Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 755 ggr
Janne89
5/5/20, 5:52 PM

Mina scalarer är i full gång.

Hej. Mina scalarer är i full gång nu. Köpte dom från en zoo butik för ca 3 månader sen, och nu är det full gång med att lägga rom för andra gången. Väldigt kul för en som inte har någe erfarenhet av dessa fiskar.

Annons:
Lillyrod
5/5/20, 6:27 PM
#1

Så roligt. Det är alltid kul att studera deras beteende i olika situationer tycker jag. 

Jag antar att det inte blev något av den första omgången rom?

Janne89
5/5/20, 6:44 PM
#2

Jo det blev yngel av den första kullen. Det är närmare 20-30st. Honan är en av typ den "vanliga" sorten den lite gråsilvriga med svarta ränder och hanen är orangea/guldig.

Lillyrod
5/5/20, 6:47 PM
#3

Det är nästan lite ovanligt att de klarar det första gången. Duktiga föräldrar.

Lägg gärna upp bilder. Det är alltid roligt att titta på andras akvarium och fiskar 👍

Janne89
5/5/20, 7:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här är en liten bild på min Scalare hona. Tittar man i växten till höger så är det yngel från första kullen och sen är det romkorn på stenplattan i bakgrunden.

Janne89
5/5/20, 7:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Såhär ser hanen ut.

Lillyrod
5/5/20, 7:27 PM
#6

Hinner de med att vakta de små om de redan har ny rom på gång tro? Bor de fler i det akvariet? 

De ser fina ut båda två 🙂

Annons:
Janne89
5/5/20, 7:30 PM
#7

Jadu det är ett heltidsjobb. Det är bara dom som bor i detta akvariet för att inte dom andra fiskarna ska äta upp ynglerna. Kan slänga upp en bild på det stora.

Janne89
5/5/20, 7:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8
5ara
5/5/20, 10:09 PM
#9

Åh, vad roligt! Ja, scalarer är härliga tycker jag! Vi borde ha yngel i samma ålder du och jag. Tjusiga föräldrar!

Janne89
5/6/20, 7:29 AM
#10

Jasså. Har du också fått yngel på dina scalarer.

5ara
5/6/20, 10:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Ja, det här är mitt andra par som ynglar av sig. Däremot är det första kullen där jag låtit föräldrar och yngel vara kvar i det vanliga akvariet. 8 st tappra yngel lever och antalet har inte minskat den senaste veckan så nu är de nog så stora att de inte betraktas som mat längre av odessabarberna i karet. Det andra parets senaste kull var på 145 st. Lite väl många tycker jag… föräldrarna till den kullen går numera i samma kar som det paret som har yngel nu. De får dock inga fler yngel med så många fiskar omkring sig för de blir stressade och främst honan äter upp äggen. Bilden är tagen i söndags och ynglen hade då varit frisimmande i exakt 3 veckor.

Draken
5/6/20, 11:40 AM
#12

vad spännande med yngel, och vilka otroligt duktoiga föräldrar dina scalarer är. Annars kan de ta sina egna yngel (de frisimmande) om de känner att de utgör ett hot för den nya kullen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Janne89
5/6/20, 11:57 AM
#13

Nu har jg flyttat dom frisimmande ynglerna så föräldrarna kan koncentrera sig mer åt den nya kullen. Dom bor i en stor yngel kasse tills vidare att jag har hittat en bättre lösning. Vill inte förlora några yngel.

Annons:
Draken
5/6/20, 12:03 PM
#14

Det räcker med ett mindre akvarium till en början, men försök få tag på ett som är så högt som möjligt :)

Yngelkasse är inte någon bra lösning, det stressar mer än det hjälper, men tilfälligt kan det fungera.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Janne89
5/6/20, 12:46 PM
#15

Okej. Jag håller på att leta.

5ara
5/6/20, 1:17 PM
#16

Instämmer med övriga; jätteduktiga föräldrar som lyckats vid första försöket. Efter att ha fött upp i alla fall några yngel kom jag att tänka på lite grejer som kan vara bra att ha koll på ifall du tänker börja odla: *Scalarer i vanliga färger är inte alltid jättelätt att sälja. För min del har jag kontakt med en djuraffär som hittills inte tackat nej till mina yngel men man får inte mycket för dom. Privat kan du få runt 25-30:-/st och i affär 10-20:-/st i presentkort, om de ens är villiga att ge något överhuvudtaget. *Det tar minst tre och en halv månad tills de uppnår säljstorlek. Detta är förutsatt att de får gott om bra mat och bär på bra gener. Annars kan det ta längre tid. * För 145 st yngel var det verkligen på gränsen med de 360 liter jag hade för att ha dom i. Så du behöver skaffa en hel del akvarie-liter till ynglen om du ska fortsätta ta hand om varje kull scalarerna producerar. Mina leker var tredje till var fjärde vecka ungefär. I längden blir det många yngel. *Om du inte vill gå back på det hela gäller det att köpa storpack med artemiaägg till ett bra pris. Sen när de blir äldre äter de även mängder av annan mat innan de vuxit till sig tillräckligt för att hitta nya hem så att köpa hem lite mer i lösvikt är det bästa tycker jag. Detta är lite av det jag har lärt mig hittills. Kan vara bra att veta 🙂

Janne89
5/6/20, 7:05 PM
#17

Okej. Tack för tipset. Mitt syfte är inte att odla scalarer. Jag har erfarenhet av att odla upp Malawi ciklider och det är också samma princip. Dom kräver också stora kar men det blir inte lika mycket i samma kul. Men det här kom bara som en tillfällighet. För mig är detta en hobby så jag kommer inte göra några stora affärer av det.

5ara
5/6/20, 7:21 PM
#18

#17 låter som att du har koll på läget och helt rätt inställning till det hela 🙂 Anledningen till att jag skrev som jag gjorde var på grund av den stora mängden det skulle kunna bli till slut då du verkade så mån om att inga i den första kullen skulle råka illa ut nu när föräldrarna leker igen. Mina har dock valt att käka upp äggen istället för att ge sig på ynglen som de redan har men det verkar vara väldigt olika. För en del funkar det även fint att dra upp en kull till trots att de redan går med yngel vid sidan. Jag gillar verkligen de små scalare-rackarna! Kul att se dom växa upp och att se hur föräldrarna tar hand om dom är också fascinerande. Uppdatera gärna med bilder! Jättekul att följa andras akvaristika liv 🙂

Janne89
5/6/20, 7:44 PM
#19

Okej. Ja det ska jag göra. Men jag kollade lite nu på dom nya romkornen och jag blir lite fundersam. Många av dom är vita så vet ej om det kommer bli nått. Sen ser det ut som att rommen inte kommer att bli nått.

5ara
5/6/20, 8:01 PM
#20

Ofta är det ju ett antal som blir vita och möglar så om det inte är väldigt många vita så behöver det inte betyda så mycket. Beror som sagt på hur många det är. Hanen kanske var lite ofokuserad vid leken på grund av ynglen och missade att befrukta lite fler ägg bara.

Annons:
Janne89
5/7/20, 9:17 AM
#21

Okej då vet jag. Men nu när jag kollade imorse så va alla romkorn borta. Leta runt i hela akvariet och kunde inte se nått uns av rommen. Jag tror dom har blivit uppätna.

5ara
5/7/20, 10:20 AM
#22

Då är det nog ganska troligt att de var obefruktade som du misstänkte. Mina brukar leka aningens mer sällan när de har yngel vid sidan. I det här fallet kanske honan inte påverkades alls av ynglens närvaro medans hanen gjorde det och därför inte befruktade äggen. Jag bara spekulerar så klart. En av mina hanar tog det nog runt 7-8 lekar för innan han började lyckas med befruktningen… inte så lätt alltid. Har du kvar ynglen i den lilla kassen?

Janne89
5/7/20, 3:43 PM
#23

Hej. Nej ynglerna fick vara kvar i det lilla akvariumet och föräldrarna har jag flyttat till det stora med alla andra fiskar.

5ara
5/7/20, 3:57 PM
#24

#23 Det var ju ett smidigt sätt att lösa det på! Så bra :)

Janne89
5/7/20, 4:38 PM
#25

Japp det vr det. Så nu får man följa deras utveckling. Några har redan fått den klassiska Scalare formen redan.

5ara
5/7/20, 8:01 PM
#26

Håller med dig; det är verkligen kul att se hur de utvecklas! I en viss ålder ser man skillnad från dag till dag tycker jag. Bjud gärna på en bild på dina småttingar ifall du vill 🙂

Janne89
5/8/20, 10:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Här är en liten bild på ynglingarna. Dom växer så det knakar..

Annons:
5ara
5/9/20, 8:59 AM
#28

#27 Nämen, kolla vilka söta små scalarer!!!

Draken
5/9/20, 1:17 PM
#29

Sötnosar, och man kan se att rygg och bukfena börjar bli scalarelik 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Janne89
5/9/20, 9:58 PM
#30

Japp. Några har fått lite mörkare mönster på sig. Det kan man se om man tittar när på dom.

Denna kommentar har tagits bort.
Janne89
5/31/20, 10:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Här är den 3e kullen från mitt par jag har. Dom är i det stora sällskaps akvariet och jag har bara låtit det vara och inte lagt ner någe tid på dessa yngel. Det får gå av sig själv naturligt.

Lillyrod
5/31/20, 10:44 AM
#33

Produktiva rackare 😉

Draken
5/31/20, 10:59 AM
#34

Vilka duktiga föräldrar  🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Janne89
5/31/20, 2:26 PM
#35

Ja det kan man säga. Första kullen växer så det knakar. Den andra kullen blev inte så mycket av då alla försvan/blev uppätna. Och så nu den tredje.

5ara
5/31/20, 3:30 PM
#36

Verkligen duktiga föräldrar 🙂

Upp till toppen
Annons: