Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 807 ggr
Catlady91
5/1/20, 8:40 PM

Projekt mossvägg

Ja, idag körde jag igång projekt mossvägg. Gick inte så bra som jag trodde.. Kommer lägga upp bilderna en och en, och förklara vad jag gjorde

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Catlady91
5/1/20, 8:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Köpte två grillnät på DollarStore, 30kr styck. Mätte och klippte de till rätt storlek. Sedan satte jag ihop dom på en sida med buntband, för att skapa ett typ av gångjärn

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
5/1/20, 8:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Klippte sedan hål på andra sidan, där öppningen blir, för sugkoppar. Gjorde inga stora hål, bara så de kunde tryckas igenom

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
5/1/20, 8:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

La sedan mossa emellan, spred ut det så gott jag kunde. Hade ganska mycket 😊 denna mossa kallas Spiky, och är förjävlig på att växa!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
5/1/20, 8:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Sedan tryckte jag ner den sidan med buntband på i sanden, så gott jag kunde, och försökte sätta fast nätet med sugkopparna i pumpen. Lyckades dock inte så bra, de lossnar hela tiden.. Kommer se över detta någon dag när det finns mer ork och hjärnan vill vara med mer.. För jag är verkligen inte nöjd…..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

piggelina123
5/1/20, 11:35 PM
#5

Blir spännande att följa! Blir det lika bra som du tänkt dig så kanske jag testar nått liknande! Lycka till!

5ara
5/2/20, 8:50 AM
#6

Ser lovande ut! Bra jobbat 🙂 Tror dock att det blir väldigt svårt att få sugkoppar att fästa på filtermodulen eftersom ytan inte är helt slät… sugkoppar funkar typ bara på glas.

Annons:
Catlady91
5/2/20, 10:33 AM
#7

#6 det är där mitt problem är, så jag försöker komma på någon annan lösning.. Tips?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
5/2/20, 10:43 AM
#8

Nu vet jag ju inte hur ni har limmat filtermodulen eftersom den inte är original i karet men i mina kar är det som små springor mellan glaset och modulen. Kanske det går att liksom vika in nätet där emellan och få det att sitta fast. Alternativt kanske det går fästa någon form av krokar. Svårt att säga när jag inte vet hur det ser ut riktigt…

Catlady91
5/2/20, 10:47 AM
#9

Jag satt just och funderade på krokar.. Tänker mig en fiskelina, en på varje sida av modulen där mossväggen är, sänke i ena änden och fiskekrok i andra. Och kroka fast upp till på modulen, där själva locket är.. Det borde ju funka 🤔

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
5/2/20, 10:48 AM
#10

#9 inte alls omöjligt 🙂 definitivt värt att utforska tycker jag!

Catlady91
5/2/20, 11:51 AM
#11

Utforskas idag! Tack för hjälpen, återkommer med uppdatering 😊 kanske man ska sätta dit en mindre anubias? 🤔

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
5/2/20, 2:36 PM
#12

Gjorde krokar av ståltråd 😊 så nu sitter det väl lite bättre 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
5/4/20, 3:16 PM
#13

Spännande. Sätter en fena här 👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Catlady91
5/4/20, 3:18 PM
#14

På onsdag ska jag köpa ett startkit med co2 och koppla in 😊 tydligen ska man spreja en gång om dagen. Finns det ingenting som gör att den sprejar själv? Eller tillsätter ämnet i vattnet på egen hand?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
5/4/20, 5:59 PM
#15

Hmmm… det här är nog någon form av CO2 jag inte känner till. Har du någon länk eller liknande till ett sånt system?

Catlady91
5/4/20, 7:09 PM
#16

Nej, tyvärr.. Han använder det i sitt lilla växtkar i butiken, och det växer som fasen! Köper det på onsdag, tänkte ha i mitt 400l för växternas skull.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
5/4/20, 7:10 PM
#17

Tror det är denna, men inte helt hundra säker. https://www.cyberzoo.se/akvaristik/tillbehor/co2-akvarievaxter/tetra-co2-optimat-co2-system.html

Han sa att jag skulle trycka en gång, och släppa när röret var fyllt, sedan var det inte mer..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
5/4/20, 7:33 PM
#18

Spännande! Den här CO2-varianten känner jag definitivt inte igen. Du får gärna uppdatera med lite bilder och så på den sen 🙂

Catlady91
5/4/20, 7:34 PM
#19

Vad kör du med då? Finns det inte någon variant som doserar själv?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
5/4/20, 7:41 PM
#20

Nä, jag orkar inte greja med koldioxid. Tycker det växer mer än tillräckligt ändå 😅 det jag har varit inne på är dock ett system anpassat för sodastream-flaskor och då skulle det ha magnetventil så det kan kopplas till timer så koldioxiden tillsätts ungefär samma tider som ljuset är tänt. Det här kikade jag på bland annat: https://perfectaqua.se/co2/kompletta-co2-system/komplett-co2-system-for-sodastream

Annons:
Catlady91
5/4/20, 7:51 PM
#21

Ok 😊 

Jag är ju lite rädd för sånt här.. Är rädd för allt som kan smälla. Jag fyller inte ens på luft i däcken på bilen, det ber jag min bror eller pappa om hjälp med. Jag vågar inte.. Och min kompis berättade átt hennes sodastream exploderade helt plötsligt, så vågar inte använda sånt..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Maleficum
5/5/20, 12:19 PM
#22

Låter lite som ditt system är liknande ett jag såg på youtube för några år sedan (kan tyvärr inte hitta videon nu), var en som besökte en akvarieaffär där de hade petflaskor i akvarierna (upp och nedvända och fastsatta så öppningen var under vattnet) och då fyllde de helt enkelt på med CO2 i petflaskorna i takt med att det minskat i dem (antar att den yta som blev då mellan vattnet och CO2n var lagom för att långsamt "portionera" ut det i vattnet allt eftersom.

Tycker det såg ganska enkelt och bekvämt ut (vet inte hur ofta dem behövde fylla på i flaskorna).

Edit: Lyckades leta rätt på videon!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
5/5/20, 1:57 PM
#23

#22 Vilken inspirerande video! Häftigt!

Maleficum
5/5/20, 2:16 PM
#24

#23 Verkligen :) Kände att efter jag såg den att jag skulle nog testa på det systemet om jag någon gång skulle få för mig att börja med CO2! Mycket eftersom jag ju har flera akvarium! Största problemet blir väl bara om man åker på semester så måste man ju ha en fiskvakt som klarar att fylla på.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
5/6/20, 10:47 AM
#25

#24 ja, med flera kar måste det vara en väldigt kostnadseffektiv lösning! Vet du om koldioxiden automatiskt slutar lösas i vattnet på natten när fotosyntesen stannar av? Om den gör det är det verkligen en briljant lösning!

Draken
5/6/20, 11:16 AM
#26

Härlig video 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
5/6/20, 5:59 PM
#27

#25 Vad jag förstod det av i videon så går det bara åt så mycket CO2 som växterna använder (de prata nåt att det tog slut fortare när det var mycket växter i akvariet) så då borde det ju inte lösas så mycket under natten.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
5ara
5/6/20, 6:08 PM
#28

#27 Då tolkar du det på samma vis som jag. Vilken jättebra lösning på det hela! Nu blir jag ju nästan lite sugen på att köra CO2 i karen trots allt…

Maleficum
5/6/20, 6:18 PM
#29

#28 Ända jag funderar på är vad för "hatt" man ska använda på tuben så det blir lätt att portionera ut. Man vill ju gärna ha något som är enkelt att byta flaska när det behövs.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
5/6/20, 6:22 PM
#30

#29 Antar att någon form av standardiserad gaskran borde fungera som på gas-svetsar tänker jag. Där skruvar man ju på och av gasen och när tankarna är tomma fylls de igen. Borde väl inte vara några konstigheter direkt eller är jag bara lite väl optimistisk nu…?

Maleficum
5/6/20, 6:25 PM
#31

#30 Ingen aning om hur de funkar men det låter ju logiskt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
5/6/20, 6:29 PM
#32

#31 ska allt kolla upp det här lite närmre… mycket intressant tycker jag! Pappa har en gassvets så jag börjar nog i den änden.

Catlady91
5/6/20, 6:31 PM
#33

Borde det inte funka med ett sådant munstycke som finns på gasflaskor för att fylla en ballong? Vad det nu är för munstycke 😂

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
5/6/20, 6:35 PM
#34

#33 åh, det vet inte jag vad det är för munstycke. Det kanske är samma till och med 🙂 definitivt värt att utforska i alla fall.

Annons:
Maleficum
5/6/20, 7:12 PM
#35

Man vill ju helst ha något som är enkelt att använda med en hand (så det inte är en trög "ratt" eller nåt sånt man måste vrida på medan man håller på).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Catlady91
6/6/20, 2:40 PM
#36

Bakslag, igen! 😭 Ståltråden har börjat rosta i akvariet, inte bra!! Jag vet inte hur jag ska lösa detta, är beredd att ge upp totalt!

Någon som har tips? Ståltråd rostade, sugkoppar fastnar inte. Vill inte limma helst, dö jag vill kunna fylla på med mossa om jag vill eller ta bort den om det blir dåligt..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
6/6/20, 2:47 PM
#37

Nu vet jag inte exakt hur din konstruktion ser ut men kanske det går att lösa med plast av något slag? Exempelvis finns det små öppningsbara öglor till växter som ofta används till orkidéer.

Catlady91
6/6/20, 2:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

#37 bifogar en bild på mossväggen. Finns det sådana att köpa eller måste man köpa en växt?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
6/6/20, 3:16 PM
#39

Dom finns att köpa separat så du behöver inte skaffa en växt för att få tag i såna. Vet dock inte om såna skulle funka i ditt fall men någon typ av plast-mojäng som passar borde inte vara omöjligt att få tag på…

Catlady91
6/6/20, 5:58 PM
#40

Var och köpte sänken i bly, som man använder vid fiske. De borde ju vara ofarlig, tycker jag?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
6/6/20, 6:49 PM
#41

Ringde och frågade pappa, tydligen var det jättegiftigt så det gick inte..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Lillyrod
6/6/20, 7:06 PM
#42

Nej bly eller andra metaller ska du absolut inte ha i karet. Då är du nog av med dina fiskar på nolltid. 

Det är nog svårt att få fast ett nät runt så där. Jag har tyvärr inga tips att ge dig.

Catlady91
6/6/20, 8:07 PM
#43

Pappa rekommenderade bindtråd, som man använder när man binder blommor.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
6/6/20, 9:02 PM
#44

#43 Är det typ ståltråd i ett skyddande hölje eller vad är det för något?

Catlady91
6/6/20, 9:04 PM
#45

Ja precis. Ståltråd med plast runt, så det inte rostar.

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/plantering/bindtradar/bindtrad-2000018986

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
6/6/20, 10:18 PM
#46

Ja, det kanske kunde vara något! I ändarna kanske man kan sätta en klump snabblim så även ändarna blir skyddade från vatten.

Catlady91
6/7/20, 2:40 PM
#47

Vad för lim skulle man köra då, som är säkert? Har locite hemma, borde ju funka?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
6/7/20, 2:54 PM
#48

Läs på innehållet; cyanoakrylat och etylcyanoakrylat funkar utmärkt i akvarium 🙂

Annons:
Catlady91
6/7/20, 2:56 PM
#49

Ja den innehåller etylcyanoakrylat 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
6/7/20, 4:22 PM
#50

Tack för hjälpen, allihop! Nu sitter mossväggen med bindtråd, som används för att binda blommor 😊 lite lim i båda ändar för att skydda ståltråden från rostning 😊 gick galant! Förutom en nyfiken katt som råkade få lite lim i pälsen 😆

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Upp till toppen
Annons: