Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1904 ggr
Firrefirre
4/22/20, 1:16 AM

Neontetra

Hej! Jag såg nu ikväll vid matning att en Neontetra såg fruktansvärd ut… Den är pigg o glad, glupsk som attans bananer o en Neontetra till har liknande utseende övriga fiskar i akvariet är där inga fel på över huvudtaget.. glupska, glada, parning i fullgång hos Black molly o allt är som det ska… men vad är detta?! 😩

Annons:
Firrefirre
4/22/20, 1:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
Firrefirre
4/22/20, 1:17 AM
#2
piggelina123
4/22/20, 2:54 AM
#3

Mina kardinaltetror har blivit sådär när jag bytt vatten och det har skiljt för mycket i pH, både uppåt och neråt. Salt har hjälpt mig när de redan ser tufsiga ut. Mina var gamla, ca 6-7år och såg ut sådär innan de dog. Jag tror att vara blek och tufsig är neotetrans yttre när de inte mår bra, oavsett om det beror på vattenkvalitet eller sjukdom. När jag sett mina sådär har jag tagit ut dem, haft dem mörkt och grunt, med salt, då har de överlevt. När jag inte gjort något har jag hittat dem döda i pumpen dagen efter. Sen finns det något som heter Neonsjukan. Googla på det.

Firrefirre
4/22/20, 12:31 PM
#4

okej tack för svar! andra ja pratat med tror de är fenröta.. men inga övriga invånare i karet har någonsin blivit drabbade utan är flera neontetror som genom tiden här sett ut sådär… förstår inte vad det är… och förstår inte vad ja ska göra åt det eftersom jag inte vet vad det är…. Känns som de är. något. som bara är. på Neontetra eftersom de aldrig blivit något på övriga… 😩

5ara
4/22/20, 1:11 PM
#5

Alltid tråkigt när fiskarna blir dåliga! Har du möjligtvis någon bättre bild? Gärna en rakt från sidan med bättre skärpa. Då ökar dina chanser att få en mer korrekt och specifik diagnos. I de flesta fall grundar sig ett sjukdomsutbrott i dålig vattenkvalitet. Detta är inte alltid fallet men det kan vara bra att testa vattnet i akvariet och om något inte är bra får man se över sina vattenbytesrutiner och skötseln i övrigt. Hur stort är akvariet? Hur ofta och hur mycket vatten byter du? Hur många fiskar har du där i?

Firrefirre
4/22/20, 2:02 PM
#6

ja, men de mystiska kvarstår att inga andra fiskar är på något sätt dåliga, black Mollyna parar sig så de står härliga till, dom två plats jag har följer varandra o leker o simmar ikapp, silverhajarna går ihop med praktbotiorna o praktbotiorna följer silverhajarna o de verkar allmänt bra, en bra tid nu.. asså han är ju jäkligt svår att få på bild, den bilden jag tog är från en video ja spela in, men gick inte att lägga upp här.. Akvariet är 250L men ska inom sin tid bytas ut för att silverhajarna har helt plötsligt börjat växa o dom stannar inte i växten heller 😂 Vi är väldigt fisk intresserade o köpte detta 250L för 2år sen då fick vi med silverhajarna o de va små bebisar då o nu är vi ute efter ett längre o med mycket mer liter i.. praktbotiorna är fortfarande mini små, så de är silverhajarna de börjar bli tjärvt för… vi har både stickor och NO2 test och de visar bra, vattenbyte görs 1gång i veckan då byts ca.35-40% ut sedan i med filtermedia.. fiskarna är väl ca 23st sammanlagt.. varav ca. 12 neontetror…

Annons:
5ara
4/22/20, 2:21 PM
#7

#6 Nä, få bra bild på fiskar kan verkligen vara svårt! En gissning från min sida är fenröta orsakad av svamp men jag tycker det är jättesvårt att se på den bilden som ligger uppe nu och vågar inte hävda det med någon form av säkerhet. Om det inte är en mycket smittsam sjukdom är det inte helt ovanligt att det bara är en typ av fisk som drabbas. De är ofta olika känsliga för olika saker. Exempelvis kan neontetrorna känna sig stressade av akvariets övriga mycket större invånare. Jag säger absolut inte att det är så men det skulle kunna vara en möjlighet. Stress sänker fiskarnas immunförsvar och gör att olika otyg, som normalt inte får fäste, får det ändå. Låter som en bra plan att byta upp er i akvariestorlek när ni har fiskar som blir stora! I övrigt låter det som att ni har koll på vattenbyten och liknande. Vad ligger NO3 på i karet? Är tetrorna gamla? Tänker om de fått sämre immunförsvar och sänkt tålighet av ålder till exempel. Bara så du vet menar jag verkligen inte att anklaga er för att ni skulle sköta ett akvarium dåligt. Försöker bara hjälpa er med att komma fram till vad det beror på.

Firrefirre
4/22/20, 2:59 PM
#8

ja och just han är svin svår att få bild på… okej, men ska jag behandla hela akvariet då? 🤔 för har en medicin mot svamp tror jag det är… ja, jag har inte upplevt att nån fisk far illa av andras närvaro, utan mer isåfall att stim håller sig i stim, ingen simmar ensam eller borta från sin grupp… den enda som kan va lite arg de är vår Eldstjärt men han är bara det vid matning, aldrig annars! han har också taggat ner sitt humör lite, han går inte på fiskarna utan bara jagar bort dom från "hans" mat.. men vi gjorde om lite i akvariet o flyttade bak allting o sen dess har han blivit JÄTTE lugn, han är iaf 4år nu o de kan ju bli griniga ju äldre som blir.. men tanken är att silverhajar, praktbotior, mallarna, siamesiska älgätare och eldstjärten ska få flytta till de större akvariet vi ska köpa o de andra som blir kvar alltså Neontetra, Black molly o Platy får gå kvar i 250L 😊 NO3 har vi inte, vi behövde inte de enligt han i affären… så har bara stickor o NO2.. dessa neontetror är nog kring året eller 2 iaf för de va redan stora när vi köpte dom.. de fanns mindre Neontetra o sen dessa större där vi köpte dom…

5ara
4/22/20, 3:51 PM
#9

Vad är det för medicin du har? Fenröta kan orsakas av både bakterier och svamp och därför spelar det lite roll vilken medicin det är. Inte omöjligt att en hederlig saltkur kan hjälpa. Problemet i det hela är att orsaken till att tetrorna blivit dåliga inte hittats. Detta försämrar prognosen på lång sikt då det finns överhängande risk att det kommer tillbaka. Om det är svamp är det inte särskilt smittsamt och om du kan få tag på de drabbade fiskarna och behandla dem separat så går det lika bra. Däremot kan såna där små snabba rackare vara en riktig utmaning att få tag på. Samtidigt är jag mycket osäker på vad det är på grund av bildens kvalitet så jag vågar inte direkt stå för någon form av diagnos. NO3 (nitrat) borde finnas med på stickorna. Om ni testat vattnet får du gärna dela med dig av siffrorna här. Jag brukar kolla NO3 emellanåt och använder det som indikator för restprodukter som finns i akvariet. Även om vattenbyten sköts kan det vara något annat som gör att värdena spökar.

Firrefirre
4/22/20, 4:05 PM
#10

tittade precis, de va vita prick medicin vi har… 😞 ja asså jag har ju sagt att detta är sista gänget Neontetra vi har, för de är 3 "omgången" som ser ut såhär…. är precis som att dom är dåliga i sig självt eftersom detta inte finns hos våra andra invånare… ja, att jaga runt på honom o nån annan tetra som har varningstecken känns som en stor utmaning o vill inte stressa dom andra… men tände precis akvariet o ska genomskåda varenda tetra här nu… för ser att de är andra med "bomull" på fenor…. 😩 jag ska leka doktor o försöka ta en bra bild på den i sämst skick o de andra jag hittat så ska jag se vad jag får till här 😊

Firrefirre
4/22/20, 4:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

där är han, och ser på någon till att någon har en typ böld på munnen, en annan på bakfenan….

Firrefirre
4/22/20, 4:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12
Firrefirre
4/22/20, 4:26 PM
#13

gjorde precis test både NO2 och den visade gult alltså under 0.3 och stickan visade bra men vattenbyte, så får göra vattenbyte när sambon kommer hem, för silverhajarna är opålitliga o JAG klarar INTE om en fisk hoppar ut… de går bara inte 😂

Annons:
Draken
4/22/20, 4:28 PM
#14

Ska man döma efter den sista bilden, så har den dragit på sig parasiter eller fenröta, kan även vara svamp .

Har den en knöl på fenroten vid stjärtfenan ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
4/22/20, 4:33 PM
#15

den har nån liten typ bomulls liknande knöl på stjärtfenan ja… men där är flera neontetror som har knölar, någon på stjärtfenan, någon på munnen..

Firrefirre
4/22/20, 4:35 PM
#16

ska man behandla hela karet då eller vad ska jag göra? är multicura något som skulle funka? använde det i förra karet när vi inte fick svar på vad problemet var och de tog bort allt… men som tidigare nämnt så är det BARA neontetrorna som har nåt skit… de senaste 3 grupperna vi haft har vissa sett ut såhär men övriga boende är helt fria från konstigheter…

5ara
4/22/20, 4:40 PM
#17

Mycket bättre bild du fick till! Bra jobbat! Jag skulle säga att den har drabbats av svamp som orsakat fenröta och det skulle inte förvåna mig om det även är något bakteriellt med i bilden. Invänta gärna fler svar från andra här i gruppen men om det var min fisk och jag väldigt gärna ville rädda skulle jag satsa på furanol tillsammans med ektozon (salt). Furanol är dock kraftig antibiotika som kan slå ut filterkulturen (om filterkulturen inte slås ut blir den oavsett väldigt hårt gången åt) och definitivt inget man vill hälla i sitt akvarium i onödan. Finns många andra mediciner också. Om man har lite tur kan Esha 2000 funka men har läst om många fall där det inte gjort någon nytta. Här krävs det nog ett beslut från din sida helt enkelt vilken nivå du vill lägga dig på. Eftersom inga andra fiskar är sjuka finns möjligheten att inte behandla alls och låta tetrorna dö ut men här kommer ju aspekten av etik och moral in som får vägas in.

Firrefirre
4/22/20, 4:54 PM
#18

ja jag tände o då är dom allihopa lite sega så jag fick till det 😀 ja asså dedär är ju svårt tycker jag… eftersom de är några enstaka av neontetrorna… o inte fler arter o sådär, jag vet faktiskt inte.. har inte igång något av dom andra avkvariena… och sätta igång nåt av dom blir ju ett projekt i sig innan man kan föra över de som ser lite taskiga ut… jag vill ju absolut inte att någon fisk lider… men vill ju inte föra över detta på mina andra invånare heller… då jag är extra extra förtjust i eldstjärten, silverhajarna, botiorna , siamesiska älgätare och våra veteran malar… de 2 platyna och blsco Mollys är där ingenting på, Black molly är helt svarta och hur fina som helst, platyna är vit röda och riktigt lyser upp.. utan att avgöra efter vad du/ni gjort, men vad hade ni gjort? för som sagt detta är 3 omgången av Neontetra o de är samma förbannade skit o 3 gången övriga invånare inte blir drabbade… sist vi hade sjukdom i akvariet va vårt gamla på 156L o då hade vi inte silverhajar o botiorna o de utan bara Mollys, platys, neontetror och våra två veteran malar… men de är 3år sedan…

5ara
4/22/20, 5:04 PM
#19

#18 Rent krasst skulle jag nog överväga att ta bort neontetrorna om jag var du. Utan att veta anledningen till att de blir dåliga så kommer antagligen nya drabbas om du väljer att fylla på stimmet och de som är drabbade nu kommer med största sannolikhet dö så småningom. Utöver problematiken med just tetrorna så finns även oron över att det skulle kunna sprida sig till andra fiskar. Ett alternativ jag annars skulle överväga är att, trots omaket, dra igång ett extra kar och flytta dom dit för eventuell behandling och då hade jag nog valt att behandla hela gänget även om inget syns på de flesta.

Firrefirre
4/22/20, 5:09 PM
#20

ja asså vi har sagt att när dessa dör ut så köper vi ALDRIG mer neontetra… för första grupperna när. vi starta akvarie va de inga problem med men nu jo, de finns inget annat än problem med dom… knölar hit o dit o bomullsaktiga o knepiga… 😩 ja min största rädsla är att de går över på de andra fiskarna…. ingen speciell art men helt enkelt börjar gå över på dom allihopa… ja, jag kan starta 120L men då är ju grejen att de tänkte ja ha Mollys i o platys men tar ja över dom där så blir ju akvariet sjukt… o då har vi en ond cirkel där….

Annons:
5ara
4/22/20, 5:10 PM
#21

Multicura är för övrigt en medicin som är verksam mot vissa parasiter men även svamp och bakterier så utifrån att de blev bättre av den förra gången är det svårt att säga vad det är de drabbas av…

5ara
4/22/20, 5:12 PM
#22

#20 Du får helt enkelt ta dig en funderare. Verkligen inget roligt beslut att fatta… om du flyttar tetrorna och medicinerar med en verksam medicin borde dock det som gör dom sjuka försvinna från karet.

5ara
4/22/20, 5:17 PM
#23

Vad är det för stickor ni har? Det skulle verkligen hjälpa om du ville dela med dig av siffrorna. Om de säger att vattnet behöver bytas är det inte omöjligt att det är dålig vattenkvalitet som är grundproblemet för tetrorna. I så fall finns goda chanser att medicinering tillsammans med att ni ser över vattenbytesrutinerna får ordning på det hela. Har ni kommunalt vatten eller egen brunn?

Draken
4/22/20, 5:19 PM
#24

Det är jobbigt när det inte blir som man vill. Vill ni ha färgerna som neontetran har, så kan ni köpa Kardinaltetra istället. De är något större och, i mina ögon, mycket finare :)

Annars så finns det jättemycket fina tetror man kan ha, om ni vill ha tetrastim i karet :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
4/22/20, 5:45 PM
#25

vi har test 6 in 1 och med dom färgerna som uppkom där så va det 2 de avvek på där de står vattenbyte.. nu denna veckan har vi ju slarvat så… annars håller vi jämt på 1gång i veckan varje söndag.. vi har kommunalt vatten här… men om ja startar 120L idag, hur länge ska de gå innan ja kan ta över tentorna där då? för tänkte isåfall starta de idag o köpa medicin i helgen… får starta de akut då så lite sand o nån dekoration… stickan säger 50 på NO3 - vattenbyte 0 på NO2 - OK 8°D på GH - OK 7,2 på ph - OK 0,8 på Cl2 - använd aquasafe

5ara
4/22/20, 6:00 PM
#26

#25 ja, särskilt högt NO3 är det ju inte då. Det ligger på gränsen till vad man brukar betrakta som mindre hälsosamt för fiskar. För människor går också gränsen vid 50. Här kommer teststickors osäkerhet in dock men oftast så kan de ge en riktlinje i alla fall. Gällande kloret blir man allt lite fundersam. Om erat vatten inte innehåller klor i form av kloraminer borde det vara noll. Klor dunstar bort om det inte är i just form av kloramin så något dygn efter vattenbyte är det noll annars. Om jag var du skulle jag försöka hitta erat vattenverks värden på internet. De brukar i regel uppge vilken form av klor de använder. Om det är kloramin så hjälper det att tillsätta lite askorbinsyra (c-vitamin) för att bli av med det. Problemet här är att teststickor inte är helt tillförlitliga så därför är det bästa att kolla via internet vad som tillsätts. Använder ni Aquasafe eller något annat som tar hand om klor förresten? Om ni gör det så visar stickan mest troligt fel värde där. Om du drar igång 120 liters-karet kan du flytta över fiskarna så fort tempen är bra, förutsatt att inte vattnet är konstigt på något vis. Om du kramar ur lite filtergojs från erat inkörda kar så får ni en riktigt bra start. Om du även kan få med lite sand från det större är det ännu bättre. Sen får man givetvis hålla koll med test så det inte börjar dyka upp nitrit.

Firrefirre
4/22/20, 6:20 PM
#27

kan kanske ha med o göra att vi inte byta vatten på lite mer än 1v nu? för sist vi gjorde NO2 testet blev de grönt men nu blev de gult.. alltså under 0,3mg/L vi har försökt hitta vatten värdena men hittar ingenting 😞 vi använder HappyLife flytande filtermedia som vi använder vid varje vattenbyte och grymligheten försvinner ganska snabbt.. då gör jag så att jag sätter igång 120L o försöker få över dom imorgon eftermiddag borde väl bli bra? 😊 lite från filtret, sand ifrån de stora och lite happy life borde väl inte skada? 😊

Annons:
Firrefirre
4/22/20, 6:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

vi bor i sjöbo, första raden på listan..så jag hittade det 😊

5ara
4/22/20, 7:04 PM
#29

Jag googlade lite på mitt håll också och vad jag hittar så används endast UV-ljus för att minska mängden bakterier och liknande där ni bor så att ni skulle ha klor i vattnet verkar inte så troligt.

Firrefirre
4/22/20, 7:19 PM
#30

ja såg de också.. så då har stickan med stor sannolikhet inte visat rätt? nu är 120L startat… klämde ur lite från filerna i de stora i 120L, la några sånna kulor nitrit kulor (tror jag?) i botten från de stora, och doppade filterna i de stora akvariet o satte ner i 120L o sedan happy life filter media… de borde väl bli bra? 😀🙏

PeG
4/22/20, 7:42 PM
#31

Stickorna som används för att möta tex ammoniak , nitrit och nitrat är tyvärr ofta inte så där väldigt bra. Dropptesterna brukar vara mer tillförlitliga. Min standardåtgärd när något inte ser bra ut är att göra ett större vattenbyte. Det nya akvariet borde bli bra. Hoppas att det hjälper.

5ara
4/22/20, 8:11 PM
#32

#30 Jag tror att stickan visar fel men det kan jag så klart inte veta. Själv har jag råkat ut för att stickor visar 3 i nitrit och dropptest 0,5. Fiskarna mådde inte märkbart dåligt så 3 i nitrit kan det inte varit. Gällande nitrat har de visat 75 när labbtest visade 42 (bodde med egen brunn i jordbruksområde) så jag betraktar inte stickor som särskilt pålitliga. Rovfisk här på forumet har även råkat ut för stickor som visat noll i nitrit när det var ganska mycket. Nitritkulor har jag ingen aning om vad det skulle kunna vara… i övrigt låter det som att du jobbat på bra! Håll som sagt koll på nitriten i början. Om du får utslag så byt en del vatten och krama i lite mer filtergojs.

Firrefirre
4/22/20, 8:11 PM
#33

ja, har också fått höra de innan, men vi har stickorna och NO2 i dropptest.. så vi gjorde ett vattenbyte idag ca. 40% och i med happy life o nu väntas de bara på att grumligheten ska försvinna vilket de gör inom några timmar 😊 o de nya är igång så väntar till imorgon eftermiddag o släpper i neontetrorna där efter ett test är taget 😊

Firrefirre
4/22/20, 8:25 PM
#34

Det låter lite skumt men därav köpte vi dropptest också för att hört så många gånger att stickorna är mer eller mindre skit… och så vill man ju inte ha det, man vill ju inte ha de som heltidsjobb att göra vattenbyte för att stickorna inte är rättvisa… 🙄 vet inte exakt va de är för kulor, men de är dom vita man har i en sk strumpa i filtret eller i botten på akvariet… 😳 de skulle vara bra för nånting iaf… ja ska ta dropptestet imorgon, nitrithalt på 120L o se, är de grönt så är de ju bra 😀🙏 men ja har ett problem o de är att vi har inte växter så vi kan ha i 120L… men man måste väl inte ha växter? 😬

Annons:
Firrefirre
4/22/20, 8:39 PM
#35

visst är de så att de bör inte få mat idag när man gjort vattenbyte? 🤔

5ara
4/22/20, 9:02 PM
#36

Ni lär inte ha någon nitrit i karet imorgon. I ett nystartat akvarium är det ofta som mest nitrit efter cirka 3 veckor (kan komma tidigare och senare) och då räknar man från när fiskarna flyttar in. Tack vare att ni hällt i bra bakterier från det andra karet är det dock mycket möjligt att ni klarar er helt undan någon form av nitritspik. Nä, växter behövs inte men utan det så ställs det högre krav på att vattenbytena sköts för man får ingen hjälp från växter som tar upp en del av restprodukterna. Fiskarna kan också uppskatta att ha lite växter att gömma sig bland. Jag personligen matar som vanligt även om det är vattenbytardag. Om fiskarna blir väldigt stressade och skrämda av det kan man eventuellt låta bli men annars ser jag ingen anledning till att inte mata. Jag har dock bara haft relativt tåliga och enkla fiskar så det kan säkert finnas fall då mat ska undvikas.

Firrefirre
4/22/20, 9:12 PM
#37

åh.. ja, jag hoppas verkligen vi klarar oss utan en sådan nitrit spik…… då tar vi o försöker föra över dom alla imorgon o sen hålla lite koll om 2v på värdena… men hur länge ska vi vänta med vattenbyte på de nystartade? okej, jag får köra mer sand o några växter i helgen då när vi ska jaga medicin helt enkelt.. men vad ska jag "söka" efter? svamp/parasit/bakterie? de verkar cool lugna förutom de vanliga enorma lekande efter vattenbyte o vårt lilla yngel Bert vill nog säkert ha lite mat 😋 så dom får en släng sen då 🙏

5ara
4/22/20, 9:23 PM
#38

Låter som en bra plan! De första två veckorna behöver ni inte byta något vatten skulle jag säga. Karet är så pass stort till fiskarna så om ni inte matar massa så borde vattnet hålla bra kvalitet. Jag brukar dock byta vatten som vanligt en gång i veckan även när jag startar upp ett kar. Eftersom multicura fungerade förra gången vore det kanske inte så dumt. Vet dock inte om den finns att få tag i längre. Om du orkar kan du kolla verksamma ingredienser, borde gå att hitta någonstans på internet, och se om du hittar någon annan medicin som innehåller samma.

Firrefirre
4/22/20, 9:46 PM
#39

Ja, de är 11 Neontetra på 120L då.. vi matar 1gång/dag sist vi va på arken zoo hade dom den, men de säljer inte den utan dom har den endast själva… Ja ska kolla, för vi har en speciell personal på arken zoo så ska åka dit o se va han säger o råder oss att göra eller använda.. han är dock bara den ENDA man verkligen känner förtroende för i en fisk affär här…. 😬

5ara
4/22/20, 10:03 PM
#40

#39 Guld värt med en person i butik som ni har förtroende för! Hör med honom om vad de har som skulle kunna vara likvärdigt multicura så borde det funka tycker jag 🙂

Firrefirre
4/22/20, 10:13 PM
#41

Ja, hoppas bara att han jobbar! han är så himla bra, han tipsar oss om grejer som de inte ens har i butik utan som han använder privat.. lite sådär under bordet typ.. men tror inte han kan bli sparkad eller så, för tror han har fått förtroende hos mååånga… när vi fick multicura av honom sist så sa han att detta är inget vi säljer men ni ska få här av mig, gratis. Så prova detta o ger de ingen effekt så kom tillbaka…

Annons:
5ara
4/23/20, 9:29 AM
#42

#41 vilken toppenperson ni verkar ha fått kontakt med! Hoppas han har bra råd att ge i detta fallet också 🙂

Firrefirre
4/23/20, 10:57 AM
#43

ja, vi får helt enkelt se… man kan inte förlita sig eftersom de ändå trots allt är en personal.. men mer än dom andra iaf 😊

Draken
4/24/20, 12:19 PM
#44

Det är helt fanmtastiskt med personal som faktiskt vet vad de pratar om.

Arken Zoo i Birsta och Arken Zoo i Huddik har personal som vet vad de pratar om, så de vågar jag varmt rekomendera till nybörjare.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
4/24/20, 12:23 PM
#45

ja, han som vi har hittat är kanon men man vet ju aldrig när han jobbar så man får bara chansa 😊 oj, de är nog långt härifrån, vi sitter nere i Skåne 😋

Firrefirre
4/28/20, 3:23 PM
#46

Igår flyttade alla neontetrorna till 120L, vi stack iväg till arken zoo o vår hjälte jobba! vi fick mycket hjälp! Jag fångade allihopa ganska snabbt o de övriga fiskarna blev inte ens berörda av en stor håv som snurrade runt, jag kan nog dedär med att fånga fisk 😀 Vi fick tipset att den som ser värst ut ska nog få vandra vidare… Han trodde att de kan va något genetiskt men också att de blivit väldigt stressade av de andra invånarna som är 10ggr större… Vi köpte nya biomax kulor o la i de stora och 120L 😊 vi har lagt i salt i båda akvariena och höjt tempen på 120L, blir de ingen förbättring på tetrorna skulle vi prova Ektozon salt… blev växter i 120L också och tittar idag på tetrorna och de verkar ÄLSKA sitt nya hem, mer strömt i 120L än 250L vilket han berättade igår att neontetrorna ska ha. Den mest angripna simmar runt som attan och upptäcker, vi skippa mat igår o hade släckt första timmarna tills vi va tvungna att inreda (smart som jag är o flyttar över fiskarna o SEN kommer på att här behövs mer grus och växter!) 🙄 men ingen tog någon skada alls! alla lever o verkar väldigt glada… Svårt att få upp temperaturen på 25 men de kunde ha med o göra att de är strömt sa han i affären… så ja, men glömde helt bort o fråga hur vi går tillväga nu då.. Så i denna långa uppdatering så har jag en fråga : Hur ofta ska vi göra vattenbyte här nu då? och hur mycket salt skulle ni rekommendera? (han sa mängden igår och att temperaturen skulle höjas, men minnet är kort med selektivt) 😂

Lillyrod
4/28/20, 5:04 PM
#47

När det gäller salt så använder man det enbart vid sjukdom, inte hela tiden. Jag har för mej att dosen brukar vara 1 dl per 100 liter. Man måste också kolla om alla invånare tål salt. Du skriver att du redan har haft i salt, betyder det att du har fiskar som inte mår bra i karet nu? Annars så skippar du saltet. Då låter du det vara och det försvinner successivt när du gör dina vattenbyten. 

Att man alltid ska ha salt i akvarievatten är en kvarleva från 70-talets akvaristik då det var lag på att det skulle vara så 😉

Vattenbyte gör man varje vecka och det kan man börja med direkt. En bra tumregel är att byta ca 30%.  Allteftersom tiden går och karet är bra inkört så lär man sig hur mycket vatten som är lagom i just det karet. Det varierar lite med vad man har i det och hur väl det sköter sig självt.

Firrefirre
4/28/20, 9:10 PM
#48

Nej asså vi har bara salt i 120L nu där tentorna går som är kassa… Vi hällde i ytterst lite i det stora karet igår för han på arken zoo sa att de skulle va så.. och att än sålänge har inga andra i de stora blivit angripna av det som tetrorna har…. så har ingen riktig aning, vi har nog MAX 1DL salt i tetrornas hem nu… Vi körde salt i vårt förra med medicinering men fick helt fel rekommendation sen dess har vi inte haft salt förrän nu igår… Ja, när jag växte upp hade vi alltid salt i akvariet o de va helt sjukt, de blev riktigt riktigt glasklart (om de berodde på saltet vet jag inte) men de va riktigt häftigt o växt upp med det, men de enda vi kör med här nu är happy life filter media och PMDD.. okej, så jag kan alltså göra vattenbyte i tetrornas redan på söndag när de stora karet ska få vattenbyte? :)

Annons:
Lillyrod
4/28/20, 9:39 PM
#49

Ja du kan göra vattenbyte efter bara en vecka och sen varje vecka efter det. 

Som sagt saltet behövs inte. 

Du vet att Filtermedia tar bort ämnena i växtnäring? Om du ska använda Filtermedia så vänta minst ett dygn med att hälla i näring annars försvinner det bara.

Firrefirre
4/28/20, 9:49 PM
#50

okej men då kör jag på det 😊 okej? men fick liksom inga svar på vad felet med neontetrorna är…. så medicinerar inte heller… så vad ska jag göra då? jaså? de visste jag faktiskt inte… för vi köpte sånna kulor man sätter nere under jorden vid växterna igår också… men filter media borde väl inte ta bort det? 🤔

5ara
4/29/20, 9:45 AM
#51

#50 Om ni tillsatt salt i vattnet med tetrorna så skulle jag betrakta det som att de är under medicinering. Bara att avvakta och se om det hjälper. Han är inne på samma linje som jag var; stress orsakad av så stora fiskar i samma kar. Om saltet hjälper mot det era tetror drabbats av borde en skillnad synas efter några dagar. Du kan utan problem byta vatten på söndag; finns inget som kommer påverkas negativt av det. I det större karet där alla fiskar verkar friska så ser inte heller jag någon poäng i att tillsätta salt och om tetrorna inte blir bättre av saltet så finns nog ingen anledning att salta mer i det karet heller. Då får man leta efter en annan typ av medicin. Om saltet däremot verkar hjälpa så kan du vid vattenbytet tillsätta 1 dl per 100 liter för vattnet du byter. Dvs; om du byter 50 liter så tillsätter du 0,5dl salt. Jag tror inte att näringen från kulorna i substratet påverkas negativt av filtermedian.

Firrefirre
4/29/20, 10:30 AM
#52

ja, då har vi bara salt kvar i tetrornas 😊 ja, de enda som går kvar i de karet är black 2 Platy o Mollys som vi själva fött upp + fyra honor vi fick sätta till för de va 2 hanar o 1 hona, så de skulle turas om att paras… Men de va som jag sa till han på arken zoo, att black mollysarna o platyna påverkas inte av de större, de lever sitt eget o ett jäkla parande på black mollysarna o platyna kör sitt race.. Tetrornas verkar må bättre alltså mycket mer energi, äter som aldrig förr, men inte mer än så har vi sett hittills… men är ju bara dag 3.. okej men då ska vi göra det på söndag om vi ser förändring! 😊 okej vad bra, hoppas inte!

5ara
4/29/20, 10:41 AM
#53

#52 nä, Platy och Molly kan säkert ta sina stora ”grannar” på ett bättre sätt. Om saltet hjälper borde det vita luddet bli mindre relativt snabb. Skadorna på fjäll och fenor kan däremot ta ganska lång tid innan de läker men som sagt så borde det vita luddet bli mindre. Om det inte gör det är det mycket möjligt att det är bakterier inblandade och då kan furanol, som jag nämnde tidigare, tillsammans med salt ha mycket god effekt.

Firrefirre
4/29/20, 11:36 AM
#54

Ja, jag anser att dom inte far illa av sina större grannar, mollysarna parar sig så fort lampan tänds i princip, platyna simmar i sin egna värld o de båda verkar helt oberörda… och dom större sambosarna bryr sig inte om någon av dom.. skulle de bli förändring i det så får dom också ett nytt boende, men med mollysarna har de funkat i iaf i 1år och platyna 6mån ungefär.. jag ska checka senare när lampan tänds o se, men den som ser risigast ut verkar ändå må bättre, äter som attans, simmar runt o utforskar bland stenar o växter.. inte sett någon klia på stenar osv. än iaf.. men ska ta en riktig skåning sen då 😊 men nu har vi inte heller en stor mängd salt i, men de borde ge effekt ändå va?

Firrefirre
4/29/20, 11:42 AM
#55

läste precis om furanol, ser jag ingen förbättring så är nog den bra att köpa… men när bör ja sätta gränsen för annan medicinering? idag? och hur mycket salt ska då användas med furanol?

Annons:
5ara
4/29/20, 11:53 AM
#56

#55 om fiskarna verkar pigga och inte blir sämre skulle jag ge saltet en vecka. Det kan ta ett tag innan det börjar märkas. Jag tror att det är 1/2-1 dl salt per 100 liter som gäller när det är i kombination med furanol men om du vill kan jag försöka googla mig fram till det åt dig.

Firrefirre
4/29/20, 3:42 PM
#57

jag har sett tetrorna varje dag och aldrig sett dom så hypade som nu, så förmodar att de inte är dåligt? 🙏 amen du, såå himla snäll! de får du gärna göra, för du har nog mer kunskap än jag… Tackar så hjärtligt för hjälpen hittills och på förhand!

Firrefirre
4/29/20, 4:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

fick en bild på en av tetrorna nu precis, det är såhär de ser ut/börjar…. vad tror ni? kanske ska gå över till en annan medicinering än salt? 🤔

Firrefirre
4/29/20, 4:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Och här är på den i sämst skick

5ara
4/29/20, 8:29 PM
#60

#58 Jag kan inte se att det ser sämre ut, i så fall har det snarare blivit lite bättre. Vad tycker du? Jag tycker nog att du kan ge saltet några dagar till för om jag inte har missförstått har de bara gått med salt i vattnet i två dygn. Inte konstigt om det inte syns någon direkt skillnad än då. Om inte annat kommer du med större säkerhet kunna säga att salt inte hjälper om du väntar lite till och det gör att man kan närma sig en korrekt diagnos mer genom att flertalet svampar går att eliminera. Mot vissa typer av svamp är det mycket effektivt med salt och om det bara är svamp kommer inte Furanol göra någon skillnad. Om de får gå i salt ett tag men inte börjar läka efter någon vecka, eller så, så kan man på allvar börja misstänka bakterier men i nuläget tycker jag det är väldigt svårt att säga.

Firrefirre
4/29/20, 11:04 PM
#61

Ja när jag såg bilden sådär tycker jag också att de blivit bättre, faktiskt! jag avvaktar och ger den 1v-1,5v kanske 2v o så ser vi, kollar dom varje dag o ser jag en försämring så får ja såklart agera snabbare än så.. men annars avvaktar jag 😊

piggelina123
4/30/20, 12:52 AM
#62

Nu har jag inte läst alla inlägg, men hur är vattenvärdena? Tetror är känsliga för pH skiftningar. Hur blir det efter vattenbyte, mår de bättre eller sämre? Mina tetror funkar som varningsinfo om vattenkvalitet, när de börjar se tufsiga ut är det nått med vattnet. Har stämt för mig varje gång. Nitrit, snabba pH skillnader, gammalt vatten (för långt mellan vattenbyten)

Annons:
Firrefirre
4/30/20, 2:15 AM
#63

Tagit olika tester senaste dagarna och inga konstigheter faktiskt… Vi har följt vattenbyte som vanligt (varje söndag) glömde förra veckan men de gjorde vi ganska omgående när vi kom på det, men detta är inte första stimmet som blivit kassa… Vi har väldigt stora invånare i de karet dom gick i innan… men nu har tetrorna flyttat själva till 120L och är under koll o salt medicinering, och som bilden ovan så, den i sämst skick ser bättre ut efter bara 2dgr i 120L akvariet så möjligt att tetrorna blivit stressade över de övriga invånarna och följd sjukdom pga det. Så, ser vi ännu mer förbättring nu o under kommande veckor så har vi ju svaret förmodligen 😊 Nu ska vi bara vänta o se om de svaras positivt på saltet eller om annan medicin ska införskaffas.. 😊

Cecilia.S
4/30/20, 6:51 AM
#64

Så skönt att det äntligen börjar lösa sig 🤗 Håller tummarna för att det fortsätter åt rätt håll!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Firrefirre
4/30/20, 12:10 PM
#65

Tack! 😊🙏 vi är på god väg och håller som sagt sten koll så håller tummarna för att de blir bra och att dom blir friska! men dom får stanna i 120L 😊

Upp till toppen
Annons: