Annons:
Etikettfoder
Läst 509 ggr
Catlady91
2020-03-24 13:32

Hur ofta fodrar man med mygglarver?

Har börjat utfodra mina amerikaner med vita och svarta mygglarver. Men hur ofta ska jag göra det? Är det varje dag, eller bara nån gång ibland?

De får även Cichlid Staple, grön påse, samt Ocean Nutrition Community Formula Crumbles, ibland.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Cecilia.S
2020-03-24 15:47
#1

Det finns ingen regel. Variation brukar vara bäst 🙂 Såhär har de senaste dagarna sett ut för mina:

Onsdag: Ingen mat
Torsdag: Granulat & kokta gröna ärtor
Fredag: Granulat & maltabletter
Lördag: Frysta mygglarver, spirulina, artemia & dafnia
Söndag: Frysta mygglarver, spirulina, artemia & dafnia.
Måndag: Överkokt broccoli
Tisdag (idag): Rester av gårdagens broccoli & maltabletter

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Catlady91
2020-03-24 17:59
#2

# ok, gör du olika varje vecka? Jag tänker mer på vad de behöver, om det är något i larverna som scalarerna behöver.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

PeG
2020-03-24 18:19
#3

Jag hoppar oftast över en dag per vecka, ger pellets varannan dag och blandat mygglarver, mysis, vuxen artemia, grönsaker , frukt, eller något annat övriga dagar

Catlady91
2020-03-24 18:54
#4

Jag brukar också vilja variera. Enda karet jag inte varierar i just nu är mitt guppykar. Där finns det en massa yngel som har svårt att få mat, så då ger jag av min Ocean Nutrition som är som sand. Då får även de minsta i sig mat 😊 dessutom får fiskarna så fin färg av den maten

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
2020-03-24 21:04
#5

Hörde av en bekant nu att det inte är bra att ge mygglarver så ofta till fiskar. Stämmer det? Och hur ofta vågar man då ge dom mygglarver? 🤔

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

PeG
2020-03-24 21:45
#6

Det har jag inte hört något om. Jag vet att man ska vara försiktig med fettrik föda som tex tubifex eller oxhjärta. För mygglarver så skulle jag gissa på att näringsinnehållet inte är väldigt högt och framförallt inte komplett vilket förstås kan ge bristsjukdomar om man matar med bara mygglarver.

Annons:
5ara
2020-03-24 22:05
#7

Nä, jag har inte heller hört något om det… Möjligtvis finns en viss risk för förstoppning om de inte får något annat än mygglarver men varvat med lite annan mat så ska det inte vara någon större fara. Risken att det blir problem är väl dock störst för fiskar som i det naturliga mest lever på ”grönt”. Jämfört med till exempel fryst artemia, som jag ger, är näringsvärdet bättre i mygglarver. Den andra risken är väl i så fall att fiskarna blir kräsna och inte vill ha något annat men till en matvägrande Scalare skulle jag säga att det är en bra lösning. Åtminstone tillfälligt.

Draken
2020-03-25 16:25
#8

Mygglarver har inte riktigt den näringshalten som fiskarna behöver, så det rekomenderas att man varierar. Detta gäller svarta och vita mygglarver.

Röda skall man undvika helt, scalarena kan bli dåliga av dem då de är "smutsiga"  De är även mycket allergiframkallande, så du kan få stora problem.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2020-03-25 16:46
#9

Jag kör vita för scalarernas skull, och svarta för väderålarna 😊 trots att de båda äter av båda sorterna 😊 provade mata med min Ocean Nutrition och lite Tetra Min idag, och det var populärt. Så nu äter mina scalarer också, med stor glädje 😊 både för dom och mig 😜

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2020-03-25 17:13
#10

Härligt 👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2020-03-25 18:49
#11

Skönt att de äntligen äter 😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
2020-03-26 09:17
#12

Åh, härligt att de kommit igång med att äta! Då kan du ju ge mygglarver emellanåt som lite extra gott. Tror det är det absolut bästa!

Catlady91
2020-03-26 10:41
#13

Fodrade med annat igår, och då åt de alla med glädje. Har köpt mer larver, så kommer nog fodra med jämna mellanrum 😊 jag är en schema-människa, så jag funderar på att göra ett foderschema till dom. För min egen skull också 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Draken
2020-03-26 12:21
#14

Kommer de bara igång med maten, så äter de det mesta :)

Foderschema är aldrig fel :) Jag har det på reptilerna ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: