så gulligt med räklingar! Har ett helt liten gäng i mitt Neocaridina kar! Mina crystal däremot ser jag oftast inte som räklingar eftersom dem gömmer sig för alla fiskar så får bara se dem som stora.

Spännande med guppys! Är dålig på färgerna och namnen på de framodlade då jag ju främst fastnat för viltsorterna men googla på dem och de ser ut att vara superfina! Påminner mycket om en av mina favorit hanar jag lyckades odla fram för många år sedan.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-11-18 19:24
#300

#299 Ja, de är ju sååå söta!!! Kan tänka mig att Caridina-småttingarna väljer att hålla sig gömda när det simmar fiskar i samma vatten.

Generellt är jag inte så förtjust i fiskar med framavlat stora fenor utan föredrar de med mer ursprungligt utseende så jag kan verkligen förstå att du föredrar viltformer 🙂 Jag tycker att det känns kul i alla fall så får vi se om jag fortsätter tycka det när jag fått hem dom också.

Annons:
Maleficum
2020-11-18 19:31
#301

#300: Jag är väldigt ambivalent när det kommer till framodlade stor fenade fiskar, på ett sätt kan flertalet vara fina och häftiga men samtidigt så kan jag tycka synd om dem om deras simförmåga och naturliga funktion blir hindrad utav dem (gäller väl framför allt slöjstjärtar av olika avelsformer men även de kampfiskar med störst fenor tror det är därför jag främst gillar crowntails för även om de har långa fenor känns de inte så extrema och tunga att det påverkar fiskens funktion så extremt).

Ska bli spännande att få se bild när du fått hem dem! Och sen se hur länge du kommer tycka om dem ;) Kanske får börja med bakvänt avlande och istället för att odla för större fenor (som väl är vanligast) så får du försöka odla för mindre fenor ;)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Nephi
2020-11-18 19:41
#302

Så söt liten bebis! Hoppas på fler snart då😍
Inlägget i räkgruppen såg jag 😇

Och kul att du får hem ännu mer räkor, ser fram emot bilder på de nya sen 😁


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2020-11-18 19:47
#303

#301 Du resonerar precis som jag!

Intressant tanke med att sträva efter lite mindre fenor! Det kanske vore något🙂 Det klarnar säkert när jag hunnit studera dom ett tag och kan bilda mig en uppfattning om hur bra de simmar.

#302 Fler bilder lär ni nog inte slippa undan 😂

fluffis
2020-11-18 21:19
#304

Vilken fin liten bebisräka :) Grattis! Ja, då hoppas vi på fler snart :)

Draken
2020-11-21 12:48
#305

Vad kul med kardinalbebisar :D

Väntar m,ed spänning på Bloody mary och Guppy 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-11-21 17:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#306

Nu är de små röda indroppade och inflyttade. Några riktigt fina honor finns det i samlingen. Ska bli kul att se vad det blir av det här 🙂

Draken
2020-11-21 17:35
#307

WOW 🥰😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
fluffis
2020-11-21 22:39
#308

Den var riktigt röd och fin! :)

5ara
2020-11-22 11:14
#309

#308 Tack 🥰 Förhoppningsvis blir de ännu mer täckande i färgen annars har jag fått tag i röd sakura snarare än Bloody Mary. Tiden får utvisa för än så länge är alla ganska unga och vad jag läst färgar Bloody Mary ut relativt sent jämfört med andra körsbärsräkor.

Jag tycker de är fina oavsett men man vill ju helst ha vad man förväntade sig. Känner mig lite dum som inte bad efter bilder på vuxna individer men, men, ibland tänker man visst inte så bra 🤷‍♀️😂

  • Redigerat 2020-11-22 11:15 av 5ara
5ara
2020-11-26 16:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#310

Efter att ha ”forskat” i frågan råder det numera inga tvivel om att det är röd sakura jag har och inte Bloody Mary. Som exempel är hanen i bakgrunden för kass i färgen för att vara en Bloody Mary. Känns skönt att ha koll på läget i alla fall 🙂

Draken
2020-11-27 13:09
#311

Lite surt ändå om du köpte dem, och ville ha, bloody mary, så får du röd sakura istället.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-11-28 09:59
#312

Ja, precis! Han som jag köpte dom av hade i sin tur köpt dom som Bloody Mary för ett par år sedan och trodde att det var det.

De flesta (åtminstone privatpersoner på FB) som säljer Bloody Mary säljer i själva verket Röd Sakura eller Painted Fire Red. Varför det har snurrats till på det viset vet jag inte. Kanske Bloody Mary låter bättre?

Hur som så kan jag ändå sysselsätta mig med att få fram snygga Röd Sakura. Några bleka hanar har redan fått flytta. En blek från gruppen med Orange Sakura fick också göra det.

Maleficum
2020-11-28 12:54
#313

#312: Hur ser man skillnad på sakura och bloody mary? Har för mig jag läste om det för länge sen men helt glömt bort det. Men har för mig jag konstatera att nån av mina var Bloody Mary men lär vara rätt utblandad nu eftersom jag inte sorterat dem alls och de även gått med typ choklad eller vad färgen kallas (ser nästan svart ut i vissa ljus och annars supermörk brun).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-11-28 13:27
#314

Det är väl främst äldre hanar som det är lättast att avgöra äkthet på; även de ska vara jämnt färgade. Detta innebär att om en hane är fläckig i sin pigmentering som en röd körsbär är stammen inte ren Bloody Mary.

Bloody Mary är den enda typen av röd som kommer från den bruna ”färggrenen” och räkorna av sämre kvalitet är därmed ofta bruna i sin färg eller så mörkt röda att de går mot svart. Att de kommer från ”shoko” kommer därmed alltid synas på vissa individer och man får sortera bort dom.

  • Redigerat 2020-11-28 13:27 av 5ara
Annons:
Maleficum
2020-11-28 13:31
#315

#314: Intressant!

Behöver fixa om mitt lilla hallkar (fått planaria invasion igen :() så funderar på om jag ska sätta upp flera mindre akvarium istället och färgsortera mina körsbär lite bättre. Kanske ska se om jag hittar dem superröda och se om man kan få dem bättre. Helt klart något att fundera på! Och så får jag se hur länge jag orkar med det innan jag ger upp och låter dem föröka sig som de vill :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-11-28 13:43
#316

Åh, himla planaria! Typiskt!

Ja, lite olika småakvarier med räkor i olika färger låter kul 😀 men precis som du säger lär du antagligen få en hel del sortering att pyssla med.

Maleficum
2020-11-28 17:00
#317

#316: Jo, planaria är inte trevligt :/ Inge problem i de andra akvarierna då jag har Guppy som äter dem så har jag där i så märker jag inte av det. Är verkligen inte mysigt att se de glida runt på rutan och saker i akvariet! Som tur är verkar det iaf inte vara sorten som attackerar och dödar räkorna för har massa småttingar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-11-28 17:31
#318

Det är inte Rhabdocoela du har då? Det är också maskar men max 5 mm långa typ och saknar antydan till ögon. Det verkar jag ha i alla akvarier men i dom med fisk syns de i stort sett aldrig. Märkte inte att jag hade såna förrän jag började med räkor. De är i alla fall ofarliga för räkor 🙂

Maleficum
2020-11-28 17:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#319

#318: Dem har ögon men de har inte riktigt de klassiska trekantiga huvudet (som på de jag hade för några år sedan där det var jättetydligt).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-11-28 18:01
#320

Ja, det där är helt klart planaria. Skönt att det verkar vara en förhållandevis snäll sort 🙂

Draken
2020-11-29 12:26
#321

Usch. Planaria är otäcka saker 😕

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2020-12-06 10:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#322

De små kardinal-bebisarna blir snabbt större! Så kul att följa dom 🥰

Hos de blå har det varit väldigt dåligt med små den senaste tiden. Vattnet visade inga konstiga värden så jag bytte soilen för en vecka sen och nu är det massa små mini-blå igen. Jag råkade övermata en del för ett tag sen och min gissning är att jag med det lyckades skapa en för räklingarna dödlig bakterieodling i substratet. Bilden är skitdålig men vid rötterna på växten syns en suddig liten ljusblå grej och det är en räkling 😂

  • Redigerat 2020-12-06 10:36 av 5ara
5ara
2020-12-06 11:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#323

Cyanon minskar i Sulawesi och NO3 ligger på 2 ppm så nu provar jag ifall lite flytväxter kan klara sig i det hårda, näringsfattiga vattnet som är 28 grader varmt.

Kandidaterna är: musselblomma, frogbit och Salvinia auriculata. Frogbitsens rötter växer så det knakar. De andra två sorters växterna verkar inte särskilt lyckliga än så länge. Vilken tror ni kan trivas bäst?

Draken
2020-12-06 14:04
#324

Vad bra att de har börjat föröka sig igen :) jag tror nog att frogbits är den som kommer trivas bäst utifrån det du skriver :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2020-12-06 14:17
#325

#323: Du vågar inte testa andmat? Den verkar ju trivas nästan var som helst :P

Hoppas någon av dem trivs ial och håller med föregående talare att frogbit nog ligger bra till om den redan växer.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Nephi
2020-12-06 14:50
#326

Vill du testa andmat kan jag skicka dig en dl eller 3 🤣
Räkorna älskar den att klättra runt i men jag är trött på den 😉


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Maleficum
2020-12-06 14:53
#327

#326: Samma här! Var så bekvämt när jag hade scalarer och när jag hade guldfiskar för det var alltid tomt på andmat i dem akvarierna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-12-06 16:29
#328

Nä, andmat aktar jag mig för 🙈 ifall inga av dom som ligger där i nu trivs så får de nog vara utan.

Vad gäller räkor som hänger i rötterna så tycker jag att det verkar funka med alla de sorters flytväxter som jag har i alla fall.

Annons:
Maleficum
2020-12-06 18:39
#329

#328: Det förstår jag! Jag har gett upp att försöka utrota den här hemma. Tyvärr tycker varken fåglarna eller kaninen om dem annars hade det ju varit perfekt att kunna mata de andra djuren med det.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-12-13 09:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#330

Kardinalerna verkar trivas fint; inte ett enda dödsfall sen de kom för över en månad sen och i karet finns nu minst tre kullar med räklingar. Här är en ganska nykläckt liten rackare som plockar på glaset 🥰

5ara
2020-12-13 09:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#331

Röd sakura har gallrats ordentligt. 41 st räkor har blivit ungefär 15 st och det jag har sorterat bort är dåligt färgade hanar. Hoppas att kvaliteten blir bättre framåt 🙂

5ara
2020-12-13 09:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#332

De orangea har växt till sig och börjar bli vuxna och inom en månad borde det bli smått där också 🥰

Börjar bli sugen på ett gäng blue dream med så eventuellt får de orangea flytta till mitt scape-projekt när det dras igång och i kuben de går i nu får istället ett gäng blå flytta in.

  • Redigerat 2020-12-13 10:03 av 5ara
fluffis
2020-12-13 22:25
#333

Kul att det går bra med alla räkor. De börjar bli många nu! :) Du har snart provat alla färger som finns ;p

Draken
2020-12-14 18:15
#334

Ser ut att kunna bli smått snart, både hos de röda och de orangea ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-12-27 18:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#335

Oj, vad mycket smått det är hos kardinalerna! Om man kollar nära bland chollan och catappalöven hos dom är det massor små minisar 🥰

Jag har börjat att ta emot de första bokningarna nu och första leveransen är planerad till slutet av januari/början av februari.

  • Redigerat 2020-12-28 08:15 av 5ara
Annons:
5ara
2020-12-27 18:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#336

Hos mina röd sakura är det också massa räklingar nu för tiden. Minst två kullar är det i alla fall. De är inte mycket för världen än dock…

Draken
2020-12-27 18:21
#337

Oj vad det ynglar av sig :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-12-27 18:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#338

Nu blev det visst bara röda räkor så jag slänger in en bild på boltsen också.

Draken
2020-12-27 18:23
#339

Detr var en rejäl hona ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2020-12-27 20:16
#340

Vad kul! Boltsen är verkligen speciella. Me like! :)

5ara
2021-01-09 09:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#341

Imorse när jag vaknade stod vattnet helt still i Sulawesi-akvariet. Filtersvamparna och impellern rengjordes på två röda och pumpen cirkulerade snällt vattnet efter det. Jag kände mig lite fånig när jag investerade i oxydatorer till både Blue Boltsen och kardinalräkorna men nu i efterhand är jag trots allt glad för det.

Dagen efter jag hämtade hem kardinalerna blev det strömavbrott så då fyllde de definitivt sin funktion. Det tog mig några timmar att få fram ett bensindrivet elverk och så småningom kom strömmen tillbaka.

Nu när jag hade missat att filtersvamparna behövde rengöras gjorde oxydatorn ännu större nytta tror jag. Igår eftermiddag bytte jag vatten och då rörde det på sig men det kan ju ha stannat strax därefter för jag rengjorde rutorna och virvlade upp en del skit. Hur som helst så verkar de må bra 🙂 hoppas att inte för mycket bakterier dött av stilleståndet bara.

Inte kul att vakna och se fyra elefanter på väg uppför glaset mot ytan! Räkorna märktes inget på överhuvudtaget så de där snäckorna är inte dumma som indikatorer på vattenkvaliteten.

Draken
2021-01-09 14:12
#342

OJ tur att du upptäckte det.

Många snäckor är jättebra indikatorer på att det är dåligt med syre i vattnet. Mina äpplen försöker alltid rymma om det är dålig syresättning i karet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2021-01-12 09:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#343

Jag gillar verkligen mina blå bultar 🥰 härligt att de börjar bli ganska många igen efter att jag sålde av en hel del i december.

5ara
2021-01-12 10:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#344

Nu har det äntligen börjat bildas rätt typ av grönska i Sulawesi! Hoppas så på att alla stenarna får den här fina gröna färgen med tiden. Kardinalerna är så snygga mot grön bakgrund tycker jag 🙂

Alla mina försök att plantera in alger från andra kar har misslyckats. En typ av Cladophora överlever men sprider sig inte. Ekosystemet i ett akvarium är minst sagt komplext.

Maleficum
2021-01-12 10:33
#345

#344: Det är det verkligen! Tycker ju mina akvarium sköts lika och har samma värden men ändå trivs växterna (och algerna) så olika i dem.

#343 Så fina! Även om de ser ut att ha blivit färgade på konstgjord väg. Är häftigt med räkor att de kan komma i så många olika färger.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

fluffis
2021-01-12 12:47
#346

#343:

Verkligen jättefina! Det är en höjdpunkt varje gång det kommer bilder på dem :)

#344

Det var en härlig grön färg. Jag kan skriva under på att akvarievärlden är komplex :)

Draken
2021-01-12 16:01
#347

Otroligt vackra 🥰

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Vadarn
2021-02-09 20:21
#348

#338: Har nu sträckläst hela denna underbara tråd :)
Har du Blue Bolt till salu åt mig ?

// T

5ara
2021-02-09 22:39
#349

#348 Vad kul att höra! Nu blev jag jätteglad 😀

För tillfället är nog allt uppbokat men om någon månad eller så lär det finnas ifall du är intresserad 🙂

Annons:
Vadarn
2021-02-10 11:28
#350

#349: Det passar mig bra, måste omorganisera ett akvarium först. Så det blir perfekt :)

5ara
2021-02-12 10:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#351

Nu var det ett litet tag sen jag uppdaterade här. Kardinalerna förökar sig som bara den. Det känns jätteroligt och jag tycker att de är så vackra!

5ara
2021-02-12 10:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#352

I Trollskogen trodde jag att Gertrudarna hade ätit upp räklingarna som kläckts men det stämde inte. De verkar bara ha gömt sig för nu har det helt plötsligt börjat visa sig fler och fler. Jag vet inte riktigt vad det beror på men de växer väldigt snabbt i det här akvariet. På första bilden syns två i mossan.

Den andra bilden visar bebisarna som är kvar i kuben i väntan på att de ska bli lite större. Sen ska även de flyttas över till Trollskogen och sen blir det Blue Dream däri istället.

Draken
2021-02-12 10:34
#353

#351: Så otroligt snygga. Vad kul att de förökar sig ordentligt :D

#352: Det var några stycken. Vilken utmaning om du skulle få för dig att räkna dem 😁🤣

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 2021-02-12 10:36 av Draken
Emmie117
2021-02-12 10:41
#354

#351: Vad roligt att höra! :) och så fina

Emmisen

Emmie117
2021-02-12 10:44
#355

#352: och får jag fråga vad Gertrudarna är för något?

Emmisen

fluffis
2021-02-12 12:34
#356

#351:
Verkligen tjusiga! Kul att de förökar sig :)

Annons:
fluffis
2021-02-12 12:35
#357

#352:

Coolt :)

5ara
2021-02-12 13:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#358

#353 Nä, räkna dom skulle nog inte vara särskilt smidigt 😅 antar att jag lär få en uppfattning om hur många de är när jag flyttar dom om ett par veckor eller så.

#355 I Trollskogs-akvariet med orange sakura går det även ett gäng Pseudomugil gertrudae. Tyvärr är de väldigt svåra att få bra bilder på men bifogar den enda vettiga jag har.

#356 Ja, det känns väldigt kul med tanke på allt man har läst om hur svåra de kan vara 🙂

Draken
2021-02-12 14:24
#359

Gertrudarna är jättefina.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Emmie117
2021-02-12 19:48
#360

#358: Okej, tack! Väldigt söta :)

Emmisen

5ara
2021-02-28 11:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#361

Faces only a mother could love! 🤣

(Inlägget är en dubblett av ett jag nyss gjorde på FB så för en del är det inte nytt. Exempelvis för Nephi 😘)

Draken
2021-02-28 11:14
#362

Men så söt ju 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2021-02-28 11:16
#363

#361: Jag skulle väll aaaaaaldrig vara i samma räkgrupper som dig på Facebook 😇😂


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

  • Redigerat 2021-02-28 11:20 av Nephi
Annons:
5ara
2021-02-28 11:16
#364

#363 Näää, aldrig 🤣♥️

Draken
2021-03-01 12:53
#365

#363 #364 😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2021-03-11 18:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#366

De små orangea är sedan i lördags flyttade till Trollskogen och i kuben de gick i huserar numera ett gäng Blue Dream. Kul att fler är under tillverkning 🤗

De orangea var förövrigt ganska många; fick det till någonstans mellan 90 och 100 st.

  • Redigerat 2021-03-11 18:51 av 5ara
Nephi
2021-03-11 19:07
#367

#366: Hur lyckades du flytta alla? 😬
Har fortfarande inte lyckats jaga rätt på dem sista svarta 😅


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
2021-03-11 19:42
#368

#367 Jag lade i lite mat och satte på en film. Emellanåt pausade jag och fångade ett gäng. Till slut kom det inte fram några fler och då lyfte jag på roten med växter och mossa. Efter det kunde jag fånga de sista.

Om jag inte hade haft soffan och TV:n hade jag nog inte orkat lägga lika lång tid på det 😅

fluffis
2021-03-12 09:49
#369

#366:
Vilken cool blå rackare! :)
Jag har kommit på att jag vill ha gröna :)

  • Redigerat 2021-03-12 09:49 av fluffis
Draken
2021-03-12 12:38
#370

#366: Vilken läcker färg 😍

#368: Helt otroligt att du lyckades fånga alla, vilket tålamodsprov 😲

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2021-04-11 14:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#371

Ibland blir det inte som man tänkt. Jag kände mig inte nöjd med de röda sakura jag hade så de fick flytta till ett av killens akvarier som städpatrull och deras kub fick ett gäng mörka skönheter som invånare istället.

Tyvärr tog det inte lång tid innan jag upptäckte att de hade Scutariella japonica så nu är karet under behandling och jag hoppas att jag ska vara av med skiten snart.

Känner mig lite besviken för jag köpte dom från en odlare med mycket gott rykte. Säljaren är meddelad om problemet och jag hoppas att även ursprungs-stammen är under behandling nu och att inga fler säljs förrän de är friska.

Det var först när jag saltade i vattnet som det blev tydligt hur enormt mycket mask räkorna bar på. Alla som gömt sig under räkornas sköldar kom fram och satte sig i ansiktet på räkorna eller släppte taget och yrde i vattnet. Så äckligt!

Jag håller fortfarande på att öka salthalten för att även de segaste rackarna ska dö och nu är det bara några enstaka kvar. Jag började med standard-dosering (1 msk/20 liter vatten) för lite drygt en vecka sen och är nog uppe i nästan 2/msk per 20 liter. Om de sista inte släppt/dött till kvällen ökar jag på dosen med ytterligare 1 tsk.

Som tur är verkar alla önskade invånare må bra och det kryllar av smått i karet 🥰

Maleficum
2021-04-11 14:41
#372

#371: Usch vad hemskt! Hoppas du blir av med alla utan att förlora några önskade invånare! Är glad jag inte har dem hos mig (ser framför mig att försöka behandla mina 200 liters kar med räkor, fiskar och snäckor).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2021-04-11 15:09
#373

#372 Nä, inte roligt alls 😑 skönt att det bara är en 30-kub men jag är ju nojig att jag kommer missa något gammalt öms under de veckor som de måste plockas bort. Vet inte riktigt hur man skulle göra med ett så stort kar som du har 🙈

Draken
2021-04-13 11:35
#374

#371: vad tråkigt :( Hoppas du blir av med skiten snabbt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2021-04-17 14:23
#375

Sen några dagar tillbaka är alla äckliga maskar borta så om jag lyckas plocka bort alla gamla skal den närmsta tiden så borde jag vara av med det sen 🥳

Draken
2021-04-17 16:18
#376

#375: Håller tummarna :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2021-04-17 18:08
#377

Nu måste jag fråga här. Maskarna kan alltså sitta kvar på ömsade skal?
Så tråkigt att du råkade ut för det här.

Annons:
5ara
2021-04-17 18:19
#378

#377 Tack! Nä, det känns inte kul och jag har varit så rädd att det ska smitta till något annat kar med Neos. Känner mig dum som inte kollade dom mer noggrant innan köp. Jag var där och köpte dom fysiskt så jag hade verkligen chans att göra det. Räknade helt enkelt med att odlare/säljare som det talas så gott om inte skulle ha något sånt på sina räkor. Har ju en annan sorts Neo från samma säljare och de hade inget sånt…

Maskarna håller ofta till innanför skölden, vid räkornas gälar, där de även lägger sina ägg. Ett fåtal visar sig framme i räkornas ansikte.

Saltet biter tyvärr inte på äggen så nu måste alla gamla skal snabbt plockas bort för att inga nya maskar ska hinna kläckas.

Tyvärr hittar jag ingen detaljerad beskrivning av scutariellans livscykel men det verkar som folk har blivit av med det genom att göra så.

  • Redigerat 2021-04-17 18:22 av 5ara
Lillyrod
2021-04-17 18:47
#379

Jag har också letat på nätet men inte hittat något bra om det här. Jag hoppas verkligen att du blir av med det. Jag håller tummarna.

5ara
2021-07-01 17:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#380

Algtabletten var tänkt till elefantsnäckorna men, men…

De är så fantastiskt många nu för tiden 🥰

5ara
2021-07-01 17:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#381

Slänger med en bild på en av mina finaste Blue Bolt-honor också 🥰

Choffa
2021-07-02 00:40
#382

Snygga! 😃


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Emmie117
2021-07-02 10:30
#383

#380: Men oj! Vad roligt att se! Minns jag var inne när du nyligen hade skaffat dom.
Otroligt så många dom har blivit!

Emmisen

Draken
2021-07-02 10:39
#384

De har verkligen förökat sig. Och så otroligt snygga 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2021-07-02 15:43
#385

#383 Och det är bara en bråkdel som är med på bilden 😅 De flesta bryr sig inte ett dugg om matbitar utan väljer att ”beta” konstant och måste råka stöta på maten för att få i sig den 🤷‍♀️

  • Redigerat 2021-07-02 15:43 av 5ara
Draken
2021-07-03 11:16
#386

#385: Det finns säkert massa gotta som de kan tugga i sig 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: