Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 358 ggr
fluffis
2020-03-27 20:04

Manado

Vad säger ni om JBL Manado akvariegrus? Jag köpte det för att ha i mitt blivande räkakvarium men kornen väger alldeles för lite och det är svårt att få växter att sitta kvar. Nybörjare som jag är så fattar jag ingenting :)

Annons:
Maleficum
2020-03-27 21:22
#1

Ser lite ut som bränd lera?

Har bränd lera i några av mina akvarium och det är lättare och mer "flygit" än vanlig grus men har en fördel att det funkar lite som ett filter då det är poröst så bakterier gillar att bo i det. Kan vara lite knepigt att få växterna att sitta kvar där man vill innan de rotas sig ordentligt (så fort de rotat sig är det lugnt) så man kan behöva lägga nåt liten sten eller nåt längst ner vid växten tills den fastnat (beroende på växter). 

Och mina räkor älskar det för dem kan lätt lyfta runt på kornen och leta mat ibland det :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

fluffis
2020-03-27 21:35
#2

Okej, men då försöker jag stå ut med det fastän jag tycker det är trixigt :) Väldigt flygigt är det. Det blir också bubblor i vattnet vilket det inte blir i mitt andra akvarium.

5ara
2020-03-28 10:23
#3

Ja, Manado är expanderad lera, typ samma som små LECA-kulor. Verkar vara jättebra på många sätt men som sagt; det är väldigt lätt och förutom att det är svårare att plantera i åker kulorna gärna in i häverten om man försöker städa bottnen med det.

Upp till toppen
Annons: