Annons:
Etikettallmänt
Läst 435 ggr
farido13
4/3/20, 6:21 PM

Akvariet sticker ut

Hej jag har ett aluminium akvarium och jag har satt den på min byrå då jag finner att de är det bästa platsen jag har för den och så ser jag att akvariet sticker ut typ ca 2cm på ena sidan och akvariet längd är 75cm och byråns längd är 72,5 så min fråga är då om jag gör det jämnt på båda sidorna funkar det då att kunna ha akvariet på byrån? Även om den är 2,5cm kortare i längd än akvariet?

Annons:
farido13
4/3/20, 6:21 PM
#1
farido13
4/3/20, 6:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här så sticker den ut som mest på 2cm

farido13
4/3/20, 6:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Har fixat till det lite så nu sticker det ut på denna sida ca nån millimeter och jag kan fixa så det blir jämnt men frågan är då om akvariet håller då?

farido13
4/3/20, 6:24 PM
#4

För jag har fullt på lite mer än häften nu men vågar inte fortsätta än men jag kommer inte ha så mycket inredning och sand kommer det inte finnas i akvariet då det blir jobbigare att städa upp

farido13
4/3/20, 6:25 PM
#5

Fyllt

farido13
4/3/20, 6:59 PM
#6

Tänkte om man skulle behöva träskiva som underlag, vart kan man skaffa det vid önskad mått och vad för sorts träskiva och hur tjock ska den vara

Annons:
5ara
4/3/20, 7:10 PM
#7

Hmmm… Jag skulle nog inte känna mig bekväm med att låta akvariet sticka ut på det viset men samtidigt vet jag inte om det egentligen spelar någon roll. Hoppas någon annan kan hjälpa dig mer än vad jag kan. Det finns olika slags skivor att köpa hos byggvaruhusen. Det finns även tunnare varianter hos hos Jula och Biltema. När jag byggde en av mina akvariebänkar använde jag mig av melaminbelagd spånskiva som jag köpte i ett lokalt byggvaruhus. Där jag sågade för att få rätt mått på skivan målade jag sedan med utomhusfärg så att vatten inte skulle kunna tränga in och förstöra den. Jag tror skivan är 19 mm tjock och jag skulle kunna tänka mig att en sån skulle funka i ditt fall. Tycker det är praktiskt att ytan redan är belagd så man slipper behandla den för att den ska klara lite vattenstänk.

Lillyrod
4/3/20, 7:18 PM
#8

Det är såklart bäst om underredet är lika stort som karet. Är det inte mer än 0,5 cm så hade jag låtit det vara. Är det mer hade jag försökt hitta något annat att ställa det på. 

Är det ett alukar som det ser ut som så finns det ställningar till. Sök gärna efter en ställning som passar karet. Det är det bästa 🙂

En mdf-skiva att lägga under som är i samma storlek som karet eller lite större skulle ju hjälpa upp det hela.

farido13
4/3/20, 8:20 PM
#9

Tack för hjälpen men grejen är att jag har inte plats för ställningen men kan annars köpa träskiva som underlag men min fråga är då hur priset ligger där ungefär, behöver inte vara ett exakt pris men ett liknande så jag vet

5ara
4/3/20, 8:48 PM
#10

För min melaminskiva gav jag ett par/tre hundra har jag för mig men den var 2 m lång och 60 cm bred. Skulle tro att mindre är billigare.

5ara
4/3/20, 8:52 PM
#11

Kollade lite snabbt på Julas hemsida och där finns en skiva som är 80*40 cm och 16mm tjock för 89:90:- för att du ska få en uppfattning om pris. Då är den dock något tunnare än den jag använt men det kan kanske funka ändå.

Lillyrod
4/3/20, 9:06 PM
#12

Jag fick en mdf-skiva tillsågad på Beijer byggmaterial till mitt 96-liters kar. Kostade mindre än 100 kr. 

Det måste väl vara bättre än att eventuellt få göra en sanering pga läckage tänker jag. Det lär kosta betydligt mer än en träbit det lovar jag.

farido13
4/4/20, 12:13 AM
#13

Jag hittade en skiva som var ganska tjock och tålig men även lite större än akvariet så det inte riskerar att spräckas så inga problem nu, tack för all hjälp!

Annons:
Draken
4/4/20, 11:49 AM
#14

jag skulle inte våga låta det sticka ut så där, skulle ha lagt en skiva som är lika stor eller större än akvariumets bottenyta under.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

farido13
4/4/20, 1:15 PM
#15

Aa men skivan är 5cm längre än akvariet så hade tur att de låg en uppe på vinden

Upp till toppen
Annons: