Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 448 ggr
godishanna
2020-04-29 08:51

Fortsatta vattenproblem, döda malar mm

Trodde jag fått ordning på alla bekymmer nu men igår hittade jag mina två nyinköpta Ancistrus döda. Efter ETT dygn. Vet att små malar är känsliga för flytt men ändå, båda? Koppade in som vanligt under ca 1 h. Har kollat hur många vattenvärden som helst. Har fortfarande högt i nitrat men det dödar väl inte över en natt. De större malarna i ett annat kar mår bra. Har väldigt höga värden på silikat men det borde väl inte heller påverka fisken. Kiselalgerna mår dock bra 😂 Sen har vi ju bakterier i vårt brunnsvatten, hittar ju inget annat så det påverkar nog ändå. Har ju haft en massa prickar, svamp och skit på fiskarna av och till trots regelbunden skötsel. Men är det någon här inne som vet vad snäckor och malar kan vara känsliga mot. Har ju klarat posthorn i ett kar men inte i ett annat trots vattenvärden som är snarlika. Samma med ottos, de tycks bara klara sig i ena karet. Hoppet lever i alla fall. Idag kommer leveransen av nya vattenfilter så nu kanske vi får ordning på vattnet - efter 7 år i huset kanske vi t o m kan dricka det 😄👍 Lite rädd att vattnet kommer bli för mjukt nu bara… 🙈

Annons:
5ara
2020-04-29 09:26
#1

Men ojdå, det var en aning mystiska dödsfall tycker jag nog! Nu minns jag inte riktigt hur det såg ut med dina vattenvärden men jag har för mig att de jag hade var värre med avseende på nitrat. Vattnet var även jättehårt, däremot hade vi inte mycket bakterier så, som du säger, kanske det kan vara det. Snäckorna jag skaffade (Neritina Pulligera) och ancistrusarna lever varenda en efter två år trots att de bodde ett år i vattnet med massa nitrat och karbonater. Någon nyinflyttad fisk fick svamp men då tillsatte jag bara lite Ektozon och det blev bra och kom inte tillbaks. I övrigt märkte jag inte av några sjukdomar. Baserat på det borde väl problemet ligga i något som skiljer vattnet hos dig från det jag hade och där kommer bakterierna, som du nämner, in. Om du vill så kan jag be min ex-sambo om labresultatet på vattnet för jämförelse. Kommer inte ihåg så mycket längre. Vad har du för fiskar som gör att du blir orolig för att vattnet skulle bli för mjukt? Ett enkelt sätt att buffra vattnet är genom att tillsätta krossade snäckskal eller krossad kalksten i karet. Jag har det i en nylonstrumpa i filtermodulen och upplever att det funkar fint.

godishanna
2020-04-29 14:21
#2

Vi har labanalys på vattnet med men det är bara bakterierna, nitratet och hårdheten som fått anmärkning. Sedan har jag tagit på akvarierna med akvarietester. Men jämför gärna med din analys 😊 Mina växter mår lite sådär med, men det var rätt lågt CO2 och Mg så det kanske kan vara det. Har ffa mollys men även några tanganyikacikliderbi ett kar, mest dem jag tänker på med pH:t. Det finns ju både kalksten och malawisalt så det ska nog lösa sig. De enda av mina fiskar som aldrig visat tecken på sjukdom är mina vuxna Ancistrus, Calvusarna, rosentetrorna och räkorna.

Draken
2020-04-29 17:06
#3

Låter skumt. Helt klart är det ju något som inte är ok med vattnet. Men jag tycker att "bara" nitrat och hårdhet inte skall påverka så, åtminstone inte över en natt.

Det är ganska enkelt att buffra Ph i ett akvarium. Vi har väldigt mjukt vatten, men jag har snäckkross i filtret och kalksten i karet,  mina Malawiciklider mår prima :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2020-04-29 17:59
#4

Så snabb död brukar tyda på någon form av akut förgiftning om det inte handlar om fiskar som är väldigt känsliga för temperaturer eller andra förändringar men det borde inte Ancistrus vara. Knappast nitrat men möjligen ammoniak. Någon tungmetall men detta är bara gissningar.

5ara
2020-04-29 20:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här har du lite att jämföra med ifall du vill. Jag upplevde som sagt inga problem med de här vattenvärdena förutom att prickalgerna frodades.

5ara
2020-04-29 20:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Fortsättningen.

Annons:
5ara
2020-04-29 21:04
#7

Anledningen till att det blev anmärkning på vattnet var den höga nitrathalten.

godishanna
2020-04-30 21:27
#8

Jämförde med vår vattenanalys från i år. Inga jätteskillnader, samma nitrat, liknande hårdhet, lite mer Ca, lite mindre K och Mg. Dock har vi lite mer Cu: 0,15 mg/l. På tidigare akvarieanalyser har Cu varit max 0,008 så jag drog slutsatsen att antingen växterna eller vattenberedningsmedlet tar hand om kopparen. Kollade värdena på det akvariet där malarna dog, de flesta är dropptester: KH 12 pH 7,5 NH4 mindre än 0,05 NO2 0,05 NO3 mellan 15 o 30 Cu 0,1 PO4 0,2 SiO2 över 6 (skalan går inte högre) Fe 0,02-0,05 CO2 11,5 (ca enl tabell) Cl 0 (sticka) GH ca 16 (sticka) De tester jag har. Svårt att läsa skalan på vissa. Kopparn är högre här än i de andra karen, kanske pga att detta får vatten från en annan kran som inte används lika ofta. Samma brunn. Kan det varit boven denna gång? Vad finns det annars? Har för mig att det nämndes aluminiumsilikat när det gällde svart grus. Gruset kasserade jag ju från det karet i höstas men kan det finnas Al i vattnet? Hade ju extrema kiseldioxidvärden så de kanske kan förenas i så fall … Fast å andra sidan var ju detta värde samma i de andra karen och malar och räkor mår ju bra. Men där är ju andra bekymmer. För tillfället verkar alla vara friska i alla fall.

PeG
2020-05-01 09:11
#9

Jag tror nog tyvärr att det snarare är något du inte mäter för. Kisel och nitrat ligger högre än hos mig men inte på nivåer som borde orsaka problem.

Lillyrod
2020-05-01 09:14
#10

Allt är ju inte mätbart heller. Det finns många ämnen som fiskar inte tål som kan dyka upp i vattnet som vi inte kan mäta med vanlig utrustning.

5ara
2020-05-01 09:45
#11

Det här är allt lite av ett mysterium tycker jag! Har svårt att tro att silikatet skulle ställa till det för fiskarna… utöver detta har jag även svart grus i det akvariet jag hade när jag bodde där. Vet inte om det är färgat eller inte men inte alls omöjligt att det är det. Som sagt inga problem trots det. I grova drag känns det som att det som vattenanalyserna visar inte kan ge något svar på vad som spökar då värdena verkar ganska lika. Du nämnde tidigare bakterier i vattnet och att det var det som gjorde att erat vatten klassades som otjänligt. Hur mycket odlingsbara mikroorganismer och bakterier är det i vattnet? Bara spekulerar lite… Med tanke på hur pass mycket mer intensiv och lång fasen med kiselalger var under uppstarten, jämfört med när jag startat upp med kommunalt, tror jag silikathalten var hög där också.

godishanna
2020-05-01 18:23
#12

Nä jag börjar tro det med. Får bara hoppas att filter och uv-lampa tar allt skadligt. Ska bli najs att kunna dricka vattnet ifrån kranen med 😊 Odlingsbara mikroorganismer ligger på 116/ml, ingen anmärkning där men man vet ju inte vad som kan påverka fiskarna. Salmonella? Såg en salamander i brunnen en gång … Nä kanske inte lönt att leka detektiv utan bara hoppas allt blir bättre när vattnet blir renare 😊

5ara
2020-05-02 10:47
#13

Oj, en salamander i brunnen?! Det vill man kanske inte ha där… Vi får hoppas att filtret ni har på ingång får det hela att ordna upp sig! Måste bara fråga; varifrån fixar ni dricksvatten som det är nu? Känns så omständligt att inte kunna dricka vattnet ur kranen. Eller ni kanske kokar det innan ni dricker?

Annons:
godishanna
2020-05-02 15:53
#14

Vi har hämtar hos mina föräldrar som har kommunalt vatten 😁 Men ja, superomständigt och trist att ha en massa vattenflaskor ståendes överallt.

5ara
2020-05-02 19:24
#15

Oj, det låter lite krångligt förstås! Att ni orkat i sju år… men man kanske vänjer sig.

Upp till toppen
Annons: