Annons:
Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 728 ggr
Aima
5/5/20, 7:02 PM

Guramis och skumbo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Sett att det finns en del inlägg om detta men istället för att kapa en tråd så skriver jag en egen :-)
Haft ett par Cobolt Neon par ( tror jag) där honan dog för ett tag sedan .

Idag skaffade jag en ny hona till hanen och även ett par Royal red ( tror jag;-) ).
Den nya hanen hann knappt ner i karet förrän han börjar bygga ett skumbo. 
Aldrig varit med om detta innan och är helt ny på detta och guramis.
Blev glad och försiktigt optimistisk men har förstått att det inte är det lättaste att få fram fiskar…

Försökt läsa på lite och det har kommit en del frågor som jag hoppas ni kan svara på…
Guramisarna går i ett kar med några platys och gyuppys och kulål, Siamesisk algätare. mal och några räkor.
Känns inte ok att flytta några fiskar nu om det blir lek men läst att ynglen inte ska ha någon pump då  de lätt kan komma in i den och dö där…
Hur gör man då?

Tänkte att min första hona dog kanske efter lek? :-(
Hade inte en tanke på skumbo då.
Då måste man flytta honan när man märker att hanen jagar den efter att de har lekt?
Måste jag flytta honan från det andra guramiparet med då?

Läste att man skulle mata fiskarna rejält innan lek- då jag köpte dem idag vet jag inte när de fick mat senast. Kan jag mata dem nu?
Har satt igång en sats med brineshrimps men de är inte klara förrän om 24 timmar. För sent?

Ska man ha ljuset på dygnet runt för att få hanen att fortsätta bygga och uppvakta honan?

Bör tillägga att de bor i ett 60 liters hexagonformat akvarium med mycket grönska och gömställen.

Jätteglad för svar :-)

Annons:
5ara
5/5/20, 9:58 PM
#1

Tjusiga guramis du har! Kul att hanen började med att bygga skumbo på en gång! Tyvärr har jag ingen egen erfarenhet av odling av Gurami men tänker att jag kan försöka svara ändå. Om det blir lek av det hela kommer antagligen honan och det andra paret behöva flyttas. Det är ganska troligt att det inte bara kommer vara honan han lekt med som kommer ligga pyrt till. Om karet varit större hade det funnits större chans att de hade kunnat gå kvar men nu är risken stor att det kommer bli ett ständigt jagande av det hela. Givetvis finns det individuella skillnader men personligen skulle jag föredra att ha ett kar redo att flytta övriga guramis till innan jag började mata dom för att uppmuntra lek. Vad har du för filter? Om det är ett vanligt lite mindre innerfilter funkar det oftast att trä en nylonstrumpa över insugs-hålen för att det inte ska råka åka in yngel där.

Aima
5/6/20, 11:40 AM
#2

Tack för ditt svar :-)
Har ett större kar som jag kan flytta över de andra i - hoppas de i så fall kan gå med scalarer?
Vet du hur länge som hanen kan hålla på att bygga på sitt bo?
Hade inte blivit mycket mer skum idag än igår tycker jag men hanen "pyntar" med små mossabitar :-D
Tycker inte han vaktar så mycket men det gör han kanske mer efter leken?

Draken
5/6/20, 11:45 AM
#3

När/om de leker och det blir rom, så bör du flytta de andra till ett större kar.

Det borde inte vara något problem att ha dem med scalarena, om inte scalarena är fullvuxna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Aima
5/8/20, 11:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En taga trodde jag min guramihane hade slutat bygga bo men sen såg jag att det blivit högre och mer kompakt 😊
Hur ser man om de har lekt?
Han är inte så aggressiv än mot omgivningen. Jagat bara lite ibland…

5ara
5/9/20, 9:33 AM
#5

Oj, oj vilket tjusigt skumbo! Om dom har lekt så har hanen placerat äggen i nederkant av skumboet och de är i regel lite gulaktiga så du borde kunna se om det finns några om du kan kika på boet underifrån. Störst chans att få till lek verkar det vara om hanen får gå själv och att man flyttar honan dit endast för att leka. Så om det inte blir lek trots hans fina bon skulle det kunna vara värt att testa kanske.

Draken
5/9/20, 1:19 PM
#6

Tjusigt 🙂 Hoppas det blir något av med leken 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Basilusk
5/9/20, 10:29 PM
#7

Skicka meddelande till mig så ska jag berätta hur du kan göra. Mvh

Aima
5/10/20, 9:26 AM
#8

Basilusk- kan du inte göra det här? :-)

Han bygger och drar dit mossa men på morgonen brukar skummet bli mindre…
Jagar min blå guramihona ibland. Han verkar inte bry sig om den som är av samma " sort"?
Har rätt trångt med växter och en stor gren. Kanske svårt att jaga då?
Vågar dock inte ta bort växter nu…..

Aima
5/10/20, 9:28 AM
#9

5ara-  ska försöka fota boet underifrån. Tycker det är svårt att se…
Mycket mossa i vägen.
Har inte möjlighet att bara ha ett " lek kar" :-(

Basilusk
5/10/20, 9:59 AM
#10

Det blir ett långt inlägg. Ring mig så kan jag förklara och om du vill så får du lägga ut hur det går här. Men det krävs ett extra kar ca 50-60l med doppvärmare ingen pump behövs som du har separat där du inreder enbart för hanen. Du måste skapa rätt förutsättningar för honom men även för framtida yngel. Det är ynglen som kräver mest jobb. Leken är det lätta:)

5ara
5/10/20, 10:09 AM
#11

#9 Nä, jag kan tänka mig att det är svårt att se. Vad jag har förstått det som så kläcks äggen redan efter 24 tim och kanske viftande små svansar kan vara lättare att se? Efter ytterligare några dagar blir de dessutom frisimmande. Guramihanar har benägenhet att bygga skumbon oavsett om det finns någon hona redo att leka eller inte i karet. Att ett skumbo existerar betyder därför inte så jättemycket men givetvis så kan det innebära lek. Att han inte vaktar i stor utsträckning talar dock för att det inte finns några ägg eller yngel i nuläget.

Aima
5/10/20, 10:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Har försökt ta bild underifrån. 
Inte lätt med all växtlighet runt om men mannen ska försöka gallra lite idag :-)

5ara
5/10/20, 10:21 AM
#13

Jag kan inte se några ägg men det betyder ju inte så mycket förstås…

Annons:
Basilusk
5/10/20, 10:21 AM
#14

Tips 1: Lägg en kokt broccoli ca 100g i en öppen burk med akvarievatten ca 1liter det blir sedan efter 1-2 veckor mat den första tiden för ynglen

Basilusk
5/10/20, 10:24 AM
#15

Sedan matar du dina Gurami med bra mat en tid innan du flyttar hanen till odlingskaret som ska hålla 30 grader och bara 10cm djupt tätt planterat med flytväxter mossa och tex vattenpest, ingen pump behövs

Basilusk
5/10/20, 10:29 AM
#16

Kan du ta bra bilder på honorna som du har? Kan jag få se alla dina guramis förresten?

Upp till toppen
Annons: