Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 502 ggr
Funnyfarm
3/26/20, 7:44 AM

Vad är det för utslag?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Jag fick en fråga av en vän om jag ville ta över hans fiskar. Malen hade några utslag vid ryggfenan och jag har nu en undran över vad detta kan vara. Han har även lite på stjärtfenan. Det vid ögat är bara lite mat som singlar förbi Tacksam för all hjälp vi kan få

Annons:
5ara
3/26/20, 9:10 AM
#1

Hmmm… lite svårt att se men om de ljusa utslagen även ser lite luddiga ut så är det stor chans att det är någon typ av svamp som har fått fäste. Dök de här utslagen upp innan eller efter flytt?

Cecilia.S
3/26/20, 9:40 AM
#2

Tror också att det är svamp. Kan den ha skadat sig på någonting, eller kan någon ha skadat den? Svampinfektioner är relativt vanliga vid skador. Det är viktigt med vattenbyten så att värdena håller sig bra. Gärna 30-50% byte en gång i veckan 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Funnyfarm
3/26/20, 9:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Den har inte flyttat ännu, lite osäker på om jag vågar ta dom innan det är behandlat. Bad även om en bild bak

Funnyfarm
3/26/20, 4:16 PM
#4

Hur behandlas svamp?

5ara
3/26/20, 4:32 PM
#5

Salt är i regel mycket effektivt mot svamp. Blir dock lite tveksam till vad det är den har på stjärtfenan; tycker inte det ser ut som svamp.

Lillyrod
3/26/20, 6:12 PM
#6

När jag ser plastväxten i bakgrunden så tänker jag väldigt dålig vattenkvalité. Kommer den bara i friskt fint vatten så kommer nog malen att läka fint. 

Den mår inte bra nu helt enkelt 😕

Annons:
Cecilia.S
3/26/20, 7:10 PM
#7

Skulle även vilja passa på att fråga hur stort akvariet är? :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Funnyfarm
3/26/20, 7:25 PM
#8

Akvariet är på ca 450-500 liter Undrar om plastväxter skulle ge dålig kvalitet? Eller om du tar förgivet att det är så dålig kvalitet att vanliga växter inte kan leva i vattnet? Det finns levande växter i akvariet. Men iallafall så gäller frågan vad detta kan vara och hur jag kan hjälpa min vän att ta bäst hand om Malen.

Draken
3/26/20, 7:33 PM
#9

Håller med #6 Det är svårt att se om det är ett sår eller om det är svamp på stjärtfenan, men det ser inte riktigt ut som svamp. Däremot  det som syns på vid ryggfenan är  svamp som fått fäste.

#8  Levande växter behövs för att  vattenkvaliteen skall bibehållas.  Men för att malen skall läka riktigt kräves det nog rent vatten med bra värden.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Funnyfarm
3/26/20, 7:42 PM
#10

Tack det va mer konkret svar. Har framfört detta nu, vill ju inte att djur ska lida eller tom dö i onödan

TccT
3/27/20, 12:30 PM
#11

Inga levande växter betyder inte dåligt vatten och ett akvarium som fungerar dåligt

Lillyrod
3/27/20, 12:44 PM
#12

Det behöver inte alls betyda det nej men när invånarna visar tecken på att inte må bra är vattnet det första man kollar. 

Levande växter är som sagt bra för vattenkvalitén.

PeG
3/27/20, 6:26 PM
#13

Jag har inga levande växter i mitt stora akvarium eftersom fiskarna äter upp dem. Det betyder dock fler vattenbyten för att bibehålla vattenkvaliteten

Annons:
Draken
4/3/20, 11:08 AM
#14

I vissa kar kan man inte ha levande växter, det beror helt på vad man har för fiskar. men , precis som sägs här ovan, så hjälper växter till så vattenkvaliteen håller bättre. Vilket man också kan avhjälpa med tätare vattenbyten, om man inte kan ha levande växter.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: