Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 664 ggr
piggelina123
2020-03-25 17:01

Bästa filterbakterierna - vilken produkt?

Vilken produkt tycker ni är bäst för att få igång nitritbakterierna i nystartade akvarium? Hur doserar ni? Pris på produkten? Vart köper ni?

Annons:
Lillyrod
2020-03-25 17:06
#1

Produkter kan väl vara bra ibland men de gör inte jobbet åt en så att säga. Man ska vara medveten om det. Akvariet är inte inkört i och med att man häller i medel. Detta säger jag bara för att alla som läser kanske inte vet 🙂

I ett helt nystartat kar kan det vara bra med lite uppstartsbaketerier. Jag kör Easy-Life Filtermedium. Det är billigast och jag tycker det funkar bra. Det använder jag också om jag misstänker att det är något lurt med vattnet vilket det kan bli ibland efter t ex en vattenläcka i vattenledningarna på orten.

Sen finns det flera andra märken. Jag har testat Tetras också och där är dosen så hög så det blir väldigt dyrt. 

Vilken man än väljer så läs instruktionerna noga innan du häller i.

PeG
2020-03-25 17:11
#2

Jag har aldrig använt start medel eller extra tillsats. Istället startar jag långsamt med låg belastning under en ganska lång tid och sedan en långsam upptrappning.

Draken
2020-03-25 17:18
#3

Använder aldrig medel i karet. Tycker det är bättre att det får gå till sig själv.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2020-03-25 18:50
#4

Jag brukar inte heller använda några startbakterier. Det viktigaste är att du sköter om vattenbytena och startar igång akvariet långsamt. Här har du en superbra artikel angående uppstart av akvarium… 👍

https://akvariefisk.ifokus.se/articles/56a7c02e8e0e747a560004cf-starta-ett-akvarium-steg-for-steg

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

piggelina123
2020-03-26 02:06
#5

Tack för era svar. Blir förvånad att ingen använder dessa produkter. Ni är väl elit akvarister så det är därför ni klarar er ändå. Jag får anse mig vara nybörjare ännu, eftersom jag åkt på en jädra nitritspik trots att jag försökt ta allt långsamt i uppstart av mitt räkkar. Tar fortfarande gärna emot tips, även om ni inte använder det själva, kanske ni vet vilken produkt jag borde välja. Jag måste köpa nått, så frågan är bara, vilken…

5ara
2020-03-26 09:13
#6

Jag kramar alltid ur en filtersvamp från ett ingånget kar i det nystartade akvariets filter. Då får man en riktig bakterie-boost med välmående bakterier. Har inte fått någon nitrit i karen när jag gjort så. Medlen på flaska har mycket begränsad verkan tycker jag.

Annons:
Cecilia.S
2020-03-26 09:44
#7

#5 Nejdå här finns inga elitakvarister! Det finns bara massor av olika vägar att nå samma resultat och här har vi en tendens till att minimalisera tillsatser i sällskapsakvarium 😊

Om jag hade valt ett märke för startbakterier skulle det nog vara denna:

https://www.cyberzoo.se/akvaristik/vattenkemi/filterbakterier-akvarium/easy-life-easystart-startbakterier-250-ml.html

Easy Life är ett bra och enkelt märke som ofta kommer med lämpliga produkter för de som är nyare inom akvaristiken, eller som helt enkelt gillar det lite mer simpla! 👍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

PeG
2020-03-26 10:28
#8

Det beror också förstås på vilka fiskar eller djur man har i akvariet och hur känsliga de är. Täta mätningar av nitrit vid uppstart och massor av vattenbyten. Har man ett annat akvarium som är igång så behöver man inte köpa bakterier utan kan flytta mellan burkarna.

Draken
2020-03-26 12:20
#9

Aquasafe är ett medel som är bra, och som både räkor och snäckor klarar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-03-26 12:32
#10

Ja, Aquasafe är det jag kör med när jag startar upp akvarier och vid ett större vattenbyte. Tycker det verkar göra jobbet bra men några bakterier finns det inte i det förstås.

Cecilia.S
2020-03-26 14:23
#11

AquaSafe är väl mest till för att neutralisera vattnet - få bort nitrit och metaller? Eller jag kanske minns fel 🤔 Men AquaSafe kan jag också använda ibland. Den är bra! Dock dyr i längden om man jämför med märken som t.ex. seachem prime.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
2020-03-26 14:54
#12

#11 Nä, det har ju egentligen inget med filterbakterier att göra. Tror bara Rovfisk gav exempel på ett medel som förbättrar vattenkvalitén.

Draken
2020-03-26 18:55
#13

Jo jag kan använda den för att förbättra vattenkvaliteen, särskillt i helt nystartade kar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
piggelina123
2020-03-27 00:05
#14

Jag har happylife flytande filtermedia, är det likvärdigt?

Lillyrod
2020-03-27 05:53
#15

Filtermedia brukar ta bort skadliga ämnen och hjälpa till med att få igång bra bakterier. Den funkar bra.

Draken
2020-03-27 07:40
#16

#14 Den funkar

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2020-03-27 10:09
#17

👍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: