Annons:
Etikettmalar
Läst 869 ggr
farido13
4/4/20, 1:45 AM

Ancistrus hane står helt still

Hej! Jag köpte in nyligen ett Ancistrus lekpar och båda är vid 7-8cm men tror honan är längre då hon är slöj Ancistrus och så honan rör sig en del på ett bra sätt lixom men hanen står helt stilla i det öppna, alltså han har rört sig lite men annars står han exakt på samma plats utan att röra en fena, för jag har varken sand eller någon dekoration förutom mal grottor som är staplade på varandra men han går inte in i dom lixom det är konstigt att han visar sig öppet på samma plats helt stilla så min fråga är då är han okej? Ska jag göra något? För honan verkar vara må bra men hanen står bara stilla?

Annons:
farido13
4/4/20, 1:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

För tillfället så ser det såhär ut k akvariet men jag kommer köpa in fler dekorationer och rötter i helgen men hanen är som ni ser lite till vänster och honan vid höger om kanten. De ända hanen gör på den platsen han är på där exakt är att han kanske vänder sig nångång men annars rör han sig inte ur fläcken

5ara
4/4/20, 9:29 AM
#2

Hur har det gått? Har hanen flyttat på sig än?

Draken
4/4/20, 11:51 AM
#3

fyll upp med mer inredning och gömställen, så ska du se att de börjar röra på sig.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

farido13
4/4/20, 1:16 PM
#4

igår kväll så har jag sett honom vara på andra sidan akvariet men nu är han på samma ställe igen men får köpa mig ett par rötter osv

5ara
4/4/20, 4:33 PM
#5

#4 Låter som en bra idé med rötter! Han kan säkert känna sig osäker för att det är så tomt i akvariet. Dessutom är det bra för deras matsmältning att ha rötter att gnaga på.

farido13
4/4/20, 8:54 PM
#6

Jag ha lagt en rot där och kommer snart lägga några stora stenar från naturen imorgon för fler gömställen och jag la även två 1/4 tabletter( delade en tablett i fyra delar) men ingen verkar vara intresserad varken av maten eller roten??? Något fel?

Annons:
piggelina123
4/5/20, 2:56 AM
#7

Var försiktig så du inte får problem med nitrit, ta bort maten dom inte ätit upp. Om du tar grejer utifrån så koka dem först för att döda parasiter och oönskade bakterier, och låt det svalna helt innan du stoppar det i akvariet.

piggelina123
4/5/20, 2:57 AM
#8

Sen äter väl malar på natten om jag minns rätt, så släck akvariet så vågar de sig fram och äta.

Draken
4/5/20, 11:07 AM
#9

Ska du inte ha bottensubstrat i karet ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

farido13
4/5/20, 4:54 PM
#10

Grejen är att den var där över natten men de verkar som att dom inte har ätit upp den än. Nja asså jag valde att ha utan sand då det känns bättre att städa akvariet så slipper det ta längre tid än va de blir

Lillyrod
4/5/20, 5:09 PM
#11

Jag tror att den extremt kala inredningen gör att malarna beter sig som de gör. De kan inte bete sig naturligt när inte omgivningen är det. 

De måste undra var de har hamnat 😉

piggelina123
4/6/20, 12:28 AM
#12

När jag startade om mitt akvarium efter en sjukdom, så sanerade jag allt och tänkte köra utan sand för att kunna städa lättare. Min mal dog framför ögonen på mig några dagar efter omstarten. Alla fiskar betedde sig märkligt och dog på olika sätt trots vattenbyten och allt jag försökte göra för att må bra. Utifrån egna erfarenheter skulle jag inte köra utan bottensubstrat, speciellt inte med malar, eftersom de är ganska känsliga. Men har man bra vatten och malarna trivs så kanske det går. Men om de inte rör sig och fortsätter må dåligt skulle jag ha gett dem ett bottensubstrat. Om jag bodde i en bur skulle jag hellre ha gräsmatta än betonggolv… Och hade jag lyxen att bo i en bur vid vattnet skulle jag hellre ha sandstrand än glasgolv… Tur att jag inte bor i en bur 😉

farido13
4/6/20, 2:33 AM
#13

Nu rör hanen sig hit och dit och jag har köpt in fler dekorationer som stenar och rötter men de enda som skulle behövas enligt era råd är då bottensubstrat

Annons:
farido13
4/6/20, 2:36 AM
#14

Men funkar små Sten som botten material? Sedan kan jag bara ha ett tunt lager av det alltså dom får ett botten material men inte så värst djupt så man kan plantera växter

farido13
4/6/20, 2:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Tänkte mig välja denna sort, funkar denna?

farido13
4/6/20, 2:46 AM
#16

För sand är finare men grejen är att när man ska städa och använda sug slangen eller vad man säger så åker dom upp lätt så grus verkar vara med bättre men tänkte ha typ ha 1-2cm hög grus, funkar det?

Denna kommentar har tagits bort.
farido13
4/6/20, 3:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Hittade denna också, funkar 2,5kg endast? För då är djupet på sanden typ 1cm, räcker det för jag kommer inte ha växter i akvariet

piggelina123
4/6/20, 4:15 AM
#19

Vad är det som styr ditt val, är det utseende, pris eller något annat? Är detta ditt första akvarium?

Draken
4/6/20, 9:55 AM
#20

Det kan funka.

Men vill man att fiskarna skall få så naturligt som möjligt, så skall man ha bottensubstrat. Det finns inga vatten, sjöar, bäckar etc i naturen som inte har bottensubstrat i någon form.

Varför vill du inte ha några växter ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Cecilia.S
4/6/20, 10:19 AM
#21

#15 Har vi använt en gång för länge sedan. Den fungerade bra 🙂 I dagsläget använder vi dock enbart sand eller möjligtvis soil i alla akvarium. De flesta fiskarna uppskattar sand mer och växterna trivs också bättre i sand.

Angående växter: Varför inte några levande växter? Dom renar vattnet från skadliga ämnen, ger gömställen till fiskarna, ger allmänt en snygg look i akvariet och är bland annat en bra källa för en del fiskar, räkor och snäckor som gillar att äta algerna som växer på dom.

Det finns bland annat billig finkornig sand på Hornbach och Biltema. Var dock noggrann med att välja akvariesand 👍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

farido13
4/6/20, 12:34 PM
#22

Jag har haft akvarium innan och jag har bland annat haft sand i och grus och grus är mer enklare att städa än sanden men jag har aldrig använt botten substrat, hur är det exempelvis?

Lillyrod
4/6/20, 1:19 PM
#23

Bottensubstrat är det du har på botten. Grus, sand mm

farido13
4/6/20, 2:18 PM
#24

Jag har haft akvarium innan och jag har haft förrut både grus och sand men botten substrat har jag aldrig testat, hur är det ens? Vad för fördelar ger det för akvariet lixom förutom att det är naturligt. Sedan jag tänkte att det räcker med rötter och stenar lixom växter anser jag inte sådär intressant för mig

Denna kommentar har tagits bort.
farido13
4/6/20, 2:19 PM
#26

Sorry om det blev 2 inlägg på nästan samma sak men den visade inte sig för mig innan så trodde inte att den kom upp

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Cecilia.S
4/6/20, 7:21 PM
#29

Fördelar har vi redan nämnt 😉 I alla fall när det gäller växter. Just sand är oftast det som fiskarna och snäckorna föredrar. Framför allt om du vill ha sandsnäckor, corydoras, botier osv. 

Tänk även på att ett akvarium utan levande växter troligen kommer få mer algtillväxt än ett akvarium med växter. Det beror på att överflödig näring går direkt till algerna istället för till växterna :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

farido13
4/6/20, 10:39 PM
#30

Har aldrig vetat att utan växter så ökar Algtillväxten i akvariet. Skulle ju annars kunna köpa anubis och försöka sätta fast den på rötterna du anubis är en av mina favorit växter som är ganska tåliga från min åsikt :)

farido13
4/6/20, 11:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Nu har dom fått mer gömställen osv och hanen rör sig runt området nu såsom honan gör vilket är ett bra tecken för jag har haft dom bara i 3-4dagar nu men tänker imorn släppa ner en tablett och se om dom äter på den, för tänkte att de kan annars vara att dom har nyligen kommit till ett nytt område och kanske vill kolla runt innan dom känner sig hemma om ni förstår hur jag menar

farido13
4/7/20, 4:36 PM
#32

Men är det sant att detta naturliga substraten bryter ner fiskars avföring och även matrester in till växternas rötter så man inte behöver slamsugare bottnet utan man kan bara göra ett vatten byte?

Catlady91
4/7/20, 4:54 PM
#33

Växterna hjälper till att rena vattnet, och använder sig av fiskarnas avföring som näring 😊 så skaffa sand som bottensubstrat och en del växter, så ska du se att det blir mer fart på malarna 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

farido13
4/7/20, 5:44 PM
#34

Yes :)

Annons:
farido13
4/7/20, 5:44 PM
#35

Yes :)

PeG
4/7/20, 7:42 PM
#36

Snabbväxande växter tar upp mer näring ur vattnet och hämmar därmed algtillväxten mer än växter som växer långsamt. Anubias tillhör den långsamtväxande gruppen så mitt råd är att komplementera med några som växer snabbt. När akvariet så småningom är i balans och dina anubias blivit mer etablerade så kan du byta ut de snabbväxande växterna om du inte gillar dem.

farido13
4/7/20, 11:04 PM
#37

Tack för tipset😄

farido13
4/7/20, 11:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Är det sånt här som är naturligt botten substrat? Hittade billigt på hornbach

piggelina123
4/8/20, 3:34 AM
#39

Jag köpte Jula Blästersand, många har rekommenderat det, och jag är nöjd. Förut låg det korvar av fiskskit ovanpå det gruset jag hade, men när jag bytte till sand blev alla fiskar friska,, växterna frodas, och det blir inte så skräpigt som innan. De har 20 kg för 99kr.

farido13
4/8/20, 4:38 AM
#40

De liknar lite som rådasand eller ser jag fel där? Denna fråga kanske inte angår med sand men ni vet vid Ancistrus fenor där framme där själva skelettet på fenan är som dom styr med? En del på toppen gick av då honan fastnade och jag trodde hon dog först men sen när jag petade henne så simmade hon fort och beter sig som inget då en del av hennes top på fenan gick av mig hon blöder inte eller så, hon är en slöjancistrus så min fråga är att kommer det påverka henne med infektion eller så?

farido13
4/8/20, 4:38 AM
#41

De liknar lite som rådasand eller ser jag fel där? Denna fråga kanske inte angår med sand men ni vet vid Ancistrus fenor där framme där själva skelettet på fenan är som dom styr med? En del på toppen gick av då honan fastnade och jag trodde hon dog först men sen när jag petade henne så simmade hon fort och beter sig som inget då en del av hennes top på fenan gick av mig hon blöder inte eller så, hon är en slöjancistrus så min fråga är att kommer det påverka henne med infektion eller så?

Annons:
farido13
4/8/20, 4:39 AM
#42

Sedan jag är osäker på om jag har kvar rådasand från mitt förra akvarium och jag undrar då är det något bra som ni rekommenderar eller kör man på naturlig botten material?

5ara
4/8/20, 10:29 AM
#43

Substratet du länkar till i #38 är gjort av expanderad lera, i stort sett samma sak som LECA-kulor. Kulorna som substratet är gjort av är därför relativt lätta och ifall du skulle vilja använda häverten någon gång kan det bli svårt för att de gärna sugs med. Om det är finkornig sand du har skulle jag satsa på det och sen även ett gäng pansarmalar och sandsnäckor. Bottnen blir i stort sett underhållsfri då. Möjligtvis att man får använda häverten lite i något hörn ifall cirkulationen är en aning svag. Sen ser jag att du inte har någon ljusramp till karet på bilderna. Har du det? Ha växter kommer bli väldigt svårt utan åtminstone hyfsat bra belysning.

5ara
4/8/20, 10:31 AM
#44

Vad gäller skadan på din ancistrushona kommer den mest troligt läka av sig själv. Överlag repar sig Ancistrus bra från diverse mindre skador. Det du kan göra är att tillsätta lite salt (jag personligen föredrar ektozon) för att undvika att svamp får fäste i skadan.

farido13
4/10/20, 2:52 PM
#45

Okej då vet jag tack så mycket! Jag tror jag har rådasand kvar men jag kontaktade Bromma zoo om vad som skulle passa bäst mellan rådasand och denna naturliga bottensubstraten så dom nämnde att de kanske kan bli smutsigt eller något liknande om malarna gräver på den naturliga substraten så min fråga till er är att funkar det för Ancistrus också eller ska man köra med rådasand? För jag hoppas då att smutsen inte gräver ner sig i rådasanden

farido13
4/10/20, 3:21 PM
#46

Sedan nämnde dom att om jag väljer det naturliga botten substratet så om jag skulle städa akvariet är det enda jag behöver göra är att göra vatten bytet och jag behöver då inte röra bottnet då den bryter ner matrester och avföring för växternas näring så frågan är då är detta sant eller är det bara något dom försöker få mig att köpa deras produkter?

Catlady91
4/10/20, 3:38 PM
#47

I mitt lilla 63l har jag rådasand och i mitt 400l har jag sand från Biltema. Enda skillnaden är färgen, tycker jag. Rådasanden är väl något luftigare kanske, men med corydoras så hålls sanden fem och fin 😊 jag byter enbart vatten, gör inte rent extra alls. Går aldrig ner i sanden och gräver, för det tar mina fiskar hand om. Jag tycker du ska köra sand. Sedan vilken sand, är upp till dig. Beror ju lite på hur mycket du ska ha också. Jag tror priset är den samma faktiskt. Ska du ha växter rekommenderar jag har du kör soli eller krossad lavasten längst ner, och sand över.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

farido13
4/10/20, 3:58 PM
#48

För växter är ändå fint men har aldrig haft turen att hålla dom på bra skick så länge men har sett en del köra soli under sen sand över för utseendes skull

Annons:
farido13
4/10/20, 4:03 PM
#49

Men kanske för jag bara endast använde då rådasand

Denna kommentar har tagits bort.
farido13
4/10/20, 4:05 PM
#51

För jag har sett att folk använder soli under och ovan på det så är det sand men jag brukar vara en sån där som vill ha ren sand från avföring osv så därför tänkte jag annars köra med soli så det tar hand om det och matrester

Denna kommentar har tagits bort.
Lillyrod
4/10/20, 4:10 PM
#53

Hur du än gör så hamnar det grövre substratet överst. Så fort du rör något så kommer det upp. Det är inte speciellt praktiskt att blanda material om man inte har Walstad. Där rör man ju aldrig botten.

farido13
4/10/20, 5:22 PM
#54

Okej då vet jag

Draken
4/12/20, 11:20 AM
#55

Varför inte använda bara antigen rådasand eller bara sand ? sand är inga problem som många tror.

Det enda är att man kanske ska ha sandsnäckor i substratet, som luckrar upp sanden så det inte bildas  gasfickor.

Corydoras är ju också väldigt bra om man har sand. De städar, och även i viss mån vänder de sanden när de  bökar runt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
farido13
4/12/20, 12:06 PM
#56

Okej för att jag har hört många nackdelar på olika ställen om rådasand och speciellt med gasfickorna som fick mig på andra tankar men annars kan jag bara skaffa soil för växterna som även bryter ner avföring och matrester och skaffa växter för att de ska vara lite som ett ekosystemet typ, har även sett en del akvarium som har haft soil i sina mal akvarium och det ser ganska snyggt ut ändå, funkar det bra att ha det för Ancistrus och även corydoras?

Denna kommentar har tagits bort.
Lillyrod
4/12/20, 12:24 PM
#58

Jag har aldrig hört att soil skulle bryta ner någonting som inte grus eller sand gör. Rätta mej gärna med källa om jag har fel där.

Sand är perfekt i akvarium. De allra flesta fiskar gillar sand. Växterna trivs i sand. Några sandsnäckor och eventuellt Corydoras fixar all rengöring. Corydoras äter inte bråten på botten men virvlar upp den så att ditt filter tar hand om det. Ligger det mycket kvar på botten har du förmodligen för dålig pump till karet.

Jag har sand i samtliga 4 kar och slamsuger aldrig.

Draken
4/12/20, 12:42 PM
#59

malawi karet på 700 liter har jag sand i, och jag har aldrig någonmsin slamsugit botten, vare sig nu eller när jag hade sydamerikaner.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

farido13
4/12/20, 2:38 PM
#60

Då kör jag på rådasand som jag har över isåfall

Upp till toppen
Annons: