Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 601 ggr
Dragon0131
4/8/20, 4:07 PM

Hjälp, en inkräktare!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För inte så länge sen hade jag köpt en vattenväxt. Dagen efter så hittade jag en liten snäcka i akvariumet. Det skulle inte vara något större problem, men nu har jag hittat en till! Jag tror att jag också har hittat snäckans ägg i akvariumet. Vad tror ni? Vilken sorts snäcka är det, samt vad är det som jag hittat i mitt akvarium?

Annons:
5ara
4/8/20, 4:20 PM
#1

Ser ut som att du fått Physa på köpet med växten. De uppfattas i regel som bra städare och är ofarliga. Kan även vara bra att veta att de har benägenhet att bli många relativt snabbt och det är mycket möjligt att det är Physa-ägg du har hittat. Zoopet har en artikel om dom: https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=44

Dragon0131
4/8/20, 5:34 PM
#2

Tack!

Draken
4/9/20, 9:10 AM
#3

Physa eller dammsnäcka :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
4/9/20, 10:39 AM
#4

#3 Vad jag har läst så saknar dammsnäckor marmorering. Eventuellt kan små dammsnäckor vara lite randiga men annars är de enfärgade. Har jag missförstått?

Lillyrod
4/9/20, 10:53 AM
#5

Det är väl antenner eller öron man skiljer dem åt med? Jag tror dammsnäckor blir större också men är inte säker.

5ara
4/9/20, 11:07 AM
#6

#5 Ja, de är det förstås skillnad på också men de syns ju inte på bilden… däremot är marmoreringen väldigt tydlig. De flesta dammsnäckorna blir större än Physa men jag har förstått det som att det även finns någon eller några små sorter som inte blir större än Physa.

Annons:
Lillyrod
4/9/20, 11:10 AM
#7

#6 Nej det syns inte på bilden men TS kan säkert se det tänkte jag.

5ara
4/9/20, 11:14 AM
#8

#7 Ja, det har du så klart rätt i! Är dock lite nyfiken på om det jag läst om marmoreringen är fel. Annars är det ju ett väldigt smidigt sätt att se ifall det är Physa eller dammsnäcka…

Draken
4/10/20, 12:23 PM
#9

#4  #5 Ska jag vara helt ärlig så har jag ingen aning om vad som skiljer dem åt, förutom att dammsnäckorna blir större

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: