Levandefödare

Guppy sjuk?

2020-04-14 19:23 #0 av: Kampfisk

Detta är mitt första guppy-yngel som nu vuxit upp en del. Men den ser konstig ut. Krokig, smal.. Är det något fel på den?

Låt inte en dålig gårdag, förstöra en bra idag Hjärta

Anmäl
2020-04-14 19:28 #1 av: Lillyrod

Den ser ganska missbildad ut tycker jag. Chansen att det ynglet ska nå vuxen ålder är nog inte så stor. Det är sånt som händer ibland i alla djurarter.

Anmäl
2020-04-14 19:28 #2 av: Kampfisk

Finns det risk att detta kan spridas till de andra ynglen?

Anmäl
2020-04-14 19:36 #3 av: Lillyrod

Missbildningar är ju just missbildningar och inte en sjukdom. Antingen bär föräldrarna anlagen eller är det något som hänt i utvecklingen. Blir det fler sådana yngel så är det förmodligen ärvt av någon av föräldrarna.

Anmäl
2020-04-16 11:16 #4 av: Draknästets_Reptiler

Sönderavlad. De brukar födas missbildade. Förmodligen är föäräldrarna i sin tur också sönderavlade, om du inte har stenkoll på hur de är avlade, risken finns att det kommer fler yngel med samma missbildning.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptil, Autism och Anhöriga.
*Medarbetare på Debatt
*Arrangör Sundsvalls terrariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2020-04-16 11:44 #5 av: PeG

Framförallt så vill du inte avla vidare på denna fisk dvs låt den inte få ungar. Det i sin tur betyder att du måste separera den den det motsatta könet alternativt ta bort den.

Anmäl
2020-04-16 13:26 #6 av: Kampfisk

När jag tittar på den nu  är den inte krokig. Det normal ut..

Anmäl
2020-04-16 16:27 #7 av: PeG

Så skönt

Anmäl
2020-04-16 20:11 #8 av: 5ara

Så härligt att det verkar ha rättat till sig!

Anmäl
2020-04-16 23:26 #9 av: Draknästets_Reptiler

Den ser inte frisk ut tycker jag. Vore det min, då skulle jag avliva den.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptil, Autism och Anhöriga.
*Medarbetare på Debatt
*Arrangör Sundsvalls terrariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2020-04-17 19:05 #10 av: Kampfisk

Den ser inte ut så nu, nu är den rak och äter som den ska 😊

Anmäl
2020-04-17 19:15 #11 av: Lillyrod

Ett yngel som ser ut som det på bilden kan aldrig bli rak. Det syns tydligt att ryggraden är sned och hela kroppen är fel. Det ändrar sig inte.

Det är förmodligen ett annat yngel som du ser nu. Det på bilden är dömt på förhand skulle jag säga.

Att spara sådana yngel är inte bra. Tom grymt skulle jag säga. Det kan inte utvecklas normalt och mår inte bra hur som helst. 

Anmäl
2020-04-17 20:45 #12 av: Kampfisk

#11 fast jag har bara ett yngel i denna storlek, och den är rak. Det är nog mest för att den hamnade konstigt när fotot togs.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.