Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 740 ggr
[Ancitrus]
2020-04-12 21:05

Colombia tetra simmar ej rakt/lite blått på fisken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har en Colombia tetra som simmar snett uppåt hela tiden han kan ej simma rakt.. Vet ej vad problemet är.. Har bild på detta.. Bild 1 Fisken i mitten nedre som den ska simma uppåt men simmar såhär rakt fram.. Samt är 1 fisk har mycket blått på den som den mellan huden. Har bild på detta med! Bild som första kommentar.. Tack för hjälpen

Annons:
[Ancitrus]
2020-04-12 21:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild på det blåa

5ara
2020-04-13 09:29
#2

Vilka fina fiskar du har! Vad gäller fisken som simmar snett kan det vara så att det är något som blivit knasigt med simblåsan. Finns mängder av olika saker som kan orsaka det så jag kommer inte ens försöka mig på en gissning. Vad gäller färgen så är det inga konstigheter; en hane som har börjat färga ut fint skulle jag säga.

Draken
2020-04-13 10:12
#3

Simmar den snett sådär, då är det förmodligen simblåsan. Men jag vill inte gå ed på det.

Den blåa är ,som skrivet ovan, en hane som håller på att färga ut :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Ancitrus]
2020-04-14 13:19
#4

Finns det något sätt jag kan bättre den på? Ska jag sätta fisken i enskild akvarie? Den äter dåligt med så då kan jag mata den enskild…

5ara
2020-04-14 14:22
#5

Eget akvarium är bra, särskilt med tanke på att risken att någon annan fisk blir smittad minskar ifall det är något smittsamt, men att behandla den blir svårt då du inte vet vad du ska behandla mot. Problem med simblåsan kan uppstå som följd av en annan sjukdom såsom något bakteriellt eller någon parasit. Det kan även vara någon tumör som spökar på insidan. Jättesvårt att säga…

[Ancitrus]
2020-04-14 15:29
#6

Okej.. Finisen ska få ett eget akvarium och ska jag göra vad jag kan då så hon äter och kanske kan bli bättre.. Tackar så jätte mycket för hjälpen! Ni är bäst!

Annons:
5ara
2020-04-14 15:37
#7

#6 Låter som en bra plan! Håller så klart tummarna för att den ska bli bättre!

Draken
2020-04-16 10:13
#8

#6 Bra plan :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: