Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 929 ggr
Catlady91
2020-05-05 21:03

Vad är fel med min palettciklid?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många inlägg från mig nu senaste tiden, förlåt att jag är tjatig 😆 Min palettciklidhona ligger och trycker under en av rötterna, andas häftigt och är jäkligt rund om magen. Vad är fel? 😣

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
5ara
2020-05-05 22:07
#1

Oj, ja hon ser stor ut! Vad som kan vara fel är svårt att säga tycker jag. Hur beter hon sig vid matning? Hur ser fjällen ut på kroppen; ligger de slätt in till kroppen eller har de antydan till att stå utåt som på en kotte typ?

Draken
2020-05-06 11:53
#2

Förstoppad eller bukvattensot ? Har du kollat vattenvärdena ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2020-05-06 16:09
#3

Inget fjäll som sticker ut, hon är slät. Vet inte hur hon äter, tittar sällan.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-05-06 17:17
#4

Säger som rovfisk; antagligen antingen början till bukvattensot eller förstoppning. Kan även vara något annat men de är nog vanligast. Det första du bör göra är som rovfisk säger att kolla vattnet. Min uppfattning är att det är hög belastning i det karet och då är det lätt att man byter vatten i underkant.

Catlady91
2020-05-06 17:35
#5

Får kolla värdena då.. Kan göra ett vattenbyte i helgen. Kanske 50%?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
2020-05-06 17:47
#6

Nu blir jag extra orolig, för nu ser jag henne inte.. Ska man kola lite broccoli och ärtor och lägga ner, kanske?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
5ara
2020-05-06 18:03
#7

#6 Om det är förstoppning har jag fått uppfattningen att kokta ärtor är bäst att ge, sen om hon äter det eller inte är ju en annan sak förstås. Hos mig är det bara ancistrusarna och siameserna som är intresserade av det. Nu blev jag nästan lite orolig; din formulering i inlägget strax ovan tolkar jag som att du inte byter vatten en gång i veckan. Gör du inte det är det mycket stor risk att problemet beror på vattenkvaliteten och då är dessvärre början till bukvattensot troligare än förstoppning.

PeG
2020-05-06 18:06
#8

Alla mina fiskar äter kokta ärtor och det brukar varandra mot förstoppning. Pröva, några gillar det säkert

Catlady91
2020-05-06 18:09
#9

Jag har nyligen bytt vatten. Men nej, i det stora byter jag en gång i månaden. Det lilla byter jag en gång i veckan. Men eftersom belastningen är större i stora, kanske jag ska göra ett vb varje vecka? Hur stora, isåfall?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

PeG
2020-05-06 18:25
#10

Hur ofta och hur mycket vatten som behöver bytas beror på belastningen. Jag vet en person som har påfågelciklider i ett 400 liters akvarium och han byter 50% varje vecka. Det finns poster online som beskriver personer som gör två vattenbyten per vecka i sina akvarier. Har man istället ett stort akvarium med mycket växter och få mindre fiskar så kan man ha betydligt glesare vattenbyten. Bäst är att möte vattenvärden med hjälp av dropptest. Stiger mängden ammoniak/nitrit/nitrat så är det dags att byta vatten.

Catlady91
2020-05-06 18:29
#11

Jag gör ett vb nu ikväll, för att vara på säkra sidan. Ska jag byta 50%, eller mer eller mindre?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-05-06 18:33
#12

#11 Har du något nitrat-test? Har för mig att du mätt det tidigare. Det bästa är om du kollar vattnet och utifrån det gör en bedömning kring hur mycket som bör bytas… jag håller nitratet mellan 12,5 och 25 PPM i mina kar. Sen är det så klart bra att kolla så det inte finns nitrit också. Med så pass mycket fisk som det är där i nu finns ju möjligheten att det finns i vattnet.

Catlady91
2020-05-06 18:35
#13

Har inget dropptest, bara stickor. Och de verkar ju inte så pålitliga.. Men gör ett test nu, så kan jag lägga upp bild på resultatet

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
5ara
2020-05-06 18:39
#14

#13 Aha, jag förstår! Nä, de går inte lita på i så stor grad men ofta får man i alla fall ett hum om hur det ligger till. Ja, gör gärna det 🙂

Catlady91
2020-05-06 19:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Alla värden ser bra ut, utom översta. NO3 mg/ppm ligger på 250..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-05-06 19:28
#16

Inte alls omöjligt att det är det som spökar då. Man brukar säga att nitratet är bäst att hålla under 50 ppm och i det fallet skulle det behöva bytas lite drygt 300 liter i ditt fall. Det skulle kunna ge för drastiska svängningar i vattenvärdena för fiskarna så jag skulle rekommendera att du byter runt 50% idag och 50% även i helgen. Då borde värdena bli betydligt bättre. Sen efter det skulle jag tro att du åtminstone behöver byta 30% i veckan för att upprätthålla en bra vattenkvalitet.

Catlady91
2020-05-06 19:33
#17

Håller på med ett vb på 50% nu, kör ett likadant i helgen 😊 hur länge bör jag vänta mellan bytena? Byta redan på lördag, eller vänta till söndag?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
2020-05-06 19:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Fick en bättre bild nu. Ser nu att fjällen sticker ut en aning, och hon ligger mest på botten och gungar. Verkar ha svårt att simma..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-05-06 20:06
#19

#18 ta upp henne så snabbt du bara kan då på grund av att bukvattensot ofta är väldigt smittsamt. Hon ser så dålig ut att jag tyvärr tror att det inte kommer gå att rädda henne.

Catlady91
2020-05-06 20:06
#20

Ok, skyndar mig att avliva

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Catlady91
2020-05-06 20:16
#21

Nu är hon avlivad 😕 vågar man köpa ny redan imorgon, eller bör jag vänta till nästa vecka? Har en hane i karet.. Kan jag köpa två honor?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
2020-05-06 20:17
#22

Måste även, såklart, tacka för all hjälp jag fått! Ni är guld värda ❤️

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-05-06 20:40
#23

Innan du skaffar nya fiskar bör du få ordning på vattenvärdena. Med så höga nivåer av restprodukter i vattnet är risken stor att de nya fiskarna inte klarar omställningen och blir sjuka på en gång. Det finns dessutom risk för att fler fiskar fått bukvattensot, utan att det syns än, så rent krasst tycker jag att du åtminstone ska avvakta ett par veckor och se så att övriga fiskar är okej innan nya får flytta in. Om jag var du skulle jag göra det 50 %iga vattenbytet på lördag. Vattnet behöver verkligen bli bättre så snart som möjligt. Efter bytet på lördag skulle jag testa vattnet för att se hur det verkar. Det är inte omöjligt att nitratet fortfarande kommer vara högt och därför kan det vara aktuellt att även byta lite vatten på söndag.

Catlady91
2020-05-06 20:48
#24

Kan jag kolla värdet direkt efter vattenbyte då?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-05-06 20:53
#25

Det är ju bra att låta vattnet cirkulera en stund, med pumpen på, så att ämnena blir jämt fördelade i karet men efter ett par timmar kan du lugnt mäta utan risk för att just vattenbytet skulle ställa till det med värdena. Om du föredrar att istället kolla på söndagen spelar ju inte det någon roll så klart.

Cecilia.S
2020-05-07 07:32
#26

Håller med 5ara 👍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2020-05-07 10:16
#27

Enligt bilden ser det även ut som om hon hade "pop-eye" och även en grumling på ögonen. Det är indikationer på att vattnet inte är okej.

Vänta minst 2 veckor innan du sätter in mer fisk, kör större vattenbyten både idag och i helgen. Sen bör du byta åtminstone 30% varje vecka.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
PeG
2020-05-07 11:12
#28

Ett 50% vattenbyte kommer att sänka koncentrationen med 50% vilket inte är tillräckligt. Mitt förslag är att byta 50% tex varannan dag tills koncentrationen är under 50.

5ara
2020-05-07 11:20
#29

#28 Jag föreslog 50% igår och 50% på lördag och sen mäta för att se om ytterligare behöver bytas. Tolkar det som att det är vad hon tänker göra…

Catlady91
2020-05-08 10:18
#30

#29 det är så jag kommer göra. Fiskarna verkar må bra och äter och så som vanligt. Pratade med en bekant i en zoo butik, den jag brukar handla i. Han sa att det inte var någon fara alls, eftersom nedre värdet på stickan är helt okej

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-05-08 10:36
#31

#30 Antar att han menar nitriten då…? Den är så klart mycket farligare och dödar fiskarna snabbt. Det finns dock en anledning till att stickorna indikerar att vattnet behöver bytas vid en nitrathalt på 50 PPM eller mer. De flesta fiskar tar så småningom stryk av så höga halter av restprodukter. I naturen är nitrathalten i regel en bråkdel av vad vi har i våra akvarier så det är inte så konstigt. Varför han säger så kan jag faktiskt inte riktigt förstå. Vad menar han i så fall är anledningen till att din Palettciklid fick bukvattensot? Inte beror det på att vattenvärdena är bra i alla fall… Tycker det är jättebra att du tänker byta vattnet i alla fall. Fiskarna kommer få en betydligt bättre miljö att leva i 🙂

Catlady91
2020-05-08 16:43
#32

Pratade med en annan idag, i samma affär. Han sa samma sak, det var ingen fara. Troligen var det en infektion eller så fisken fick. Men jag ska kolla värdena ikväll igen, och byta i helgen om det behövs 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-05-08 20:34
#33

Bukvattensot orsakas ofta av att vattenkvaliteten är dålig på grund av att detta sänker fiskens immunförsvar. Givetvis är det en infektion fisken dog av, men den dök inte bara upp från ingenstans. Problemet är att infektionen i regel orsakas av bakterier som alltid finns i akvarier. De bakterierna och/eller flagellaterna får dock normalt inte fäste förrän fiskens immunförsvar är försvagat. Tycker du att det är så väldigt jobbigt att byta vatten eller vad handlar det om egentligen? Vad jag vet finns det inga sjukdomar som orsakas av för mycket vattenbyten; förutsatt att man har bra vatten i kranen och att man inte chockar fiskarna temperaturmässigt. Däremot finns det mängder och sjukdomar associerade med att för lite vatten byts. Hänger liksom inte med i ditt resonemang om det inte är så att du avskyr att byta vatten men då kan jag inte riktigt låta bli att undra varför man har akvarium överhuvudtaget… Jag kan inte se någon anledning till att hålla höga nitratnivåer i ett akvarium. En sak som är säker är att det inte finns någon som helst hälsofördel med det överhuvudtaget för fiskarna.

Catlady91
2020-05-08 20:38
#34

#33 nej nej, tycker inte alls det är jobbigt att byta vatten 😊 jag ville bara säga vad andra sagt, vilket är tvärtemot vad som saga här. Och då blir man ju en aning förvirrad, faktiskt.. Men jag ska kolla värdena, och göra byte på söndag igen. Funderar även på om jag kanske ska ta en eller två dagar i veckan då fiskarna inte får mat, då jag hört att det ska vara bra för fiskarna. Eller är det fel? Vill att mina djur, både fiskarna och katten, ska må så bra som möjligt här hemma. Så jag gör allt jag kan för att de ska må bra och ha det bra 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
5ara
2020-05-08 20:52
#35

#34 Jo, visst det kan jag förstå att det kan verka lite förvirrande. Undrar lite vad det är för människor som jobbar i butiken. Om jag kom in i ”min” butik här i stan och berättade om de värdena skulle jag inte få med mig några fiskar hem. I den butiken byts 5% av vattnet i timmen, per automatik, och risken att fiskarna skulle dö av skillnaden i vattenvärden skulle vara alltför stor. Sen är det ju så att det går inte ha ett test för varenda typ av restprodukt som finns vattnet. Därför ser jag nitratvärdet som en indikation på hur mycket restprodukter det allmänt finns i akvariet och om nitratvärdet blir högt kan det säkerligen finnas fler ämnen som närmar sig skadliga nivåer. Men av nyfikenhet; tycker de i din butik att man inte behöver byta vatten alls?

Lillyrod
2020-05-08 21:02
#36

Vattenbyten är viktiga. Litet eller stort kar kvittar. Vattenbyten är viktiga. 

Jag har haft akvarium sen tidigt 70-tal och är det något jag har fått lära mej så är det att vattenbyten en gång i veckan är a och o för att ha ett vettigt akvarium. 

Om man känner att detta är för mycket och att man inte klarar att hålla en bra levnadssituation för de fiskar man har så är ju frågan om man ska ha akvarium eller inte.

Det är levande varelser man har att göra med och att någon dör hipp som happ är inte ok. Då måste man kolla upp vad som egentligen händer i ens kar. 

Klarar man inte detta så bör man lämna de fiskar man har vidare till någon som uppskattar dem som sig bör.

Catlady91
2020-05-09 15:25
#37

#35 jag har inga problem med vattenbyte, framförallt inte i detta då det sköter sig själv nästan. Har en trädgårdsslang från karet till duschen, sen sätter jag mig och tittar på tv. I lilla är det bönigsre, då slangen inte räcker ända dit. Men gör ändå byte en gång i veckan 😊 de gör vattenbyten, det vet jag. Har varit där när de gjort vattenbyten 😊 men jag tror jag vill avsluta där, vill inte ställa till med något ☹️ #36 jo, det har jag också lärt mig. Och har inga problem med vattenbyten 😊 men jag har problem med hur ofta, då jag inte vet hur ofta jag bör byta i stora. Byter 30%/mån, men ja ske ska byta 30%/vecka?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Lillyrod
2020-05-09 15:39
#38

Ett bra riktvärde är 30 % i veckan. Sen får man känna in ungefär hur mycket som behövs när karet på sikt blir stabilt. 

Ett väl skött akvarium är som en liten sjö. Det sköter sig för det mesta självt men en sjö brukar ha både vatten som rinner till den och vatten som rinner från den. Det är det vi måste hjälpa till med. 

Nu är jag glömsk men hur stort är ditt kar?

Catlady91
2020-05-09 16:11
#39

Det stora är på 400l, det lilla är på 63l 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-05-09 17:00
#40

Det är väldigt olika hur mycket vatten som behöver bytas. När jag hade massa yngel för ett tag sen var 50% i veckan på gränsen till för lite. Restprodukterna började stiga lite grand. Efter att ynglen flyttade kan jag byta mycket mindre. I 240 liters karet går det cirka 15 pansarmalar, två scalarer och två Ancistrus. Trots den relativt låga belastningen byter jag ändå 25% i veckan; helt enkelt för att jag är väldigt rädd om mina fiskar. Med fiskarna i åtanke finns det verkligen inte en enda negativ aspekt med att göra ett normalstort vattenbyte (25-30%) i veckan, däremot finns det mängder med problem som kan uppstå till följd av att för lite vatten byts. En akvarieaffär investerar exempelvis inte i ett dyrt system för automatiska vattenbyten för att det är kul. De gör det för att det är det allra bästa för att hålla fiskarna friska.

Catlady91
2020-05-10 11:02
#41

Kollade värdena nu på morgonen. Värdet har sjunkit från 250 till 100, så funderar på om det räcker med ett vb på 30%+

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
5ara
2020-05-10 12:28
#42

Som du ser på stickorna så ska nitratet vara under 50 ppm. Om du byter 30% kommer det landa på 70ppm. Därför skulle jag säga att det bästa vore om du bytte 50% för att komma ner till 50ppm, vilket är den högsta nivån som stickorna inte markerar med rött och tre utropstecken. 50 ppm är åtminstone orange med två utropstecken. Det överlägset bästa är om du helt enkelt kommer ner under 50 ppm där stickorna faktiskt indikerar att vattnet är okej med grönt.

Catlady91
2020-05-13 17:48
#43

Nu är värdet bra igen! 😄

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-05-13 18:00
#44

#43 Härligt! Bra jobbat! Försök att hålla dom så nu bara :)

Catlady91
2020-05-13 18:44
#45

Jag gör vad jag kan! Nu är mitt nästa projekt att komma ihåg att dosera co2 tre gånger om dagen 😂 har nog stått utan dosering i två dagar, samtidigt som jag svär för att inget händer 😂

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2020-05-15 10:59
#46

Lycka till  :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: