Annons:
Etikettdammar
Läst 368 ggr
Desilita
2020-04-26 17:03

Damm över sommaren på balkong?

Hej!
Jag blev lite inspirerad genom youtube att ha en liten damm över sommaren där jag tänkte ha guppies i. Detta genom att sätta upp en balja redan nu när maj månad kommer, där jag bland annat tänkte ha hornsärv. 
Jag tänkte bara höra vad folk har för erfarenheter kring detta? Vet inte hur vanligt det är i Sverige men minns bestämt att jag såg några trådar angående det förra året. Det enda jag egentligen minns är att baljan helst inte ska vara svart pga det drar till sig solen, plus att där finns mer kemikalier i?

Vad är den minsta baljan en kan ha? 
Om jag förstått det rätt behövs ingen filtrering sålänge där finns mycket växter?  
Har ni några andra allmäna tips?

Annons:
Catlady91
2020-04-26 17:54
#1

Myggen kanske lägger larver där, och då blir du av med dom 😊 en liten minidamm vore absolut kul att se, och ha! Jag skulle då välja att ha den på lite högre höjd än golvet, så jag kan sitta där och titta på fiskarna 😊 det finns ingen plats på balkongen där ser är ganska skuggigt, eller iallafall mindre ljus?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Desilita
2020-04-26 18:36
#2

#1 Blir av med larverna menar du? För det har jag hört är en av de bra grejerna, att där nästan konstant finns levande mat för dem!

Jag har en perfekt plats mellan min stol och mitt bord där jag hade tänkt ha hälften utanför bordet, och hälften under bordet så att där både finns skugga men även så regnvatten kommer in!
Tänker att det blir perfekt, för då kan jag sitta och titta på dem när jag sitter på min balkong hehe.

Catlady91
2020-04-26 18:43
#3

#2 ja precis, de tar ju larverna 😊 tror inte du behöver så stor balja

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Desilita
2020-04-26 18:45
#4

#3 Gud vad nice! 

Och det låter ju super, har inte en superstor balkong. Men tänker minst 60 liter eller hur?

Catlady91
2020-04-26 20:14
#5

#4 ja det tycker jag. Men nån annan får gärna flika in här 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

PeG
2020-04-26 23:02
#6

Jag har sett någon annan som hade guppys i en Större plaskpool för barn med diverse växter. Det får inte bli för varmt och sedan måste du ha en plan för fiskarna till hösten. Guppys kan bli många på en sommar.

Annons:
Desilita
2020-04-26 23:20
#7

#6 Intressant! Då bör ju någon liten balja fungera som inte är svart. 
Jag har ett 350 liters som i princip är tom förutom ett fåtal invånaret! Så medan dessa invånare förökar sig tänkte jag ha det som sidoprojekt.

piggelina123
2020-04-27 00:51
#8

Beroende på var i landet du bor så skiftar väl temperaturen över dygnet rättså rejält, kalla nätter och varma dagar. Det kan nog bli varmt i en balja om solen gassar, och nattetid kan det bli kallt. Förslagsvis vattenbyte för att kyla, och toppvärmare nattetid om det skulle behövas. Jag har bara erfarenhet av baljor när det gäller lantbruksdjur på bete, och under den varma perioden bildas alger snabbt och vattenkvaliteten blir dålig. Men det är ju en hel del som skiljer dricksvatten mot en damm. Lycka till, hoppas det funkar! Hornsärv brukar ogilla temeratursvägningar och snabba förändringar i vattenvärden. Då tappar de alla sina barr. Har märkt att de kan reagera på tempdraturskillnader skillnader på bara ett par grader. Lägg upp lite bilder när du kör igång.

5ara
2020-04-27 08:23
#9

Jag skulle rekommendera att kolla in den här youtube-videon: https://m.youtube.com/watch?v=nSuIReY1qZE

Draken
2020-04-27 10:35
#10

Spännande. Ser inget hinder att det skulle fungera, om du bara håller koll på tempen och evt. vattenvärden, beroende på vad du väljer som filtrering.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: