Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 2439 ggr
fluffis
4/11/20, 10:11 AM

Halvmåneakvarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt halvmåneakvarium är färdigställt. Problemet med bottenmaterialet löste sig själv när jag kom till en butik och skulle ha påfyllning av  Manadogruset. De hade inte Manado utan  det blev Proscape plantsoil istället. Liknande men lite mindre kulor och de flyger inte omkring så lätt. Och det är samma färg som Manadon och passar ihop utseendemässigt. Jag är nöjd :)

Blev jätteglad när jag hittade galaxyrasboras på Zoogiganten. Tyckte det var dyrt med 59 kr för de där minifiskarna men när jag kom till Arken zoo några dagar senare så kostade de 89 kr där, så det blev väl ändå rätt bra i slutändan. Jag är jätteglad för mina galaxyrasboras. De är hur vackra som helst och simmar runt och är aktiva.

Jag köpte även 5 amanoräkar men hittade 10 i påsen när jag koppade in dem. Köpte 10 körsbärsräkor men hittade 35 i påsen när jag koppade in dem.  Egentligen var jag ute efter crystal red-räkor för jag gillar deras utseende men det finns inte på Arken zoo här eftersom akvarierna sitter ihop och de vill inte blanda arterna.

Så nu har jag två akvarier och tycker än så länge det är superkul att studera dem och sköta om dem. Skickar med en bild på det supersnygga halvmåneakvariet.

Annons:
fluffis
4/11/20, 10:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En halvdassig bild på galaxyrasborerna. De är små och snabba och svåra att fota.

fluffis
4/11/20, 10:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En bild till :)

5ara
4/11/20, 10:33 AM
#3

Åh, så fint!!! Galaxyrasboror är sååå vackra tycker jag!

Lillyrod
4/11/20, 12:23 PM
#4

Ja de är jättefina.

Draken
4/12/20, 12:27 PM
#5

Galaxyrasbora är hur vackra som helst 😍

Jättefin inredning i karet också :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
5/19/20, 9:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det går bra med det här akvariet, djuren frodas och jag har sett små bebisräkor som är hur gulliga och små som helst :)

Jag har några frågor.

Jag har köpt den här växten som Bacopa amplexicaulis. Har läst någonstans att det är samma som Bacopa caroliniana. Är det det? Om det är det så läser jag i växtlexikonet (vilket jag haft mycket nytta av förresten) att den växer ganska långsamt, men det stämmer inte på min som har växt som bara den och når nu upp till vattenytan. Klarar den sig ovanför vattenytan eller måste jag klippa den? I och för sig så har jag lock så jag måste ju klippa den snart i vilket fall som helst :)

Annons:
Lillyrod
5/19/20, 9:21 PM
#7

Det är bara att klippa och stoppa ner skottet i sanden så får du en stängel till. På de flesta stängelväxter så kommer det nya stänglar på den man klippte av också. Massa växter blir det 😉

fluffis
5/19/20, 9:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

En annan fråga är om en geléaktig äggklump (?) som jag har hittat bakom pumpen. Vad är det? Får inte riktigt det att passa ihop med invånarna som är amanoräkor, körsbärsräkor, zebrasnäckor och galaxyrasboras. Är lite rädd att det kommer från en fripassagerande pytteliten snäcka som jag fick med för 1-2 månader sedan.

fluffis
5/19/20, 9:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

För övrigt ser akvariet ut ungefär såhär nuförtiden :)

fluffis
5/19/20, 9:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

… och här kan man skymta några av galaxerna som fortfarande är skygga av sig.

Lillyrod
5/19/20, 9:38 PM
#11

Geleklumpar brukar betyda snäckägg ja. Det är i stort sett omöjligt att hålla snäckor borta från karen. Jag försöker att inte få för många men annars hjälper de ju till och håller rent i karen.

Jättefint kar du har.

5ara
5/19/20, 9:39 PM
#12

Jättehärligt och frodigt har det blivit! Ja, nog är det någon fripassagerare som lagt ägg. Physa gissar jag på men här finns betydligt kunnigare än jag på det området.

fluffis
5/20/20, 7:50 AM
#13

Tack för tipsen! Tror jag ska satsa på att ta bort geléklumpen.

Annons:
Draken
5/20/20, 10:15 AM
#14

Det har blivit jättefint.  Jo det är snäckägg, vet inte vilken dock.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
5/20/20, 6:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Idag fick jag syn på den rackarns snäckan. Physa ja. Den är bortplockad och även äggen men risken är nog överhängande att någon har klarat sig. Hittade en liten bland gelén som redan kläckts.

Lillyrod
5/20/20, 6:24 PM
#16

Det är svårt att bli av med dem ja. Plocka och mosa mot rutan och försöka ta bort geleklumparna så kan man lyckas. Jag har faktiskt lyckats att få bort just physa en gång men fått dem igen och nu är de för många för att få bort tyvärr.

72mm
5/21/20, 4:31 PM
#17

#6 Det ser precis ut som Bacopa Caroliniana, så det är nog samma sak. 

De klarar sig faktiskt över ytan också om de får lite tid på sig att anpassa sig (som de flesta växter) - bladen över ytan blir lite hårdare. Mina har t.om. blommat - små söta blå blommor blir det. 

Det har man iofs bara glädje av om man har en öppen burk utan täckglas/huv. Som redan nämts; att ansa dem och plantera om är nog det bästa.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

fluffis
5/22/20, 9:00 PM
#18

#17 Intressant :) Tack för alla svar och trevliga kommentarer :)

fluffis
6/7/20, 9:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Jag vet inte om det syns tillräckligt bra på bilden men det verkligen dräller av räkor i akvariet. De älskar svärdsplantan :)

Lillyrod
6/7/20, 9:39 PM
#20

De syns. Räkor är roliga. De håller alltid på och grejar med nånting.

Annons:
Draken
6/8/20, 8:29 AM
#21

Jodå man ser dem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
6/8/20, 12:18 PM
#22

Håller med. Räkor är väldigt roliga 😀 Jag trodde inte att detta mindre akvariet skulle bli favoritakvariet men det är det 😀

5ara
6/8/20, 6:18 PM
#23

Ja, räkorna syns 🙂 så fina och det verkar som att de trivs bra!

fluffis
6/22/20, 2:07 PM
#24

Nu har jag sett en galaxbebis 😀 Lycka till att fota ett 5 mm nästan genomskinligt streck 😁

fluffis
6/22/20, 2:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25
5ara
6/22/20, 3:48 PM
#26

Åh, har du fått en galax-bebis?! Vad roligt! Om den är med på bilden så kan inte jag se den…

Lillyrod
6/22/20, 5:09 PM
#27

Jag ser den. Grattis! Jätteroligt att få yngel.

Annons:
5ara
6/22/20, 8:34 PM
#28

Kollade i telefonens webbläsare, istället för i appen, så jag kunde zooma och då såg jag den. Vilken miniliten sak!

Äppelsnäckan
6/22/20, 11:43 PM
#29

Fint kar, galaxyrasboror är nog min favoritfisk fast jag inte fått tag i den ännu!

Känner igen dig från Zoonen btw, tror jag. Var du medlem där innan? :)

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

fluffis
6/23/20, 7:58 AM
#30

Det är det skuggiga strecket i mitten. Var bara tvungen att lägga upp en bild fastän den syns jättedåligt 😀 Jag har hängt på zoonen en del 😀 Systerfluff kallade jag mig där.

Draken
6/23/20, 11:54 AM
#31

Grattis 👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
6/23/20, 9:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Tog 63 bilder med systemkameran men ändå blev den bästa dålig.  Jag skyller på fisken som aldrig kan vara stilla ;p  Och akvarievattnet har blivit grönaktigt så man ser sämre. Vet inte  riktigt vad det beror på att det blivit grönt. Den enda förändringen som jag kan komma på i akvariet är att det blivit lite varmare och att jag inte har kolfilter längre.

Lillyrod
6/23/20, 10:01 PM
#33

Där ser man ju den lille tydligt. 

Jag hoppas det inte är svävalger du fått för de kan vara knepiga att bli av med.

5ara
6/24/20, 10:02 AM
#34

Nämen kolla! Även om du inte verkar nöjd syns den väldigt bra 🙂 Säger som Lillyrod; hoppas att det inte är svävalger som dykt upp…

Annons:
fluffis
6/24/20, 11:06 AM
#35

Haha, det är sant. Jag kanske ska vara nöjd med fotot med tanke på omständigheterna 🙂

Hur vet jag om det är svävalger? Är helt novis vad gäller alger.

Maleficum
6/24/20, 12:32 PM
#36

#32 Är imponerad över hur bra bild du fått på lillen! Jag lyckas aldrig fota mina yngel (och inte ens mina vuxna fiskar).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
6/24/20, 7:06 PM
#37

#35 instämmer helt med #32; det är jättesvårt att fota små snabba yngel så det är en riktigt bra bild du har fått till 👍🙂 Kort sagt färgar svävalger vattnet grönt. Jag fick något i ett kar som liknade svävalger men jag blev av med det utan att göra något alls nästan så jag tror inte att det var det. Lillyrod har däremot helt säkert haft det och det slutade med att hon fick skaffa en Green Killing Machine om jag inte minns fel.

Lillyrod
6/24/20, 8:02 PM
#38

Japp. Det slutade med ond bråd död för de gröna monstren.

Skämt åsido så var det inte roligt alls. Det finns nog lika många metoder som akvarister om hur man ska bli av med dem men GKM var det enda som fungerade här. Den fungerade väldigt bra.

Draken
6/25/20, 11:16 AM
#39

Jättefin bld på lillen :)

Håller med de andra, det ser ut att vara svävaralger du har fått i karet 😕

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
6/25/20, 12:37 PM
#40

Idag har jag mörklagt så vi får se om det hjälper. Kom på att solen står på en stund på morgonen rakt in genom fönstret. Det är bara just nu under sommaren som solen lyckas ta sig in på det viset.

Draken
6/25/20, 12:51 PM
#41

kan räcka med att du bara mörklägger ett tag :)

Lycka till :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
fluffis
7/27/20, 5:11 PM
#42

Äntligen har jag fått bukt med det gröna vattnet men det har tagit sin tid. Jag rullade helt enkelt bara upp rullgardinen i sovrummet till 1/3 så att solen inte kom åt akvariet. Dessutom har jag sänkt timmarna på akvarielampan från åtta till fem timmar. Jag fick också problem med skitigt vatten och lite nitrit. Jag insåg att jag behövde göra något åt körsbärsräkorna innan det spårade ur fullständigt.

Det är inte lätt att plocka räkor i ett 60-litersakvarium med mossa och två rötter som är i vägen men efter någon timme hade jag räknat till 132 räkor :) 1½ vecka senare gjorde jag en insats igen och kom upp i ungefär 125 räkor. Jag har dessutom fått göra täta kristallfilterbyten. Man ska byta en gång i månaden men jag fick byta redan efter några dagar eftersom det var helt igensatt och porlade så att vi inte kunde sova. Normalt är pumpen helt tyst. Körsbärsräkorna är fortfarande överallt men inte alls lika tätt och det känns som lite mer rimlig mängd :)

Jag åkte till akvarieaffären och frågade om de hade något lämpligt som kunde käka mina körsbärsräklingar men låta mina Galaxyrasbora vara ifred. Jag kom hem med två jättefina riddargobi. Jag brukar inte göra sådana impulsköp men i detta fallet så fick jag ju precis vad jag behövde, eller!? När jag kom hem och läste på så läste jag att riddargobi äter allt som är mindre än dem själva. Hjälp! tänkte jag.

Det positiva som riddarna har fört med sig är att jag ser galaxerna mer eftersom riddarna har snott galaxernas gömställe :)  Åtta galaxer på en gång har jag aldrig tidigare sett sedan jag släppte ner dem nyinköpta för ett halvår sedan, så det är kul. Tolv är de sammanlagt men de brukar som mest visa sig i gäng om 4-5 stycken.

I dag tre dagar senare efter riddarinköpet så är galaxerna kvar, inklusive den lilla bebisen som har växt på sig och är hälften så stor som de vuxna. Ja, vi får se vad som händer…

Någon som har tankar om detta? Eller erfarenheter av riddargobi?

Lillyrod
7/27/20, 5:13 PM
#43

Jag har aldrig haft Gobi, finns ju många sorter, men jag tror att Draknästets reptiler har haft någon sort iallafall.

5ara
7/27/20, 6:35 PM
#44

Oj, det var värst vad många körsbären blivit! Skönt att du lyckats få bukt med det gröna vattnet! Jag har tyvärr inte heller någon erfarenhet av gobi…

Draken
7/30/20, 4:01 PM
#45

Jag har haft flera olika Gobi, den jag hade senast var Kejsargobi (Hypseleotris compressa).

De är i grund och botten ganska fredliga fiskar. Visst, de äter det som går in i munnen, men de är inte så värst snabba, så de hinner inte riktigt med snabba småfiskar, en och annan kan nog ryka, men jag gissar på att de framförallt riktar in sig på räkorna, om de blir sugen på ett skrovmål, då räkorna inte är lika snabba som Rasbororna.

Dock kan de försöka sig på snabbare byten, som rasbororna, om räkorna tar slut. De föredrar levande föda. De arter jag har haft har fått levande föda (mygglarver, bloodworms o.l). De kan vara kinkiga att få över på "dött" sedan. Om de väl har blivit van vid levande.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
8/1/20, 10:35 PM
#46

Intressant, tack för infon! I vilket fall som helst så måste nog riddargobiarna flytta ut eftersom 60 liter känns trångt. Galaxybebisen är fortfarande kvar, men gruppen verkar lite vilsna med sitt gömställe snott.

Riddarna ja… Jag har sett dem i akvariet en enda gång typ så jag vet inte om och vad de äter egentligen men levande har jag aldrig gett. Jag antar att de har ätit nåt :)

Draken
8/3/20, 12:52 PM
#47

De kan vara "ljusskygga" så om du har  starkt ljus i karet, så kan de hålla sig gömda.

De har förmodligen ätit en och annan räka, du hade väl ganska många :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
8/4/20, 9:17 AM
#48

Aha, så kan det absolut vara. Det är ganska ljust. Hmm. Funderar på om jag ändå måste ha ett eget akvarium till dem. Vill inte riktigt ha dem i mitt 180 liters heller. Där är jag rädd om mina kopparbarber, och där är också ljust, särskilt nu i uppstarten när växterna är små och glesa. Jo, körsbärsräkorna håller sig nere i lagom antal så nu är de kul att ha igen :) Jag räknar med att riddarna kan norpa en och annan, men jag har sett någon riktigt liten räka så de tar inte alla i alla fall :)

Förresten så var det ett tag sen jag såg någon Physasnäcka. Jag håller tummarna för att de är borta :)

Annons:
Draken
8/4/20, 11:44 AM
#49

Beror ju loite på vad du har för växter i akvariumet där du har riddarna, är det växter som "skymmer" lite av ljuset när de växer till, så kan du ju har kvar dem med räkorna.

Rekomendationen på riddarna är ca.80 liter, så det är ju lite litet egentligen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
8/16/20, 3:34 PM
#50

Jag vill bara meddela att det går bra för minstingen av Galaxyrasbora. Den har växt på sig riktigt bra och kommer snart vara lika stor som de andra antar jag. Lite synd för då kommer jag inte att kunna känna igen den.  :) Jag har försökt fota den flera gånger men den är verkligen aldrig stilla så det är helt omöjligt! Fast det är roligt att titta på den. Den är inte skygg utan rör sig gärna framme vid glaset :)

5ara
8/16/20, 9:36 PM
#51

Men vad skoj att den är så pigg och växer så bra! Man blir så glad då :)

Draken
8/17/20, 3:24 PM
#52

Härligt att den fortfarande är pigg och alert :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
10/20/20, 3:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Nu är det dags att ta tag i detta akvariet. Jag har gjort en räkfälla som jag tänkte använda. Har inte riktigt bestämt mig för om jag ska ta bort alla körsbärsräkor eller spara en del. I vilket fall som helst måste jag göra en ordentlig rensning, dels för att de blivit alldeles för många och dels för att det är många som är slaskgrå.

Rotala wallichin har tappat många blad och har vikt sig mycket mot fönsterljuset. Därför tror jag inte de trivs. Har funderat på om jag ska klippa ner dem och plantera i mitt nya 49-liters. Jag skickar med en bild på växten från sidan där man ser hur böjda stjälkarna är.

Draken
10/22/20, 6:28 AM
#54

#53 Hoppas räkfällan fungerar för dig. Så du enkelt kan sortera ut de med dålig färg.

Verkar som den där växten är ganska svår att få till.- Hade en i mitt hörnakvarium, och den tynade bara bort.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 10/22/20, 6:29 AM av Draken
fluffis
10/22/20, 8:02 AM
#55

Räkfällan fungerade ypperligt :) 30 infångade räkor på en halvtimme, utan att jag behövde vara där. Det är som en dröm att slippa stå med håv och svära över hur snabba de är :)

Dock var det ju mest de röda som var villiga att gå in i fällan. Typiskt. Haha :)

Jag tog de yttersta små skotten från wallichi och planterade i mitt 49-liters istället. Får se om de tar sig. Det räcker att någon skulle andas lite så skulle allt flyta upp i 49-liters-akvariet så det gäller att ha tålamod där :)

Annons:
Draken
10/22/20, 10:44 PM
#56

Ja men så klart så var det de som INTE skulle fångas in som gick i fällan 😂
Du får lägga dem åt sidan och sätta ner den igen ;)

Håller tummarna att skotten tar sig :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
10/23/20, 6:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Draknästets_Reptiler. :)

Tänkte visa en bild på räkfällan. Har en gaffel hängandes i snörena för att de inte ska dras ner i vattnet :)

fluffis
10/23/20, 7:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Igår fångade jag bara åtta räkor i fällan. Det är ju alldeles för lite. Dock ingen röd denna gång :) Nästa gång får jag nog låta fällan vara kvar tills en stund efter släckning.

Räkorna uppenbarade sig i massivt antal efter att jag tagit ut fällan. Bifogar bild.

fluffis
10/23/20, 7:04 AM
#59

Här är en film på räkorna (och någon galaxyrasbora).
https://photos.app.goo.gl/efEuYFQbXoWHrxBY6

Draken
10/23/20, 11:22 AM
#60

#59: Ojdå Hela botten lever ;)

Hoppas du får tag på fler nästa gång :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
10/24/20, 10:13 PM
#61

Dagens räkskörd: 12 varav 4 var amanoräkor eller misstänkta amanos. Alltså 8 räkor bara. Det här funkade inte alls så bra som jag trodde.

Draken
10/26/20, 12:36 AM
#62

#61: Om du låter fällan ligga över natten , skulle inte det funka tror du ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
10/26/20, 8:30 AM
#63

Har du provat att inte mata dom på några dagar innan du lägger ner fällan med något gott i?

Nu har jag inte använt fälla till något annat än corys och Ancistrus för Blue Boltsen brukar vara lätta att håva upp ifall jag inte matar på några dagar. Då kommer de snabbt fram för att äta och det är bara att fånga dom ska säljas.

Att jag inte har särskilt mycket alger kan säkert spela in men en tanke i alla fall 🙂

fluffis
10/26/20, 8:59 AM
#64

Tack för tipsen! Ska prova att inte mata räkorna några dagar. Kanske provar att ha fällan i under natten också, men det känns lite taskigt.

Draken
10/26/20, 11:36 AM
#65

Lycka till :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
11/2/20, 7:17 AM
#66

Jag matade inte med räkmat på flera dagar (men de har säkert fått tag i fiskmat som åkt ner) och satte ner fällan över natten. 13 räkor fångade. Gjorde därför en rejäl rensning i akvariet, tog ut rötter och fiskar. Håvade in ca 250 räkor som jag sålde. Nu är det inte många kvar. Uppskattningsvis 20 amanos och 20 körsbärsräkor. Egentligen vill jag ha upp alla körsbärsräkor eftersom jag tycker det är för mycket jobb med dem.

Dessvärre återfanns enbart 4 Galaxyrasbora, hade ju 12 från början plus att de förökade sig. Vet inte om jag kan skylla på riddargobina för detta eller om det skett senare. De såg i alla fall leksugna ut när jag stoppade tillbaka dem igen :)

Och förresten, Gud vad vackra amanos kan bli när de blir stressade och blåa.

5ara
11/2/20, 8:48 AM
#67

Oj, vilka mängder med räkor! Bra jobbat 😀Kan tänka mig att det inte hjälpte så mycket med att pausa räkmaten när det bjuds fiskmat också. Den lyxen har ju inte mina.

Ska du låta körsbären som inte fångades gå kvar där i nu då?

Hoppas galaxerna blir några fler!

fluffis
11/2/20, 9:45 AM
#68

Jag får försöka fånga körsbären, men de är ju duktiga på att sticka iväg när de ser håven, de rackarna. Det blir ju inte heller lättare av att glaset är ordentligt välvt så att det inte går att trycka upp håven mot glaset :)

  • Redigerat 11/2/20, 10:18 AM av fluffis
Draken
11/2/20, 10:25 AM
#69

OJ 250 st är många räkor det ;) Hoppas att Galaxyna förökar sig mer så de blir fler.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
fluffis
11/8/20, 4:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Jag har ännu inte gett mig på att försöka få bort körsbärsräkorna helt. Förutom att de är svåra att fånga så är ett av problemen att jag tycker det är svårt att se skillnad på amanos och körsbär när de inte är för stora för att vara körsbär eller för röda för att vara amano.

Jag har planterat två nya stora Cryptocoryne lucens eftersom jag tyckte akvariet började se tråkigt ut växtmässigt. Jag satt och kollade på Cryptocoryne för de trivs bra i det akvariet, och försökte hitta en liten sort, men det smög sig :) Dock blev jag nöjd ändå :)

En klump mossa på roten i mitten hade säkert gjort susen för eventuella galaxyngel men då blir det ännu svårare att få tag i räkorna så det får vänta.

fluffis
11/9/20, 6:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Jag skulle filmat detta egentligen men här är en bild av hur matglada räkorna är. De verkligen armbågar sig fram och kastar sig över maten. De största har förstås företräde eftersom de bara kan knuffa bort de mindre :) Och stackars galaxerna vågar knappt sig fram.

5ara
11/9/20, 8:15 AM
#72

Det var glupska räkor minsann!

fluffis
11/21/20, 11:10 PM
#73

Jag ska göra en skräckfilm. "Return of the Physas" ska den heta, lol.
Jag öppnade till slut biobollspåsen som satt hårt fast med snöre, för att spana in bollarna. De var lite smutsiga bara, typ, inte alls slemmiga och jag blev inte spyfärdig heller :) Däremot fanns där en del snäckor. Små hårda lersnäckor såklart och några Physor. I övrigt var värdena bra. pH 8, KH 9, NO2 omätbart, NO3 lite ljusare än 12,5, kanske 10 eller så.

Draken
11/22/20, 12:37 PM
#74

Hoppas du får tag på alla körsbär tillslut.

Den skräckfilmen vill jag se 😁🤣

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
11/22/20, 1:03 PM
#75

Haha! Jag ser gärna den jag med! 😂

fluffis
11/22/20, 10:05 PM
#76

Det värsta är att jämfört med de hemska små lersnäckorna som är så svåra att få tag i, ofta flyger de ur fingrarna, så är physasnäckorna helt underbara, lol.

Funderar på att göra om akvariet, mest för att få ut snäckorna och körsbärsräkorna men även för att soilen är så himla dammig. Gör jag om det så sköljer jag soilen först :)

Annons:
Draken
11/23/20, 1:06 PM
#77

Jag skulle nog också skölja soilen om du skall göra om. Men vad spännande.
Har du några planer på vad du evt skall ha i det om du gör om ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
11/23/20, 3:29 PM
#78

Samma saker minus körsbärsräkor och oönskade snäckor 😁

….Så med andra ord Galaxyrasbora, zebrasnäckor och Amanoräkor. Är dessutom väldigt sugen på ett gäng lyktögonrasboror 😃

Draken
11/24/20, 9:34 AM
#79

Blir spännande. Hoppas du får bort alla körsbär :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
11/30/20, 7:20 AM
#80

En av galaxhanarna har tyvärr dött. Den var vit på fenan där bak några dagar tidigare. Sen låg den död och helt vit stackaren. Har letat efter om det kan ha varit en sjukdom men än så länge inte hittat någon som passar.

Jag tog vattenprover i helgen. Nitrit om ätbart. Nitrattestet är Tetras som är noll på gul och 12,5 på orange. Mitt test blev mitt emellan. Det har ju varit 12,5 tidigare så varför har det sjunkit? Beror det på Profito och flytande kol eller har jag för lite fisk? Hehe 😃

5ara
11/30/20, 8:52 AM
#81

Så tråkigt att den gick bort! Såg fenan något fransig ut?

Ja, du inte lätt att veta den exakta orsaken till att nitratet gått ner. Båda alternativen är möjliga tänker jag 🙂

Draken
11/30/20, 11:53 AM
#82

Tråkigt att den har dött för dig.

Vad skönt att värdena ligger bra :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
12/1/20, 9:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Jag gjorde ett inlägg häromdagen med bilder på den vita och konstiga bakdelen, lite böjd liksom. Nu ser jag att inlägget inte är postat. Kan bero på att jag satt i bussen och gjorde inlägget och emellanåt är täckningen dålig. I alla fall. Här kommer en bild som jag tog någon dag innan galaxen dog.

Annons:
Draken
12/3/20, 11:17 AM
#84

Ser ut som den har fått en skada som det har blivit svamp i. Ser också ut som stjärtfenan är "knäckt" ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
1/16/21, 4:09 PM
#85

Det här akvariet tuffar på. De tre galaxyrasborerna verkar trivas. Det är två honor och en hane. Den ena av honorna är den som har fötts och vuxit upp i akvariet. Den har ett betydligt mer framåt beteende än de andra som jag köpt i butik som ungdomar/vuxna. Det var roligt för jag läste om en dansk som hade samma erfarenhet, den som var uppfödd i det akvariet visade upp sig mycket mer och var mer framåt. Kul!

Jag har funderat lite och blivit youtube-besatt med akvariescaping och tror nog ändå jag ska satsa på att lägga lite mer tid på att göra om det här akvariet, även om jag är rätt så nöjd som det är nu. Har fått jättemycket inspiration av det jag sett, problemet är att jag inte är ett dugg konstnärlig men jag får väl komma över det och göra så gott jag kan i alla fall :)

Tanken var att göra om det här akvariet under julledigheten, men den är ju redan över. Jag beställde soil och två växter i en nätbutik den 26 december. Strax därefter fick jag reda på att den ena växten inte fanns i lager och skulle komma in den 13 januari. Ordern skulle inte skickas förrän då. När det blev den 13 så fick jag reda på att växten inte skulle komma och att jag kunde välja en annan om jag ville. Jag valde en annan och när jag bestämt mig klart så var det för kallt för att skicka. Således sitter jag fortfarande och väntar på soilen. Det var kanske bra för nu har jag fått idéer och andra planer för hur jag ska göra om akvariet :)

Planen är att behålla de tre rasborerna och ett gäng Amanoräkor. Dessutom ska jag skaffa mig ett gäng Brevibora dorciocellata :) Hade varit kul att ha ett gäng minipansarmalar också men det finns tre saker som talar emot: 1: Det kan bli för trångt. 2. Amanosarna gör ändå ett bra städjobb, så kanske inte pansarmalar "behövs", visserligen kan man ju ha dem ändå… :) 3. Jag tror att pansarmalarna inte trivs på soil, utan gärna vill ha sand. Detta får någon gärna ge input på, jag vet att det finns många som gillar/har minipansarmalar.

  • Redigerat 1/16/21, 4:11 PM av fluffis
Draken
1/19/21, 9:48 AM
#86

Vet inte hur det är med soilen, om den är såpass "vass" att den kan skada spröten på pansarmalarna. men tror det funkar bra med bara Amanoräkorna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
1/19/21, 2:44 PM
#87

Åh, vad roligt med ett scape-projekt 😀 låter definitivt som att det var lika bra att det dröjde med växten så du hann komma på det 👍

Vad man säger om pansarmalar och soil vet jag inte riktigt; jag har bara på sand och har inte kollat upp vad som sägs om det. Ett par av de mindre är ju mer benägna att hålla sig i vattenkolumnen snarare än på bottnen så även det kanske påverkar hur man resonerar kring det.

fluffis
1/19/21, 9:36 PM
#88

Jag blir glad över "bara" Amanoräkor och lite småfisk. Hade väl inte "på riktigt" tänkt mig minipansarmalar egentligen men det är skönt att få ut det i luften och få det bekräftat av någon annan på nåt sätt, så tack för input :)

Nu är min beställning av soilen äntligen på väg :D

Draken
1/19/21, 9:41 PM
#89

Spännande, nu börjar det hända saker 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
1/23/21, 11:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Såhär såg akvariet ut för bara någon vecka sen. Och det såg likadant idag innan jag började rensa ur det.

Annons:
fluffis
1/23/21, 11:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#91

I ett akvarium med soil kan det se väldigt smutsigt ut när man har dragit upp växterna. Alla småprickar på glaset är lersnäckor. Jag är såååå trött på dem. Dock är de så små att jag börjar inse att det kommer att bli väldigt svårt att bli av med dem.

fluffis
1/23/21, 11:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Tömt! Det tog ett tag men det ska bli så kul att fylla på det igen :)
Bakgrunden skulle jag vilja byta men vet inte till vad så denna får sitta ett tag till.

  • Redigerat 1/23/21, 11:49 PM av fluffis
5ara
1/24/21, 8:51 AM
#93

Ska bli jättekul att se vad du hittar på!

När jag inte vet vad jag vill ha för bakgrund brukar jag sätta dit frostad fönsterfilm.

Draken
1/24/21, 12:35 PM
#94

Spännande att se vad du tänker hitta på :)

Jag har målat bakgrunden på akvariena med svartfärg :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
1/25/21, 3:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Detta är min utrustning. En rot, lavastenar, Tropica soil och Tropica soil powder.

fluffis
1/25/21, 3:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#96

Tropica soil powder ska var lättare att plantera i och är mindre korn så därför har jag den överst. Det blev även några deciliter JBL-soil i mitten för att jag var rädd att de andra påsarna i te skulle räcka. Jag sköljde all soil innan den lades i. Såhär blev det med soil, rot och några nertryckta lavastenar.

  • Redigerat 1/26/21, 9:17 AM av Draken
Draken
1/25/21, 3:30 PM
#97

Snyggt:D

Har du bestämt några invånare än :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
fluffis
1/25/21, 4:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#98

20 delar av gräset, Eleocharis parvula från 2 krukor, de var tyvärr slutsålda i instängd burk. Planteras I framkant.

  • Redigerat 1/25/21, 5:08 PM av fluffis
fluffis
1/25/21, 4:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#99

Cryptocoryne parva från tre krukor. Blev i fyra delar och planteras runt roten/stenarna.

fluffis
1/25/21, 4:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#100

Microsorum mini från en kruka hade nästan växt ur krukan och de flesta bladen var bruna och kastades. Lyckades rädda dessa späda småbitar som jag limmade på bakkanten av roten.

fluffis
1/25/21, 4:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#101

Fyra ordentliga Croptocoryne lucens/repens som jag hade sen innan. Med tanke på att de tog upp väldigt mycket plats i akvariet tidigare så undrar jag om jag är galen som tvunget måste ha alla fyra igen, hehe, men jag älskar dem. Grejen är att ritningen som jag gjorde i förväg innan denna scape, där blev roten och stenarna väldigt underdimentionerade med väldigt gott om plats för växter. Verkligheten är en helt annan femma :)

  • Redigerat 1/25/21, 5:10 PM av fluffis
Draken
1/25/21, 4:31 PM
#102

Kommer bli riktigt lummigt :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
1/25/21, 4:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#103

Hygrophila pinnatifida från en kruka. Jag trodde den skulle vara lite större så den planteras längst bak till höger. Vi får väl se hur den blir :)

  • Redigerat 1/25/21, 5:10 PM av fluffis
fluffis
1/25/21, 4:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#104

Ceratopteris thalictroides från två krukor. Denna har jag ingen erfarenhet av. När jag tog ur den ena från krukan så fick jag växten i handen medan rötterna satt kvar svarta i ullen. Lyckades få ner några bitar i mitten bak.

  • Redigerat 1/25/21, 4:43 PM av fluffis
Annons:
Draken
1/25/21, 4:46 PM
#105

#104: Vilken läcker. Har in te sett den där i butik tidigare .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
1/25/21, 4:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#106

Nästa växt är också en nyhet för mig. Hemianthus micranthemoides 1-2 grow. Den planteras på högersidan framför pinnatifidan och limmas fast några bitar på roten. Detta klassas som en svår växt och det är tveksamt om den klarar sig utan koldioxid men om den gör det så kan den bli riktigt fin och förhoppningsvis krypa runt lite på roten.

  • Redigerat 1/25/21, 5:12 PM av fluffis
fluffis
1/25/21, 4:53 PM
#107

Nu tänker ni att det inte kan få plats mer? :) Jo, det kan det! Det ska även sitta två Apnogeton crispus till vänster framför filterbehållaren :D Dock är den växten restad och kommer senare.

  • Redigerat 1/25/21, 4:53 PM av fluffis
fluffis
1/25/21, 4:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#108

Eftersom det är ett mörkt mellanrum under filterbehållaren så lade jag en sororocablomma där men den flöt upp så snart jag fyllde på vatten så det smög sig. På den ena grenen surrade jag fast spikemossa för att se om jag gillar det. Jag ångrar mig att jag satte fast tråden längre ner än mossurrandet vilket gör att tråden tyvärr syns.

fluffis
1/25/21, 5:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#109

Vatten fylls på och gräset ser genast grannare ut :)

fluffis
1/25/21, 5:12 PM
#110

#105:
Ja, den är fin.

fluffis
1/25/21, 5:17 PM
#111

Invånarna ska bli mina tre kvarvarande galaxyraboras, mina fem zebrasnäckor, ett gäng amanoräkor och så ska jag skaffa ett stim av ögonfläcksrasbora, Brevibora dorsiocellata. Så är det tänkt :)

Annons:
fluffis
1/25/21, 5:21 PM
#112

En liten filmsnutt på det nyinredda akvariet :)
https://photos.app.goo.gl/pmBNr6PYfsLtpERP6

  • Redigerat 1/25/21, 5:22 PM av fluffis
5ara
1/26/21, 11:55 AM
#113

Ser verkligen superfint ut 👏😀

Kul att du fotat steg för steg och presenterat växterna så noga!

Thalictroides är trevlig och har benägenhet att bli ganska stor. I alla fall hos mig…

Ska bli väldigt roligt att få se hur det blir med tiden 🙂

Draken
1/28/21, 11:12 AM
#114

Snyggt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
1/28/21, 11:23 AM
#115

Tack!
Kul att det uppskattas! :)
Jag använder det själv också som dokumentation. Ibland är det givande att se tillbaka :)

De fem zebrasnäckorna har fått flytta in. Jag gillade inte att de lämnade vita prickar efter sig i mitt annars så rena 49-litersakvarium :)

Draken
1/28/21, 11:27 AM
#116

#115: De är duktiga på att lämna "spår" efter sig i form av små vita prickar som är nästan omöjliga att få bort ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2/2/21, 9:56 AM
#117

Chocken… !

För "skojs skull" och pga nyfikenhet så bestämde jag mig för att ta lite prover i det här akvariet när jag ändå hade grejerna framme. Undrade om mitt annars så höga pH och KH skulle ha ändrats med hjälp av den pH-sänkande soilen.
pH 7,0
KH 3
Tänkte att det var ganska mycket skillnad. Undrar hur nitrat ser ut nu, det går ju bara 5 zebrasnäckor här och även 6 Amanoräkor som jag nyss satt dit. Får växterna näringen de behöver?
NO3 30
VAF-N!?
Då måste jag även kolla nitrit.
NO2 1,0 och illrött/rosa
Bort med de nyinsatta Amanosarna direkt, viftar runt med håven, nuddar en växt som som smält och den flyter upp och trillar isär.
Sen fortsätter det såhär en stund… Sammanfattningsvis känns det här akvariet helt kört. Växter för 1000 spänn är förstörda inklusive mina älskade Cryptocoryne. Det är allmän kaos utseendemässigt i akvariet just nu och obrukbart.

Zebrasnäckorna levde otroligt nog och är överflyttade till mitt Juwel 180 l. Amanosarna lyckades jag också rädda och de är tillbaka i det lilla Aquael.

Vad gör jag nu och varför hände detta??

5ara
2/2/21, 1:42 PM
#118

Vilken soil använde du? Om det är som innehåller kväve (oftast i formen av ammonium) så är dina mätvärden inte konstiga på något sätt.

Annons:
fluffis
2/2/21, 2:58 PM
#119

Tropicas soil. Har inte haft den tidigare och vet bara att den är pH-sänkande och mjukande. Dessutom ska man göra en del vattenbyten i början, minns inte mer exakt just nu. Kan värdena verkligen vara normala??

  • Redigerat 2/2/21, 2:59 PM av fluffis
5ara
2/2/21, 3:03 PM
#120

Tropicas soil innehåller kväve så det är inget konstigt alls med dina värden. Den läcker ammonium ganska länge när den är ny så bara fortsätt byta vatten tills värdena är bra 🙂

fluffis
2/2/21, 7:05 PM
#121

Men oj, jag trodde verkligen inte att det skulle bli sådan skillnad för då hade jag inte valt Tropicas soil, eller kanske blandat. Jag skulle varit mer påläst från början.

Inte konstigt att Cryptocoryne vittrar sönder. Den var nästan den enda som trivdes med mitt höga pH tidigare. Ja, jag kanske får bygga upp allt igen då, och plantera igen. För det mesta flyter runt just nu :)

Hur länge kommer det här låga pH:t att stå sig tro?

5ara
2/2/21, 8:28 PM
#122

Med ditt hårda vatten borde du kunna laka ur soilen med ett gäng rejäla vattenbyten relativt snabbt 🙂 med mitt vatten som har ett KH på lite drygt 2,5 skulle det ta betydligt längre tid.

fluffis
2/5/21, 10:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#123

Jag har börjat se framåt och försökt återställa detta till ett akvarium och inte bara en vattenbehållare med flytande växter och kaos i :)

Jag kommer att behöva ta ut allt och börja om, förutom gräset i framkant, det tror jag klarar sig.

På bilderna syns att framför allt Cryptocorynen har tagit mycket stryk och det finns mycket rester från dem. Jag vet att det är känt att de smälter ner vid miljöombyte men jag har själv aldrig råkat ut för det tidigare. Dessutom verkar jag vara allergisk/överkänslig för när jag städade bort en del Cryptocorynerester så sved och kliade det på fingrarna och händerna.

Igår tog jag ett test för nitrat och det var ännu högre värden än tidigare, gaah :) Frustrerande men det finns i alla fall hopp om framtiden :)

Draken
2/5/21, 1:08 PM
#124

OJ vilken chock, skulle också ha fått panik med dom värdena . Men skönt att Amanosarna och snäckorna har klarat sig i varje fall.

Jag kom att tänka på en sak, Cryptocorynen som hade smält, har du flyttat den nyligen ? Just crypto brukar ju smälta ner när den flyttas, men så länge rötterna är kvar så brukar den oftast repa sig igen .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2/6/21, 11:17 AM
#125

Ja, i början är det riktigt bökigt med soil som innehåller makroämnen. En del låter det ligga i blöt i ett antal veckor och byter vattnet tills det slutar läcka så mycket ammonium. Därefter lägger dom det i akvariet.

Jag tror det finns stort hopp om det hela 🤗 ser så fint ut!

  • Redigerat 2/11/21, 1:11 PM av 5ara
Annons:
fluffis
2/11/21, 7:42 AM
#126

Tack 5ara! Hade det inte varit för dig så hade jag kastat ut akvariet genom fönstret för längesen! :)
Test igår:
pH fortsatt ca 7,0
KH fortsatt 3
NO3 fortsatt 15
NO2 0,025

Det tar sig! …sa hen som hade eld i håret hehe
Hoppas jag får tid i helgen att göra om scapen. Sen kanske det kan bli inflyttning för någon :)

Draken
2/11/21, 10:47 AM
#127

Hoppas du får klart med läckage snart, det är så himla snyggt inrett, ser fram emot att få se invånare däri 😁

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2/13/21, 6:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#128

Nu har jag gjort om akvariet. Blev väl inte riktigt nöjd egentligen för jag var inte så motiverad som tidigare, men men, det blir nog bra så småningom. Nitrit är snart nere. Innan omplanteringen var det precis mellan 0,01 och 0,025 så det är inte mycket. Därefter har i princip allt vatten bytts. Får göra lite tester sen.

5ara
2/13/21, 6:51 PM
#129

Det där kommer bli jättefint när växtligheten kommer igång! Snyggt 😀

Skönt att nitriten börjar ge sig nu.

Draken
2/14/21, 11:45 AM
#130

Tror det kommer bli bra när växterna kommer igång. Hoppas att Nitriten håller sig borta nu bara.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
2/14/21, 12:02 PM
#131

Tack hörrni :)

Jag vill ha nåt mer längst ner vid den stora roten som liksom växer upp och slingrar runt. Vetminte om jag ska satsa på penningblad eller Lindernia som jag redan har hemma. Eller kanske nån mossa att sätta fast. Anubias är också fint men det ska vara mer täckande. Åh, Hemianthus callitrichoides 'Cuba' som jag fått tips om innan kanske kan funka. Kan man limma fast den eller måste den planteras?

Draken
2/14/21, 12:08 PM
#132

Jag tror den skall planteras i sanden.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2/14/21, 3:23 PM
#133

Jodå, HC går att ha på rötter 🙂 tror dock den kan ha lite svårt att växa fast ordentligt så att knyta med typ fiskelina är nog att föredra.

Googla gärna dwarf baby tears driftwood för inspo 🙂

fluffis
2/14/21, 10:15 PM
#134

#133:
Åhhh, det blev en najs googling det :)
Kanske lika bra att fixa innan det flyttar in invånare.

fluffis
2/14/21, 10:22 PM
#135

Igår bytte jag nästan allt vatten. I dag prover som följer:
ph 7,5-8
KH 7
Fe obefintligt
No2 omätbart
No3 3

Hmm, undrar var det svänger härnäst :) Jag slängde i en skvätt järn.

  • Redigerat 2/14/21, 10:22 PM av fluffis
fluffis
2/20/21, 10:46 PM
#136

Vattenprover idag innan vattenbyte imorgon.
pH 7-8 tycker det är svårt att läsa av. Har JBL 3-10. Funderar på att skaffa 7,4-9,0, är den bra?
KH 3,5
Fe 0,03
NO2 obefintligt
NO3 3-3

Verkar som om det har stabiliserat sig. Verkar behövas makrogödning/PMDD även här. Tror jag ska låta någon invånare flytta in imorgon.
Nästa helg är det planerat en tripp med fiskinköp :)

fluffis
2/20/21, 10:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#137

Har förresten bytt bakgrund. Satte först frostad plastfilm och den var fin men fortfarande så genomskinlig att sladden bakom syntes tydligt. Då tog jag helt sonika den medföljande bakgrunden, vände på pappret och målade med blå vattenfärg på det vita pappret. Blev rätt bra.

Draken
2/21/21, 9:38 AM
#138

#136: Hoppas det håller sig stabilt så det kan få flytta in fisk nästa helg :)

#137 Blev jättebra :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2/21/21, 10:56 AM
#139

Ingen aning om det testet är bra men är det så noga med vad pH ligger på? Jag brukar bara hålla koll på att det ligger hyfsat stabilt.

Annars är nog en elektronisk pH-mätare det bästa men då har man krånglet med ständiga kalibreringar… åtminstone om man köper en billig variant för 100-200:-

Så skönt att soilen verkar ha slutat släppa ammonium nu!

Bakgrunden blev jättefin 👍😀

Annons:
fluffis
2/21/21, 9:48 PM
#140

#138:
#139:
Tack!
Assistent det är inte supernoga med pH:t men det är ändå rätt stor skillnad på 7,0 och 8,0 tycker jag. Och när man använder pH-sänkande soil så vill jag veta hur det ligger till. Det var det som hände sist: det gick jättebra med akvarium och växter i ungefär nio månader, senlakades soilen ur och pH höjdes, därefter dog i princip alla växter utom Croptocoryne. Vet dock inte vad jag ska göra åt det.

Nu är zebrasnäckorna inflyttade (igen:)).

Draken
2/22/21, 11:13 AM
#141

Hoppas att du har fått ordning på det nu :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2/22/21, 1:55 PM
#142

#140 Ja, det kan ju vara bra att hålla lite knas så klart. Inte kul om alla växter dör på det viset!

Kanske en elektronisk vore det bästa 🤔

Ska bli väldigt kul att följa när det tar sig 🤗

fluffis
2/26/21, 10:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#143

Har bestämt mig för att inte köpa en elektronisk pH-mätare vilket jag var inne på i förrgår :) Jag kommer skaffa antingen ett Tetratest eller JBL 7,4-9 för jag blir tokig på de gröna färgerna på JBL 3-10. Helt plötsligt är en av cirklarna ljusare grön än den ovanför. Det är det som jag mig helt knas.

I alla fall…. värdena verkar ha stabiliserats och det växer lite. Cryptoarna börjar ta sig och till och med de dassiga Hemianthus micranthemoides börjar se fina ut :) Gräset ser fint ut men jag tror att jag är allergisk. Kan man vara det?

10 Amanoräkor och de tre kvarvarande Galaxyrasborerna har flyttat in :)

  • Redigerat 2/26/21, 10:28 PM av fluffis
fluffis
2/26/21, 10:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#144

Lite av varje.

fluffis
2/26/21, 10:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#145

Älskade Amanoräkor :)

5ara
2/27/21, 8:25 AM
#146

Åh, så fint det ser ut 🤗

Hoppas att du blir nöjd med testet du väljer, vilket det än blir 🙂

Har läst om en som var allergisk mot någon akvarieväxt. Kommer dock inte ihåg vilken men det verkar som att det är något som kan hända i alla fall…

Annons:
fluffis
2/27/21, 4:45 PM
#147

Tack 5ara :)
Jag är ju allergisk mot vanligt gräs så det skulle kanske inte vara så konstigt. Det är en stark växtdoft i halvmåneakvariet men såklart inte alls säkert att det kommer från gräset.

fluffis
2/27/21, 4:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#148

Nya fiskar idag! :)

Det gick lite konstigt när butikssäljaren hade packat ihop mina fiskar och de var i samma påse! "Jag ska ju inte ens ha dem i samma akvarium", sa jag. "Oj, förlåt", sa hon. Jag tror inte jag har varit med om tidigare att få olika fiskar packade i samma påse. Men inte så mycket att göra åt. Jag sa "det gör inget" vilket jag ångrade i efterhand.

Nåväl. Det gick ändå hyfsat bra att sortera de 15 lyktögonrasborerna från de 15 smaragdrasborerna. Jag älskar redan lyktögonen. De är väldigt högt upp i akvariet. Galaxerna är lite längre ner och lite undrande om vad som händer. Inte så konstigt :)

  • Redigerat 2/27/21, 4:59 PM av fluffis
fluffis
2/27/21, 5:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#149

Här är en bild med de blandade fiskarna. Jag upptäckte att en fena på en smaragd saknas. Undrar om det var så redan innan…

5ara
2/27/21, 5:49 PM
#150

Ser jättefina ut 🤩

Vad bra att du lyckades sortera dom som du ville till slut 🙂

Jag hade ett scalare-yngel som saknade en bröstfena. Det var min första kull där de flesta ynglen fastnade bakom pumpen och dog. Gissningsvis råkade det ynglet ut för något i samband med den händelsen för jag har inte haft något yngel med liknande defekt. Han klarade sig i alla fall finfint och jag hittade ett fint hem åt honom där han blev favorit.

Maleficum
2/27/21, 7:50 PM
#151

Inte lätt att sortera. Minns en gång vi skulle köpa leopardanio i en affär och de hade av nån anledning både leoparddanio och zebrafiskar i samma akvarium. Det sluta med att jag och brorsan själva fick stå och fiska upp våra fiskar för säljaren lyckades inte fånga bara leoparderna :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2/28/21, 10:37 AM
#152

#148: Snacka om misstag, ett ganska dumt sådant. Olika fiskar skall väl inte packas i samma påse ? Och är de väldigt lika, så ska de väl inte ha dem i samma akvarium kan man ju tycka. Vad bra att du lyckades sortera dem riktigt.

#151 Helt idiotiskt, dem skall väl vara separerade i butiken också, Arken här har de separerade och har alltid haft.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2/28/21, 12:32 PM
#153

#152: I alla andra affärer jag varit i brukar de vara separerade så vet inte vad de pysslat med i just den affären.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
fluffis
3/23/21, 4:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#154

Lyktögonrasborerna är fortfarande lite favoriter med sina lysande ögon. Så himla coola! :) De är rätt så skygga dock och jag har inte ens försökt mig på att fota dem. En av galaxyrasborerna har dött så nu är de bara två: hona och hane. De verkar inte göra något spontant för att säkra sin framtid så jag funderar på om jag själv ska göra något aktivt men känner att jag har för lite tid att lära mig mer just nu. Såg nåt om en påhängsyngelbox, kan det vara nåt?

De flesta växter mår bra men jag har för få höga växter vilket är trist, tycker jag. Sumatraormbunken lyckas jag inte riktigt med, den bryts eller blir brun och det som är avbrutit tynar bort.

Draken
3/24/21, 7:44 AM
#155

Varför inte sätta in en svärdsplanta eller något liknande, tror det skulle kunna bli snyggt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
3/24/21, 2:57 PM
#156

Ja, svärdsplanta har ju trivts där tidigare och jag gillar dem, så det är kanske ett alternativ. Dock blir de så hiiimla buskiga och stora :) Jag ska invänta min beställda crispus först så får jag se sen.

fluffis
3/27/21, 11:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#157

Två Apnogeton crispus är planterade :) Det blev lite mer växtlighet men fortfarande inte så mycket högt upp. Jag lät Ludwigian hänga kvar för att stötta de mer långsamtväxande växterna men på sikt ska den inte vara där.

Det här akvariet tycker jag är intressant både växmässigt och fiskmässigt men det är svårt att se ordentligt på grund av den välvda formen. Halvmåneakvariet är jättesnyggt att titta på men nu har det blivit så att jag mer och mer vill titta i det, inte det :) Det som är inuti akvariet förvrängs och det är till och med så att det finns en "död vinkel" där man inte ser fiskarna alls.

Därför har jag beslutat mig för att byta ut det så småningom till ett mer avlångt på 60-70 liter. Jag vet inte om jag ska köpa ett kalt akvarium och lägga till grejer själv… Det måste vara knäpptyst. Funderar på om det går att behålla samma pump mm. Har inte kommit så långt i tankarna än men kan inte låta bli att fundera :)

  • Redigerat 3/27/21, 11:04 PM av fluffis
5ara
3/28/21, 11:04 AM
#158

Förstår vad du menar! Jag tycker välvda akvarier är jättefina men när rutan blir lite mer välvd så är det svårt att se ordentligt.

Om jag inte minns fel så är akvariet på 60 l så om du väljer ett akvarium i ungefär samma storlek borde det väl inte vara några problem att flytta med pump och värmare till det nya. Även lampan borde väl gå att använda tänker jag 🙂

Draken
3/28/21, 1:15 PM
#159

Tycker det är snyggt ;) Men förstår också hur du tänker.

Säger precis som 5ara, om du köper ett akvarium i samma storlek så borde du kunna använda samma teknik :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
3/28/21, 10:13 PM
#160

Ja precis! Det är inte bara svårt att se utan svårt att fota också. Nu vill jag fota mina nya snyggingar men jag har inte ens orkat ta tag i det än. Det tar emot. Tänk att jag ändå har fått en del bilder av galaxerna, men då i början så var jag verkligen driven :)

Det här rundade halvmåneakvariet är ganska högt och inte särskilt brett, jag tänker att det är kanske därför som det funkar så bra med filtreringen. Det är som ett vattenfall, det kanske inte funkar lika bra i ett avlångare lägre akvarium? Lampan vet jag inte om jag gillar, eller alltså, den är inte bred alls utan mer kompakt. Ska jag ha ett avlångt akvarium så vill jag ha en avlång lampa. Å andra sidan är 60-70 liter inte så stort.

Annons:
fluffis
3/28/21, 10:16 PM
#161

Idag har jag rensat bort gräset. Jag har sparat det i en burk om jag skulle vilja ha tillbaka det (om det fortfarande lever). Om jag kan luta mig över över akvariet en timme vid nästa rengörning utan att nysa så är det nog gräset jag är allergisk mot :)

Draken
3/29/21, 12:36 PM
#162

#160: Det är svårt att få bra bilder i ett rundad akvarium. Mina två större akvarium har ju välvd ruta, men då är de så stora, så det blir inte lika besvärligt som det blir i ett mindre.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
7/28/21, 6:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#163

Det var längesen jag uppdaterade den här tråden, men håller jag på med projekt byta ut mot ett 80-liters optiwhite i sovrummet. Dock kommer jag att behöva halvmåneakvariet ett tag till eftersom riddargobin inte trivs i mitt stora. Projekt just nu är att bygga en bänk till halvmåneakvariet, som ska stå i vardagsrummet.

Bjuder på en bild på herr och fru galax vilka är de enda återstående galaxerna, men de är såååå svåra att fota. Jag menar ett välvt dumt glas och så fiskar som aldrig kan vara stilla :)

Draken
7/29/21, 12:05 PM
#164

Jättebra bild på dem 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
7/29/21, 1:20 PM
#165

Instämmer med Draken; tycker också att bilden är bra 🙂

fluffis
7/29/21, 10:36 PM
#166

Tack snälla ni. Det är trevligt att lite bilder för fiskarna stannar ju inte kvar för evigt.

fluffis
8/7/21, 10:58 PM
#167

Ikväll har detta akvarium fått flytta ut i vardagsrummet och står på min hemmabyggda bänk :) Det gick faktiskt lättare att flytta akvariet än jag hade tänkt.

Det tråkiga är att innan flytten så upptäckte jag att galaxhanen såg sjuk ut. Han såg ut som om han skulle ömsa skinn nästan. Så nu finns bara en galax kvar. Jag som hade tänkt försöka föröka dem nu när de skulle bli ensamma men åter igen ligger jag ett steg efter.

Bilder på akvariet kommer imorgon :)

Annons:
5ara
8/7/21, 11:32 PM
#168

#167 Så skönt att flytten gick smidigt. Tråkigt med galaxhanen dock…

fluffis
8/8/21, 12:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#169

:)

Draken
8/8/21, 12:37 PM
#170

Jättesnyggt. Beklagar för hannen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
8/8/21, 12:56 PM
#171

Tjusigt!!! 👍😀

fluffis
8/22/21, 5:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#172

Halvmå eakvariet ser ut såhär nu. Full fart förstås med smycketetror, citrontetror och ögonfläcksrasbora. Jag hoppas dock att ögonfläckarna kan flytta snart. De flesta är ganska blyga, även när det är matdags men inte citrontetrorna. De störtar fram efter mat :)

fluffis
8/22/21, 5:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#173

WHAT?! Vad är det för oinzoomad filur precis ovanför vattenytan? Och från utsidan på andra bilden. Jo, det är ju en white wizard-bebis! :)

Choffa
8/24/21, 9:43 AM
#174

#172: Snyggt!

#173: Jag ser inte riktigt på bilderna, men vad kul! 😊


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

Annons:
fluffis
8/29/21, 10:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#175

Dagens bild.

Draken
8/30/21, 11:37 AM
#176

#175: Det växer på bra 🙂 Snyggt 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
9/19/21, 9:09 PM
#177

I början på den här tråden kan man se en hög sirlig växt, i bilden i #6 bakom lövet, sen i inlägg 9 och 10. Jag minns inte vad det var för växt. Minns att räkorna gillade den och att den slingrade sig runt på vattenytan när den blev för hög. Vad kan det vara?

fluffis
10/2/21, 10:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#178

Idag var jag på Arken zoo i Ystad. De berättade att de fått ny ägare och att akvariefiskarna ska läggas ner. Vad tråkigt tycker jag. I alla fall så köpte jag ju ett gäng (15 tror jag) citrontetror för inte så längesen. De är inte ett dugg gula förutom på fenorna och när jag var på Arken zoo såg jag några som verkligen var gula över hela kroppen. Så jag tänkte att jag kompletterar med dessa så blir det några gula i alla fall. Jag pratade med han som hjälpte mig i butiken och han sa att de kanske inte trivdes och menade att mina 25 grader var alldeles för kallt. Citrontetror gillar varmt. Det är inget som jag har läst eller hört om tidigare. Vad säger ni?

Han berättade också att de nog inte gillade att gå ihop med smycketetror eftersom de kunde vara elaka. "Jag tycker de verkar snälla", sa jag. "Det är på natten när de normalt jagar", förklarade han. Detta har jag inte heller hört talas om. Jag får försöka ha lite extra uppsikt och fundera över om jag kan göra det bättre för mina.

I eftermiddags har jag spenderat ganska mycket tid med att försöka fota att det ändå syns skillnad på mina nya och gamla citrontetror i färg, men det är jättesvårt att fånga på foto. På fotot syns en lite gulare som rör sig. Det är inte supermycket skillnad, men ändå :)

  • Redigerat 10/2/21, 10:57 PM av fluffis
fluffis
10/2/21, 11:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#179

Och så ett filmklipp, och några bilder till :)

https://photos.app.goo.gl/KJikumQpmkz12t1t5

Draken
10/3/21, 12:12 PM
#180

#178: Citrontetra vill ha 23-.26 grader ui vattnet, så jag tycker att dina 25 är ganska optimalt.

Har heller inte hört att det "inte skall gilla" att gå med smycketetror, eller andra tetror för den delen. Har aldrig någonsin hört eller sett att Smycketetran skall vara elak .

Nejdu, ta inte åt dig av vad han säger, låter som om han vill verka vara än bättre än han är.

En liten reflektion …om det nu var så att ditt vatten var för kallt och smycketetrorna är elaka, varför sålde han isf nya till dig 😏 ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
10/3/21, 9:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#181

#180:
För att man som butik lagligt inte kan neka en försäljning? :)

Nä, men skämt å sido så verkar det faktiskt lite konstigt det han sa. Å andra sidan behöver han ju inte ha 100 % fel heller. Jag har bra förtroende för honom. Men jag kan vara ganska noga och kollar gärna upp saker och ting någon gång extra.

I alla fall så har jag idag sett att åtminstone tre av de fyra nya är så pass gula att de lätt går att skilja ur från den gamla gruppen. Den gulaste har tyvärr ett vitt streck över överläppen. Hoppas det inte är något farligt, den verkar pigg och normal i övrigt.

Idag har jag fått några foton där man kan se färgskillnaden tydligt. Fast det känns nästan som att ljuset reflekterar bort färgen på nåt sätt :)

Citrontetrorna är aktiva och skulle säkert gilla ett snäppet större akvarium. Synd att jag inte har något lämpligt/ledigt.

Annons:
Choffa
10/6/21, 10:07 AM
#182

#181: Som med de flesta fiskar så finns det säker olika "kvalité" på citrontetror och att de nya är lite bättre kvalité? 🤔


Medarbetare på Akvariefisk.

Kolla in Fiskmarknaden om du ska köpa eller sälja akvariefisk.

fluffis
10/7/21, 7:02 AM
#183

#182:
Precis!

Har förresten kollat genom tråden lite och såg att jag vid ett tillfälle gnällde över att jag tyckte att det var svårt att läsa av färgerna på pH-test (JBL 3-10). Jag har ganska nyligen skaffat ett nytt, JBL 7,4-9,0 och är nöjd. Dels ser jag lättare vilken färg som gäller och dels är testet mer noggrant. 😀

fluffis
11/1/21, 9:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#184

Det var en väldig fart på smycketetrorna igår. De jagade varandra och hade sig, eller kanske mest jagade en kille två av tjejerna 😊 Annars är de duktiga på att sitta still så att det går att fota dem. Kommer man för nära så sticker de iväg.

Min 4,5-åringa pojkes favoritfisk är galaxyrasboren. Jag frågade honom om han ville döpa fisken och han sa "Maria". Så nu heter min lilla söta galax likadant som jag gör 😊

Citrontetrorna ville inte alls bli fotade så det är tur att jag planerar ett nytt akvarium. Fast otur att jag inte har kommit till skott att beställa det än, men en vacker dag… 😊

Draken
11/2/21, 9:43 AM
#185

Smycketetrorna är så himla vackra 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: