Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (12) Senaste inläggen

Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Bilder

Halvmåneakvarium

2020-04-11 10:11 #0 av: fluffis

Mitt halvmåneakvarium är färdigställt. Problemet med bottenmaterialet löste sig själv när jag kom till en butik och skulle ha påfyllning av  Manadogruset. De hade inte Manado utan  det blev Proscape plantsoil istället. Liknande men lite mindre kulor och de flyger inte omkring så lätt. Och det är samma färg som Manadon och passar ihop utseendemässigt. Jag är nöjd :)

Blev jätteglad när jag hittade galaxyrasboras på Zoogiganten. Tyckte det var dyrt med 59 kr för de där minifiskarna men när jag kom till Arken zoo några dagar senare så kostade de 89 kr där, så det blev väl ändå rätt bra i slutändan. Jag är jätteglad för mina galaxyrasboras. De är hur vackra som helst och simmar runt och är aktiva.

Jag köpte även 5 amanoräkar men hittade 10 i påsen när jag koppade in dem. Köpte 10 körsbärsräkor men hittade 35 i påsen när jag koppade in dem.  Egentligen var jag ute efter crystal red-räkor för jag gillar deras utseende men det finns inte på Arken zoo här eftersom akvarierna sitter ihop och de vill inte blanda arterna.

Så nu har jag två akvarier och tycker än så länge det är superkul att studera dem och sköta om dem. Skickar med en bild på det supersnygga halvmåneakvariet.

Anmäl
2020-04-11 10:16 #1 av: fluffis

En halvdassig bild på galaxyrasborerna. De är små och snabba och svåra att fota.

Anmäl
2020-04-11 10:16 #2 av: fluffis

En bild till :)

Anmäl
2020-04-11 10:33 #3 av: 5ara

Åh, så fint!!! Galaxyrasboror är sååå vackra tycker jag!

Anmäl
2020-04-11 12:23 #4 av: Lillyrod

Ja de är jättefina.

Anmäl
2020-04-12 12:27 #5 av: Draknästets_Reptiler

Galaxyrasbora är hur vackra som helst Kär

Jättefin inredning i karet också :)

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptil, Autism och Anhöriga.
*Medarbetare på Debatt
*Arrangör Sundsvalls terrariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2020-05-19 21:17 #6 av: fluffis

Det går bra med det här akvariet, djuren frodas och jag har sett små bebisräkor som är hur gulliga och små som helst :)

Jag har några frågor.

Jag har köpt den här växten som Bacopa amplexicaulis. Har läst någonstans att det är samma som Bacopa caroliniana. Är det det? Om det är det så läser jag i växtlexikonet (vilket jag haft mycket nytta av förresten) att den växer ganska långsamt, men det stämmer inte på min som har växt som bara den och når nu upp till vattenytan. Klarar den sig ovanför vattenytan eller måste jag klippa den? I och för sig så har jag lock så jag måste ju klippa den snart i vilket fall som helst :)

Anmäl
2020-05-19 21:21 #7 av: Lillyrod

Det är bara att klippa och stoppa ner skottet i sanden så får du en stängel till. På de flesta stängelväxter så kommer det nya stänglar på den man klippte av också. Massa växter blir det Skämtar

Anmäl
2020-05-19 21:22 #8 av: fluffis

En annan fråga är om en geléaktig äggklump (?) som jag har hittat bakom pumpen. Vad är det? Får inte riktigt det att passa ihop med invånarna som är amanoräkor, körsbärsräkor, zebrasnäckor och galaxyrasboras. Är lite rädd att det kommer från en fripassagerande pytteliten snäcka som jag fick med för 1-2 månader sedan.

Anmäl
2020-05-19 21:23 #9 av: fluffis

För övrigt ser akvariet ut ungefär såhär nuförtiden :)

Anmäl
2020-05-19 21:25 #10 av: fluffis

... och här kan man skymta några av galaxerna som fortfarande är skygga av sig.

Anmäl
2020-05-19 21:38 #11 av: Lillyrod

Geleklumpar brukar betyda snäckägg ja. Det är i stort sett omöjligt att hålla snäckor borta från karen. Jag försöker att inte få för många men annars hjälper de ju till och håller rent i karen.

Jättefint kar du har.

Anmäl
2020-05-19 21:39 #12 av: 5ara

Jättehärligt och frodigt har det blivit!

Ja, nog är det någon fripassagerare som lagt ägg. Physa gissar jag på men här finns betydligt kunnigare än jag på det området.

Anmäl
2020-05-20 07:50 #13 av: fluffis

Tack för tipsen! Tror jag ska satsa på att ta bort geléklumpen.

Anmäl
2020-05-20 10:15 #14 av: Draknästets_Reptiler

Det har blivit jättefint.  Jo det är snäckägg, vet inte vilken dock.

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-05-20 18:17 #15 av: fluffis

Idag fick jag syn på den rackarns snäckan. Physa ja. Den är bortplockad och även äggen men risken är nog överhängande att någon har klarat sig. Hittade en liten bland gelén som redan kläckts.

Anmäl
2020-05-20 18:24 #16 av: Lillyrod

Det är svårt att bli av med dem ja. Plocka och mosa mot rutan och försöka ta bort geleklumparna så kan man lyckas. Jag har faktiskt lyckats att få bort just physa en gång men fått dem igen och nu är de för många för att få bort tyvärr.

Anmäl
2020-05-21 16:31 #17 av: 72mm

#6 Det ser precis ut som Bacopa Caroliniana, så det är nog samma sak. 

De klarar sig faktiskt över ytan också om de får lite tid på sig att anpassa sig (som de flesta växter) - bladen över ytan blir lite hårdare. Mina har t.om. blommat - små söta blå blommor blir det. 

Det har man iofs bara glädje av om man har en öppen burk utan täckglas/huv. Som redan nämts; att ansa dem och plantera om är nog det bästa.   

Anmäl
2020-05-22 21:00 #18 av: fluffis

#17 Intressant :) Tack för alla svar och trevliga kommentarer :)

Anmäl
2020-06-07 21:31 #19 av: fluffis

Jag vet inte om det syns tillräckligt bra på bilden men det verkligen dräller av räkor i akvariet. De älskar svärdsplantan :)

Anmäl
2020-06-07 21:39 #20 av: Lillyrod

De syns. Räkor är roliga. De håller alltid på och grejar med nånting.

Anmäl
2020-06-08 08:29 #21 av: Draknästets_Reptiler

Jodå man ser dem :)

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-06-08 12:18 #22 av: fluffis

Håller med. Räkor är väldigt roliga 😀 Jag trodde inte att detta mindre akvariet skulle bli favoritakvariet men det är det 😀

Anmäl
2020-06-08 18:18 #23 av: 5ara

Ja, räkorna syns 🙂 så fina och det verkar som att de trivs bra!

Anmäl
2020-06-22 14:07 #24 av: fluffis

Nu har jag sett en galaxbebis 😀 Lycka till att fota ett 5 mm nästan genomskinligt streck 😁

Anmäl
2020-06-22 14:10 #25 av: fluffis

Anmäl
2020-06-22 15:48 #26 av: 5ara

Åh, har du fått en galax-bebis?! Vad roligt! Om den är med på bilden så kan inte jag se den...

Anmäl
2020-06-22 17:09 #27 av: Lillyrod

Jag ser den. Grattis! Jätteroligt att få yngel.

Anmäl
2020-06-22 20:34 #28 av: 5ara

Kollade i telefonens webbläsare, istället för i appen, så jag kunde zooma och då såg jag den. Vilken miniliten sak!

Anmäl
2020-06-22 23:43 #29 av: Äppelsnäckan

Fint kar, galaxyrasboror är nog min favoritfisk fast jag inte fått tag i den ännu!

Känner igen dig från Zoonen btw, tror jag. Var du medlem där innan? :)

Anmäl
2020-06-23 07:58 #30 av: fluffis

Det är det skuggiga strecket i mitten. Var bara tvungen att lägga upp en bild fastän den syns jättedåligt 😀

Jag har hängt på zoonen en del 😀 Systerfluff kallade jag mig där.

Anmäl
2020-06-23 11:54 #31 av: Draknästets_Reptiler

Grattis Tummen upp

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-06-23 21:49 #32 av: fluffis

Tog 63 bilder med systemkameran men ändå blev den bästa dålig.  Jag skyller på fisken som aldrig kan vara stilla ;p  Och akvarievattnet har blivit grönaktigt så man ser sämre. Vet inte  riktigt vad det beror på att det blivit grönt. Den enda förändringen som jag kan komma på i akvariet är att det blivit lite varmare och att jag inte har kolfilter längre.

Anmäl
2020-06-23 22:01 #33 av: Lillyrod

Där ser man ju den lille tydligt. 

Jag hoppas det inte är svävalger du fått för de kan vara knepiga att bli av med. 

Anmäl
2020-06-24 10:02 #34 av: 5ara

Nämen kolla! Även om du inte verkar nöjd syns den väldigt bra 🙂

Säger som Lillyrod; hoppas att det inte är svävalger som dykt upp...

Anmäl
2020-06-24 11:06 #35 av: fluffis

Haha, det är sant. Jag kanske ska vara nöjd med fotot med tanke på omständigheterna Glad

Hur vet jag om det är svävalger? Är helt novis vad gäller alger.

Anmäl
2020-06-24 12:32 #36 av: Maleficum

#32 Är imponerad över hur bra bild du fått på lillen! Jag lyckas aldrig fota mina yngel (och inte ens mina vuxna fiskar).

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl
2020-06-24 19:06 #37 av: 5ara

#35 instämmer helt med #32; det är jättesvårt att fota små snabba yngel så det är en riktigt bra bild du har fått till 👍🙂

Kort sagt färgar svävalger vattnet grönt. Jag fick något i ett kar som liknade svävalger men jag blev av med det utan att göra något alls nästan så jag tror inte att det var det. Lillyrod har däremot helt säkert haft det och det slutade med att hon fick skaffa en Green Killing Machine om jag inte minns fel.

Anmäl
2020-06-24 20:02 #38 av: Lillyrod

Japp. Det slutade med ond bråd död för de gröna monstren.

Skämt åsido så var det inte roligt alls. Det finns nog lika många metoder som akvarister om hur man ska bli av med dem men GKM var det enda som fungerade här. Den fungerade väldigt bra.

Anmäl
2020-06-25 11:16 #39 av: Draknästets_Reptiler

Jättefin bld på lillen :)

Håller med de andra, det ser ut att vara svävaralger du har fått i karet Ledsen

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-06-25 12:37 #40 av: fluffis

Idag har jag mörklagt så vi får se om det hjälper. Kom på att solen står på en stund på morgonen rakt in genom fönstret. Det är bara just nu under sommaren som solen lyckas ta sig in på det viset.

Anmäl
2020-06-25 12:51 #41 av: Draknästets_Reptiler

kan räcka med att du bara mörklägger ett tag :)

Lycka till :)

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-07-27 17:11 #42 av: fluffis

Äntligen har jag fått bukt med det gröna vattnet men det har tagit sin tid. Jag rullade helt enkelt bara upp rullgardinen i sovrummet till 1/3 så att solen inte kom åt akvariet. Dessutom har jag sänkt timmarna på akvarielampan från åtta till fem timmar. Jag fick också problem med skitigt vatten och lite nitrit. Jag insåg att jag behövde göra något åt körsbärsräkorna innan det spårade ur fullständigt.

Det är inte lätt att plocka räkor i ett 60-litersakvarium med mossa och två rötter som är i vägen men efter någon timme hade jag räknat till 132 räkor :) 1½ vecka senare gjorde jag en insats igen och kom upp i ungefär 125 räkor. Jag har dessutom fått göra täta kristallfilterbyten. Man ska byta en gång i månaden men jag fick byta redan efter några dagar eftersom det var helt igensatt och porlade så att vi inte kunde sova. Normalt är pumpen helt tyst. Körsbärsräkorna är fortfarande överallt men inte alls lika tätt och det känns som lite mer rimlig mängd :)

Jag åkte till akvarieaffären och frågade om de hade något lämpligt som kunde käka mina körsbärsräklingar men låta mina galaxyrasbora vara ifred. Jag kom hem med två jättefina riddargobi. Jag brukar inte göra sådana impulsköp men i detta fallet så fick jag ju precis vad jag behövde, eller!? När jag kom hem och läste på så läste jag att riddargobi äter allt som är mindre än dem själva. Hjälp! tänkte jag.

Det positiva som riddarna har fört med sig är att jag ser galaxerna mer eftersom riddarna har snott galaxernas gömställe :)  Åtta galaxer på en gång har jag aldrig tidigare sett sedan jag släppte ner dem nyinköpta för ett halvår sedan, så det är kul. Tolv är de sammanlagt men de brukar som mest visa sig i gäng om 4-5 stycken.

I dag tre dagar senare efter riddarinköpet så är galaxerna kvar, inklusive den lilla bebisen som har växt på sig och är hälften så stor som de vuxna. Ja, vi får se vad som händer...

Någon som har tankar om detta? Eller erfarenheter av riddargobi?

Anmäl
2020-07-27 17:13 #43 av: Lillyrod

Jag har aldrig haft Gobi, finns ju många sorter, men jag tror att Draknästets reptiler har haft någon sort iallafall.

Anmäl
2020-07-27 18:35 #44 av: 5ara

Oj, det var värst vad många körsbären blivit! Skönt att du lyckats få bukt med det gröna vattnet!

Jag har tyvärr inte heller någon erfarenhet av gobi...

Anmäl
2020-07-30 16:01 #45 av: Draknästets_Reptiler

Jag har haft flera olika Gobi, den jag hade senast var Kejsargobi (Hypseleotris compressa).

De är i grund och botten ganska fredliga fiskar. Visst, de äter det som går in i munnen, men de är inte så värst snabba, så de hinner inte riktigt med snabba småfiskar, en och annan kan nog ryka, men jag gissar på att de framförallt riktar in sig på räkorna, om de blir sugen på ett skrovmål, då räkorna inte är lika snabba som Rasbororna.

Dock kan de försöka sig på snabbare byten, som rasbororna, om räkorna tar slut. De föredrar levande föda. De arter jag har haft har fått levande föda (mygglarver, bloodworms o.l). De kan vara kinkiga att få över på "dött" sedan. Om de väl har blivit van vid levande.

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-08-01 22:35 #46 av: fluffis

Intressant, tack för infon! I vilket fall som helst så måste nog riddargobiarna flytta ut eftersom 60 liter känns trångt. Galaxybebisen är fortfarande kvar, men gruppen verkar lite vilsna med sitt gömställe snott.

Riddarna ja... Jag har sett dem i akvariet en enda gång typ så jag vet inte om och vad de äter egentligen men levande har jag aldrig gett. Jag antar att de har ätit nåt :)

Anmäl
2020-08-03 12:52 #47 av: Draknästets_Reptiler

De kan vara "ljusskygga" så om du har  starkt ljus i karet, så kan de hålla sig gömda.

De har förmodligen ätit en och annan räka, du hade väl ganska många :)

*Medarbetare på Debatt

Anmäl
2020-08-04 09:17 #48 av: fluffis

Aha, så kan det absolut vara. Det är ganska ljust. Hmm. Funderar på om jag ändå måste ha ett eget akvarium till dem. Vill inte riktigt ha dem i mitt 180 liters heller. Där är jag rädd om mina kopparbarber, och där är också ljust, särskilt nu i uppstarten när växterna är små och glesa. Jo, körsbärsräkorna håller sig nere i lagom antal så nu är de kul att ha igen :) Jag räknar med att riddarna kan norpa en och annan, men jag har sett någon riktigt liten räka så de tar inte alla i alla fall :)

Förresten så var det ett tag sen jag såg någon physasnäcka. Jag håller tummarna för att de är borta :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.