Annons:
Etikett: sjukdomar
LĂ€st 484 ggr
Lojsan1
4/14/20, 3:20 PM

Sjuk Platy?đŸ€”

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag Ă€r ny hĂ€r i forumet (och ny med fiskar sedan januari) och har en Platy som beter sig lite mĂ€rkligt. Han har varit vĂ€ldigt pigg och simmat runt mycket med sina tre kvinnliga likar, men nu det senaste sĂ„ Ă€r han vĂ€ldigt lugn. Ligger helst still vid botten, ytan eller i en dekorations-tunna. Han Ă€ter nĂ€stan ingenting, Ă€r rĂ€tt mager och har genomskinlig och tunn avföring. Kan det vara Ă„ldern redan? Köpte honom i januari frĂ„n butik. Fenan Ă€r uppe ibland, men ligger platt en hel del
 NĂ„gon parasit kanske? SĂ„ trist att se honom sĂ„ nĂ€r han alltid varit sĂ„ pigg
đŸ„ș Finns det nĂ„gon hjĂ€lp tror ni?

Annons:
Lojsan1
4/14/20, 3:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

HÀr Àr en bild med fenan nere


5ara
4/14/20, 3:48 PM
#2

Alltid trÄkigt nÀr fiskarna inte mÄr bra! TyvÀrr Àr kvaliteten pÄ levandefödare i butik ofta ganska dÄlig. De avlas pÄ hÄrt och framförallt fiskar frÄn Asien vÀxer upp i vatten med antibiotika för att de ska hÄllas friska dÀr. NÀr de sedan flyttas till miljöer med normalmycket bakterier blir de vÀldigt ofta sjuka för att de i stort sett inte har nÄgot immunförsvar. Jag gissar pÄ att din fisk kan vara i ett relativt tidigt stadium av torpedsjukan, Àven kallat fenklibb. Har lÀst om mÄnga som lyckats fÄ sina fiskar friska genom att tillsÀtta salt i vattnet, typ ektozon eller vanligt bordssalt, helst utan jod och klumpförebyggande medel. Kan vara vÀrt att testa. TyvÀrr hjÀlper det inte i alla fall men det kan vara vÀrt att testa. Om du lyckats fÄ egna yngel hos dig har de antagligen en bÀttre kvalitet dÄ de fÄtt vÀxa upp i en mer normal miljö Àn deras förÀldrar. Har du tester för att kolla ditt akvarievatten? Som första ÄtgÀrd nÀr en fisk blir sjuk Àr det bra att kolla sÄ vÀrdena pÄ vattnet Àr bra och se över sina rutiner för vattenbyten ifall de inte skulle vara det. DÄlig kvalitet pÄ vattnet Àr den absolut vanligaste orsaken till att fiskar blir sjuka men det finns Àven andra orsaker sÄ klart. Till exempel att fisken har vuxit upp i en antibiotika-cocktail.

Lojsan1
4/14/20, 3:56 PM
#3

Tack för svar! Jag har lÀst lite om Torpedsjukan, men förstod det som att fenan Àr nere hela tiden dÄ. Första gÄngen jag mÀrkte av det var nÀr vi hade en Platy-hona som var extremt aggressiv. Vi lÀmnade tillbaka henne till butiken och dÄ blev han mycket gladare och piggare igen. Nu har vi tillsatt en ny hona för ca 3 veckor sedan och nu har det annorlunda beteendet kommit tillbaka igen. Hon Àr dock vÀldigt ung och inte det minsta aggressiv. Kan saltet pÄverka de andra fiskarna negativt? Det Àr 4 Platy och 13 Neontetror i karet. Vi har varit och testat vattnet i butik bara, men inte hemma. Var kanske en mÄnad sedan sist nu iofs, men dÄ var allt bra och efter det har vi jobbat bort lite alger bara, pÄ inrÄdan av personalen, och bytt vatten en gÄng i veckan.

5ara
4/14/20, 4:53 PM
#4

#3 Som jag skrev sÄ Àr det en gissning frÄn min sida med tidigt stadium av torpedsjuka. Jag Àr inte sÀker och den gissningen bygger mycket pÄ att det Àr vanligt bland framförallt levandefödare. Det kan Àven vara sÄ att fisken av nÄgon anledning Àr stressad men du sÀger att det Àr lugnt i karet och i sÄ fall Àr det vattenkvaliteten som ÄterstÄr som möjlig orsak till stress. Fördelen med att tillsÀtta salt Àr att det kan ha god effekt och om det inte hjÀlper sÄ har det inte heller gjort nÄgon skada. BÄde Platy och neontetror tÄl salt bra. De som kan vara kÀnsliga för det Àr frÀmst pansarmalar. Hur mycket vatten byter ni varje vecka?

Lojsan1
4/14/20, 7:22 PM
#5

NĂ€, det var jag helt med pĂ„ att du bara gissade. Tacksam för att du kommer med gissning ocksĂ„. Jag kan ju inte jĂ€ttemycket.😅 Jag ska testa med saltet och se om det blir nĂ„gon skillnad. Vet du hur mycket man ska ha till 54 liter? Vi byter 30% varje vecka. Har bytt ca 50% nĂ„gra ggr (pĂ„ butikens inrĂ„dan) innan, för vi hade aningens nitriter i vattnet. Men det var lugnt sista gĂ„ngen vi testade, sĂ„ gick tillbaka till 30%. Ska dock testa nu igen sĂ„ vi inte har nĂ„t vajsing med vattnet.đŸ‘đŸŒ

5ara
4/14/20, 8:25 PM
#6

SjĂ€lv anvĂ€nder jag Ektozon och doserar enligt anvisningarna sĂ„ jag har ingen egen erfarenhet av att anvĂ€nda nĂ„got annat. Om du ska anvĂ€nda dig av annat salt sĂ„ har jag lĂ€st att folk doserar mellan 1/2 - 1 dl salt per 100 liter. I ditt fall skulle det innebĂ€ra ca 1/4 - 1/2 dl. LĂ„ter som att ni sköter erat akvarium bra 👍 med den fiskmĂ€ngden ni har borde det rĂ€cka med 30 % i veckan men om ni har möjlighet att kolla vattnet i djuraffĂ€ren Ă€r det inte dumt. Toppen att erat akvarium Ă€r fĂ€rdigcyklat nu och att ni Ă€r av med den hemska nitriten 🙂

Annons:
Lojsan1
4/14/20, 11:59 PM
#7

Tusen tack för alla tips (och beröm😉)! Jag hoppas vi kan fĂ„ bukt med vad det nu kan vara, sĂ„ att vĂ„r lille fisk kan bli som vanligt igen.đŸ‘đŸŒđŸ˜ƒ

Draken
4/16/20, 10:42 AM
#8

VĂ€lkommen hit :)

Ska jag gĂ„ efter andra bilden sĂ„ hĂ„ller jag med 5ara, ser ut som ett tidigt stadium av torpedsujkan.  PĂ„ den bilden ser han ocksĂ„ mer "sliten" ut Ă€n pĂ„ första bilden, sĂ„ det kan lika gĂ€rna vara Ă„ldern.

Karet tas om hand pÄ ett vÀldigt bra sÀtt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojsan1
4/16/20, 1:07 PM
#9

Stort tack!😃 Idag nĂ€r jag matade kom han upp frĂ„n sitt gömstĂ€lle vĂ€ldigt sent och han Ă„t ingenting alls. SĂ„g att han magrat Ă€nnu mer nu, sĂ„ helt insjunken vid magen. Inte kul alls att se. Han har alltid varit sĂ„ matglad och alltid varit först upp nĂ€r jag öppnar luckan.😔 Tack sĂ„ mycket Rovfisk!😊

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons:
Â