Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 668 ggr
farido13
2020-04-25 15:48

Skygga gurami

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag köpte 2 st guld Gurami från en privat person och dom gömmer bara sig under pumpen eller i rören mestadels och dom kommer bara fram på natten när jag inte är i närheten och dom verkar vara extremt rädda för mig så jag köpte massa växter som var ihop fasta som ni ser på bilden men dom vågar fortfarande inte komma fram och jag tänkte nästa vecka när det är dags att städa akvariet så tänkte jag kanske fixa i ordning på dekorationerna och allt så min fråga är då vad är det mer jag kan göra eller ska jag bara vänta? För har haft dom nu i en vecka och dom är vid 7-8 cm (ögonmått). Dom kommer inte fram ens när det är matdags. Tänkte att nu då det inte är dags att städa än så gör jag det nästa vecka så då jag inte behöver stressa dom nu i detta fall

Annons:
farido13
2020-04-25 15:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Lite från ovan så ni ser mer på andra perspektiv

farido13
2020-04-25 15:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här gömmer sig den ena och den andra gömmer sig i rören till vänster om akvariet på första bilden, de är bara dom och ett gäng guppys och två Ancistrus och guppiesarna har inga problem att komma fram

farido13
2020-04-25 15:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här gömmer sig den ena och den andra gömmer sig i rören till vänster om akvariet på första bilden, de är bara dom och ett gäng guppys och två Ancistrus och guppiesarna har inga problem att komma fram

farido13
2020-04-25 15:53
#4

Jag har haft Gurami av olika sorter förrut men har aldrig varit med som dessa två att dom är jätte snygga för dom andra som jag har haft förrut har aldrig varit så skygga, visst jag fattar om dom kan gömma sig ibland men detta är regelbundet tills jag inte finns kvar i rummet eller på natten

PeG
2020-04-25 20:09
#5

Har dom något sällskap i akvariet?

farido13
2020-04-25 23:49
#6

Det är bara ca 10 guppies sedan 2 Ancistrus bara

Annons:
piggelina123
2020-04-26 04:26
#7

Har du kollat vattenvärdena? Jag kan inget om guramis men här är nåhra förslag: Vattentester för att se om ditt vatten är samma ph, hårdhet osv som de vill leva i. Inredning kolla upp hur de vill ha sin inredning. Vad ger du för foder? Stämmer fodrets egenskaper med hur guramis äter? Temperatur, syresättning, gömställen… Annars ge dem lite tid så törs de nog komma fram. Guppys är bra på att tämja skygga fiskar, eftersom de är ivriga och kommer till rutan när en människa närmar sig, och andra arter brukar fatta att det är matdags när guppysarna blir pigga och simmar mot ytan. Hade förut ett gäng fiskar jag fick av en kompis, de var väldigt skygga. Då satte jag en bild av mitt ansikte mot rutan och en surfplatta på andra sidan, där jag hade en film med fiskar som fick artemia. Då blev det fart på dem, och de var tama några dagar senare.

farido13
2020-04-26 05:04
#8

Ja jag får vänta och se, för dom vill ha ett tättväxt akvarium med fri simyta också men förstår inte hur vattenvärden har med att dom gömmer sig, just nu så ser jag dom vara framme så det har mer med min närvaro vid akvariet att göra har jag märkt också, sedan när vi ändå pratar om detta så tänkte jag även lägga till en extra fråga. Då jag har 2 guld Gurami, 10 guppies och 2 Ancistrus så undrar jag om man kan lägga till 1-2 st till Gurami i ett 105L akvarium så kanske dom mår bättre i grupp, lixom tänkte från djuraffärer då dom oftast är vana med människors närvaro så kanske dom blir mer bekvämare med andra guramis närvaro

5ara
2020-04-26 09:54
#9

Fiskar som mår dåligt kan dra sig undan så det är därför piggelina123 undrar över vattenvärdena och övrig skötsel. Personligen tycker jag att ditt akvarium är i minsta laget för att ha fler Gurami i det. Med tanke på hur små de är så är de ganska unga och min erfarenhet är att de kan bli stökiga och jaga andra fiskar när de blir äldre. Det är dock lite konstigt att de håller dig undan så extremt mycket men en vecka är inte särskilt lång tid så det är inte omöjligt att det kommer lösa sig bara genom att de får mer tid på sig att vänja sig. Om du vill ha växter som överlever så kommer du behöva byta ut belysningen men det har du kanske redan koll på.

Draken
2020-04-26 13:26
#10

#8 Ditt akvarium är ganska fullt redan nu, så jag skulle inte köpt fler fiskar dit.

Fiskar drar sig undan när de inte mår bra, var nog därför #7 undrade om vattenvärdena.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

farido13
2020-04-26 14:54
#11

Jaha okej, jo jag hade tänkt byta belysning men har inte hittat någon bra än, nu när jag inte jobbar längre så vill jag kunna hålla till en budget

farido13
2020-04-26 16:20
#12

Men jag har en fråga, jag tänkte om det funkar att ha fler andra fiskarter i akvariet? Någon speciell fisk kanske eller någon tetra? Om det får plats iaf med nån att till? Behöver inte vara lixom flera stycken men utan någon sort och hur många i rekommenderad antal

Desilita
2020-04-26 16:40
#13

#12 Hur stort är ditt akvarium? För i mitt tycke ser det där akvariet läskigt litet ut för att ha fiskar som växer såpass stora de gör. Speciellt om du redan har guppies där i. 

Du borde absolut inte skaffa fler fiskar, spara hellre de pengarna så du kan uppgradera till ett större akvarium inom några månader. Finns extremt många billiga akvarium på facebook market exempelvis, hittade ett 250 liters för 500 kronor förra året.

Annons:
PeG
2020-04-26 16:53
#14

Guppys borde hjälpa till att lugna ner dem lite. De flesta fiskar brukar bli lite lugnare av att se någon som är mindre än dem själva simma runt utan att bli uppätna. Om de skräms av rörelse utanför akvariet så kan det ibland hjälpa att skärma av akvariet. Sedan när de känner sig lite mer hemma så kan man öppna upp igen. Att kolla vattenvärden mm är alltid bra om något ser ut som att det kanske inte är riktigt bra

5ara
2020-04-26 16:53
#15

Jag tycker nog att det i stort sett är fullt; 105 liter är inte särskilt mycket. I den här tråden håller TS på att bygga en egen ljusramp som inte kommer kosta många kronor; kanske kan vara värt att kika på. Ljusrampen kommer efter det som handlar om bänken som TS håller på med. https://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5e9f0cc4ce12c441bf00b6d3-projekt-160l?discussions-2

farido13
2020-04-26 18:05
#16

Ja det är 105L men aa kanske ni har rätt men även så finns det många dekorationer men inget måste att jag behöver köpa fler fiskar bara en tanke ifall det funkar, jag kikar gärna in i tråden för att bygga upp en ljusramp

Draken
2020-04-27 10:10
#17

Tycker inte du skall släppa i mer fisk alls. Varken fler av de du har eller några andra.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

raichu
2020-11-05 15:23
#18

#8: 105 liter är för litet för guldguramier, byt ut de mot typ honungs Gurami.

Upp till toppen
Annons: