Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 476 ggr
pieces
2020-03-26 18:22

Svarta prickar på Platy

Hej! Är en nybörjare med akvarium och har en fråga till er med mer erfarenhet. En av mina Platy hittade jag död under morgonen. Den hade massor av små svarta prickar på halva kroppen. Vad kan detta bero på och smittar det till de andra? Har 2 Platy kvar, 6 Guppy och en mal. Har inte sett någon av de övriga fiskarna ha små svarta prickar än.

Annons:
Lillyrod
2020-03-26 18:23
#1

Att svara på det utan en bild är nästan omöjligt. Man måste se för att kunna förstå vad som har hänt tyvärr.

pieces
2020-03-26 18:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Nu blänkte det av taklampan, men hoppas det går att se ändå. Små små svarta prickar från stjärt och lite framåt

Lillyrod
2020-03-26 18:29
#3

Oj vad konstigt. Något sådant har jag inte sett förut men någon annan kanske kan hjälpa till med det.

PeG
2020-03-26 18:44
#4

Hur beter de sig? Jag letade runt lite med Google och hittade ett antal förslag. Melanom dvs en fiskvariant av hudcancer i pigmenterade celler. Ska tydligen vara vanligare bland hybrider och tex Platy. Black spot disease också kallad diplostomiasis vilket är en parasit. Vid parasitangrepp brukar fiskarna försöka klia sig. Sprids via snäckor och fiskätande fåglar så den känns osannolik. Färgvariationer hos fisken som inte är relaterade till dödsfallet.

pieces
2020-03-26 19:46
#6

Tänkte inte på hur just denna var igår. De andra är pigga och beter sig inte på något ovanligt sätt. Försökte se på de andra om de hade liknande, men hittade inget. Tack för svar iaf. Då kan jag "hoppas" på att det var nån form av hudcancer och att de andra inte är smittade.

Annons:
PeG
2020-03-26 20:45
#7

Black spot disease verkar inte smitta mellan fiskar. En infekterad fisk blir uppäten av en fågel, fågeln släpper sedan nästa steg av parasiter med avföringen, dessa infekterar snäckor som sedan släpper den livsform som kan infektera fiskar. Har du satt in nya snäckor?

pieces
2020-03-26 21:49
#8

Nix, inga snäckor.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Cecilia.S
2020-03-27 10:12
#11

Så konstigt det ser ut… Beklagar att din Platy avled 💔 Tyvärr har jag ingen aning om vad det kan vara… Möjligtvis sandkorn som har fastnat efter att den avlidit? Vilket bottensubstrat har du i akvariet?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: