Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 510 ggr
Linono
2020-04-23 22:01

Svamp på Platy

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag behöver hjälp! Det ser ut som min ena Platy har fått någon slags infektion på stjärtfenan. Jag är osäker på om det är en svampinfektion så jag undrar om det är någon som vet vad det är så att jag kan behandla på rätt sätt. Fenan ser grumlig/vitaktig ut och jag upplever att den har blivit lite kortare.

Annons:
PeG
2020-04-23 22:29
#1

Fenröta? Svamp brukar se luddigt ut.

PeG
2020-04-23 22:30
#2

Oavsett börja med att kontrollera vattenvärdena gärna med ett dropptest och för ett större vattenbyte.

5ara
2020-04-24 09:59
#3

Utan att veta anledningen till att fisken blivit dålig är det lite sämre prognos om man ger sig på att medicinera. Risken är överhängande att det kommer tillbaka. Tyvärr är bilden lite dålig men jag lutar åt bakteriell fenröta. Helst skulle jag vilja se en bättre bild för att känna mig mer säker. Ett exempel på medicin som är effektiv mot detta är Furanol men det finns fler. Bakteriell fenröta beror nästan alltid på dålig vattenkvalitet. Hur mycket vatten byter du och hur ofta?

piggelina123
2020-04-24 12:00
#4

När jag ser de kraftigt röda gälar som fisken har är det ett tydligt tecken på dålig vattenkvalitet. Gör ett vattenbyte 50% nu direkt. Kolla nitrit. Syresätt vattnet. Ge nån form av vattenberedningsmedel. Röda gälar syns tydligare på ljusa fiskar.

Desilita
2020-04-25 13:45
#5

Ectozon, akvariumsalt är väl dock något en oavsett vad kan använda för förebyggande syfte? Enligt instruktionerna står det så och att det inte har några bieffekter.

Lillyrod
2020-04-25 14:06
#6

Salt hjälper i stort sett inte mot någonting. Det gör slemhinnan på fiskens kropp något tjockare för att fisken försöker skydda sig mot saltet. 

Vid ett parasitangrepp eller svampangrepp kan saltet hjälpa till att skydda fisken just för att slemlagret blir tjockare. Det har inte någon medicinsk effekt.

Ett rejält vattenbyte gör allra mest nytta vilket de andra redan har sagt : )

Annons:
Draken
2020-04-26 13:08
#7

Ser ut som bakteriell fenröta, och då hjälper inte salt. Då krävs medicinering.

Men det är svårt att säga av bilden.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: