Annons:
Etikettvilken-fisk
Läst 599 ggr
farido13
2020-05-07 17:44

Fisk som fixar döda växter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag undrar om det är någon sorts fisk/räka som kan göra sig av med eller äter döda blad så det i alla fall ser bättre ut i akvariet? Har just nu dekorerat om akvariet och för en del som nämnde på mina tidigare inlägg att det är trångt i akvariet så har ni en bild på hur det ser ut nu och i värsta fall så får jag bli av med en del guppys. För akvariet är 105L och där bor 2st Ancistrus, 2st guld Gurami och 20st Guppy. Nu ligger det en yngelkasse vid hörnet så det ser kanske lite trångt ut på ena sidan men de. Är inte trångt där egentligen

Annons:
PeG
2020-05-07 18:13
#1

Snäckor brukar vara bra på det. De vanliga arterna som tex posthorn fungerar utmärkt.

PeG
2020-05-07 18:15
#2

Angående yngelkassen så är de väldigt stressande för honan och ynglen. Du har redan gott om fisk så låt dem bara gå kvar i akvariet. De starkaste ynglen kommer att klara sig ändå. Vill du ha fler överlevare så öka mängden gömställen.

farido13
2020-05-07 18:47
#3

Snäckor? Aha okej för jag hade några av dom i akvariet som följde med den stora växten men jag tog bort dom för jag var rädd att det skulle gå överstyr med antalet. Men finns det andra snäckor som är lite större än dom som fixar sånt? Grejen är att jag la dom där i för att min familj tycker så synd om att dom ska bli föda åt mina guramis då jag tvivlar på att guppiesarna kommer göra så stor inverkan på antalet men får isåfall annars lägga dom i ett annat mindre kar för tillfället i såna fall om det funkar?

PeG
2020-05-07 19:18
#4

De flesta guppys som jag haft har ätit sina yngel. Problemet med yngelkassen är att ynglen ser de stötta fiskarna utanför men kan inte komma undan och gömma sig vilket blir stressande. Ett mindre akvarium med gott om gömställen är en utmärkt lösning om man har det och vill ha fler yngel som överlever. Nu händer det aldrig att alla överlever men i teorin så kan de bli väldigt många snabbt. 20 stycken varav kanske hälften honor. 10 yngel per hona ungefär en gång per månad om de trivs. Kanske 2 månader för att bli könsmogna. Om alla överlever har du alltså efter tre månader 50 stycken inklusive yngel, två månader senare är alla dessa könsmogna och det föds 250 nya per månad. Efter tre månader har du då kanske 1000 könsmogna guppys och då föds det i teorin 5000 nya varje månad. Det är därmed inte nödvändigtvis dåligt om några blir uppätna och bara de starkaste överlever.

farido13
2020-05-08 00:10
#5

Ja det är en bra tanke när jag tänker efter för jag har några andra yngel vid 2cm som lever där med guramisarna men har inte blivit deras mat så ja borde nog göra vid det fallet

Draken
2020-05-09 13:28
#6

Snäckor är de bästa om du vill ha "naturlig" städning av döda växtdelar.

Tycker fortfarande det är väldigt trångt i ditt kar, gör dig av med antigen Guppy, eller de andra

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
farido13
2020-05-09 18:11
#7

Jag hade faktiskt tankar om att sälja dom unga guppyn med några enstaka vuxna för att ha endast dom som jag tycker om, grejen är att jag tog emot dessa från nån och var inte beredd på den stora mängden ynglen som jag skulle få med med för

farido13
2020-05-09 18:17
#8

För det består mest av unga Guppy så det är främst dom som jag vill nog bli av med. Men ska i veckan nog fånga upp dom som jag helst inte vill ha och lägga dom i ett annat kar för min mamma hade en rolig idé att lägga dom i ett annat kar och lägga växter över karet där endast deras rötter är i vattnet. Vet inte om ni har hört om såna liknande ide men ifall hon fixar det i veckan så flyttas dom över till det karet, annars så säljs den gruppen för nån billig peng

PeG
2020-05-09 19:31
#9

Det finns ett antal växter som gärna växer på det sättet. Gullranka är vanligt men det finns ett antal till.

farido13
2020-05-09 20:48
#10

Tack för tipset för vi var inte så säkra på vilket växt det skulle vara men nu gjorde du sökningen allt lättare

Upp till toppen
Annons: