Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 580 ggr
spt
5/16/20, 6:59 PM

Hur får jag bort de små sniglarna??

Har ett 54 liters akvarium där jag lyckats få in småsniglar från köpta plantor. HUR får jag bort dem? Mitt akvarium är fullt av dem och det ser otroligt skabbigt ut.

Det jag har testat som inte har fungerat:

  • la in ett salladsblad över natten. inte en enda snigel satt på den på morgonen
  • försökt plocka ut dem i samband med vattenbyte, men med tanke på att de förökar sig otroligt snabbt, samt att deras ägg verkar finnas överallt, så går det inte.

Saker jag hört ska fungera men som jag är VÄLDIGT tveksam till att testa. 

  • en stor "mördarsnigel". Detta funkar inte då jag inte tycker sniglar är fina så vill ej köpa en.  Den skulle antagligen även förstöra alla mina växter.
  • snigelätande fiskar. Har gjort research och kommit fram till att alla dessa skulle döda/skada mina andra fiskar så det är inte ett alternativ för mig.
  • Hälla i salt i akvariumet(?). Känns inte alls bra att göra det å mina fiskars vägnar, de lär väl dö då de är sötvattenfiskar. samt hur får jag sen ut saltet?
  • Läst om att det finns medel som dödar dessa sniglar, men har även läst att detta medlet inte är bra för mina fiskar. Hittar dessutom inget sådant medel i de svenska zoobutikerna(online).

Har en dröm att nångång skaffa en dwarf puffer och det skulle ju lösa snigelproblemet men då måste jag vänta tills alla mina nuvarande fiskar samt räkor dör och jag har ingen koll på hur gamla dem är så det kan ta hur lång tid som helst. måste även lista ut lösning på mat"poblemet" med dem. Se min andra tråd för det.

Skulle vara otroligt tacksam om ni kunde hjälpa mig få ut dessa sniglar.

Annons:
Lillyrod
5/16/20, 7:07 PM
#1

SNÄCKOR som man får i karet blir väldigt många om man matar för mycket. Om man håller maten på normal nivå så håller sig snäckorna på normal nivå.

Medel som tar död på snäckor finns men jag rekommenderar dem inte. Ofta far fiskarna väldigt illa av dem också. Vattenkvalitén brukar också bli väldigt dålig av alla döende snäckor.

Broccoli brukar jag använda när jag tycker att de blir för många. En bit körd i micron någon minut som får ligga i karet över natten drar till sig de flesta snäckor. Jag tar upp alltihop med håv och då får man med sig snäckorna också. 

De gör faktiskt nytta i karet genom att äta överflödig mat och döda växtdelar samt alger. 

(Snäckor har hus med sig, sniglar har det inte och jag tror inte det finns några akvariesniglar) 😉

Basilusk
5/16/20, 7:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hej! Jag säljer Helenasnäckor. De är rovdjur och äter skräpsniglar. Dom rekommenderar jag. Jag kan skicka via posten. Skriv ett privat meddelande till mig och din adress så skickar jag. Mvh H

PeG
5/16/20, 9:06 PM
#3

Bäst är som sagt att tillföra mindre mat så blir de färre.

Basilusk
5/16/20, 10:09 PM
#4

Helena är inget hot mot fiskar. Jag har massor tillsammans med malar och Diskus. Sedan är äter de inte växter. Och de är inte hermafroditer heller så dom är inte lätta att föröka sig. Stora är de inte. De blir 2 cm max som vuxna. Det du kan göra när dom har gjort ”jobbet” är att du ger bort dom till någon annan behövande. Risken du tar är att du riskerar att tycka dom är häftiga. Det var lite om vad jag tänkte på😊

Draken
5/17/20, 11:29 AM
#5

Tror inte TS vill ha helena heller, h*n skriv i förstaa inlägget att  h*n inte gillar snäckor och vill inte ha några.

Mindre mat. plocka de du ser för hand eller krossa mot glaset. Eller lägg ner en kokt Broccoli eller liknande för att locka så många som möjligt.

Det finns fiskar som äter snäckor, men det är inget alternativ då ditt kar är för litet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: